Cerges reactor en inline diffuser


Erik Blom

Well-known member
Lid geworden
13 december 2012
Berichten
512
Locatie
Zwammerdam
Beste allemaal,

ik heb inmiddels een inline diffuser van co2 art voor de cerges reactor geinstalleerd.
nu heb ik allemaal kleine belletjes in de bak.
ik heb het idee dat de cerges nu helemaal geen nut meer heeft omdat de belletjes zo door de cerges heen gaan.
ik kan nog proberen om net zoals Ben twee ringen van grove spons erin te doen om de belletjes te doen oplossen.
het kan ook zijn dat mijn filter te hard staat waardoor de co2 geen tijd heeft om op te lossen.
ik vindt de belletjes niet hinderlijk, maar heb het idee dat dan de reactor overbodig is en zo’n reactor scheelt toch een hoop debiet.
 
Beste allemaal,

ik heb inmiddels een inline diffuser van co2 art voor de cerges reactor geinstalleerd.
nu heb ik allemaal kleine belletjes in de bak.
ik heb het idee dat de cerges nu helemaal geen nut meer heeft omdat de belletjes zo door de cerges heen gaan.
ik kan nog proberen om net zoals Ben twee ringen van grove spons erin te doen om de belletjes te doen oplossen.
het kan ook zijn dat mijn filter te hard staat waardoor de co2 geen tijd heeft om op te lossen.
ik vindt de belletjes niet hinderlijk, maar heb het idee dat dan de reactor overbodig is en zo’n reactor scheelt toch een hoop debiet.
Met een inline diffuser vóór je reactor kan ik de werking niet inschatten. Maar ik gebruikte een diffuser, een bazooka type, bovenin de reactor met eveneens bovenin een sponsring zodat de zeer kleine belletjeswalm, die dat type diffusers produceren, bovenin al gebroken worden. In het midden van de reactor weer een sponsring zodat een belvorming helemaal voorkomen wordt. In mijn bak zag ik dan ook nooit belletjes. De gebruikte diffuser was er een van tante Ali. Die dingen kosten daar een euro of vijf. (Zie foto)
full-view.jpg
 
Hoi Ben,

ik weet hoe het bij jou zit want ik heb die van jouw na gebouwd, maar het moet toch niet uitmaken of de diffuser voor de reactor of in de reactor zit.
dan zou het de spons ringen moeten zijn.
waar kan ik die grove spons kopen?
 
Online - zoeken op aquarium en filterschuim of filtermat, of een tuin-vijverentrum in jouw buurt?
 
Hoi Ben,

ik weet hoe het bij jou zit want ik heb die van jouw na gebouwd, maar het moet toch niet uitmaken of de diffuser voor de reactor of in de reactor zit.
dan zou het de spons ringen moeten zijn.
waar kan ik die grove spons kopen?
Zoals ik schreef heb ik nooit gewerkt met een inline diffuser voor een reactor. Daar kan ik dus ook niets over zeggen. Mijn type diffuser, want die intense bazooka;s geven al zeer fijne belletjes , dus in de reactor en direct de bellenwalm in de eerste spons blazend maakt dat bellenvorming wordt tegen gegaan. De twee spons in het midden doet dit nogmaals. De stroom die onderin weggezogen wordt in de reactor hebben dan al geen belletjes meer. Sponsringen kan je gewoon uitknippen uit sponsmatjes die je overal kan kopen. Wil dit principe zelf ook eens uitproberen koop dan zo'n diffuser type bij tante Ali. Die dingen kosten veel minder als je inline diffuser denk ik maar zo. Hoewel ik zie dat ze inmiddels wel duurder dan die vijf euro inclusief verzending die ik ervoor betaalde.

 

Terug
Bovenaan