bruin/zwart corydoras-proof zand


blablabla

Well-known member
Lid geworden
12 oktober 2009
Berichten
1,127
Hallo allemaal!

Aanstaande zaterdag ga ik beginnen met het opstarten van mijn aquarium. Nu vraag ik mij af, hebben jullie een tip (website, winkel) waar ik (donker)bruin of zwart zand kan vinden dat niet schadelijk is voor de corydorassen?

Ik weet dat schelpenzand niet geschikt is ivm de scherpe randjes.

Groetjes!
 
Aquasand van de Hornbach is fijn en gebruikt door diverse leden.
 
Aquasand van de Hornbach is fijn en gebruikt door diverse leden.
Bedankt voor je snelle reactie! Ik had er nooit aan gedacht te kijken bij een bouwmarkt! Ik zal de site eens bekijken :D
 
Dat is grine met een fijne korrel van 0,4-0,8mm en in verschillende kleuren te krijgen op de vissenafdeling aldaar.
 
Ik gebruik ook aquasand zwart van de Hornbach. Corydorassen vinden die wel fijn.
 
Hier leven de Panda s al jaren op die bodem en nog nooit problemen met ze gehad.
 
Als je een beplante bak wilt is het dennerle donker grind speciaal voor bodembewoners ook een goede optie. Heb er lange tijd panda's op gehad en geen enkele beschadiging aan de snorharen kunnen ontdekken. Grind maakt je bodem nou eenmaal net wat luchtiger dan zand en planten doen het daar beter op in mijn ervaring.
 
Nou heeft dit zand geen hele fijne korrel met 0,4-0,8mm. Er is fijner zand te verkrijgen dacht ik.
 
ik heb mijn panda´ eerst op het dennerle kwartzgrind gehad (1-2mm korrel). en inderdaad geen beschadigingen of wat dan ook.

maar toen ik eenmaal overging op filterzand (0.4-0.8mm) zag ik ze veel vaker en vertoonde ze veel beter/leuker gedrag. echt veel en diep grondelen.

moet wel toegeven dat mijn planten (de enchinodorussen) het wel iets beter deden in het grind.
 
Wellicht dat de planten liever iets grover prefereren maar met wat snelgroeiers en Crypto s merk ik het niet echt.
 

Terug
Bovenaan