Cerges CO2 Reactor


C

Coos

Guest
Hallo mensen,

Ik heb nu een tijdje een DIY Griggs reactor in gebruik, en ik vind dat ik nog steeds te veel CO2 verlies heb doordat er toch nog aardig wat belletjes CO2 in het aquarium terecht komen.

Nu wil ik, om dit probleem op te lossen, een pvc Cerges reactor gaan maken.
Ik ben me nog aan het inlezen omdat ik me afvraag wat nu precies de beste maat is voor mijn situatie. Ik wil hem inline zetten met mijn JBL 1500 (850 liter/uur), en ik wil zo'n 4 tot 6 bps CO2 kunnen toevoegen zonder dat ze worden meegezogen en zonder dat er (te) veel ophoping ontstaat, en natuurlijk zo min mogelijk flow verlies.

Heeft iemand enig idee welke diameter en lengte ik het beste kan hanteren?
 
10" of 20" osmose filter houder word veel gebruikt.
Qua PVC zou ik beginnen bij 110mm met een lengte van 50cm, buis diameter voor de aan en afvoer op 20mm met zoveel mogelijk getrokken bochten.
 
Hoi Coos,
Hoe ziet jou Cerges reactor er uit? Ik gebruik hem ook al meer dan een jaar maar ik heb geen last van co2 die niet opgelost wordt.

Zo ziet de mijne eruit,
Cd0jq647Yx6dr50V9SFgABkGd7eAESdx.jpeg

Cd0jq647Yx6dr50V9SFgABkGd7eAESdx.jpeg
 
10" of 20" osmose filter houder word veel gebruikt.
Qua PVC zou ik beginnen bij 110mm met een lengte van 50cm, buis diameter voor de aan en afvoer op 20mm met zoveel mogelijk getrokken bochten.
Aan die maten zat ik ook te denken, maar na het lezen van dit topic, waarin een reactor van 100mm met een lengte van zo'n 50cm beschreven wordt waarin tot 10bps CO2 wordt toegevoegd met een veel grotere flow als ik gebruik (1500 tot 3000 liter/uur). Dus toen dacht ik, zou ik dan in mijn situatie nog een slag kleiner kunnen. Of zou ik, als ik vergelijkbare maten gebruik als in dit topic beschreven wordt, niet een minder goed werkende reactor krijgen omdat de co2 niet goed stuk geslagen wordt door de te lage flow?
 
Hoi Coos,
Hoe ziet jou Cerges reactor er uit? Ik gebruik hem ook al meer dan een jaar maar ik heb geen last van co2 die niet opgelost wordt.

Zo ziet de mijne eruit,
RjPVDlYIGE0vAYc0EGaNU9dFuvgA46i7.jpeg

RjPVDlYIGE0vAYc0EGaNU9dFuvgA46i7.jpeg
Bedankt voor het delen Henton, ziet er mooi uit! Maar ik moet de mijne dus nog maken ;)
En ik wil hem van PVC gaan maken.
Wat zijn de maten (diameter en lengte) van jouw reactor en welk filter/pomp (hoeveel liter/uur) gebuik je?
 
Bedankt voor het delen Henton, ziet er mooi uit! Maar ik moet de mijne dus nog maken ;)
En ik wil hem van PVC gaan maken.
Wat zijn de maten (diameter en lengte) van jouw reactor en welk filter/pomp (hoeveel liter/uur) gebuik je?

De diameter zal zo'n 10 cm zijn en de lengte 20 cm.
Ik heb voor de reactor een JBL 1501e staan, en daarnaast dezelfde die zonder reactor werkt.
De reactor die ik gemaakt heb is eigenlijk een waterfilter, zoals ze ook gebruiken bij osmose filters. Alleen zit er bij mij geen filter in maar heb ik van een kunststof buis een pijp gemaakt en onderin gaatjes geboord waar het water doorheen kan.(zie 2de foto)
Je kan hem ook van pvc maken, maar ik vind juist deze reactor fijn omdat je hem goed schoon kan maken.
En voor de kosten hoef je het ook niet te laten.
 
