C. julii, panda of adolfoi


FlowLong

Well-known member
Lid geworden
18 januari 2021
Berichten
57
Leeftijd
33
Voor mijn 1 meter gezelschapsbak (40 cm diep) ben ik opzoek naar een leuke Corydoras soort. De bak heeft een bodem van filterzand en zal tot ongeveer 23 graden verwarmd worden.
Nu twijfel ik tussen julii, panda en adolfoi. Heeft iemand ervaring met deze soorten en welke van deze zal goed tot recht komen in een bak met neon's, cherry barbelen en eventueel guppen?
 
De julii is vrijwel nooit verkrijgbaar en betreft vaak de trilineatus, de panda is ten onder gegaan aan zijn eigen populariteit en dus enorm zwak, adolfoi is erg schuw
 
Dat klinkt allemaal niet zo best... Die trilineatus heeft minimaal 24 graden nodig zie ik.
Welke soorten zijn geschikt voor iets lagere temperaturen, niet doorgefokt en niet schuw?
 
Ja eigenlijk hebben alle corydoras 24 graden nodig als je ze optimaal wil huisvesten
 
Ja eigenlijk hebben alle corydoras 24 graden nodig als je ze optimaal wil huisvesten
Niet alle Corydoras soorten zijn 24 graden Celsius nodig. Hier zit echt wel een verschil per soort.

@FlowLong, Corydoras die geschikt zouden zijn voor temperaturen van 23 graden Celsius en prima handelen zijn:
Corydoras paleatus (erg sterke soort en kan erg lage temperaturen aan).
Corydoras diphyes
Corydoras aeneus
Corydoras trilineatus

En anders zou je kunnen kijken naar Scleromystax soorten of wellicht Aspidoras spilotus.
 
Eerste 2 zou ik ook niet doen, adolfoi is leuk mits je een grotere groep hebt. temperatuur van 22/23 is voor de meeste prima.
 
Bedankt voor de informatie. Zonet bij de aquarium winkel staan kijken naar de soorten die Gertbl opnoemde (voor zover aanwezig).
Ik denk dat ik mijn keuze heb gemaakt en voor de paleatus ga. Prachtige beestjes! Nu nog even wachten voor mijn bak is ingedraaid.
 
sterbai of venezuela black (schultzei black) is ook mooi (steekt mooi af op licht zand). Zijn beiden wel iets prijziger.
 
Bedankt voor de informatie. Zonet bij de aquarium winkel staan kijken naar de soorten die Gertbl opnoemde (voor zover aanwezig).
Ik denk dat ik mijn keuze heb gemaakt en voor de paleatus ga. Prachtige beestjes! Nu nog even wachten voor mijn bak is ingedraaid.
Je kunt ook nog kijken naar de Scleromystax barbatus. Maar dat is wel een wat grotere soort dan de Corydoras paleatus. De Corydoras paleatus is een oersterk soortje. Heb vroeger ze ook gehad en zelfs 200+ jongen groot gebracht destijds. Ik had ze toen even samen zitten met een groep Corydoras aldolfoi. Maar de adolfoi zijn voor lagere temperaturen erg kwetsbaar. Ben door een fout tijdens waterverversen (water onder de 19graden), bijna de adolfoi verloren. Kon ze snel uitvangen en overzetten in de bak met L-nummers. De paleatus daarentegen hadden gelijk de dag erna afgezet.
 
Alleen zullen deze wel iets warmer prefereren ipv max 23 graden Celsius.
Wel is geprobeerd? Sterbai op 22/23 gaat nl perfect zoals bij de meeste vissen. Eigen ervaring is dat 25 eerder problemen oplevert dan beter voor ze is.
 
Ik heb sinds begin augustus 10 panda's in een 180 liter bak zitten. Je ziet ze nooit alle 10 tegelijk maar eens gewend komen ze best wel actief. Ze durven ook gerust eens meezwemmen met de diamanttetra's die op en neer langs de aquariumruit gaan. Ze komen ook flink uit "de bosjes" als ze diepvriesvoer dat op de bodem is gezakt kunnen eten. Ik ben er nog geen één kwijt want was ook op mijn hoede door de verhalen over de zwakte. Toffe visjes.
 
Wel is geprobeerd? Sterbai op 22/23 gaat nl perfect zoals bij de meeste vissen. Eigen ervaring is dat 25 eerder problemen oplevert dan beter voor ze is.
Sterbai zelf niet, de Venezuela black wel eerder gehad en gehouden/gekweekt op 24graden Celsius. Koeler water triggert natuurlijk wel het paarseizoen.
 

Terug
Bovenaan