Bruinalg zit geen rem op


D

dice

Guest
Hallo

Ik heb deze vraag ook al in me album gesteld of het probleem aangegeven

Ik blijf bruinalg houden en dat is niet op 1 plek maar door de helebak vieze slijm wat ik er zo af kan vegen . Ik moet elke week me planten poetsen omdat het gewoon niet mooi is ...

Planten groeien goed en waardes zijn stabiel

Nh3 0
No3 20
Po4 2
No2 0
Ph 7.0
Fe 0.25

Planten gaan na 2/3 licht tijd pearlen en belletjes vormen op/onder blad maar ook het nieuwe blad moet het ontgelden :(

Ik zie alleen wel dat me hout op sommige plekken zwart wordt ???? Is niet zacht ofiets.....

Bak draait sinds half november .... en elke 3 weken me hout er uit gehaald omdat het teerg was kon me hout niet eens vast pakken zo slijmerig


Kan het eventueel aan me filterzand liggen 0.4....0.8 mm

Mvg rick
 
Dat ligt niet aan de korrel lijkt me want veel leden hebben dit formaat in de bak en ik dus ook. Je ziet wel vaker dat na zo n 1,5-2 maanden dit de kop opsteekt bij nieuwe bakken.
 
Wat me er wel weer op brengt; zo graag zou ik zien dat er een toevoeging komt op ons forum, nl. een over bodems? Er bestaan 1000 en één meningen over en net zoveel ervaringen. Het zou een fijne en belangrijke toevoeging zijn die we nu missen!
 
Hoe lang heb je je licht aanstaan?
Hoe lang staat de bak al?
Hoe veel water ververs je?
 
Laatst bewerkt:
Heb je al het silicaat gehalte gemeten?
Bij mij komt uit de kraan zeer veel silicaat. Wat bij iedere verversing weer in het aquarium komt.
 
Heb je al het silicaat gehalte gemeten?
Bij mij komt uit de kraan zeer veel silicaat. Wat bij iedere verversing weer in het aquarium komt.

Nee dit heb ik nog niet gemeten :( moet ik even een test setje voor halen

Gr rick
 
Dat ligt niet aan de korrel lijkt me want veel leden hebben dit formaat in de bak en ik dus ook. Je ziet wel vaker dat na zo n 1,5-2 maanden dit de kop opsteekt bij nieuwe bakken.

Okee dan ... dan moet ik nog even geduld hebben en blijven poetsen :)
 
En het hout wat zwart kleurt is dat normaal op sommige plekken ?

Gr
 
In dat geval denk ik ook aan silicaat, meer kan ik niet echt bedenken.

Dan maar een silicaat filter kopen en voor me osmose plaatsen maar hoe doe ik dat met kraanwater moet ik deze ook dan via een filter aftappen ?

Gr
 
Dan maar een silicaat filter kopen en voor me osmose plaatsen maar hoe doe ik dat met kraanwater moet ik deze ook dan via een filter aftappen ?

Gr


Ik ben over gegaan op puur osmose water. Daarvoor gebruikte ik 50-50 kraanwater. Een osmose apparaat haalt 80-90% van de silicaat uit het water. Dit zonder extra filter. Met extra filter gaat er tot 98% uit.

De grootste boosdoener was het kraanwater. Dus nu puur osmose met mineralen.
 
Vaak is het een probleem met de bacteriecultuur en soms te weinig licht. het is nog een vrij verse bak dus ik zou het met de hand weghalen en nog even aankijken.
 
Ik ben over gegaan op puur osmose water. Daarvoor gebruikte ik 50-50 kraanwater. Een osmose apparaat haalt 80-90% van de silicaat uit het water. Dit zonder extra filter. Met extra filter gaat er tot 98% uit.

De grootste boosdoener was het kraanwater. Dus nu puur osmose met mineralen.

Dan ga ik voortaan ook maar wat minder kraanwater gebruiken .... want het is een vreemd iets hoor .... planten groeien goed me winelow bvb groeit ook als kool ik kijk het nog even aan ..... ik miet wel toe geven dat ik mss wat teweinig snelgroeiers heb en dat mss de bak nog niet stabiel is maar duurd me nu wel lang hoor al sinds november last van
 
Vaak is het een probleem met de bacteriecultuur en soms te weinig licht. het is nog een vrij verse bak dus ik zou het met de hand weghalen en nog even aankijken.

