C02 Fles vrij snel leeg


CVS

Well-known member
Lid geworden
24 februari 2014
Berichten
519
Locatie
Rotterdam
Hallo,

Ik heb sinds 19-12-2017 een C02 systeem van APO met Milwaukee PH Controller en deze glazzendifussor.

De PH waarde van mijn kraanwater is +/- 8 en de KH 5 of 6 nu had ik de PH controller op +/- PH 7 gezet omdat dan volgens de tabellen de juiste C02 waarde gehaald moest worden. Dit volgens het kaartje wat in mijn meetkoffer van JBL zit.

Nu had ik de uitstroom van de C02 vrij hard staan en was mijn fles dus op 06-01-2018 (18 dagen leeg!)

Fles laten bijvullen en de uitstroom van de C02 zachter gezet alleen nu was mijn fles gisteren alweer leeg (25 dagen). Tevens was het ook zo dat mijn PH controller op 7,2 bleef staan (de eerste keer zo 6,9 / 7,0) en hij bleef rood knipperen. Als teken dat hij niet de ingestelde waarde haalde.

Betekent dit dat mijn diffusor eigenlijk te weinig capaciteit heeft? En zo ja wat zou dan een betere oplossing zijn?

Ik heb deze glazen diffusor van APO. Deze hangt links achterin de bak waar ook de uitstroom van mijn Eheim 2213 zit en die van mijn bioloog van +/- 70 ltr). Daarnaast zit er nog een Eheim 2260 op die rechts achterin de uitstroming heeft.

Mijn bak is een Trofis 180 cm met vrij veel planten. Denk netto met bioloog zo'n 550 liter.

Mijn C02 fles is 2 kg
 
Dan ben ik bang dat er ergens een lek in zit, op mijn 200cm bakje doe ik met een 2 kg fles een maand of 8
 
Maar de hoeveelheid C02 die nodig is is toch ook heel erg afhankelijk van de PH / KH en hoe goed de diffusor de C02 laat oplossen in het water?

Hoe zit dit bij jullie dan? Want ik krijg hier al twee totaal verschillende antwoorden.
 
Ja de kh en de ph geven aan hoeveel co2 je bak bevat en bij een hoge kh is meer co2 nodig dan bij een lage kh. Ook het oplossen speelt inderdaad een grote rol mee en zelf werk ik met flippers hier.
Je kh is niet erg hoog dus dat werkt weer in je voordeel. Ton gaf dacht ik ook al aan dat er een lek kan zitten dus dat zou ik eens gaan controleren.
 
Maar de hoeveelheid C02 die nodig is is toch ook heel erg afhankelijk van de PH / KH en hoe goed de diffusor de C02 laat oplossen in het water?

Hoe zit dit bij jullie dan? Want ik krijg hier al twee totaal verschillende antwoorden.
Co2 is inderdaad erg afhankelijk van de KH waarde, hoe hoger de waarde hoe meer Co2 je erin moet pompen om de gewenste PH waarde te bereiken, aangezien je KH als erg mooi is kan dit al sowieso geen oorzaak zijn, al had die hoger geweest zou het alsnog niet mogelijk zijn om zo snel door een fles gegaan te zijn.

Co2 diffusers hebben er ook wel wat mee te maken, je heb zoveel verschillende dingen op de markt dat je het af en toe even niet meer weet. Vaak wil je natuurlijk het meest efficiënte hebben in je bak. Glazen diffusers zijn het minst efficiënt omdat de Co2 belletjes best snel het oppervlakte van het water raakt waardoor dit verspilt wordt, maar ze zijn zeker niet zo slecht dat je er een fles van 2KG er in 18 dagen doorheen moet jagen.

Er blijft dus inderdaad maar 1 ding over.... en ja, dat is een lekkage denk ik. wat je het beste kan doen is even heel je systeem langsgaan op lekkages doormiddel van een bakje water met afwasmiddel te mengen en met je vinger dit langs aansluitingen te smeren. Als er een lekkage is zul je zien dat het afwasmiddel belletjes vormt.

Laat even weten of dit het probleem is, anders kijken we namelijk even verder naar mogelijke oorzaken! :D
 
Bedankt Felereca met dit antwoord kan ik iets.

Ik ga het wel even na met water met afwasmiddel.

Trouwens mijn glazendiffusor zit ook wat water in. Aangezien als ik mijn waterwissel doe ik de stekker er uit haal en de druk dan weg valt loopt dit er in via de bovenkant van de diffusor (dit is een aanname van mij) kan dit kwaad?

Wat zijn de beste diffusors trouwens?

Wat trouwens ook apart is is dat de ingestelde PH waarde niet bereikt wordt. Zou dit ook door een lek kunnen komen?
 
Bedankt Felereca met dit antwoord kan ik iets.

Ik ga het wel even na met water met afwasmiddel.

