Bruinalg en aquaria met veel waterverversing


Ik kan ook gaan stoppen met de waterverversingen en kijken of het systeem zich er aan aanpast.
 
Hoe gaat het nu dan met de bruinalgen? Vaak toch een teken van een bacteriecultuur die nog niet voldoende is.
 
Een tandenborstel blijkt veel effectiever dan anti-algenmiddelen. Gewoon weggeboend dus. Bruinalg zie je bij veel sluierhouders, dus dat komt waarschijnlijk door óf de hoge aanwezigheid uitscheidingsproducten van de vissen óf door de hoge verversfrequentie/fractie. Ik kan me moeilijk voorstellen dat er verder echt iets mis is met de bacteriecultuur.
 
Maanden later:

- Vermoedelijk was de EVSA van mijn TL-lichtbalk kapot, dus moest ik wat gaan doen. Dan maar meteen over naar led. Daarmee is de lichtintensiteit en -duur fors toegenomen, de intensiteit zowat verdubbeld. De stroomkosten gehalveerd, dus heel even baalde ik ervan dat ik zelf niet de elektriciteit betaal. De algen vinden het echter geweldig. Ik denk dus nog steeds dat licht het probleem niet is en was. Ik geef toe, er spelen meer factoren mee, ten eerste is het veel warmer, dat merk je in een onverwarmde (d.i. niet actief verwarmde) bak. Ten tweede bevat het leidingwater meer residuen van herbi- en/of pesticiden, waaraan sommigen meer algengroei wijten. Ik durf het niet na te trekken. Daarbij heb ik nauwelijks snelgroeiers, want die gaan gewoon dood. Een verklaring heb ik ook in dit topic nog niet gevonden. Dat het simpelweg de concurrentie met de algen verliest is vreemd, want deze planten zouden sneller blad moeten kunnen maken dan dat het oude blad vol kan groeien met algen. Overigens zou het mos dat wel aanwezig is, deze functie moeten vervullen, dat is ook gewoon een plant. Maar zelfs dat weigert.

- Ik heb een afscheiding gemaakt. Het vrouwtje zit samen met het kleinste en sulligste mannetje in ca. 40% van de bak, terwijl de dikke kerels de andere 60% mogen bezetten. En daarmee lijken de problemen opgelost. Geen ruige seks meer, niet altijd paaipukkels, geen verwondingen en niet altijd een of andere vreemde puist of wit plekje. Heerlijk. Misschien een goede lering voor de menselijke maatschappij? Nooit meer dan een vrouw bij elkaar en het aantal mannen in een beperkte ruimte altijd beperkt houden. :D
 
let wel dat het vrouwtje af en toe een flinke beuk beurt nodig heeft om haar eieren af te zetten. Is een naam voor maar weet ik ff niet maar als de eieren te lang in het vrouwtje blijven zitten gaat dit niet goed komen. hopen dat sulletje af en toe toch zijn taak kan vol brengen:p

Ik heb nu al een paar weken me lichten uit ivm de warmte en daarmee verdwijnt er ook een hoop alg bij mij. heb alleen nog wat bruin en groenalg maar beduidend minder.
 
let wel dat het vrouwtje af en toe een flinke beuk beurt nodig heeft om haar eieren af te zetten. Is een naam voor maar weet ik ff niet maar als de eieren te lang in het vrouwtje blijven zitten gaat dit niet goed komen. hopen dat sulletje af en toe toch zijn taak kan vol brengen:p

Ik heb nu al een paar weken me lichten uit ivm de warmte en daarmee verdwijnt er ook een hoop alg bij mij. heb alleen nog wat bruin en groenalg maar beduidend minder.
Vissen- MeToo??
 
Toch nog even teruggrijpend op een voorgaande opmerking; een aquarium zonder CO2 toevoeging kan wel. Zelf deed ik het vroeger, gewoon, omdat we geen CO2 hadden. Je wordt dan wel beperkt in je plantenkeuze. Lichtintensiteit en duur zal ingetoomt moeten worden en water verversen hoeft dan één keer per paar maanden. Wat dat licht betreft moet er heel goed gekeken worden naar de licht tolerantie van de beoogde planten. Kijk hier ook nog eens naar?

https://www.aquascaping-blog.com/169/aquarium-zonder-co2
 
Het kan zeker Ben maar dan moet je met de gemiddelde bakken van tegenwoordig wel wat licht dempen en de duur beperkt houden. Al snel zul je anders teveel licht hebben. Vroeger zat er denk ik minder licht boven de bakken.
 


Dit zou je kunnen proberen, ik ben ook net begonnen en het lijkt prima te werken.

Zie mijn post
 

Terug
Bovenaan