bult op Neon tetra - wie weet wat dit is?


Doq Marley

Member
Lid geworden
15 februari 2023
Berichten
7
Leeftijd
52
Goedenavond iedereen,
ik ben nieuw op de website, mijn naam is Diederik. Ik hoop dat iemand wil meedenken over een bult op de rug van één van mijn neon tetra’s, over wat voor soort ziekte of aandoening dit kan zijn, en hoe ik het zou moeten behandelen. Eerst wat achtergrond, uit de instructies heb ik begrepen dat het helpt om veel informatie te geven (hopelijk niet teveel):
Ik heb sinds 3 jaar een zoetwateraquarium van ongeveer 280 liter, op dit moment gevuld met 11 neon tetra’s, 3 sierslakken (Tylomeliana) en 6 amanogarnalen. Het aquarium is redelijk dicht beplant (zie foto 1). Ik heb (denk ik) wel eerder een ziekte in het aquarium gehad (ik heb Corydora’s gehad eerder (samen met de tetra’s), helaas gingen die in de loop van de 3 jaar toch steeds aan iets dood, ik dacht wellicht zwemblaasziekte, maar dat heb ik nooit bevestigd kunnen krijgen). De tetra’s hebben het altijd heel goed gedaan, tot kort geleden:
Het aquarium was dus goed ingedraaid maar iets meer dan 3 maanden geleden heb ik een crisis gehad (pomp ging stuk, ik moest een onderdeel vervangen, dat heeft meer dan een week geduurd). In die tijd heeft de pomp dus stilgestaan (ik deed dagelijks grote waterwissels), ik heb de pomp helemaal moeten schoonmaken en nadat ik hem weer werkend heb gekregen moest ik een “fish in”-cyclus opstarten, waarbij ik de waterwaarden veel testte en zo’n 7 weken lang dagelijks grote waterwissels heb gedaan (ik had ook geen ander (ingedraaid) aquarium), om de vissen zo goed mogelijk te beschermen tijdens het opstarten van de cyclus. Ik had dit nog nooit eerder meegemaakt, maar gelukkig leek het erop of met de frequente waterwissels de vissen het redelijk hebben doorstaan: ik ben in die tijd 1 vis verloren. Bijna alle tetra’s doen het nog steeds goed (er lijken wel iets meer witte plekken te zien te zijn op de vinnen dan voorheen (die witte vlekken op sommige stukjes van de vin van een paar tetra’s lijken niet op Ich), maar ze zijn levendig en het lijkt goed te gaan, op één tetra na:
deze tetra heeft een ander probleem, hij heeft een grijs/wittig bultje op zijn rug (zie foto 2 en foto 3), vanuit sommige hoeken lijkt het wit-pluizig (schimmel?), vanaf een andere hoek lijkt het op een grijs gezwelletje….
op zich eet deze tetra (nu) nog goed en is redelijk levendig, het lijkt wel alsof hij iets moeizamer/schokkeriger zwemt maar ook dat kan mijn interpretatie zijn.
omdat ik geen (operationeel) 2e aquarium heb, vang ik deze vis nu om de 1 of 2 dagen, laat hem een tijdje in een bakje met Esha2000 zwemmen, en zet hem dan weer terug in het aquarium. Ik weet dat Esha2000 door sommigen wordt gezien als nutteloos of niet goed, maar omdat het pretendeert een breed spectrum aan ziekten te bestrijden, is dit nu wat ik doe totdat ik weet welke ziekte de tetra heeft.
sorry voor de lange inleiding, ik begreep echter dat het de bedoeling is veel informatie te geven in geval van ziekten.
wie weet wat dit zou kunnen zijn? Is dit schimmel, of een gezwel (het lijkt me het laatste).
ter informatie nog: ik doe nu weer (net als voor de pomp kapot ging) waterwissels van 40 liter (van ongeveer 280) om de 4 dagen, ik haal eerst 40 liter uit het aquarium, en vul dan elke dag na die waterwissel 10 liter schoon water weer bij, en op de 5e dag vervang ik dan weer.

