Cauliflower zwaarddrager


stanovic

Well-known member
Lid geworden
4 maart 2010
Berichten
1,327
Leeftijd
56
Locatie
oosten des lands
Website
www.emeraldking-aquatics.com
Sinds een tijdje ben ik de trotse eigenaar van de zg. cauliflower zwaarddrager. Ik kende ze al een tijd van foto's en filmpjes en in de regel van uit Azië komen deze fragmenten vandaan.
Deze soort is ook verkrijgbaar als sabertail. De sabertailuitvoering kent bij de man een zwaard in de vorm van een sabel (aan 't eind van de zwaard is het breeduitlopend). Ikzelf heb de normale versie. Alhoewel, hier ook een kanttekening gemaakt kan gaan worden. Daar de zwaard diep steenrood is als de rest van het lijf (geen zwarte omzoming dus) en voor een zwaarddrager redelijk breed en kort is.
Het verhaal gaat ook de rondte in dat dit een hybride betreft tussen een zwaarddrager en een molly. Hetgeen ook de vraag om de hoek laat kijken of ze überhaupt wel vruchtbaar danwel minder vruchtbaar zijn. Ze zijn dan ook vrij fors van bouw zoals meerdere mollysoorten dat zijn (let wel... d'r zijn ook slanke mollysoorten m.n. als wildvorm zijnde).
Ze worden ook wel zoals meerdere zwaarddragerkweekvormen hoogvin (high fin) of zeilvin (sail fin) genoemd. Doch staan ze bekend als cauliflower omdat de dorsaal naast dat die hoog en lang is, ook nog geplooid van vorm is wat doet denken aan een bloemkoolroosje.
Daarnaast zijn 't ook nog eens heuse albino's. Ik merk idd dat hun zicht niet ten volle aanwezig is. Vooral als ik begin te voeren valt het sterk op.
DSCF2020.JPG

DSCF2181a.JPG

DSCF2205a.JPG

DSCF2206a.JPG

Ondanks de bedenkingen omtrent de juiste afkomst van deze vorm, wordt deze soort toch onder xiphophorus helleri geplaatst.
 
Ze vallen zekers op, Ton. Ze delen hun bak met de campoma nr.7. Het gezelschapsbak is geen optie daar ik daar een groep vissen in heb die gretig naar de vinnen zullen gaan grijpen.
 
Ha Stan,

Prachtige vissen! Ben zelf ook sinds een tijdje in het bezit van deze 'unieke' exemplaren.
In Azië zijn ze inderdaad helemaal gek van deze variatie. Ik sta in contact met een aantal Chinese handelaren, voor één vis van de allerbeste kwaliteit betaal je zomaar € 640,00!

Zal binnenkort proberen te starten met kweken, wie weet zal het wat worden.

Groetjes , Justin
 
Hele mooie soort!

Zelf kwam ik deze tegen bij de lfs:

DPSfz1kdNg_eg3-_uCSQNvCH5sES0VNbeuHQ9gGvF8GsEPc3VrcBzRyRTrjQ?width=1024&height=768&cropmode=none.jpg


Ik denk er sterk over om alle guppen weg te doen en deze te kopen. Niet zo duus als de cauliflower, maar toch wel aardig aan de prijs.
 
Ha Stan,

Prachtige vissen! Ben zelf ook sinds een tijdje in het bezit van deze 'unieke' exemplaren.
In Azië zijn ze inderdaad helemaal gek van deze variatie. Ik sta in contact met een aantal Chinese handelaren, voor één vis van de allerbeste kwaliteit betaal je zomaar € 640,00!

Zal binnenkort proberen te starten met kweken, wie weet zal het wat worden.

Groetjes , Justin
Nou, ik heb wel eens wat uit Japan gehaald. Schrikken hoor! Prijstechnisch gesproken dan...
Grappig is dat ik voor ruim 4,5 jaar geleden op een gelegenheid veel aan guppen en endlers heb verkocht aan o.m. japanse standhouders op het gebied van koi en andere vijvervissen. Deze kwekers zaten dus niet enkel met vijvervissen doch ook m.n. guppen en endlers. Ik heb toen m.n. doosverkoop gepleegd. Die japanners zijn meer geïnteresseerd wat je nog in de tempexdozen houdt dan wat er op tafel staat. Heb best een mooie prijs voor hun gemaakt. Doch als je kijkt wat men dan voor de nakweek ervan weer vraagt, dan schrik je behoorlijk. Ik weet dat ze als ze die in Japan in massa kweken dat ze ook bepaalde karakteristieken gaan verfijnen en dat mag ook gerust meer gaan kosten. Doch het verschil tussen waar ik ze voor verkoop en wat zij er dan voor vragen is immens. En dan heb je het enkel nog over stuk- of koppelprijzen.

Hele mooie soort!

Zelf kwam ik deze tegen bij de lfs:

Bekijk bijlage 247498

Ik denk er sterk over om alle guppen weg te doen en deze te kopen. Niet zo duus als de cauliflower, maar toch wel aardig aan de prijs.
Koizwaarddragers zijn ook mooi hoor. Als je maar op de aftekening let. Deze kohaku zwaarddragers wat jij hier laat zien zijn als ze wat roder zijn al helemaal een plaatje.
Ikzelf heb hier ook wat tancho zwaarddragers rondzwemmen. Ook koi zwaarddragers dus. De sanke en de showa zwaarddragers worden hier binnen Nederland qua naamsgeving nog wel eens flink door elkaar heen gehaald bij menig commerciële instelling.
Hierzo een koppel aan tancho's...
DSCF2039a.JPG

DSCF2091a.jpg

Zoek nog exemplaren met de perfecte ronde stip op de kop.
 

Terug
Bovenaan