Ja idd haha je was me net voor dat het nog een verse bak is :) me cultuur zal zeker nog niet op orde zijn want ik heb tot begin jan last gehad van zweefvuil dus filter elke keer open en wat planten verplaats bvb dus wat je zeg kan natuurlijk ook de oorzaak zijn ... :)
 
Ik denk dat geduld dan ook wel op zn plaats is. Mijn osmoseapparaat laat 0,25mg silicaten in het water achter dus dat is behoorlijk weinig. Maar ook met 0,25 mg vermenigvuldigd bruinalg zich nog vrij snel. Backplay liet dat ooit zien in een diagram.
 
Okee .... dit is echt wel een probleem denk ik voor veel mensen vooral als het blijft of terug komt en is echt een vies gezicht bah ..... maar wat je zij geduld en met de handjes poetsen

Bedankt voor de link
 
Je had het ook over je hout. heb je daar een foto van? Is dat nieuw of oud en kun je er makkelijk hout afkrabben? Het zou kunnen dat daar rotte delen op of inzitten maar dat kan ik zo niet beoordelen en dat kun je vrij makkelijk zelf beoordelen.
 
Ik denk dat geduld dan ook wel op zn plaats is. Mijn osmoseapparaat laat 0,25mg silicaten in het water achter dus dat is behoorlijk weinig. Maar ook met 0,25 mg vermenigvuldigd bruinalg zich nog vrij snel. Backplay liet dat ooit zien in een diagram.

Nou John. In mijn kraanwater zit 100 keer zoveel! Dus als ze dan ook 100 keer sneller groeien.....
 
Dat verteld dat diagram volgens mij wel Marcel. Veel Si is veel voeding voor de diatomen en dan vermenigvuldigen ze sneller. Dat wil niet gelijk zeggen dat je met veel Si ook bruinalgen moet krijgen natuurlijk. Maar als je ze hebt is veel Si wel nadelig .
 
Hier hetzelfde probleem met het leidingwater. Met de druppeltest van JBL kom ik op een onmeetbaar hoge waarde (> 6mg/l). Dit vertrouwde ik niet dus heb ik aquariumwater, kraanwater en regenwater getest. Kraanwater en aquariumwater zat boven de 6mg/l en regenwater zat bijna geen silicaat in, druppeltest klopt dus. Volgens Vitens (de waterleverancier hier) zit er 8,93 mg/l silicaat in het water!
 
Hier hetzelfde probleem met het leidingwater. Met de druppeltest van JBL kom ik op een onmeetbaar hoge waarde (> 6mg/l). Dit vertrouwde ik niet dus heb ik aquariumwater, kraanwater en regenwater getest. Kraanwater en aquariumwater zat boven de 6mg/l en regenwater zat bijna geen silicaat in, druppeltest klopt dus. Volgens Vitens (de waterleverancier hier) zit er 8,93 mg/l silicaat in het water!

Als je een flesje gedestilleerd water koopt bij de drogist. Dan kun je verdunningen maken. En exact bepalen wat erin zit.
Ook je glaswerk afspoelen met gedestilleerd water.
 
Eens te meer blijkt dus dat het kraantjes water in Nederland ver af staat van de NATUURLIJKE samenstelling van het water waar onze vissies en planten vandaan komen. Ook osmose water is absoluut onnatuurlijk en moet met allerlei kunstgrepen geschikt worden gemaakt voor onze hobby, nog afgezien van de giga hoeveelheden water welk verkwist wordt....! Ik begrijp dat er soms geen alternatief mogelijk is, maar ik ben wel blij dat ik me al jaren kan redden met gewoon regenwater. Enge wat in regenwater overblijft na filtering over kool is wat fosfaat ( vogelpoep!), maar dat is echte plantenmest en dat wetende kun je er rekening mee houden.
 
Je had het ook over je hout. heb je daar een foto van? Is dat nieuw of oud en kun je er makkelijk hout afkrabben? Het zou kunnen dat daar rotte delen op of inzitten maar dat kan ik zo niet beoordelen en dat kun je vrij makkelijk zelf beoordelen.

