Buiten of interne filter


Erik-Mulder

Well-known member
Lid geworden
11 januari 2017
Berichten
112
Leeftijd
67
Locatie
Vlissingen
Laat ik beginnen om mezelf even kort voor te stellen.
Ik ben jaren lid dit forum, maar niet actief. (Denk dat mijn laatste post meer dan 2 jaar geleden is) Nu heb ik een vraag, wilde inloggen maar werd niet meer herkend... :( Dan maar een nieuw account aangemaakt.

Omdat wij de woonkamer willen gaan opknappen hebben we ook besloten om het huidige aquarium ( 150X70X50 ) in de verkoop te doen en, nadat de woonkamer weer spick & span is, een nieuwe te plaatsen.

We weten al welk het wordt, namelijk de Vision 180 van Jewel.
Ik zit alleen te twijfelen of ik, voor dit nieuwe aquarium gebruik ga maken van de meegeleverde interne filter/pomp of dat ik een van de pompen die nu op de huidige draaien, niet mee verkoop en deze ervoor ga gebruiken.
Het gaat om een Aqua-Pro en een Eheim Proffessionel

Concreet mijn vraag, is het zinvol om een externe te gaan gebruiken of is de meegeleverde Bioflow M uitgerust met vijf krachtige filtermiddelen en een stille, krachtige Eccoflow 600-circulatiepomp, kwalitatief voldoende voor deze bak?
Het voordeel is volgens mij wel dat een interne makkelijker is te onderhouden (schoonmaken) en de kans op lekkages miniem is.

Wat zijn jullie ervaringen met de Bioflow M ?

Alvast bedankt voor eventuele reactie, Erik.M., Vlissingen
 
Zelf zou ik een buitenfilter nemen. denk eens na over een ferplast bak van 1 meter want daar zit die filter los bij en je kunt er de goedkope buizen van Philips in gebruiken.Ik heb die bak ook en gebruik er een JBL 901 op.
Ik vond de binnenfilters van Juwel nooit echt geweldig en ook lelijk om te zien.

En welkom op het forum natuurlijk;).
 
O jee een Vlissinger! ;)
Beide hebben hun voor en nadelen maar vind zelf een buitenfilter ook veel beter.
Heb ff de tijd niet om mijn persoonlijke voor en nadelen neer te zetten maar heb zelf ook een Juwel en vond het binnenfilter waardeloos iig.
 
Welkom back op het AF

Ik zou persoonlijk absoluut ook voor een buitenfilter gaan. De voordelen hiervan zijn naar mijn mening groter dan een eventueel nadeel.

Misschien een rare vraag, maar vind je dat niet een enorme stap terug qua aquarium?

Succes in ieder geval met eerst het huis en daarna je nieuwe bak!
 
De Bioflow 3.0 M doet 600ltr/uur een heeft een ruime filter capaciteit om medium in te doen. 2 units x 4sponzen =8 sponzen totaal.

Om het beste resultaat met dit filter te halen is in de onderste houder 3x medium spons en een bakje Cirax, bovenste houder 1x grove spons en 1x medium spons filterwatten en medium spons en dan werkt dit filter bijzonder goed !
Draai al 3jaar met het interne filter op een Rio180 nu ik een best overbezette bak heb staat er een Eheim 2213 als extra op deze bak te draaien.
Maar met een normaal vissenbestand is het interne filter een uitstekende oplossing , je kan ook een achterwand halen van Juwel en daar zitten ook delen bij om je interne filter als achterwand te bekleden zodat hij niet opvalt.
Wat ik heb gedaan is Javavaren er tegen te laten groeien en dan zie totaal niets meer van deze pomp dan enkel het uitstroom pijpje.

Voordeel is geen geklooi met slangen en een aanzuigbuis plaatsen in het Aquarium en kans op een lek is natuurlijk met een intern filter niet mogelijk, bovendien zit de verwarming in het filter verwerkt en bij een extern filter moet je ook weer een verwarming apart in het aquarium hangen.
Nadeel het interne filter neemt wat ruimte in en op die plek kan makkelijk ook en extra plant worden geplant, schoonmaken heb je een bak nodig als je de houders eruit haalt om te verschonen.

Verder heeft een externe filter ook voordelen, met kranen makkelijk af te koppel en je kan zelf kiezen welk filter je aanschaft.

dus ik heb overwogen het interne filter gewoon te gebruiken en heb er geen spijt van omdat mijn verarming is weggewerkt en het filter echt prima zijn werk doet.

Dus overweeg het eens om Javavaren tegen het interne filter te laten groeien..geeft een mooi effect.. zie mijn foto ..

20170111_152452.jpg
20170111_152452.jpg
20170111_152513.jpg


20170111_152434.jpg
 
Welkom back op het AF

Ik zou persoonlijk absoluut ook voor een buitenfilter gaan. De voordelen hiervan zijn naar mijn mening groter dan een eventueel nadeel.

Misschien een rare vraag, maar vind je dat niet een enorme stap terug qua aquarium?

Succes in ieder geval met eerst het huis en daarna je nieuwe bak!

bedankt voor het welkom.....
Ja, het is inderdaad een (hele) stap terug. persoonlijk had ik liever de 240 gekozen maar ja, mijn vrouw heeft ook inspraak.
Als het aan haar lag, zou het "tijdelijke bakje' (60X40X30) waar de vissen voorlopig in worden gehuisvest, gelijk de nieuwe zijn :(
Maar we zijn samen tot dit compromis gekomen.....
 