Aan die maten zat ik ook te denken, maar na het lezen van dit topic, waarin een reactor van 100mm met een lengte van zo'n 50cm beschreven wordt waarin tot 10bps CO2 wordt toegevoegd met een veel grotere flow als ik gebruik (1500 tot 3000 liter/uur). Dus toen dacht ik, zou ik dan in mijn situatie nog een slag kleiner kunnen. Of zou ik, als ik vergelijkbare maten gebruik als in dit topic beschreven wordt, niet een minder goed werkende reactor krijgen omdat de co2 niet goed stuk geslagen wordt door de te lage flow?

Co2 wordt niet "los geslagen" maar moet de tijd hebben door het met water te mengen om op te lossen in het water. Je kan de co2 bellen wel kapot slaan maar dan zal je met een soort schoepen rat moeten gaan werken.Dus een lagere flow zal je co2 alleen maar beter oplossen, een te hoge flow zal meer co2 in je aquarium brengen.
 
De diameter zal zo'n 10 cm zijn en de lengte 20 cm.
Ik heb voor de reactor een JBL 1501e staan, en daarnaast dezelfde die zonder reactor werkt.
De reactor die ik gemaakt heb is eigenlijk een waterfilter, zoals ze ook gebruiken bij osmose filters. Alleen zit er bij mij geen filter in maar heb ik van een kunststof buis een pijp gemaakt en onderin gaatjes geboord waar het water doorheen kan.(zie 2de foto)
Je kan hem ook van pvc maken, maar ik vind juist deze reactor fijn omdat je hem goed schoon kan maken.
En voor de kosten hoef je het ook niet te laten.
Ok interessant! Waar haal je zo'n filter en wat kost die?
En merk je duidelijk flow vermindering tov je andere JBL 1500?

Dus in theorie zou ik met 20cm voldoende lengte hebben. Vraag is nu, zal ik voor de zekerheid toch meer lengte nemen, of zal dit ten nadele van de flow gaan... Iemand ideeën?

Co2 wordt niet "los geslagen" maar moet de tijd hebben door het met water te mengen om op te lossen in het water. Je kan de co2 bellen wel kapot slaan maar dan zal je met een soort schoepen rat moeten gaan werken.Dus een lagere flow zal je co2 alleen maar beter oplossen, een te hoge flow zal meer co2 in je aquarium brengen.
Maar is het niet zo dat als je flow te laag is dat je veel eerder een ophoping bovenin je reactor krijgt? Een hogere flow zorgt er dan toch voor dat de belletjes blijven wervelen?
Hoe is dat bij jou?
 
Waterfiltershop.nl of waterfilterwinkel.nl verkoopt die behuizingen.

Een ophoping in je reactor is niet erg, dat lost vanzelf op ;)
Truc is om de CO2 zo lang mogelijk met je water in contact te brengen alvorens het de bak in gaat
 
Ok interessant! Waar haal je zo'n filter en wat kost die?
En merk je duidelijk flow vermindering tov je andere JBL 1500?

Dus in theorie zou ik met 20cm voldoende lengte hebben. Vraag is nu, zal ik voor de zekerheid toch meer lengte nemen, of zal dit ten nadele van de flow gaan... Iemand ideeën?


Maar is het niet zo dat als je flow te laag is dat je veel eerder een ophoping bovenin je reactor krijgt? Een hogere flow zorgt er dan toch voor dat de belletjes blijven wervelen?
Hoe is dat bij jou?
Ok interessant! Waar haal je zo'n filter en wat kost die?
En merk je duidelijk flow vermindering tov je andere JBL 1500?

Dus in theorie zou ik met 20cm voldoende lengte hebben. Vraag is nu, zal ik voor de zekerheid toch meer lengte nemen, of zal dit ten nadele van de flow gaan... Iemand ideeën?


Maar is het niet zo dat als je flow te laag is dat je veel eerder een ophoping bovenin je reactor krijgt? Een hogere flow zorgt er dan toch voor dat de belletjes blijven wervelen?
Hoe is dat bij jou?

je hebt natuurlijk altijd wel wat flow vermindering, maar dit vind ik te verwaarlozen, je moet je bochten en de lengte van je slangen zo kort mogelijk houden.Ligt er ook wel aan wat voor filterpomp je erop zet, te weinig is niet goed maar teveel ook niet.
Die filters zijn overal te koop, de mijne koste incl. alle koppelingen en aansluitingen nog geen €25,- Voordeel met de Cerges reactor is dat de co2 pas je bak ingaat als de co2 opgelost is, de reactor die jij wil maken heeft dat niet, de co2 moet opgelost zijn voordat het je reactor verlaat, dat vergt wel wat uitzoek werk, te kort en je co2 wordt niet goed opgelost en te lang en je hebt teveel verlies van je flow.
Het is maar wat je zelf wilt, er zijn genoeg systemen die werken, maar ik ken alleen de werking van de Cerges reactor.
Hier een schema van hoe de Cerges werkt.
106wq46.gif
 