Trouwens mijn glazendiffusor zit ook wat water in. Aangezien als ik mijn waterwissel doe ik de stekker er uit haal en de druk dan weg valt loopt dit er in via de bovenkant van de diffusor (dit is een aanname van mij) kan dit kwaad?

Wat zijn de beste diffusors trouwens?

Wat trouwens ook apart is is dat de ingestelde PH waarde niet bereikt wordt. Zou dit ook door een lek kunnen komen?
water in je diffuser maakt niet uit, had ik ook toen destijds. de co2 drukt dit er zo weer uit.

Ik had net in een andere topic iets geplaatst over verschillende manieren van het oplossen van Co2, ik zou het wel even kopiëren en hier plakken.
Wat betreft je PH waarde dat niet bereikt wordt kan inderdaad te maken hebben door de lekkage, elke diffuser heeft namelijk een bepaalde druk nodig, als het systeem deze druk niet kan opbouwen omdat er een lekkage zit zou er ook nauwelijks Co2 in je bak terecht komen, Oftewel het ontsnapt allemaal bij het punt waar de lekkage zit. Alles dus even goed nakijken op lekkages!

Dit is wat ik even in het andere topic geplaatst had.

''Ik werk zelf ook met een inline atomizer van UP-Aqua, prima dingetje en zorgt er dus inderdaad voor dat je geen zichtbare techniek in je bak heb.
Heb het voornamelijk gekozen omdat het erg efficiënt is (niet zo efficiënt als een reactor) en ik geen zichtbare techniek in de bak heb, een reactor zorgt er ook voor dat je filter wat zwakker wordt en dat is zeker iets wat ik niet wou, weet niet hoeveel zwakker die word maar met een inline atomizer heb je daar dus geen last van.
Let er wel op dat een Atomizer vaak meer druk nodig heb, vanaf 2 bar vaak. De UP-Aqua wordt zelfs hier gedraaid op 4 bar.

Diffuser zou ik zelf niet voor gaan, altans niet met een redelijk grote bak. diffusers zijn sterk afhankelijk van de stroming, je moet ervoor zorgen dat de stroming de bubbels door de hele bak vervoert, dit gaat vaak wat lastig met een groot formaat bak en zijn daarom ook niet mijn favoriet, dit zorgt er dus ook voor dat ze het minst efficiënt zijn. Krijg niet een slecht beeld over diffusers, want voor kleine tot middelmatige bakjes zijn het mooie dingen! ogen vaak ook mooi met alle soorten glas dat er tegenwoordig is :D''
 
  • Leuk
Waarderingen: CVS
Diffuser zou ik zelf niet voor gaan, altans niet met een redelijk grote bak. diffusers zijn sterk afhankelijk van de stroming, je moet ervoor zorgen dat de stroming de bubbels door de hele bak vervoert, dit gaat vaak wat lastig met een groot formaat bak en zijn
Je zou de diffusor in zo'n geval dicht in de buurt van de water uitstroom kunnen plaatsen, zodat de kleine belletjes mooi onder water, door de hele bak heen meegenomen worden.
 
Duidelijk verhaal Felereca

Ik ben zelf ook van plan om zo ver mogelijk alle zichtbare techniek uit de bak te halen dus zo'n inline atomizer vind ik wel een mooi idee.

Zijn merken hier in nog belangrijk? Zie die van JBL vaak voorbij komen in de winkel namelijk.
 
Duidelijk verhaal Felereca

Ik ben zelf ook van plan om zo ver mogelijk alle zichtbare techniek uit de bak te halen dus zo'n inline atomizer vind ik wel een mooi idee.

Zijn merken hier in nog belangrijk? Zie die van JBL vaak voorbij komen in de winkel namelijk.
JBL is inderdaad een goeie, maar die van UP-Aqua is ook super goed maar die geeft nog fijnere belletjes en heeft dus een nog hogere werkdruk nodig van ongeveer 4 bar. En is jammer genoeg niet overal zomaar te krijgen.
 
Nu wil ik hem op een Eheim 2213 aan gaan sluiten. Ik neem aan dat ik hem op de retour doe?

Alleen deze heeft een 12/16 mm slang maar als ik dan even kijk bij APO zie ik dat dit voor een 100 - 300 ltr aquarium is. Ga ik het dan redden op mijn bak of is dat getal maar uit de lucht gegrepen.
 
