bubbels/schuim


F.

Well-known member
Lid geworden
11 november 2022
Berichten
204
Leeftijd
32
hallo allemaal,

ik heb vaak bubbels/schuim aan de randen van mijn aquarium, weet iemand wat dit is en kan het kwaad? Ik heb wel eens gelezen dat het samen kan hangen met de aanwezigheid van ammonia, maar daar is geen sprake van in mijn bak.

groetjes
 
Heb je er een foto van?
En wat zijn je waterwaarden?
 
hallo allemaal,

ik heb vaak bubbels/schuim aan de randen van mijn aquarium, weet iemand wat dit is en kan het kwaad? Ik heb wel eens gelezen dat het samen kan hangen met de aanwezigheid van ammonia, maar daar is geen sprake van in mijn bak.

groetjes
Was je toevallig je handen met zeep voordat je aan je aquarium begint? Of zijn de emmers gebruikt voor iets met een sop. Ik was altijd me handen met warm water zonder zeep to be sure.

Verder zou je is kunnen proberen een boel water van de oppervlakte af te zuigen met een hevel. Als er olie op de oppervlakte zit (kramlaag) kan dat ook wel eens bubbels geven.

Wissel een paar keer het water goed, zorg dat het pompje goed doorloopt, het sponsje niet verstopt is en laat het sponsje zo veel mogelijk met rust (niet elke week schoonmaken als hij goed door loopt). Dan zal het heel snel over zijn. Het kan niet van ver gekomen zijn maar het moet er wel uit...
 
dankjewel voor de reacties!

Heb je er een foto van?
En wat zijn je waterwaarden?

Bij deze de foto. De druppeltests voor ammonia en nitriet zijn op, dus die kan ik niet meten :(, Nitraat is 10 mg. Maar ik heb eerder ammonia en nitriet gemeten, toen er veel bubbels aanwezig waren, en beiden waren nul.


Was je toevallig je handen met zeep voordat je aan je aquarium begint? Of zijn de emmers gebruikt voor iets met een sop. Ik was altijd me handen met warm water zonder zeep to be sure.

Verder zou je is kunnen proberen een boel water van de oppervlakte af te zuigen met een hevel. Als er olie op de oppervlakte zit (kramlaag) kan dat ook wel eens bubbels geven.

Wissel een paar keer het water goed, zorg dat het pompje goed doorloopt, het sponsje niet verstopt is en laat het sponsje zo veel mogelijk met rust (niet elke week schoonmaken als hij goed door loopt). Dan zal het heel snel over zijn. Het kan niet van ver gekomen zijn maar het moet er wel uit...

ja! ik was altijd mijn handen met zeep voordat ik iets in mijn bak doe. Ik ben bang dat ik bacteriën overbreng. Hoop niet dat het zeep is, dat is natuurlijk helemaal niet fijn voor de vissen! :eek: het wordt wel een stuk minder na een waterwissel. Ik zal eens een tijdje mijn handen ergens anders mee wassen, eens kijken of het dan weg blijft, evenals de oppervlakte afzuigen.

Ik heb sinds februari mijn vissen en heb mijn filter nog geen enkele keren gepoetst. De stroming is nog steeds goed.
Volgens mij kan het ook een reactie zijn van eiwitten icm oppervlaktebeweging maar hou me ten goede.

ik heb wel een beetje oppervlakte beweging. Eiwit kan dan geen kwaad lijkt me toch.
 

Bijlagen

  • foto bubbels.jpg
    foto bubbels.jpg
    188.6 KB · Weergaven: 57
Dit is erg weinig en kan inderdaad een kleine zeeprest aan je handen zijn, een heel klein beetje is al genoeg voor wat schuim. Maar ook een kaamlaag kan luchtbelletjes 'vangen'. Een dergelijke hoeveelheid lijkt me niet iets om je zorgen over te maken, maar beginnen met je handen goed af te spoelen na het wassen met zeep, kan iig geen kwaad.
 
ja! ik was altijd mijn handen met zeep voordat ik iets in mijn bak doe. Ik ben bang dat ik bacteriën overbreng. Hoop niet dat het zeep is, dat is natuurlijk helemaal niet fijn voor de vissen! :eek: het wordt wel een stuk minder na een waterwissel. Ik zal eens een tijdje mijn handen ergens anders mee wassen, eens kijken of het dan weg blijft, evenals de oppervlakte afzuigen
De zeep is waarschijnlijk schadelijker voor de vissen en je aquarium dan de bacteriën op je handen 😄 als mn handen echt heel vies zijn en ik ze moet wassen voor mn aquarium dan gebruik ik echt minimaal zeep en spoel het extra goed af. Je kan je soms verbazen hoe je handen anders aan voelen als je ze daadwerkelijk 30 seconden onder de kraan houd 😂 (niet dat ik beweer dat je dat niet doet misschien ;) )
 
Eiwitten idd. Als je waterwaardes verder goed zijn, geen zorgen om maken! Mijn axolotl bakken hebben dit ook vaak door hun eiwitrijke dieet.
 
Eiwitten idd. Als je waterwaardes verder goed zijn, geen zorgen om maken! Mijn axolotl bakken hebben dit ook vaak door hun eiwitrijke dieet.
Volgens mij een beetje hetzelfde principe als het schuim dat je soms op de stranden ziet.
 
De zeep is waarschijnlijk schadelijker voor de vissen en je aquarium dan de bacteriën op je handen 😄 als mn handen echt heel vies zijn en ik ze moet wassen voor mn aquarium dan gebruik ik echt minimaal zeep en spoel het extra goed af. Je kan je soms verbazen hoe je handen anders aan voelen als je ze daadwerkelijk 30 seconden onder de kraan houd 😂 (niet dat ik beweer dat je dat niet doet misschien ;) )

ja! daarom begon ik me ook een beetje zorgen te maken. Maar voordat ik wat in het aquarium doe dan was ik mijn handen wel best uitgebreid, om er zeker van te zijn dat ik al het zeep goed heb afgespoeld. Maar heb nu mijn handen een paar keer nog langer gewassen en met weinig zeep, en ik zie toch langzaamaan wat meer bubbels verschijnen.

Eiwitten idd. Als je waterwaardes verder goed zijn, geen zorgen om maken! Mijn axolotl bakken hebben dit ook vaak door hun eiwitrijke dieet.

ik denk dat het dan inderdaad eiwitten zijn

Volgens mij een beetje hetzelfde principe als het schuim dat je soms op de stranden ziet.
ja inderdaad, de bubbels zijn er ook alleen aan de kant van de stroming, aan de overkant van de uitlaat zeg maar.
 

Terug
Bovenaan