Laatst bewerkt:
http://glassboxgardeners.com/threads/how-to-build-a-cerges-co2-reactor.346/


Zo heb ik hem geleerd, het plaatje dat @Henton laat zien zit de stroomrichting andersom wat dus geen opbouw van CO2 toe laat in de reactor en waardoor je eerder bellen in het aquarium krijgt

Klopt wat Tuinkabouter zegt, ik heb een verkeerde tekening geplaatst. Kan hem alleen niet meer verwijderen of veranderen.
Hier het goede flow schema van een Cerges reactor.
NYeyuc7CRH9Cccf2KtVcMheKEU690tOS.jpeg


en nog een foto om het duidelijker te maken, met de maten erbij.
NYeyuc7CRH9Cccf2KtVcMheKEU690tOS.jpeg
 
je hebt natuurlijk altijd wel wat flow vermindering, maar dit vind ik te verwaarlozen, je moet je bochten en de lengte van je slangen zo kort mogelijk houden.Ligt er ook wel aan wat voor filterpomp je erop zet, te weinig is niet goed maar teveel ook niet.
Ik wil dezelfde pomp inline zetten als jij hebt; maar omdat jij er twee hebt en dus kunt vergelijken, ben ik benieuwd of je verschil merkt tussen je twee pompen.
Die filters zijn overal te koop, de mijne koste incl. alle koppelingen en aansluitingen nog geen €25,-
Dat klinkt prijstechnisch interessant! Ik zal hem eens opzoeken en vergelijken met mijn pvc idee...
Voordeel met de Cerges reactor is dat de co2 pas je bak ingaat als de co2 opgelost is, de reactor die jij wil maken heeft dat niet,
Volgens mij begrijp je me verkeerd; ik wil een cerges maken; ook als die van pvc is, werkt hij volgens hetzelfde principe als die jij hebt hoor.
de co2 moet opgelost zijn voordat het je reactor verlaat, dat vergt wel wat uitzoek werk, te kort en je co2 wordt niet goed opgelost en te lang en je hebt teveel verlies van je flow.
En dat is dus precies waarom ik dit topic geopend heb; om deze balans uit te denken ;) De diameter ga ik denk ik 100mm maken. De lengte ben ik nog niet over uit, en misschien wordt het wel zo'n waterfilter ipv pvc, ben ik ook nog niet over uit...

Iig bedankt voor de info en het meedenken allebei! :)

@tuinkabouter: wat is voor jou de reden geweest om voor pvc te gaan ipv zo'n glazen waterfilter?
 
Waterfiltershop.nl of waterfilterwinkel.nl verkoopt die behuizingen.

Een ophoping in je reactor is niet erg, dat lost vanzelf op ;)
Truc is om de CO2 zo lang mogelijk met je water in contact te brengen alvorens het de bak in gaat
Nou, misschien zoek ik verkeerd, want ik kan ze (ook op deze sites) niet vinden - enkele dure uitgezonderd...

Is het niet zo dat kleine belletjes die tegen de stroming in omhoog proberen te komen, sneller oplossen als een co2 ophoping?
 
Reden dat ik voor pvc heb gekozen is omdat ik hen dan gigantisch kan maken met meer flow, in tegenstelling tot een filter behuizing.

En de stijgende belletjes die tegen de stroming in gaan lossen sneller op, totdat ze te klein zijn om te stijgen en gaan dan mee het leidingwerk in, maar dit gebeurd zelden tot niet met een goede capaciteit reactor.
Daarom is de stroomrichting in de reactor ook tegen gesteld aan de richting in het filter
 
Nou, misschien zoek ik verkeerd, want ik kan ze (ook op deze sites) niet vinden - enkele dure uitgezonderd...