JBL is inderdaad een goeie, maar die van UP-Aqua is ook super goed maar die geeft nog fijnere belletjes en heeft dus een nog hogere werkdruk nodig van ongeveer 4 bar. En is jammer genoeg niet overal zomaar te krijgen.
Zie bij mij ook geen belletjes voorbij komen met de jbl maar als die van up-aqua ook goed is :thumbs:opbouw is nagenoeg het zelfde
En via de link van Marcel heb je er bijna twee voor de prijs van 1 JBL en dat vinden wij Nederlanders :thumbs::D:D
Wat je co2 fles betreft doe hier op de 1050 zon 3 a 4 maanden met 2 kg
Zou toch je installatie even na lopen
 
Laatst bewerkt:
Is je fles wel echt helemaal vol gedaan? Ik heb het in het begin ook zoiets gehad en het bleek dat die des betreffende lfs de fles niet vol kreeg ( niet koud genoeg) maar wel zei dat hij helemaal vol zat:6
 
daar moet dan nog een bellenteller bij zeker?

Ja John.

En kom nou niet met het verhaal dat jbl een bellen erin heeft. Want.

1 Waar mijn atomizer zit, kan ik geen bellen zien.

2 Bij jbl moet dat ding dus wel netjes recht en in het zicht zitten.

Dus ik heb een losse bellenteller. Kun je mooi in het zicht, aan de co2 fles hangen.
 
Is je fles wel echt helemaal vol gedaan? Ik heb het in het begin ook zoiets gehad en het bleek dat die des betreffende lfs de fles niet vol kreeg ( niet koud genoeg) maar wel zei dat hij helemaal vol zat:6
Dan een vulpunt vinden waar ze het op gewicht doen en met pomp doen dan heb je dit probleem niet ook dat koud probleem is dan uit de weg
 
Dan ben ik bang dat er ergens een lek in zit, op mijn 200cm bakje doe ik met een 2 kg fles een maand of 8
Jij ververst toch met Osmose water? Hier doe ik maar een maandje met een 2kg fles op m'n Trofis 180cm bak. PH uit de kraan is hier tegen de 8 en in de bak is de PH 6,60. Gebruik een JBL controller en JBL inline diffuser. Druk staat op 2 Bar.
 
Ik gebruik deels osmose met kraanwater, KH=4 PH=tussen de 6.5 en 7. in de bak.en gebruik ook de JBL inline diffuser.
 
Osmose zal wel wat schelen in Co2 verbruik. Bij mij moet het na verversen weer redelijk omlaag gehaald worden. Gooi er immers water met een PH van tegen de 8 bij. Daarbij zal de hoeveelheid planten ook nog een verschil kunnen maken, deze gebruiken immers de C02 om te groeien.
 
Jij ververst toch met Osmose water? Hier doe ik maar een maandje met een 2kg fles op m'n Trofis 180cm bak. PH uit de kraan is hier tegen de 8 en in de bak is de PH 6,60. Gebruik een JBL controller en JBL inline diffuser. Druk staat op 2 Bar.
Dan is mijn 5kg/maand niet eens zo gek op mijn 2m met bioloog.
 
Door je bioloog zul je denk een hoop CO2 verliezen lijkt me? Hier heb ik bewust zo min mogelijk beweging op het wateroppervlak. Uiteraard wel wat beweging, want je wil immers ook uitwisseling met zuurstof .
 
Schijnt een factor 2 te zijn in je verbruik, met of zonder bioloog.
Maar ga denk ik wel naar osmose toe als het zo’n verschil kan maken in verbruik als ik jullie ervaringen zie
 
Ik heb met osmose (nog) geen ervaring, dus kan niet beoordelen of dat echt verschil kan maken met verbruik van Co2.
 
Osmose heeft (bijna) geen kh, en dus geen buffer, dus hoe minder kh de bak heeft des te makkelijker de ph verlaagd kan worden met minder co2.
 
Ik gebruik de osmose voornamelijk om de µS naar beneden te krijgen dat ik daardoor minder Co2 gebruik is mooi mee genomen, de Co2 heb ik overigens altijd al heel laag staan.
 
Dus ik heb een losse bellenteller. Kun je mooi in het zicht, aan de co2 fles hangen.
Ik heb de bellenteller op het regelventiel geplaatst.
bel.png
 
Ik heb de bellenteller op het regelventiel geplaatst.
Bekijk bijlage 242447

Vond dat een mooie oplossing. Heb ze ook gezien.

Echter ondanks dat er een ingebouwd terugslag ventiel in zit. Heb ik toch meerdere malen moeten constateren dat er water via de onderkant eruit ging.
Dus ik heb precies zo'n bellen teller, alleen dan met zowel onder als boven een slang koppeling.
De onderste slang gaat via een lus naar het naaldventiel.
 
Vond dat een mooie oplossing. Heb ze ook gezien.

Echter ondanks dat er een ingebouwd terugslag ventiel in zit. Heb ik toch meerdere malen moeten constateren dat er water via de onderkant eruit ging.
Dus ik heb precies zo'n bellen teller, alleen dan met zowel onder als boven een slang koppeling.
De onderste slang gaat via een lus naar het naaldventiel.
Je bent niet de enige.. heb er ook al meerdere gehad die gewoon water doorlieten
 

Terug
Bovenaan