Bruine (roest?) vlekken op maaskeien


Bakvis

Member
Lid geworden
19 april 2013
Berichten
10
Bij de plaatselijke steenhandel heb ik een lading maaskeien ingeslagen. Nu viel mij na een flinke poetsbeurt op dat er op diverse stenen rood/bruine vlekken zitten die zich niet laten wegpoetsen.
Weet iemand of dit kwaad kan in het Malawi aquarium dat ik wil gaan inrichten? Online kan ik alleen vinden dat maaskeien juist worden geadviseerd voor gebruik in aquaria.

Bedankt voor jullie hulp!

Steen.jpg
 
Hoelang draait de bak want het lijkt wel op bruinalg.
 
Hoelang draait de bak want het lijkt wel op bruinalg.
De stenen komen zo van de steenhandel vandaan, zag de bruine vlekken pas na het schoonpoetsen i.v.m. alle stof die erop zat. Ze hebben bij mij dus nog nooit onder water gelegen, hooguit in de Maas veronderstel ik... :)
 
Ok dan snap ik het en ik weet niet of het iets van ijzer kan zijn want dat heeft ook een beetje de roodbruine kleur. Misschien dat andere leden hier ervaring mee hebben want ik heb dit zelf nog nooit gehad.
 
Dat is dus wat ik ook bedoelde. Of dat het ijzergehalte opkrikt dat weet ik niet al heb ik wel het vermoeden van wel.
 
Heb ze zelf altijd in het aquarium gezet zonder problemen... eigenlijk ook nooit echt druk om gemaakt wat het kon zijn :DD
 
Heb je nooit iets gemerkt van hoge ijzerwaarden Richard?
 
Kan geen kwaad idd.
 
Ik vroeg het meer omdat er laatst werd aangegeven in een topic dat teveel ijzer een trigger voor algen is maar of dat zo is dat weet ik niet en was nieuw voor mij.
 
Ik vroeg het meer omdat er laatst werd aangegeven in een topic dat teveel ijzer een trigger voor algen is maar of dat zo is dat weet ik niet en was nieuw voor mij.
Tenzij je heel zuur water hebt, lost dit niet op. Dat zie je echter niet in een Malawi biotoop 😉.
 
Citaat en Lentech:

Elementair ijzer is onder normale omstandigheden in water onoplosbaar. Ook een groot aantal ijzerverbindingen hebben deze eigenschap. Zo is bijvoorbeeld natuurlijk voorkomend ijzeroxide, net als ijzerhydroxide, ijzercarbid of ijzerpentacarbonyl in water onoplosbaar. Sommige ijzerverbindingen hebben een hogere oplosbaarheid bij een lagere pH-waarde.
 
Morgen overhoring op het aantal ijzerverbindingen en welke oplossen John 😊😉.
 
Best wel knap eigenlijk, dat ze bij vloeibare plantenmest wel manieren hebben om het opgelost te houden.
 
Dat is denk ik een andere vorm van ijzer want zoals je al kan lezen heb je vele "soorten" ijzerverbindingen.
Wat ze in de plantenvoeding gebruiken dat weet ik niet zo.
 
Ja klopt. Het zijn een soort zuren. O.a. EDTA. Het ijzer kleeft er als ion aan.
 

Terug
Bovenaan