Ik hoor heel graag van jullie. Het is me zelden gelukt om een zieke vis te genezen maar ik hoop dat ik er deze keer nog niet te laat bij ben…..
heel erg bedankt alvast,
Diederik




65718A8D-58B0-4E0D-B7CF-2357D7F28CFB.jpeg
33D62CB5-8A67-4F4E-B3CC-D26F93FEED69.jpeg
 

Bijlagen

  • 52736924-B94D-4590-A7A1-02B7E0499F66.jpeg
    52736924-B94D-4590-A7A1-02B7E0499F66.jpeg
    263.6 KB · Weergaven: 57
Laatst bewerkt:
beste forumleden,
de afgelopen dagen ging het helaas achteruit met de tetra, hij had steeds meer moeite met zwemmen. Gisteren vond ik hem liggend op zijn zijde in een bos Javamos. ik heb hem daaruit gehaald maar het lukte hem niet goed meer te zwemmen. Helaas heb ik hem dus uit zijn lijden moeten verlossen. Met de andere 10 tetra’s gaat het vooralsnog goed. ik ben nog steeds wel benieuwd wat het geweest is, waarschijnlijk een schimmel of gezwel, maar voor de vis zelf is mijn vraag nu niet meer relevant (ik lees dat je een onderwerp niet kunt ‘sluiten’.
 
Hoi @Doq Marley, wat gek dat er nog geen antwoord op je topic was gegeven. Ik heb het ook niet voorbij zien komen.

Jammer van de vis. Ik vermoed dat het voorval met het filter de aanzet is geweest (en anders de spreekwoordelijke druppel) voor de ziekte die je in de bak constateert. Neon tetra's hebben niet zo'n robuust afweersysteem; ze zijn een beetje te vergelijken met een kanarie in een kolenmijn, in de zin van dat zij tot de eerste vissen behoren waaraan je het merkt wanneer de waterkwaliteit niet meer op z'n best is.

Je hebt er zeker goed aan gedaan door frequenter water te wisselen. Misschien heb je wel erger voorkomen. (y) Bij het ontbreken van een volwaardig filter (= filter staat uit of draait kort) gaan er in het water wat grotere aantallen bacteriën zitten, en dat is tegen te gaan met waterwissels, maar het is moeilijk bij te houden. Gevolg is dan, ondanks alle moeite, dat die neons kwaaltjes kunnen gaan krijgen. Je hebt hoogstwaarschijnlijk dus met bacteriën te maken gehad. Gezien de snelheid van voortzetten was het bij de dode vis iets chronisch i.p.v. acuut dodelijks. Daarbij kun je denken aan o.a. visTB of neonziekte. Komende tijd zou ik nog even goed in de gaten houden hoe de rest v/d vissen het doet. :)

Mocht je graag wat meer zekerheid willen: of je van het restant van de neons een aantal close-ups kunt sturen? Sommige ziekten zijn dan te herkennen soms, of uit te sluiten.
 
Laatst bewerkt:
Beste Gino,
Heel hartelijk dank voor je reactie, fijn om zo te delen in de ervaring van ervarener aquariumfans!
Het was ook mijn gevoel dat de filterproblemen waardoor ik helemaal opnieuw de stikstofcyclus moest gaan opstarten de aanleiding was, of zoals je zegt de laatste druppel waardoor zijn weerstand was aangetast en een onderliggende ziekte hem teveel is geworden. Bedankt voor de suggestie m.b.t VisTB of neonziekte! Ik werk weliswaar sinds een jaar of twee bijna altijd met handschoenen, maar het eerste jaar niet altijd, en herinner me van het begin dat ik in een periode zweertjes gehad heb, en weet dat visTB overdraagbaar is. Als ik nog een keer naar de huisarts moet voor iets anders, zal ik eens vragen of daar een test voor bestaat.
Met de rest van de tetra’s gaat het vooralsnog goed maar ik zal ze inderdaad goed in de gaten houden…
Helaas heb ik geen resten van de tetra kunnen fotograferen. De tetra leefde nog, maar het ging heel slecht met hem, dus ik heb hem uit zijn lijden moeten verlossen. Ik doe dat altijd door een snelle klap met een hamer (heb in het verleden gezocht wat de meest diervriendelijke manier was, de meningen waren verdeeld maar ik zag dat veel vissenliefhebbers het op deze manier doen (als er een betere manier is hoor ik het heel graag!!!). Dus ik heb helaas geen foto kunnen maken.…
Wat is verstandig dan? ik weet dat er mogelijk iets in de bak zit, maar ik weet niet wat….
Toch behandelen dan met een breed spectrum medicijn (nadat ik een quarantainebak heb opgezet voor mijn amano garnalen en sierslakken), of wachten wat er gebeurt en de volgende keer duidelijkheid krijgen (alleen kost het dan waarschijnlijk weer vissen het leven….)?
heel hartelijk bedankt nogmaals!
groeten, Diederik
 
