Bruin grind krijgt grijs laagje


Margaretha54

Well-known member
Lid geworden
15 april 2018
Berichten
132
Leeftijd
70
Ik heb bruin grind in mijn 250 liter bak. Schitterend gezicht. Maar nu begint op bepaalde plekken een grijs laagje te komen. Wat is dit en hoe kan ik dit voorkomen?
 
Was nog vergeten te zeggen: Het is een Juwel Rio 240 led
 
Foto’s helpen..

Maar gok op algen, wat met een Btje mazzel eraf te krijgen is met een pincet
 
Bruin gravel en de bak draait nu 1,5 maand
 
Ik bedoel bruin afgerond grind van ongeveer 3mm
 
Ik zou ook zeggen heb je een foto en wat info over de bak qua waarden?
 
Door de bodem met een hevelklok schoon te maken houd je de bodem luchtig en krijgt alg weinig kans om zich in de bodem te vestigen. En door de bodem niet te dik maken, verklein je de kans op o.a. bodemrot en ander viezigheid in of tussen bodem.
 
Dank je visstisck. Dat doe ik ook.
Het ligt ook alleen op heel specifieke plekken. Je zou kunnen zeggen precies over de hele middellijn van links naar rechts en op de helft van voor naar achter.
Zelf denk ik dat het misschien met de stroming te maken heeft.
Dat daar geen of te weinig stroming komt. Ik ben er over aan het denken om iets van een licht stromingspompje tegen de zijwand te plaatsen.
Niet tegen de achterwand want de stroming komt van achteren naar voren tegen de voorruit en wordt dan naar achteren teruggestuwd.
Van de zijkant lijkt mij dan beter.
De Juwel heeft een overloopfilter dus onderin gebeurt weinig denk ik.

Ik zou een afbeelding in willen voegen maar dan vraagt hij naar een url en daar heb ik geen verstand van. Jammer dan.
 
Ik hevel de bak voorzichtig eenmaal in de week. Het grind is heel licht. Bij het minste geringste komt het met de slang mee dus ik hang er met de hevelslang net iets boven.
Ik heb trouwens een echte plantenbak dus de bodem met een klok hevelen gaat niet. Ik moet er voorzichtig met een 12-16 mm slang tussendoor.
 
Lukt het niet gewoon via upload bestand om een foto van je toe te voegen? Hoelang zit deze bodem erin? Bij een slechte stroming zou je vaak ook last van alg op de planten krijgen omdat er daar dan niet voldoende voeding bij kan komen.
 
Aquarium 2018-06-013.jpg
 
Dank je voor de tip. Had ik niet gezien. Het klopt dat ik ook last van alg op de planten heb. Ik gebruik geen CO2 installatie maar EasyCarbo.
Op aanraden van een artikel in het bondsblad heb ik 2/3 ververst en de bak een week donker gelaten.
Morgen kijk ik naar het resultaat.
De bak draait nu ongeveer 2 maanden.
Ik ga nu meer EasyCarbo toevoegen (5 ml op de 240 literbak) en begin met de Estimate Index kit van PlantedBox.
Het aantal lichturen is 8 en ik gebruik de zwakkere Nature ledlampen van Juwel.
Ook ben ik drijfplanten aan het opkweken om het licht nog meer te matigen.
Allemaal tips van de bond.
 
Mooi dat het gelukt is en ik zie geen algen verder moet ik zeggen. Ik volg ook de EI en dat werkt op zich prima. Ik bestel de poeders los bij Aquariumbemesting.nl.
Verduisteren zoals jij hebt gedaan helpt soms bij blauwalgen maar verder weinig. Planten moeten kunnen groeien en van zolang geen licht kunnen ze eerder een tik krijgen denk ik. Maar goed, even kijken wat het doet natuurlijk.
 
De foto is van voor de problemen, dus een week of 3 terug. Het licht is nu nog uit. Ik hoop inderdaad dat de planten niet tezeer een tik gekregen hebben.
Blijft wel het probleem van het grijze laagje op het grind.....
Ik heb woensdag even de lamp aangedaan om te kijken en toen lag dat er nog.
 
Mocht je een goede close up ervan kunnen maken dan ben ik benieuwd hoe het er dan uitziet dat laagje.
 
Dat zal ik proberen als straks het licht aan gaat.
Het net besloten om niet tot morgen te wachten met het licht aandoen.
 
Zou ik ook niet doen want planten hebben ook licht nodig voor een goede groei en als ze niet goed groeien dan zijn ze ook weer vatbaar voor de algen.
 
Dat is de ellende met internet: de een zegt dit en de ander zegt dat en het zijn allemaal deskundigen......
Ik kan me waarschijnlijk beter bij één plek houden. Bij jullie bijvoorbeeld.
 
Ja inderdaad hoor en lees je vaak verschillende meningen maar soms zijn er ook meerdere oplossingen mogelijk. Neemt niet weg dat je beter niet op het eerste de beste advies in kan gaan en even verder moet googelen. Vaak kom je zo wel achter een goede oplossing van je probleem.
 
Verduisteren is vaak de oplossing niet, wel symptoom bestrijding, dus geen oplossing voor altijd.
 
Helemaal juist, dat is ook een beetje mijn zorg. Ik heb net het licht aangedaan en alle algen zijn weg.
Er ligt wel nog een groen hoopje op de grijze plek, maar dat kan afval zijn van de oude algen of inderdaad een verder gevorderde grijze plek.
Het enige dat ik nu anders kan doen is iets meer EasyCarbo doseren en de plantenvoeding met een spuitje verdelen over de planten i.p.v. alleen in de uitvoer van de pomp.
De drijfplantjes hebben nog even nodig om uit te groeien (dimmen van het licht).
Misschien moet ik weer even terug naar 6 uur licht.
Iemand nog andere ideeën?