Mijn compromis was 200x70x70 xD
Maar ik zou ook voor extern filter gaan, liefst ook nog 2x groter dan door de fabrikant word aangeraden.
Je verliest een hoop op je filtermateriaal qua flow.
Of een verwarmd filter, heb je dat ook niet meer in je bak zitten ;)
 
nouja ook ik zou voor een extern filter gaan,

mijn grootste pluspunt dat ik opmerkte, is dat ik veel minder bodemvuil had als met het interne filter van juwel.

ook vind ik die grote zwarte box in je aquarium niet echt prachtig....

je gaat er inderdaad hard op achteruit, niet bang dat je spijt krijgt? vind het ook niet echt een eerlijke compromis om eerlijk te zijn :D
 
Laat ik beginnen om mezelf even kort voor te stellen.
Ik ben jaren lid dit forum, maar niet actief. (Denk dat mijn laatste post meer dan 2 jaar geleden is) Nu heb ik een vraag, wilde inloggen maar werd niet meer herkend... :( Dan maar een nieuw account aangemaakt.

Omdat wij de woonkamer willen gaan opknappen hebben we ook besloten om het huidige aquarium ( 150X70X50 ) in de verkoop te doen en, nadat de woonkamer weer spick & span is, een nieuwe te plaatsen.

We weten al welk het wordt, namelijk de Vision 180 van Jewel.
Ik zit alleen te twijfelen of ik, voor dit nieuwe aquarium gebruik ga maken van de meegeleverde interne filter/pomp of dat ik een van de pompen die nu op de huidige draaien, niet mee verkoop en deze ervoor ga gebruiken.
Het gaat om een Aqua-Pro en een Eheim Proffessionel

Concreet mijn vraag, is het zinvol om een externe te gaan gebruiken of is de meegeleverde Bioflow M uitgerust met vijf krachtige filtermiddelen en een stille, krachtige Eccoflow 600-circulatiepomp, kwalitatief voldoende voor deze bak?
Het voordeel is volgens mij wel dat een interne makkelijker is te onderhouden (schoonmaken) en de kans op lekkages miniem is.

Wat zijn jullie ervaringen met de Bioflow M ?

Alvast bedankt voor eventuele reactie, Erik.M., Vlissingen
ik heb sinds maart vorgie jaar de vision 180 en vorige week begaf de meegeleverde pomp het, na een schoonmaakbeurt. Nu heb ik een maand geleden een juwel vision 450 overgenomen en de juwel pomp gaf het meteen al op. De vorige eigenaar zei dat hem dat ook was overkomen en dat je dan maar even een beetje aan de pomp moest rommelen. Ik heb dus een nieuwe juwel pomp gekocht die het meteen al niet deed. terug naar de winkel en daar zeri men me dat dat ik een beetje moest rommelen en dan deed ie het wel weer. Nou, een pomp moet betrouwbaar zijn. Dus ik heb al mijn juwel pompen in de vuilnisbak gegooid en werk nu met buitenfilters.
 
Ik ben er nog steeds niet uit :(
Intern of extern ?

Waar we ( mijn vrouw en ik) het inmiddels wel over eens zijn, het wordt toch niet de Vision 180 maar een Trigon 190 (Hoek aquarium)

Wat ik me dan wel afvraag, het aquarium komt dan helemaal in een hoek te staan, is er dan nog wel ruimte om de slangen van de eventuele externe pomp ( met inlaat en uitstroom) te kunnen plaatsen, of moet het aquarium dan überhaupt aan een van de zijden iets van de muur afkomen te staan ?

Tja, wat is wijsheid ? :deal::help:
 
je zult je slangen toch via de achterzijde buiten de bak om moeten laten lopen dus komt ie van de muur af te staan
of twee gaten in de bodem laten maken en daar de boel regelen
daarnaast een hoekbak is heel wat anders als wat je gewend bent qua inrichten

groet

jaap
 
Ik zelf heb een Juwel vision180 en ben tot nu toe erg tevreden over het Juwel interne filter. Hij is muistil en erg eenvoudig in onderhoud. Ik zat in het begin ook te twijfelen over een extern filter maar ivb met plaatsing toch gekozen om het interne filter te houden. Als je een achterwand neemt houd er wel rekening mee dat de uitstroom erg dicht tegen de achterwand aan zit dus dat je in je achterwand hier een uitsparing voor moet maken. Het filter zelf heb ik een cover over heen geplaats van de achterwand wie ik overhad. Zie de foto hieronder

DSC_0311.JPG
 
Ik zelf heb een Juwel vision180 en ben tot nu toe erg tevreden over het Juwel interne filter. Hij is muistil en erg eenvoudig in onderhoud. Ik zat in het begin ook te twijfelen over een extern filter maar ivb met plaatsing toch gekozen om het interne filter te houden. Als je een achterwand neemt houd er wel rekening mee dat de uitstroom erg dicht tegen de achterwand aan zit dus dat je in je achterwand hier een uitsparing voor moet maken. Het filter zelf heb ik een cover over heen geplaats van de achterwand wie ik overhad. Zie de foto hieronder

Bekijk bijlage 7421
Mooi gedaan.
 
Ik ben er nog steeds niet uit :(
Intern of extern ?

Waar we ( mijn vrouw en ik) het inmiddels wel over eens zijn, het wordt toch niet de Vision 180 maar een Trigon 190 (Hoek aquarium)

Wat ik me dan wel afvraag, het aquarium komt dan helemaal in een hoek te staan, is er dan nog wel ruimte om de slangen van de eventuele externe pomp ( met inlaat en uitstroom) te kunnen plaatsen, of moet het aquarium dan überhaupt aan een van de zijden iets van de muur afkomen te staan ?

Tja, wat is wijsheid ? :deal::help:

Bij mij staat de Trigon een 3 tal cm van de wand. Hij kan nog iets korter denk ik maar dan kreeg ik mijn externe verwarming niet goed weggewerkt.
Als filter heb ik een externe JBL e901.

IMG_20170213_123306199.jpg
 

Terug
Bovenaan