Bruine aanslag op planten.


Fozzy

Well-known member
AquaForum Donateur
Lid geworden
3 januari 2009
Berichten
18,525
Leeftijd
63
Locatie
Bergentheim
Wie heeft hier een verklaring voor? Bruine aanslag op mn planten. Ik ververs met Osmosewater. Maar meet toch telkens een hoge silicaatwaarde.
kan het zijn dat de Osmosefilters vervangen moeten worden? Als plantenvoeding gebruik ik de poeders vd Aquariumbemesting en klei/leem bij de wortels. Of kan het komen vd Rooibosthee die ik af en toe gebruik om het water te kleuren?

AFAC4242-1059-4248-A645-849FA9B7D5FB.jpeg
44F189CE-BB87-4A20-AF6A-F470C2B7AB07.jpeg
 
Albert, voor wat het waard is (voor jouw bak).

Ik had extreem veel bruinalg, vooral op de ruiten, op alle ruiten en overal op de ruiten. Vermoed dat de garnalen de planten vrij hielden.

Ja 'had' en hielden.

Vorig weekend heb ik het filter open gemaakt, ondanks dat de uitstroom nog perfect was. Filter was hartstikke schoon op de watten na. Die heb ik vervangen en nu 5 dagen later spot ik nog geen bruinalg op de ruiten. Zondag weer onderhoud en ben benieuwd wat ik dan nog met watten van de ruit veeg. Nu optisch geen bruinalg op de ruiten te zien.
 
Albert, voor wat het waard is (voor jouw bak).

Ik had extreem veel bruinalg, vooral op de ruiten, op alle ruiten en overal op de ruiten. Vermoed dat de garnalen de planten vrij hielden.

Ja 'had' en hielden.

Vorig weekend heb ik het filter open gemaakt, ondanks dat de uitstroom nog perfect was. Filter was hartstikke schoon op de watten na. Die heb ik vervangen en nu 5 dagen later spot ik nog geen bruinalg op de ruiten. Zondag weer onderhoud en ben benieuwd wat ik dan nog met watten van de ruit veeg. Nu optisch geen bruinalg op de ruiten te zien.
Vorige week het ene filter gedaan. Zo meteen gaat nr 2 ook onder de kraan..
 
Het komt op je oudste bladeren. Ik denk altijd dat die dan lekken doordat ze ergens tekort gaan krijgen.
Mijn bakken hebben allemaal min of meer gelijke omstandigheden en de bruinalg is overal wel ergens aanwezig behalve in de bak die filtert over zeoliet.
Dit is slechts een constatering ik heb geen verklaring.
 
Is die laag vettig en er makkelijk af te wrijven Albert? Opzich veroorzaakt silicaat geen bruinalg maar deze bacterie voedt zich wel met silicaten. Bruinalg krijg je meer door teveel organische belasting.
 
Mijn planten doen het heel slecht nu. Zien er net zo uit als bij jou.
Alleen lotus is mooi.
Ook veel bruinalg etc.

Maar ik heb bodemrot geconstateerd. Dus ik ga morgen mijn bodem vernieuwen.

Sinds de verhuizing is de bodem niet meer in balans gekomen.
Er is vuil in het zand gekomen. En je krijgt het er niet meer uit.
Ik heb al flink uitgezogen. En laatst de bodem ook dunner gemaakt.
Maar als ik graaf, wordt het zwart.

Trek er eens een echino uit. En bekijk de wortels. En ruik eraan.

Wortels moeten mooi wit zijn.
En het moet naar tuinaarde ruiken. Niet naar riool.
 
Mijn planten doen het heel slecht nu. Zien er net zo uit als bij jou.
Alleen lotus is mooi.
Ook veel bruinalg etc.

Maar ik heb bodemrot geconstateerd. Dus ik ga morgen mijn bodem vernieuwen.

Sinds de verhuizing is de bodem niet meer in balans gekomen.
Er is vuil in het zand gekomen. En je krijgt het er niet meer uit.
Ik heb al flink uitgezogen. En laatst de bodem ook dunner gemaakt.
Maar als ik graaf, wordt het zwart.

Trek er eens een echino uit. En bekijk de wortels. En ruik eraan.

Wortels moeten mooi wit zijn.
En het moet naar tuinaarde ruiken. Niet naar riool.
Bodem gaat er zeker uit ook hier binnenkort. Maar dat moet ik ff plannen. Wordt vervangen door Dennerle Reebruin quartz dit keer. Had JBL manado in gedachten, maar daar lees ik weinig goeds over. Ook ff Silicaattest gedaan…. Erg donkerblauw. Op de teststrip van jbl. Foto met tegenlicht.
7E87210C-8113-4ADE-9947-738747594DC5.jpeg
 
Deze bodem heb ik in de bak op advies van Ton destijds en die bevalt prima maar dan de donkere kleur.


 
Laatst bewerkt:
Manado had ik in mijn 80cm. Als het eenmaal ligt is wel ok, maar in t begin drijft het veel. Is erg licht, en planten blijven lastig zitten.
 
Manado had ik in mijn 80cm. Als het eenmaal ligt is wel ok, maar in t begin drijft het veel. Is erg licht, en planten blijven lastig zitten.
Ja, dan moet je er eigenlijk zand, of een voedingsbodem onderleggen.
@jessicapilon ik wil Reebruin. ;) Lijkt qua kleur op JbL manado bruin. En ik vindt het mooi eens een wat andere kleur.
ben zeker 5 zakken nodig van 10 kilo, misschien wel 6 . Dus dat is €120,- aan bodem.
 
Ja het zijn dure bodems Albert maar ja als je het mooi vindt en het is een goede bodem dan moet dat maar.
 
Dit is ree bruin.

C755E3E1-9A49-4C67-BDE1-DB535E14CDFF.jpeg
 
Dit ook reebruin.

20211015_204849.jpg
 
Maar ik heb bodemrot geconstateerd. Dus ik ga morgen mijn bodem vernieuwen.

Sinds de verhuizing is de bodem niet meer in balans gekomen.
Er is vuil in het zand gekomen. En je krijgt het er niet meer uit.
Ik heb al flink uitgezogen. En laatst de bodem ook dunner gemaakt.
Maar als ik graaf, wordt het zwart.

Trek er eens een echino uit. En bekijk de wortels. En ruik eraan.

Wortels moeten mooi wit zijn.
En het moet naar tuinaarde ruiken. Niet naar riool.
6333123e5286073e9b0d8b6b281cc179.jpg

https://gyazo.com/6333123e5286073e9b0d8b6b281cc179 heb ik dus ook gehad der is ook geen manier om het te stoppen bakken brand schoon. maar dat zand blijft dicht slippen ballen ruiken ook anarobic
 
Heb het osmosewater getest, en dat is vrij van silicaten. De gh is ook zeer laag. Na toevoegen van 1 druppel uit het 2e flesje verkleurt het water gelijk naar blauw. Kh is ook <1. Het silicaat wat ik dus jn het aquarium meet moet uit de bodem komen zou je zeggen.
 

Terug
Bovenaan