Bruinalg zit geen rem op


Nog een vraag, welke lampen heb je? Het viel mij namelijk op dat sinds ik nacht verlichting heb (puur blauw) de bruin en groen als een spurt trekken. Voor mij geen probleem, het past wel bij wat ik wil, maar bij wat lezen kwam ik erachter dat bruinalgen ook extra goed gedijen met relatief veel blauw licht.
 
Nog een vraag, welke lampen heb je? Het viel mij namelijk op dat sinds ik nacht verlichting heb (puur blauw) de bruin en groen als een spurt trekken. Voor mij geen probleem, het past wel bij wat ik wil, maar bij wat lezen kwam ik erachter dat bruinalgen ook extra goed gedijen met relatief veel blauw licht.

Ik heb 2 x amazone day en 2x special plant er boven om en om
 
Dan gaat bij mij bij wijze van test de nachtverlichting uit.
Ook "last" van bruine alg in mijn jonge bak en als dat het minder erg maakt zal ik daar blij mee zijn.



Misschien een beetje met de lichtduur spelen?

10 uur met 4x54 watt moet denk ik geen probleem zijn :)
 
Ik heb 2 x amazone day en 2x special plant er boven om en om
Als ik me niet vergis is dat vrij warm licht toch? (dus relatief veel rood en weinig blauw). Dan gaat ook die vlieger niet voor je op.. Hmm dan blijf ik bij het silicaten verhaal
 
Theoretisch kan de oorzaak (mede) in het hout zitten als dat rotting zou vertonen. Zelf zou ik het hout er een poosje uit hebben gelaten om te zien of dat verschil maakt. Zo kun je wel weer een mogelijke oorzaak uitsluiten.
 
Theoretisch kan de oorzaak (mede) in het hout zitten als dat rotting zou vertonen. Zelf zou ik het hout er een poosje uit hebben gelaten om te zien of dat verschil maakt. Zo kun je wel weer een mogelijke oorzaak uitsluiten.

Ja idd ... maar sommige stukken zijn nieuw ..... en ik heb veel plant op hout vast zitten :( dat zou jammer zijn ... ik.heb het hout geboent en is als nieuw nu weer kwa kleur mooi licht bruin
 
Kienhout in water zal heel langzaam een donkerder kleur aannemen, ook zal het door de inwerking van allerlei stoffen in het water een wat zacht en ruwer oppervlak krijgen, en dat hoort ook zo te gaan. Dus als er geen schimmel o.i.d. gaat groeien op het hout, er gewoon niks meer aan doen. Als er al algjes op groeien, dan gewoon een paar algen eters in je bak doen! Afschrobben heeft eigenlijk weinig tot geen zin. Wat je er afschrobt is voor 80% hout!
 
Zoals gezegd komt bruinalg heel vaak voor bij nieuwe bakken. Dit probleem verhelpt zich meestal na 2-4 maanden, het heeft vooral te maken met stabiele bacterieculturen in het filter &substraat (deze fungeren als buffer om stikstof verbindingen etc te verwerken). Laat dus altijd oud filtermatriaal in het filter zitten...

Even geduld hebben en alles komt goed:)
 

Terug
Bovenaan