Helaas heb ik geen resten van de tetra kunnen fotograferen.
Ik bedoelde met "restant" eigenlijk de overgebleven tetra's. :p Dus of je daar misschien beelden van kunt krijgen. Wellicht dat dat nog info geeft om een eventuele verdere behandeling op te baseren. (Anders zou ik het niet doen.)
 
Gino en Jessica goedenavond, sorry voor de verlate reactie ik was druk de afgelopen dagen. Het was nog best lastig om foto’s te maken, heel helder zijn ze helaas niet geworden :) wat ik wilde laten zien is dat bij (tenminste) 2 van de tetra’s je duidelijk ziet dat de staartvin een witte (redelijk egale, dus geen stipjes) vlek heeft. En misschien lijkt de staartvin enigszins gerafeld. Wellicht een soort (hele langzame) vinrot, waar ze overigens tot nu toe weinig last van lijken te hebben. Die witte staartvin hadden ze denk ik al voor het probleem met de pomp, maar het zou kunnen dat het de vlek iets zichtbaarder geworden is de afgelopen maanden. Het lijkt in ieder geval niet iets heel acuuts, deze twee tetra’s(en de andere) zijn heel levendig, het lijkt goed te gaan…. En het enige andere bijzondere aan één van de tetra’s is dat die (al lang) een kromme rug lijken te hebben, maar ook dat komt vaker voor begreep ik.
Lijkt het je (op basis van de weinige informatie die ik je kan geven) beter niets te doen en af te wachten, of toch preventief te behandelen (met wat?).
Ik krijg nu een melding dat het uploaden van de foto’s is mislukt omdat de tijdelijke map ontbrak, en dat de sitebeheerder dit moet oplossen…
nogmaals hartelijk dank voor jullie tijd, geduld en advies!
groeten,
Diederik
 
Ik krijg nu een melding dat het uploaden van de foto’s is mislukt omdat de tijdelijke map ontbrak, en dat de sitebeheerder dit moet oplossen…
Als het goed is kun je onder de post via voeg bestand toe de foto uploaden en posten in je bericht.
 
Er is inderdaad een probleem met het uploaden en daar wordt zsm naar gekeken.
 
John, bedankt, ik kan nu foto’s plaatsen. Het gaat om de witte vlekken op de staart bij enkele van de tetra’s - is dat een soort vinrot of schimmel? Dit is weliswaar anders dan bij de (overleden) tetra waarvoor ik de post gedaan had in dit forum, die had echt een gezwel aan zijn zijkant, maar toch misschien een indicatie van een ziekte in de bak. weet één van jullie wat het kan zijn? De tetra’s zijn verder levendig, er lijkt er geen heel erg ziek te zijn…
bij voorbaat dank voor het meedenken wederom!
hartelijke groet,
Diederik

77A5D4E8-088E-46D9-935E-19112C8F2280.jpeg
696C5D03-1B10-43D8-9BFC-F8491D6499E6.jpeg
465CADEB-CE3B-4649-B372-2DE2F9216E40.jpeg
3D5EAA22-894C-4ADC-9F75-962FDFE74D14.jpeg
 
