Cerges reactor


Erik Blom

Well-known member
Lid geworden
13 december 2012
Berichten
512
Locatie
Zwammerdam
Goedemorgen,

Ik heb 1,5 jaar geleden een cerges reactor gebouwd.
Ik heb tussen de aanvoer slang een aluminium blokje van Ali Express zittten waar in de co2 gaat.
Ik heb pas dit blokje eens open gemaakt en er bleken allemaal kristallen in te zitten(leek wel op zout kristallen).
Het lijkt wel of de co2 reageert met het aluminium.
Ik heb toen ook gelijk het bruis steentje eruit gehaald en de boel weer dicht gemaakt.(het maakt allemaal wel meer herrie als de co2 open gaat, echt een hoop gebubbel)
Nu heb ik last van kleine belletjes in de bak het lijkt wel of de stroming te snel is nu waardoor de co2 minder goed oplost.
IK heb ook mijn spraybar verwijdert en gewoon de uitstroom in de bak hangen waardoor er waarschijnlijk ook minder tegendruk is waardoor er dus meer flow is.
Zal ik het bruis steentje weer terug zetten of gewoon mijn filter wat terug zetten in flow?
Zijn er nog betere manieren om co2 toe te voegen in cerges reactor?
Ik hoor of jullie betere ideeën hebben.
Grote groet,

Erik
 

Bijlagen

  • tempImage7WNwTp.jpg
    tempImage7WNwTp.jpg
    142.9 KB · Weergaven: 59
  • tempImage9QijZu.jpg
    tempImage9QijZu.jpg
    167.9 KB · Weergaven: 57
  • tempImageG9gGle.jpg
    tempImageG9gGle.jpg
    130.5 KB · Weergaven: 57
Ik zou de reactor vullen met BioBallen. Hier blijven de co2 bellen aan plakken en lossen zo beter op.
 
Hoi Leon,

Dat kan wel, maar dan wordt de flow wel een stuk minder.
In mijn Cerges reactor, ook een eigenbouw, gebruikte ik voor de co2 instroom bovenin een intense bazooka type diffuser. Een nepper overigens van Tante Ali. Dit zorgde namelijk voor een zeer fijne bellenstroom al daar bovenin het apparaat. Maar om zelfs die belletjes te breken zat er bovenin ook nog een spons ring. Én In het midden van de reactor had ik eenzelfde ring. Spons zorgt voor debiet behoud. In de uitstroom onderin was al geen bel meer te zien, te menging was al totaal. In mijn spraybar instroom zag je dan ook nooit geen CO2 bel. Met mijn filter debiet, een JBL 1502 op mijn Juwel Rio 180 heb ik ook nooit een probleem gehad. Voor mijn precieze reactor opbouw, zie mijn handtekening.
 
Ik kan er toch ook een inline diffuser tussen zetten inplaats van wat ik nu heb?
 

Terug
Bovenaan