Cardamine lyrata (chinese klimop)


Marc76

Well-known member
Lid geworden
15 augustus 2022
Berichten
966
Leeftijd
47
Ik had enkele maanden terug een chinese klimop in de bak gezet,
nu las ik achteraf dat ze eigenlijk in iets kouder water gehouden moeten worden.
Mijn bak is 25 graden,maar het plantje deed het super goed,
ik vond het eigenlijk wel zo een beetje de mooiste plant in de bak,
Nu zag ik een 2 tal weken terug dat hij in het midden van de plant begon los te laten,
niet meer compact was en er precies een opening in het midden van de plant begon te komen.
Vorig weekend heb ik dat stuk,ongeveer de helft van de totale hoogte van de plant,afgeknipt.
Er zaten precies een heleboel wortels bij elkaar die ook niet meer mooi wit waren.
Nu is de plant deze week nog verder achteruit aan het gaan en lijkt wel helemaal los te komen uit het grind.
Wat zou de oorzaak hiervan kunnen zijn dat het op eigenlijk 2 weken tijd zo achteruit gaat?
Mijn bak staat dus op 25gr,wissel wekelijks 60l water (volga240),
Qua voeding geef ik wekelijks 25ml aio van planted box en her en der zitten er kleikegels bij de planten.
Ik heb laatst nog gelezen op het forum van iemand die deze plant om de x aantal maanden er volledig uithaalde,
er stekken van nam en ze opnieuw in de bak zette.
Ik heb dat vorige week dus ook al gedaan met het bovenste stuk wat ik eraf had geknipt,
bij de rest van de plant ben ik van plan dit ook gaan te doen,
hopelijk word het dan terug een mooie,volle plant,
want vind best wel jammer.
Iemand mss een idee wat er mis zou kunnen zijn?
 
Voor en na foto
 

Bijlagen

  • 20230506_102343.jpg
    20230506_102343.jpg
    230.6 KB · Weergaven: 55
  • 20230506_102413.jpg
    20230506_102413.jpg
    209.7 KB · Weergaven: 55
Eigenlijk heb je zelf al precies de oorzaak aangegeven. De plant is eigenlijk bedoelt voor een koud water aquarium of ook wel vijvers. In een tropisch aquarium overleeft het wel tijdelijk maar wordt gedurende de tijd minder. Je merkt dat dan ook door het kleiner worden van de blaadjes, de kwaliteit wordt allengs minder. Maar... Iets wat je zou kunnen doen is niet alleen het her-stekken van je plant, de plant staat immers dan nog steeds in een voor haar mindere omgeving en blijft achteruit gaan. Maar je kan wél denken aan een bak met kouder water die je op een zonnige plek buiten zet. Daarin zet je stekken die je submers laat drijven of die je emers in een ondergelopen bodem plant. De plant hersteld zich dan en kan dan toch weer een poosje meegaan. Maar het blijft hoe dan ook in een tropische bak een tijdelijke overlevende plant.
 
Eigenlijk heb je zelf al precies de oorzaak aangegeven. De plant is eigenlijk bedoelt voor een koud water aquarium of ook wel vijvers. In een tropisch aquarium overleeft het wel tijdelijk maar wordt gedurende de tijd minder. Je merkt dat dan ook door het kleiner worden van de blaadjes, de kwaliteit wordt allengs minder. Maar... Iets wat je zou kunnen doen is niet alleen het her-stekken van je plant, de plant staat immers dan nog steeds in een voor haar mindere omgeving en blijft achteruit gaan. Maar je kan wél denken aan een bak met kouder water die je op een zonnige plek buiten zet. Daarin zet je stekken die je submers laat drijven of die je emers in een ondergelopen bodem plant. De plant hersteld zich dan en kan dan toch weer een poosje meegaan. Maar het blijft hoe dan ook in een tropische bak een tijdelijke overlevende plant.
Idd,ik had het ook al gelezen dat ze tijdelijk wel wat warmer gehouden kan worden,,
maar uiteindelijk moet ze terug naar kouder water.
Jammer,heb het plantje destijds gekocht en nadien pas info erover opgezocht.
Dan gaat stekken ook niet veel zin hebben,zoals je zegt,tijdelijk.
Dan denk ik dat ik best voor een andere klimop soort moet gaan kijken,
1tje die wel warmer gehouden kan worden.
Ik had er wel graag 1 gehad die op chinese klimop lijkt,
vond dat kleine blad wel mooi.
 
