Bruin alg of toch ook baard alg in opstartfase


E

Edwin!

Guest
Even wat contect
Bak draait nu 3 weken (80l met LED)
Verlichting ongeveer 10 uur per dag
Voeding 1 x per week iets minder dan voorgeschreven dosid Easilife Profito
Waterwaarden als stabiel sinds start:
Nitrate 0
Nitrite 0
GH hardness dH 14
KH dH 15
pH dH 7.2
Chlorine mg/l 0

Lijkt er op dat ik alle problemen ga tegen komen die iedere beginnende aquariaan blijkbaar doormoet ;)
Ik heb uiteraard al veel draadjes gelezen over bruin alg en opstarten bak. Ook op internet gezocht. Wel af en toe verschillende meningen, daarom even volgende vragen:
- Is het alleen bruin alg of zie ik op de anubis op hout ook baardalg
- Is het wel of niet verstandig nu waterwissel van pak m beet 20% te doen ivm opstartfase

20181218_002403.jpg
20181217_232825.jpg
20181218_002344.jpg


Daarnaast zie ik nog twee suggesties vaker terugkomen:
toevoegen zuurstof planten (zal ik gaan doen)
heb geduld, hoort bij opstart (zal ik ook doen ;)

Hoor graag hoe jullie dit zouden aanpakken!
 
Sorry voor deze verlate reactie. Kort komt het eigenlijk op neer, dat ik het eigenlijk nog even af wil wachten. Het is immers een bak in de opstart fase; sputterende dat wel...

Omdat dit een bak nog in de opstart is, mag je gerust zo'n lage No3/Nitraat verwachten. Ergens in de 3e week zal deze stijgen, om daarna te stabiliseren. Voor zo'n 'doorgedraaide' bak wordt een bovengrens van 25 ppm No3 geadviseerd; dat is gelijk aan 25 mg/L No3.

Verder zou ik doorgaans zelf geen water verwisselen in een doorsnee bak die nog aan het opstarten is. Anders wordt deze opstart juist verstoord. Doch durf ik niet te zeggen of je dat juist wél moet doen in zo'n sputterende bak als deze.

Verder kunnen de algenproblemen komen door de hoge dGh en/of dKh-waardes, want de meeste dieren en planten vinden de helft van elk prettiger; dus rond de 8 dGh en 8 dKh.

Dergelijke problemen kunnen net zo goed voorkomen in sputterende bak. Dus graag een update.
 
Dus graag een update
Ruim een week verder. Waterwaardes super stabiel, geen enkele verandering sinds allereerste keer meten (via stripjes Colombo) Voor het eerst een waterwissel, zo'n 20% en met borsteltje zo goed en zo kwaad alg afgeborsteld. Maar vissen bestand uitgebreid met 5 Otocinclus Vittatus en die doen echt geweldig werk. Zowel de stenen als de planten zien er weer prachtig uit. Zie foto van Cryptocoryne (dacht ik..)
20181218_002403-COLLAGE.jpg
 
Als je pas 4 weken draait zou ik me niet zoveel zorgen maken mbt tot algen. Als je bemestingsregime op orde is, je houdt de bak goed schoon en daarbij niet zoveel licht gebruikt komt het vaak vanzelf wel goed.

Maar waarom doseer je iets minder dan voorgeschreven dosis Easilife Profito, en hoe zit het met de NO3 en PO4?
 

Terug
Bovenaan