Er zijn stukken hout dat als ik er met een lepel er over ga kan ik er hout afsmeren zeg maar ... en zwart worden me nieuwe stukken hout 1 maand in water :( wat kan ik nu heste doen
 
Er is veel verschillend spul, en dat noemen ze allemaal aquarium hout.........! Neem je stukken hout en dompel die voor 1 uur in een bak met water van 70-75 *C. Alles wat alg heet is dan dood.
Als het voor je mogelijk is om regenwater op te vangen, doe dan als volgt:
Neem een ton (plastic of hout) van rond de 100--120 liter MET deksel. Sluit die met een soort van overloop welk je kunt "omzetten" aan op de regenpijp. Aan de zijde waar het water straks in de ton stroomt, steek je een prop filterwatten in de pijp. Dat dek je af met een nylonkous en die bevestig je weer met een elastiek om de pijp, zodat hij blijft zitten. Als het gaat regenen wacht je zeker 1-2 uur en dan pas (het dak is redelijk schoon geregend) zet je de kraan om en zal de ton zich vullen. Als de ton vol is , direct weer omzetten.
Sluit nu een externe filter aan op de ton, met als vulling, zo goedkoop mogelijke grove kool ( in een zakje doen!) en filterwatten. Filter de inhoud van de ton nu 48 uur. Nu kun je dit water zonder meer gebruiken voor je bak, nadat je het op temperatuur hebt gebracht ( ik doe dat zo: Een jerrycan van 20 liter. vol regenwater, daar tap ik 2 x 1 liter van in een waterkoker en voeg dit toe aan de jerrycan, temperatuur is dan, zelfs midwinter, rond 23*C)
Voeg wel waterbereider en plantenmest toe!

Regenwater waardes: PH 5,5, KH 2 , GH 2-3, nitraat 0,00 mg/l , fosfaat 0,6 mg/l, chloor 0,00, In mijn bak is de PH echter na waterwissel nooit lager dan 6.3.

Hopelijk heb je hier wat aan.
 
Zo wauw wat een info haha inderdaad heel duidelijk en hopenlijk voor meer mensen een goede tip ....

Ik gebruik zelf osmose nu 75% 25% kraan.....heb ik nu2x gedaanmet de wekelijkse wissel......ik ga zo even een atuk hout eruit halen en controleren en weer schoonmaken
 
Ja leuk allemaal dat regenwater. Maar zomers heb je toch een probleem.

Ik heb 1350 liter aan opslag. Maar in de zomer staan ze doorgaans leeg.

Voor en najaar heb je wel genoeg water.

Nu staat de boel weer afgekoppeld, anders vriest de boel kapot.

Daarnaast ben ik niet hele dagen thuis, om de regenpijp aan te sluiten als het een uur regent.
Dus de boel staat altijd aangesloten en loopt over via een leiding naar een droog stuk in de tuin.

Dus tja, dan maar een beetje osimosi water maken. Mooi puur water. Geen bacterien.
Klein schepje zout erin en klaar.
 
Ja leuk allemaal dat regenwater. Maar zomers heb je toch een probleem.

Ik heb 1350 liter aan opslag. Maar in de zomer staan ze doorgaans leeg.

Voor en najaar heb je wel genoeg water.

Nu staat de boel weer afgekoppeld, anders vriest de boel kapot.

Daarnaast ben ik niet hele dagen thuis, om de regenpijp aan te sluiten als het een uur regent.
Dus de boel staat altijd aangesloten en loopt over via een leiding naar een droog stuk in de tuin.

Dus tja, dan maar een beetje osimosi water maken. Mooi puur water. Geen bacterien.
Klein schepje zout erin en klaar.

Doe jij bij je osmose zout er in :) graag even uitleg .... zo leer ik nog eens wat haha
 
Net me stukken hout er uit gehaald en geboent pfffff wat een bruine drap kwam er af zeg .... en gelijk bodem afgeheveld en van me snelgroeiers de bruine bladeren verwijderd nu maar weer even met rust laten en kijken of dit mss toch een beetje geholpen heeft

C0z7ZZcLSGq3UeAZhVa8QQT98WD2U8Pz.jpeg


C0z7ZZcLSGq3UeAZhVa8QQT98WD2U8Pz.jpeg


Gr rick
 
Doe jij bij je osmose zout er in :) graag even uitleg .... zo leer ik nog eens wat haha

Als je puur osmose water gaat gebruiken (geld ook voor regenwater). Dan is de GH en KH zeer laag. Ook missen er wat vitale elementen. Dus dan voeg je GH+ en KH+ toe.
De GH+ die ik gebruik bevat ook essentiele elementen. De KH+ is gewoon Natriumbicarbonaat.
Zo stuur ik weer naar een KH 4 en GH 6.
 

Terug
Bovenaan