Buitenfilter


nu heb ik een simpel binnenfilter en die blaast behoorlijk hard namelijk.
Dat ligt aan de uitstroom. Als je er een lily pipe op zet, b.v., zal zul je zien dat het reuze meevalt. Die zijn ontworpen voor een brede en geleidelijke uitstroom in tegenstelling tot een 'jet' die smal en krachtig is.
 
Daar zal het verschil dan in zitten ja.

Wat is eigenlijk beter, een jetstream, of een spraybar?

Bij een jetstream krijg je een soort van draaikolk in je bak, en komt het vuil altijd weer terug bij de pomp, die het dan weer braaf opzuigt

Met een spraybar is het denk ik lastig om de stroming tot aan de overkant te krijgen, en weer terug?
 
Laatst bewerkt:
Toch verrassend dat er zulke grote pompen nodig zijn voor relatief kleine aquariums, maar ze verliezen waarschijnlijk veel pompcapaciteit door de hoeveel filtermedium?

Nu heb ik een Fluval U4 binnenfilter, en die staat nog niet eens op volle kracht omdat anders de stroming te hard gaat.

Screenshot_20181121-183357_Drive.jpg
 
Daar zal het verschil dan in zitten ja.

Wat is eigenlijk beter, een jetstream, of een spraybar?

Bij een jetstream krijg je een soort van draaikolk in je bak, en komt het vuil altijd weer terug bij de pomp, die het dan weer braaf opzuigt

Met een spraybar is het denk ik lastig om de stroming tot aan de overkant te krijgen, en weer terug?

Beslist niet. Zelf heb ik een spraybar over de volle achterkant van de bak. Hij staat vlak onder het wateroppervlak licht naar beden gericht. Door het kaatsen wordt het water tegen de voorruit naar onder gedrukt en gaat over de bodem naar achter. Belangrijk want zo komt alle plantenvoeding ook daar! Omdat mijn aanzuiging rechts achter zit gaat de waterdistributie spiraal vormig naar rechts.
 
Beslist niet. Zelf heb ik een spraybar over de volle achterkant van de bak

Ik bedoelde eigenlijk over de lengte van de bak, red je dat ook met een spraybar?
 
Ik bedoelde eigenlijk over de lengte van de bak, red je dat ook met een spraybar?
De spraybar zit over de volle (achter-)lengte van de bak. En kaatst over de gehele voorruit. Dus de waterdistributie komt dus, in mijn geval, overal in de bak. Dus ja, dat red je, juist dan!
 
Dat is wel een goede opstelling ja, maar dan heb je wel een beste buis nodig. bij een bak van 1,5 meter

Ik was van plan om de spraybar op de zijruit te plaatsen, maar dan wordt de afstand denk ik te groot ?
 
Dat is wel een goede opstelling ja, maar dan heb je wel een beste buis nodig. bij een bak van 1,5 meter

Ik was van plan om de spraybar op de zijruit te plaatsen, maar dan wordt de afstand denk ik te groot ?
Zelf heb ik een 12 mm. buitenwerks transparante buis. Niets bijzonders dus. Er staat een foto in mijnfotoalbum.
 
Ik heb m gezien ja, en met één pomp krijg je dan genoeg druk uit alle gaatjes, of moet je dan simpelweg wat minder gaatjes hanteren?
 
Ja blijkbaar:D ik ga uiteindelijk voor de JBL CristalProfi 901/902
 
Ik heb op mijn 345 liter bak 3 filters staan tandakken, een Eheim Experience en 2 x een Eheim 2213, gezamenlijk BRUTO waterverplaatsing 1050 + 440 + 440 = 1930 liter per uur
Dat is meer dan 5 x de bak inhoud per uur.
Ik heb ook het debiet gemeten, direct nadat alle 3 de filters voorzien waren van schoon en niet aangedrukt filtermedia, ( gewoon door uitvoer slang 1 minuut in emmer te houden en dan het aantal liters te meten). Opbrengst schrik niet....1200 liter per uur van alle 3 samen.
dezelfde meting na indraaien, dus na 1 maand .....745 liter per uur, dus net 2 x inhoud van de bak per uur..!
Dat in een praktijk opstelling, en die staat zo al meer dan 18 jaar te draaien.
Om de spraybar ( van de grootste pomp) niet te hard te laten stromen, heb ik de gaatjes daarin opgeboord naar 4 mm en de uitstroom iets naar boven gericht, dat werkt uitstekend. De 2 kleinere pompen laat ik gewoon uitstromen uit het uiteinde van de uitvoerslang.

LET OP: alle 3 de uitlaten zitten ( in mijn geval) aan de linker smalle zijde van de bak zodat de stroming van links naar rechts gaat, en de vissen dus ook hun mooie zijkant laten zien en niet alleen hun kop of staart...( bij uitstroom op voorruit of achterruit) . Geen van de pompen wordt geknepen.

De invoer: voor de grootste pomp rechts onder voorzijde, een 2213 links onder voorzijde, een 2213 via oppervlakte afzuiger aan de achterzijde van de bak.

Hieruit blijkt eigenlijk dat je niet kunt overdrijven met de filtercapaciteit. En er zijn genoeg goede merken intussen, met allemaal hun voor- en nadelen. Ik houd het op Eheim. Kost wat, maar dan heb je ook wat, en ook belangrijk, onderdelen leverbaar tot over 100 jaar...:D:D
 

Terug
Bovenaan