Bruinalg


K

Korbes

Guest
Heb al het 1 en ander gelezen over algen maar toch deze topic gestart omdat ik wat gerichter advies wil.

Heb nu een rio 400 staan die eerst 1,5 maand gedraaid heeft zonder vissen. Zo kort omdat ik de filtermedia van mn oude bak heb gebruikt.
Heb altijd de temp op 28 graden. Ph 7,5 Kh3 Gh8. Heb een aantal planten stuk of 8 totaal. Bodem is filterzand met bij de plantenwortels kleibollen. Totaal 7 kleibollen verspreid. Geen co2 geinstalleerd nog maar wel dagelijks vloeibare co2 van easylife 15ml per dag. En bij de wekelijkse waterwissel van 50% doe doe ik profito 40ml en ferro 40ml.

Er zitten 6 hele jonge discusjes en 6 maanvissen in. Maar vanaf het begin al enorme bruin alg overal. Op het glas, de bladeren het kienhout. Er hangen 2 t5 tl buizen in. Wist niet precies hoe oud die waren dus voor de zekerheid afgelopen maandag 2 nieuwe buizen erin gedaan. Juwel daylight en juwel color. Ze branden 12 uur per dag. Vandaag teruggebracht naar 11 uur. In de filter zitten onderin bioballen daarboven sera siporax met sera biostart besprenkeld en daarboven grove sponzen en als laatst filterwatten. Als voer geef ik tot nu toe alleen maar diepries. Wel 5x per dag voeren omdat de visjes zo klein zijn

Als ik nog iets van belang vergeten ben te vermelden hoor ik dat graag. Maar hoe moet ik handelen om van die rotalg af te komen? Krijg ik dat alg nog wel weg van de bladeren of mogen die planten de prullenbak in?

Alle advies meer dan welkom.
 
14909666190201294140807.jpg
14909666190201294140807.jpg
Dit is toch brui alg og heb ik t verkeerd
 
Heb je een foto van de alg? Op zich is 4 weken indraaien vaak voldoende maar je voert veel en de belasting is denk ik dan aan de grote kant. Wellicht dat de bacteriecultuur daar nog niet op is voorbereid en dat kan bruinalgen geven. Er zijn erg veel soorten diatomen en vaak met elk hun eigen wensen en het kan dus ook soms komen door de verlichting maar doorgaans is het bij een "nieuwe" bak een bacterieprobleem.
 
Heb zojuist een foto geupload. Hopelink is ie te zien. Maar is minder voeren dan wel een optie aangezien de discussen erg jong zijn. En ik zie ook geen voer overblijven alles wordt gretig weggehapt. En hoe te handelen om alles een beetje schoon te krijgen? Kan ik het zand gewoon omwoelen dat de alg naar beneden verswijnt of moet het echt uit de bak. Dus hevelen enzo?
 
Maanvissen en discus zijn behoorlijke vervuilers ook Heb je voldoende filtratie er op draaien ?
 
Ik heb nu de jbl cristalprofi 1501E draaien heb eventueel ook nog een superfish aqua pro 3 staan kan ik ook aansluiten, alleen nog slangen nodig. Is dat wel nodig 2 filters?
 
Inmiddels word ik ook aardig ervaring in de algen behandeling en ik zou teruggaan naar 8 uur licht. Ik zat eerst op 13 uur, terug naar 11 uur deed niets, maar terug naar 8 wel. En slakken om de planten weer schoon te maken is ook handig.
 
Bruinalg / kiezelwier is een diatom, welke als voedsel o.a. silicaat nodig heeft (SIO2) deze komt door organische afvalstoffen, en zit in ons kraanwater, dus goed schoonmaken en de bodem afhevelen en daarnaast veel snelgroeiers in de bak welke de silicaat opnemen.
 
Oke, ik ga zeker meteen terug naar 8 uur licht. En welke slaken raad je dan aan
 
Er zijn verschillende mogelijkheden. Je moet je even inlezen wat het beste bij je past. Er wordt veel geschreven over Anatome helena's, mooie slakken, maar ze zitten nooit op je planten, dus die moet je niet daarvoor in willen schakelen. Verder heb je appelslakken, poelslakken, posthoornslakken, allerlei soorten puntslakken, neritina's en nog veel meer. Poelslakken en posthoornslakken kunnen tot behoorlijke hoeveelheden uitgroeien, het is een beetje zoeken naar de balans tussen licht en visvoer en de hoeveelheid slakken. Maar als het goed is past die hoeveelheid zich aan aan de hoeveelheid algen/voedsel voor de slakken. Ik heb ze nu bijna twee weken erin en ook zoiets dat ik het licht geminderd heb, dus een echte ervaren rot ben ik nog niet, voor mij is het ook nog ontdekken, maar het is in ieder geval veel en veel beter geworden nu.
Oh, en ik geef EI als plantenvoeding.
 
Laatst bewerkt:
Vandaag grondig schoongemaakt. Alle bladeren e.d en het zand. Ziet er weer netjes uit. Kijken of en hoe snel de alg weer komt. Heb wel gemerkt dat er veel vuil in de bak zit. Zoveel mogelijk uitgehevelt van de bodem, maar zit nog wel wat vuil in. Hoort de filter xat niet allemaal te verschonen?
Heb ook de verlichting nu op 8 uur staan.

Lijkt ook alsof de uitstroom van mn filter niet meer zo hard is als in het begin. Ook na hat schoonmaken van de filter niet.
 
8 uur verlichting word vaak als minimaal gezien, het filter maakt alleen schoon wat deze kan mee pakken de bodem moet je zelf doen, zeker de hoekjes en onder de aanzuiger, ik weet niet welk filter je hebt, maar maak deze niet te vaak schoon dit komt de bacteriën groei niet ten goede, welke je juist nodig hebt, en ook veelvuldig in je bodem voor komen welke deze ook weer schoonhoud en er zelfs van leeft.
 
Filter is een jbl cristalprofi e1501. En met het schoonmaken doe ik 1x per week de bovenste spons en watten uitspoelen of vervangen. Aan de keramische pijpjes of bioballen kom ik niet. En dat vuil uithevelen met een slang is best wel lastig om alles mee te kunnen nemen. Misschien toch zo'n bodemzuiger aanschaffen.
 
Tipje, doe aan een gewoon stuk tuinslang een lang genoeg stuk elektriciteitsbuis, dan kan je overal bij, nog zonder natte handen te krijgen :!



Het korfje aan de afzuigslang gebruik ik alleen om water te verversen, bij het afhevelen van de bodem haal ik deze eraf.
 
Ja goed idee. Volgende x even proberen. Is het beter om met het schoonmaken van de bodem te wachten tot de wekelijkse waterwissel of kan het gewoon een paar x per week.
 
Zelf heb ik redelijk vervuilende vissen welke ik veel voer en doe het vaak tussendoor nog eens, pas wel op dat dan je plantenvoeding op peil blijft.
 

Terug
Bovenaan