calcium gebrek?


Obbezz

Well-known member
Lid geworden
19 augustus 2005
Berichten
401
Locatie
Zevenaar
Vraagje: Kan er een calcium gebrek optreden wanneer je GH ca. 7 meet? Ik ververs 50% van mn water per week waarbij ik ca. 30% osmose water gebruik (zonder toevoegingen). Mijn Ludwigia Red Mini Krult bij nieuwe groei en verwacht dat dit door een calcium gebrek zou kunnen zijn.
 
Calcium gebrek kan inderdaad leiden tot het krullen van bladeren. Soms zijn er ook meer oorzaken aan te wijzen. De door Ts genoemde Ludwigia is veel licht nodig waardoor z'n bladeren groter en breder worden. Er is dan al minder neiging tot krullen maar er moet rekening mee gehouden worden dat er ook meer meststoffen nodig kunnen zijn. Bij mijn eigen Ammannia senegalensis had ik eenzelfde probleem. Nu ik de plant door verplaatsing meer licht gaf worden de bladeren groter en mooier en krullen niet meer. Trouwens, ik heb hier geen wijziging in de bemesting doorgevoerd. Vandaar mijn gedachte dat dit, de belichting dus, misschien een rol kan spelen bij deze Ludwigia soort, een plant die ik overigens ook zelf heb.
 
Rode planten houden over het algemeen ook van wat ijzer toevoegingen. Koper speelt ook nog een rol. Wanneer Ts kantklare voeding zoals bijvoorbeeld Easy Life Profito gebruikt zijn sporenelementen/microvoeding al in verhouding ingemixt. Ik gebruik de voeding van ons medelid Backplay ook hier is dit gebeurd. In dat geval zijn denk de kansen op dit soort tekorten, zeker bij genoemde plant, niet zo groot. Anders ligt het natuurlijk wanneer er zelf bemesting gemixt wordt. Omdat ik de gevoeligheid van deze plant voor licht erg goed ken zou ik willen adviseren om hier toch eens naar te kijken.
 
Calcium gebrek kan inderdaad leiden tot het krullen van bladeren. Soms zijn er ook meer oorzaken aan te wijzen. De door Ts genoemde Ludwigia is veel licht nodig waardoor z'n bladeren groter en breder worden. Er is dan al minder neiging tot krullen maar er moet rekening mee gehouden worden dat er ook meer meststoffen nodig kunnen zijn. Bij mijn eigen Ammannia senegalensis had ik eenzelfde probleem. Nu ik de plant door verplaatsing meer licht gaf worden de bladeren groter en mooier en krullen niet meer. Trouwens, ik heb hier geen wijziging in de bemesting doorgevoerd. Vandaar mijn gedachte dat dit, de belichting dus, misschien een rol kan spelen bij deze Ludwigia soort, een plant die ik overigens ook zelf heb.
Het vreemde is dus dat ik deze ludwigia behoorlijk veel licht krijgt (midden positie aquarium). Nou schijnt een calcium gebrek heel weinig voor te komen echter schep ik wel de beste condities hiervoor (osomose, en geen toevoegingen gebruiken). Aangezien de KH en GH prima waardes aangeven zag ik hier dan ook geen reden voor!


De hoeveelheid licht heb ik ca. 1,5 week juist wat opgeschroefd waardoor het probleem (bij deze plant) lijkt toe te nemen.


Ik zal vanavond de GH en KH nogmaals testen (wellicht dat deze ook beinvloed zijn door de toename van licht)
 
Het vreemde is dus dat ik deze ludwigia behoorlijk veel licht krijgt (midden positie aquarium). Nou schijnt een calcium gebrek heel weinig voor te komen echter schep ik wel de beste condities hiervoor (osomose, en geen toevoegingen gebruiken). Aangezien de KH en GH prima waardes aangeven zag ik hier dan ook geen reden voor!


De hoeveelheid licht heb ik ca. 1,5 week juist wat opgeschroefd waardoor het probleem (bij deze plant) lijkt toe te nemen.


Ik zal vanavond de GH en KH nogmaals testen (wellicht dat deze ook beinvloed zijn door de toename van licht)

Ik weet natuurlijk niet welke belichting er gebruikt wordt en wat vind je, "behoorlijk veel licht"? Meer licht vraagt inderdaad om meer bemesting maar misschien is het mogelijk om alle waterwaarden eens te geven, formaat van de bak en, als gezegd, de belichting?
 
Is calcium wel de boosdoener?
Een K of Mg overdosering geeft ook gekruld blad bij nieuwe groei. Ook Borium of koper tekort geeft krullend blad. En CO2 natuurlijk.
Maar wat Obbezz al aangeeft: meer licht (en CO2) doet soms wonderen
 
Ik denk dat de dosering kalium of magnesium dan wel vrij hoog moet zijn. Ik volg de EI en voeg nog eens 13mg kalium toe en zie dat niet terwijl er dan zo n 25mg inzit.
 
Ik weet natuurlijk niet welke belichting er gebruikt wordt en wat vind je, "behoorlijk veel licht"? Meer licht vraagt inderdaad om meer bemesting maar misschien is het mogelijk om alle waterwaarden eens te geven, formaat van de bak en, als gezegd, de belichting?
6 modules daylight led

2 x T5 verlichting met reflectoren


200 liter Juwel Lido aquarium


De actuele waardes zal ik vanavond eens testen en posten!
 
Is calcium wel de boosdoener?
Een K of Mg overdosering geeft ook gekruld blad bij nieuwe groei. Ook Borium of koper tekort geeft krullend blad. En CO2 natuurlijk.
Maar wat Obbezz al aangeeft: meer licht (en CO2) doet soms wonderen
In mijn ervaring zijn tekorten in 9 van de 10 gevallen co2 tekorten :D, de overige planten laten geen vervormingen oid zien dus het blijft vaak gissen en aanpassingen langzaam doorvoeren en observeren.
 
even aan het testen geweest:
GH : 9
KH : 4
Po4 : 4
No3 : 25

Tevens een foto van de vreemde vergroeing

20180115_183325.jpg
20180115_183319.jpg
 
De verhouding nitraat/fosfaat is wel erg uit balans.
Voeg je wel co2 toe?
 
De verhouding nitraat/fosfaat is wel erg uit balans.
Voeg je wel co2 toe?
ik voeg co2 toe.. echter had ik wat last van puntalg en kwam er achter dat mijn fosfaat wat aan de lage kant was.. ff iets te enthousiast geweest met wat extra toe te voegen in mn stockoplossing voor mijn jebao..zal toch niet echt kwaad kunnen?
 
Ik zit bij de EI na toevoeging ook meestal rond de 4 mg dus dat kan geen kwaad hoor. De verhouding van 1:10 is denk ik een beetje achterhaald en het is belangrijk dat alles voldoende voorhanden is. Bij een hoge po4 of andere stof moet de rest ook wat meer aanwezig zijn.
 
Ik zit bij de EI na toevoeging ook meestal rond de 4 mg dus dat kan geen kwaad hoor. De verhouding van 1:10 is denk ik een beetje achterhaald en het is belangrijk dat alles voldoende voorhanden is. Bij een hoge po4 of andere stof moet de rest ook wat meer aanwezig zijn.
lijkt me ook geen probleem..toch ff snel een nieuwe stockoplossing gemaakt! :D
 
Daar moet je altijd even goed je hoofd bij hebben want een foutje is zo gemaakt weet ik uit ervaring;)
 
gelukkig heb ik al heel wat jaartjes ervaring met het aanmaken van stockoplossingen :D
 

Terug
Bovenaan