Ik heb een watertest gedaan met een strip van JBL
Als ik het goed afgelezen heb:
KH +/- 10
PH +/- 7,6
GH +/- 7
NO3/mg +/- 25
NO2/mg 0

In de voeding die ik nu ga gebruiken zit ook nitraat en fosfaat en ijzer.
Dat was in de Profito niet.
Ik hoop echt dat het nu beter zal gaan.
Hier nog een foto van de grijze plek. Het is er nog maar een en ik moet hem nog schoonmaken. Het zijn dan toch waarschijnlijk algen (geweest).

20180721_130509.jpg
 
Dank jullie allereerst voor de complimenten voor mijn bak!

Ik heb de Estimate Index kit van PlantedBox gekocht. Ik heb inderdaad begrepen dat ik de poeders via aquariumbemesting.nl kan krijgen.
Naar behoefte zelf doseren zou ik absoluut niet kunnen en durven. Ik hou met precies aan de opgegeven doseringen.
Ik heb daar geen verstand van en ben veel te bang om weer de fout in te gaan.
Het heeft me al zo ontzettend veel geld allemaal gekost.
Sorry....


Nu heb ik deze even.
Helaas las ik nu net dat ik de oplossing in osmosewater moet maken.
Hoe moet ik daar nou weer aan komen...... geen zeewater aquariumzaak bij mij in de buurt.
Alternatief??

Tja zo'n Colomboset is mij nu ff te duur... misschien eind volgende maand...
Zie er wel de noodzaak van in !!

Ik ben al ontzettend blij dat mijn bak er weer mooi uitziet (zoals op de foto hierboven).
 
Hoi Tuinkabouter.
Ik heb de blackout net achter de rug: week licht uit gehad.
Blue Exit zou ik dan moeten gaan kopen.
Als het niet weg is, dus als dit niet alleen de restjes zijn na de blackout, zal dat dan wel moeten.
 
Helaas las ik nu net dat ik de oplossing in osmosewater moet maken.
Hoe moet ik daar nou weer aan komen.

Gedestilleerd water is ook geschikt. 79cent voor 5 liter in Delhaize.

Als het blauwalg is dan zijn de vlekken makkelijk af te hevelen en je kan blauwalg ook herkennen doordat het stinkt als je het uit het water haalt.
Blauwalg lijkt een beetje op een "velletje" op de planten/bodem, makkelijk te verwijderen maar het kan snel terug opkomen.

Heb je al geprobeerd om het af te hevelen met een slang?

Mooie bak trouwens! :thumbs:
 
Dank je.
Ik woon in Heerlen Zuid-Limburg en heb geen auto dus moet ik hier een oplossing vinden.
Eens kijken in de supermarkt of zo.

Afhevelen met een slang lukt zeker want het is maar klein grind.

Ik heb gelezen dat het kan liggen aan een nitraat tekort, afval en slechte doorstroming.
Toch hevel ik iedere week. De doorstroming, daar moet ik nog iets op verzinnen.

Ik heb kaliumnitraat (KNO3) in poedervorm, is dat hetzelfde?
Hoeveel gram moet ik daarvan dan in een 240 literbak doen?
 
Ik heb kaliumnitraat (KNO3) in poedervorm, is dat hetzelfde?
Hoeveel gram moet ik daarvan dan in een 240 literbak doen?

https://rotalabutterfly.com/nutrient-calculator.php

Ik heb op bovenstaande site de gegevens van je bak ingevuld (240liter, EI-dosering per week) ter illustratie.
Dus ik heb gekozen voor:
240 liter
DIY (je maakt het zelf)
Solution (oplossing, dus poeders opgelost in water)
KNO3 (kaliumnitraat)
Doseerhoeveelheid: ik koos wekelijks voor 35ml, dus 5 ml per dag
Estimative Index (op weekbasis)


Dus wanneer je dat ingeeft zie je dat je 41.93 gram KNO3 moet oplossen in 500ml gedestilleerd water en van die oplossing ga je wekelijks 35ml doseren (dus 5ml per dag).

Je kan op de site op verschillende manieren rekenen.
Je kan zelf bvb de gewenste (dagelijkse of wekelijkse) doseringen ingeven en dan berekent het programma dus hoeveel poeder je moet oplossen op een bepaalde hoeveelheid water zodat je de gewenste hoeveelheid voeding doseert per dosis.
Het is even wennen maar het is een zeer praktische site eens je het principe begrijpt.

Opmerking:
Als je "verkeerde" dosissen ingeeft kan het soms gebeuren dat je teveel poeder in te weinig water wil gaan oplossen. De site zal dit dan vermelden onder het resultaat.
Er zal dan bvb een melding verschijnen zoals:
"WARNING: The solubility of NO3 at room temperature is 360. You should adjust your dose."

Dit betekent dus dat je de dosis of de containersize dient aan te passen inzake oplosbaarheid (anders krijg je geen goede oplossing van alle stoffen)
 
Geweldig! Hartstikke bedankt voor deze info!!

Morgen ga ik aan de slag met de bak.
Nou net even snel de blauwalg weg geheveld.

Allemaal super bedankt voor alle geduld en medewerking.
Ik ga nu aan mijn eigenlijke werk voordat ik te moe ben .... de dag vordert.
 

Terug
Bovenaan