Als je goed kijkt zie je bij een aantal neons dat de staart een knikje omlaag heeft, i.p.v. dat deze in het verlengde staat van het lichaam. Dit is vrijwel altijd neon tetraziekte. Sommige van je neons hebben een blauwe streep die iets gekromd is; op hele dikke vrouwtjes na (buik vol eitjes) hangt ook dat vaak samen met die ziekte. De spieren verslappen, waardoor de boel krom trekt. De vis op foto 3 lijkt ook een wat oneffen/hobbelige huid te hebben.... zelfde verhaal.

En vinrot is dan vaak een secundaire infectie bij neons, die toeslaat als ze door neonziekte verzwakt zijn óf komt door water dat niet fris genoeg is voor ze. In beide gevallen kost het neons te veel werk om alle bacteriën buiten hun lichaam te houden.

Die neonziekte is chronisch en niet met medicijnen te genezen. Het is vaak een doodvonnis. Maar niet altijd: als de waterkwaliteit voldoende verbetert kan een vis weer opknappen. Dit (en preventie) krijg je voor elkaar door je biologische filtering te verbeteren en verder kan een UVC-lamp helpen.

Neons die je achteruit ziet gaan kun je helaas het beste afmaken. En gaat er eentje "vanzelf" dood: niet in je bak laten liggen want verspreiding van die ziekte vindt veelal plaats door het aanvreten van de dode vis.
 
Ik moet zeggen dat je in de huidige kweek van neon en kardinaaltetra's heel veel vervormingen ziet die mijn inziens niet samen hangt met de neonziekte.
 
Tsja, je hebt ook nog de aangeboren afwijkingen. :) In het geval hierboven gaan bij mij wel de alarmbellen van neonziekte af. De uitingsvormen en de omstandigheden passen precies in het plaatje.
 
Ik dacht dat het kromtrekken pas een vergevorderd stadium is van de neonziekte, en dat ze dan ook al lethargisch zijn en niet goed meer eten. Maar ik ben hier niet helemaal zeker van.

Er is in ieder geval vinrot te zien.
 
Beste Gino en Rensy, hartelijk dank wederom voor jullie advies en meedenken. Het is duidelijk nu, en dat het enige dat ik kan doen is de waterkwaliteit zo goed mogelijk houden en kijken of ik het biologisch filter nog kan versterken. En eventueel een UVC-lamp kopen. In ieder geval ga ik proberen het filter nog te verbeteren! Nogmaals super dat minder ervarener aquariumliefhebbers zo kunnen profiteren van de kennis van ervarener liefhebbers, heel erg bedankt!!!!
 
Beste Gino en Rensy, hartelijk dank wederom voor jullie advies en meedenken. Het is duidelijk nu, en dat het enige dat ik kan doen is de waterkwaliteit zo goed mogelijk houden en kijken of ik het biologisch filter nog kan versterken. En eventueel een UVC-lamp kopen. In ieder geval ga ik proberen het filter nog te verbeteren! Nogmaals super dat minder ervarener aquariumliefhebbers zo kunnen profiteren van de kennis van ervarener liefhebbers, heel erg bedankt!!!!
Dr zijn nog wel wat andere dingen die je kan doen. In het geval van vinrot zal ik toch wel ingrijpen... Maar de waterkwaliteit kan al veel doen. Ben zelf een behandeling esha 2000 begonnen tegen vinrot mij mn vissen. This ook even afwachten of het aanslaat. Bij mij hebben me neons ook een knikje in de staart begin me dan toch beetje zorgen te maken 😐
 
Bij mij hebben me neons ook een knikje in de staart begin me dan toch beetje zorgen te maken
Nja ging sneller dan gedacht. De neontetra met een knikje in zn staart heb ik net geëuthanaseerd omdat hij meer dood dan levend door het aquarium dreef. Of het door de waterwissel kwam of tetra ziekte weet ik niet...
 

Terug
Bovenaan