Camallanus besmetting/behandeling en slakken/garnalen?


W

Wiebelkonijn

Guest
Ik heb in mijn Lido120 schijnbaar een camallanus besmetting. Onlangs heb ik met iemand via marktplaats een ancistrus soort om een ancistrus soort geruild. Mijn ancistrus had ik nog maar enkele dagen aangeschaft via een dierenwinkel als zijnde een vrouwtje maar bleek een man te zijn, dus ik wilde van deze ancistrus af.

Nu bleek, na de ruil, dat mijn ancistrus (die dus naar een ander is gegaan) een heftige camallanus besmetting heeft. Hier kregen we mail over. Ik had deze vis dus ook in mijn Lido 120 met andere ancistrussen en vissen. Ik zie niks bij ze, maar het schijnt zo besmettelijk te zijn dat ik het aquarium toch heb behandelt met een medicijn van Tetra genaamd Medica CestoNemaEx, met als werkzame stof diflubenzuron.

Ik heb alles gedaan wat in de beschrijving stond; Ik heb mijn aquarium deels schoon water gegeven, filter schoon gemaakt, bruissteentje toegevoegd met luchtpomp. Ook stond er bij dat garnalen en slakken niet tegen dit middel kunnen dus het grootste gedeelte appelslakken heb ik er uit kunnen halen, enkele tylo's en een waaierhand en enkele torenslakjes. Nu heb ik eigenlijk enkele vragen:

1 - Heb ik het op deze manier goed gedaan, of zijn er nog andere dingen/tips die ik kan doen?

2 - Wat moet ik doen met de slakken die ik eruit heb gehaald? Kan ze wel tijdelijk in een ander aquarium doen en na de behandeling weer terug, maar besmet ik dan niet alles weer opnieuw?

3 - In mijn bodem zitten ontzettend veel torenslakjes die ik er niet allemaal uit heb kunnen halen. Deze gaan waarschijnlijk allemaal dood, is dit niet schadelijk voor mijn water?
 
Oh ja en nog een vraag:

4 - Moet ik deze komende dagen gewoon normaal voeren, of moet ik hier zuiniger of juist niet mee zijn?
 
Heb geen ervaring met dat middel dat jij nu gebruikt voor die wormpjes.

Wel met Sera Nematol.. Dat middel werkt ook goed en de slakjes enzo bleven in leven.

Denk eraan dat je na 14 dagen nog een keer moet behandelen om de larven ook kwijt te raken.
 
Ja dat weet ik inderdaad peterdenhaag, dank je.

Nog een vraag:
Er staat ook dat je niet over kool mag filteren maar betekent dat ook dat ik die zwarte filtersponzen eruit moet halen? Ik heb een standaard juwel binnendilter van de lido120
 
Ja,er uit halen,anders filter je het er gelijk weer uit.
Waarom er nog in?
 
Eruit die zwarte....zoals Bertus al zegt.

Eigenlijk moet je voordat je geneesmiddelen gaat gebruiken precies weten wat je moet doen...voorbereiden. Tijdens de behandeling kan je niet meer gaannrotzooien ...
 
Omdat ik dat nu pas ontdek.
In de beschrijving stond dat als je over aktief kool filtert het eruit moet halen. Maar dat heb ik niet in m'n filter.
Maar nu lees ik pas in een ander topic dat die zwarte sponzen koolsponzen zijn. Ik heb ze echter maanden al niet vervangen.
Dan haal ik ze er nu uit. Ik was voorbereid dacht ik, maar dit stukje heb ik dus gemist :(
Heeft het dan nu nog wel zin??
 
Als je die al maanden niet vervangen hebt, dan zijn ze nu vast uitgewerkt.
 
Ja, maar de opgeslagen afvalstoffen worden weer langzaam vrijgegeven door die sponzen...weinig nut om te laten zitten..
 
peterdenhaag53 zei:
Ja, maar de opgeslagen afvalstoffen worden weer langzaam vrijgegeven door die sponzen...weinig nut om te laten zitten..
Daar heb je gelijk in. Maar ik doelde eerder op het effect van de sponzen nu op de medicatie.
 
Niet alleen weinig nut om ze te laten zitten maar kan zelfs flinke pieken in je waterwaarde's veroorzaken dus echt zo snel mogelijk eruit en je waarde's even extra in de gaten houden zeker ook met medicatie.
 
Ok� bedankt! Ik haal ze eruit.

Heeft iemand misschien ook een idee voor m'n andere vragen?
 
Als het echt camallanuswormen zijn dan kunnen je slakken teruggezet worden omdat zij niet als gastheren kunnen fungeren.

De evt dode achtergebleven slakken zoveel mogelijk verwijderen/afhevelen.
 

Terug
Bovenaan