Idd,ik had het ook al gelezen dat ze tijdelijk wel wat warmer gehouden kan worden,,
maar uiteindelijk moet ze terug naar kouder water.
Jammer,heb het plantje destijds gekocht en nadien pas info erover opgezocht.
Dan gaat stekken ook niet veel zin hebben,zoals je zegt,tijdelijk.
Dan denk ik dat ik best voor een andere klimop soort moet gaan kijken,
1tje die wel warmer gehouden kan worden.
Ik had er wel graag 1 gehad die op chinese klimop lijkt,
vond dat kleine blad wel mooi.
Nou, ik zou dat kweken in een bakje buiten eens proberen. Zelf heb ik dat vaak gedaan. Het is een vrij gemakkelijk plantje wat dan toch maar zo weer aansloeg.
 
Maar je kan wél denken aan een bak met kouder water die je op een zonnige plek buiten zet. Daarin zet je stekken die je submers laat drijven . De plant hersteld zich dan en kan dan toch weer een poosje meegaan. Maar het blijft hoe dan ook in een tropische bak een tijdelijke overlevende plant.

Nou, ik zou dat kweken in een bakje buiten eens proberen. Zelf heb ik dat vaak gedaan. Het is een vrij gemakkelijk plantje wat dan toch maar zo weer aansloeg.
Ik ga het eens proberen.
Mag dat bv gewoon een doorzichtige pvc bak zijn?
Hoeveel (hoogte) moet er water in?
Gewoon de plant erin doen zoals ik ze uit het aquarium haal,
of stekken er van nemen en die in de bak water zetten?
Ook mss iets van voeding erin doen?

Alvast bedankt voor de tip/info
 

Deze heb ik en het is geen echte klimop maar groeit wel erg snel.
Geschikt vanaf 22 graden.
Ik heb zo eens bij aquaplantsonline enz rond gekeken en ik denk dat ik toch voor de braziliaanse klimop ga gaan.
Als ik deze nu ook in een bak ga zetten en ze gaat terug groeien,
ze is toch niet geschikt voor een warmer aquarium,dan is het steeds maar een tijdelijke plant.
Komende week eens kijken en anders bestel ik er enkele.
 
Vooral met de zomer voor de deur zal het al snel te warm zijn dan denk ik.
 
Ik ga het eens proberen.
Mag dat bv gewoon een doorzichtige pvc bak zijn?
Hoeveel (hoogte) moet er water in?
Gewoon de plant erin doen zoals ik ze uit het aquarium haal,
of stekken er van nemen en die in de bak water zetten?
Ook mss iets van voeding erin doen?

Alvast bedankt voor de tip/info
Wanneer je het submers wilt doen moet de plant onderwater staan. Wil je het emers doen moet je water net boven je zandbodem staan en daar kan je dan stekken in zetten. Zelf had ik altijd het beste resultaat met een submers methode. Je kan dan ook een plant in een bodem zetten en de plant blijft dan helemaal onder water. Gebruik meerdere stekken. Elk bakje is trouwens geschikt maar zet het wel in de zon.
 
Ik heb 4 potjes Braziliaanse waterklimop besteld bij mijn lfs.
Daar komt woensdag een lading dennerle planten binnen. Als je dan iets speciaal wil kun je dat ten laatste zondag avond door geven, dan word dat mee besteld.
 
Ik heb de hydrocotyle leucocephala besteld,
2de op de foto.
 

Terug
Bovenaan