Bovenszwemmers


M

maxwell

Guest
Ik zoek specifieke bovenzwemmers uit zuid-Amerika .
Mocht er iemand n soort kennen, zou je die dan willen opschrijven.
Zoveel als je maar kent.

Alvast reuze bedankt
 
Ik ken hiervoor eigenlijk alleen de bijlzalmen als je het hebt over echte oppervlakte zwemmers. Carnegiella myersi is een kleine soort en erg leuk. Je hebt ook nog Carnegiella strigata, de marmerbijzalm die je heel vaak aangeboden ziet. Gasteropelecus levis is een grotere bijlzalm soort die je ook vaak ziet.

Dan heb je nog wel meer oppervlakte vissen uit zuid Amerika, maar die zijn veelal te groot en/of speciaal voor normale aquaria. Veel snoeken zijn echte bovenzwemmers. Maar die worden al gauw 20-30cm en sommigen zelfs over de 50cm. Dat geldt ook voor de Arowana (tot tegen de meter groot!) dus alleen geschikt voor echt heel grote bakken. Dan heb je nog de Anableps (vierogen vissen, zie mijn avatar), maar die zijn ongeschikt voor een aqurium omdat ze boven water willen kunnen kijken (en niet hun hele leven in TL buizen willen turen). Ik hou deze in een paludarium.

Dan heb je nog vissen die in de bovenste waterlagen wonen, maar niet direct aan het oppervlak. Nanostomus marginatus is een leuk voorbeeld hiervan.
 
Ik ken naast de al genoemde soorten:

Nannostomus eques
Thoracocharax securis
een aantal Copella soorten
een aantal Rivulus soorten

--EasY-- zei:
Dan heb je nog vissen die in de bovenste waterlagen wonen, maar niet direct aan het oppervlak. Nanostomus marginatus is een leuk voorbeeld hiervan.
Die komt bij ons door de gehele bak, met als uitvalsbasis het midden.

~ Ivo
 
Easy, Die zijn inderdaad nogal aan de grote kant.

Maar er zijn al wat namen gevallen die ik kan nalopen.
 
haha voor vrijwel iedereen ;)

Hoe groot is je bak? Kleine bijlzalmen, nannostomus soorten en rivulus soorten passen al snel :)
 
Mijn bak is n rio-240L
1.20 breed. Vissen moeten dus inderdaad wat kleiner zijn.
Schooltje van 12 stuks

Er zitten 12 danio galaxy
7 oto's
2 biotodoma cupido rio nanay
En hopelijk binnenkort n L 168

Kouwtje, gekeken naar ?
 
Ja. Nannostomus marginatus is dan leuk. Erg rustige visjes, doen geen vlieg kwaad. Ze houden wel van wat planten aan het oppervlak om in te schuilen.

Carnegiella myersi of Carnegielle strigata gaat ook prima in die bak met z'n twaalven :)
 
Bedankt voor t meedenken :petjeaf:
Wordt zeer gewaardeerd.
 
Ik zou toch kijken naar een soortje dat meer aan het oppervlak blijft, omdat je ook al een ander soortje hebt dat meer in de middenlaag zit. Misschien kun je de galaxies dan ook uitbreiden en kiezen voor een van de Carnegiella soorten of de Nannostomus eques.

~ Ivo
 
Kouwtje, bedankt. Hier had ik inderdaad naar gekeken.
En ik ben voor de bijlzalmpjes (strigata) gegaan.
Het moesten echte bovenzwemmers zijn.
Nou moeten ze eerst maar eens wennen.
Ik heb er trouwens 15 genomen.
 
Waarom moet de "bovenzwemmer" trouwens per se uit Zuid-Amerika komen?
 
Daar komen de anderen ook vandaan.
Bijlzalmpjes houden van dezelfde waardes als m'n cupido's
 
De juiste term is oppervlakte vis. ;)
 
Ok� :sorry:
 
maxwell zei:
Er zitten 12 danio galaxy
7 oto's
2 biotodoma cupido rio nanay
En hopelijk binnenkort n L 168

maxwell zei:
Daar komen de anderen ook vandaan.


Met "Danio galaxy" bedoel je toch gewoon de Celestichthys margaritatus?
Heb je die van een kweker uit Zuid-Amerika dan?

Of dacht je dat Myanmar in Zuid-Amerika ligt? Dan zal Venray wel in Belgie liggen.
 
Dargine, "Of dacht je dat Myanmar in Zuid-Amerika ligt? Dan zal Venray wel in Belgie liggen."

Je hebt gelijk
 
Venray ligt dus niet in belgie?
 
Grappig :D
 

Terug
Bovenaan