Is het niet zo dat kleine belletjes die tegen de stroming in omhoog proberen te komen, sneller oplossen als een co2 ophoping?
klopt, de kleinere belletjes zullen eerder oplossen dan een grote bel die bovenin blijft hangen, daarom heb ik er een luchtsteentje inhangen zodat de co2 bellen al kleiner in de reactor komen.

https://www.kempkes-gemert.nl/patroonfilters/105-filterhuis-tbv-10-kaarsfilters.html
Deze is erg meedenkend en zet hem indien gewenst voor je in elkaar.
 
Ik wil dezelfde pomp inline zetten als jij hebt; maar omdat jij er twee hebt en dus kunt vergelijken, ben ik benieuwd of je verschil merkt tussen je twee pompen.

Dat klinkt prijstechnisch interessant! Ik zal hem eens opzoeken en vergelijken met mijn pvc idee...

Volgens mij begrijp je me verkeerd; ik wil een cerges maken; ook als die van pvc is, werkt hij volgens hetzelfde principe als die jij hebt hoor.

En dat is dus precies waarom ik dit topic geopend heb; om deze balans uit te denken ;) De diameter ga ik denk ik 100mm maken. De lengte ben ik nog niet over uit, en misschien wordt het wel zo'n waterfilter ipv pvc, ben ik ook nog niet over uit...

Iig bedankt voor de info en het meedenken allebei! :)

@tuinkabouter: wat is voor jou de reden geweest om voor pvc te gaan ipv zo'n glazen waterfilter?

Ik merk weinig verschil in de flow, maar ik heb 2 verschillende uitstromen, dus dat is lastig te zien.
Ik ben erg benieuwd hoe je een cerges reactor wil gaan maken van PVC, niet dat het niet kan, maar ik ben gewoon nieuwschierig hoe je hem wil maken.
 
Ik merk weinig verschil in de flow, maar ik heb 2 verschillende uitstromen, dus dat is lastig te zien.
Ik ben erg benieuwd hoe je een cerges reactor wil gaan maken van PVC, niet dat het niet kan, maar ik ben gewoon nieuwschierig hoe je hem wil maken.
Ik zal de voortgang delen.
Ik neig namelijk toch naar een PVC versie. Qua prijs zal het ongeveer op hetzelfde uitkomen als een waterfilter. Alleen hoop ik met een pvc versie een iets betere flow te behouden (geen haakse bochten) en ik wil gaan uittesten welke lengte nodig is voor zo'n reactor in mijn situatie.

Mocht je al een idee willen krijgen hoe ik hem ga maken: Tuinkabouter heeft er al 2 gemaakt; ik wil het op vergelijkbare manier gaan doen (alleen iets kleiner).

Benodigdheden:
- Transparante PVC buis 50cm x 110 mm
- 2x PVC eindkap 110mm
- PVC eindstuk schroefdeksel afvoer 110mm
- PVC buis 1m x 20mm
- 2x PVC bocht 90° 20mm
- Afvoer PVC Sok 110mm
- PVC lijm (heb ik al)

Totaal kosten kom ik op € 28,-

Voor de CO2 toevoer ga ik een stukje 6mm pvc buis, die ik toch ga aanschaffen voor een ander project, lijmen in een sok of bocht die ik op de aanvoer zet
 
Waarom zou je willen ontluchten?
Bij mij komt er eigenlijk nooit "gewone" lucht in de reactor dus daar zie ik geen meerwaarde van.
Kan me situaties indenken dat je na filter onderhoud wat lucht houd maar dat is binnen een dag vaak wel vermengd met het water.
Maar als je het filter vult via de pers kant word alle lucht door de vuilkorf naar buiten gedrukt
Verder zou ik niks kunnen bedenken wat ik anders zou willen, dit werkt voor mij het beste.
 
Na onderhoud filter zal ik idd wel lucht in m'n reactor krijgen. Maar jij gebruikt natuurlijk geen potfilter, dus dan is het anders...
 
Ik heb wel een potfilter ervoor staan, na onderhoud heb ik ook wat lucht in de reactor, maar zoals Tuinkabouter al zegt is dit na een paar uur opgelost en verdwenen.
Je vult na het onderhoud je reactor zo vol mogelijk met water, aansluiten en de rest gaat vanzelf.
De reden dat ik wel ontlucht is omdat mijn filter meer moeite heeft met de opstart na het onderhoud, als ik dan ontlucht gaat dat iets beter.
 

Terug
Bovenaan