Bouw verslag 2 meter multiplex aquarium.


Het bioloog is dus ook zo goed als klaar dus kon ik aan het leiding werk gaan beginnen. Ik had bij een online vijverwinkel al het pvc voor de afvoer besteld behalve de lengte's 40mm buis. Die komen gewoon bij de bouwmarkt vandaan.
Zoals eerder vermeld kwamen er 4 stuks witlof doorvoeren in de bak. Uiteraard ben ik eerst begonnen om deze te plaatsen. Omdat ik de raakvlakken in de bak zelf van een randje kit had voorzien, heb ik dit maar een dagje laten rusten. In de tussentijd heb ik de durso overloop in elkaar geknutseld en alvast de overloop kammen op maat gezaagd.

Een dag later kon ik aan de slag om de afvoer gereed te maken. Ik ging dus gebruik maken van een durso overloop en een nood overloop.
zo ben ik vanuit het aquarium naar omlaag gaan werken richting het bioloog.

Onder het mom van: beter goed gejat dan slecht verzonnen, heb ik het durso ontwerp van mede forum lid Erkin overgenomen.

20180612_214300.jpg


20180616_170852.jpg


Na veel passen, meten, schuren en uiteindelijk lijmen is ook deze klus weer geklaard.
Nu was het leidingwerk tbv de opvoer aan de beurt. Ik heb ervoor gekozen om dit te maken van 25mm pvc. Alle benodigdheden hiervoor heb ik bij Wildkamp vandaan. Daar heb ik ook maar meteen 5 zakken filterzand voor de bodem meegenomen:thumbs:

Ik wilde de ruimte tussen de overloop en droogkamer benutten door er een spraybar te plaatsen. Deze moest alleen nog wel even gemaakt worden. Ik nam 150cm pvc buis van 25mm en boorde daar om de 2cm een gaatje in van 3mm. Dit lijkt heel makkelijk maar in de praktijk viel het niet mee om dit netjes te doen. Uiteindelijk was ik wel super tevreden over het resultaat! Vanaf de spraybar ben ik ook weer omlaag gaan werken richting het bioloog.

20180616_170118.jpg
20180616_165652.jpg
20180616_165622.jpg
20180616_170528.jpg


De spraybar zelf heb ik trouwens niet vastgelijmd maar met vaseline in de 45 graden bocht geschoven. Zo kon ik in een later stadium eventueel nog experimenteren met de opvoer. Natuurlijk ben ik niet vergeten om het anti hevel gaatje net onder het waterniveau te boren. Overbodig bij een spraybar? Ik denk het niet want hij zit toch 1,5 of 2cm hoger.

Nadat het leidingwerk klaar was, kon het bioloog ook op zijn plek...
20180619_133002.jpg


Zoals jullie zien past hij er maar net in...
De pijpjes van de afvoeren heb later uiteraard nog verlengd zodat ze onder het waterniveau kwamen. Dit om onnodig watergekletter te voorkomen.
 
Hahaha gaatjes boren in een pvc buis kan tegenvallen... zelf ook problemen mee gehad.
Een kolomboor doet dan wonderen :cool:

Verder wel een mooi project!
 
Ik ook niet... maar heb gelukkig wel een vader met een uitgebreide keus in gereedschap :D

Ik heb de buis langs een latje gelegd met ongeveer dezelfde afmeting. Vervolgens heb ik met een watervaste merkstift een lijn getrokken over de hele lengte. Op die lijn heb ik steeds 2cm afgetekend en uiteindelijk gaatjes geboord. De gaatjes zelf heb ik handmatig met een souverainboortje afgebraamd. Vanbinnen heb ik er een ruw staalwolletje doorheen getrokken...
Een kolomboor was leuk geweest maar nu ben ik ook erg blij met het resultaat:thumbs:
 
Hahaha gaatjes boren in een pvc buis kan tegenvallen... zelf ook problemen mee gehad.
Een kolomboor doet dan wonderen :cool:

Verder wel een mooi project!

Plakband eromheen draaien. Dan schiet je niet weg. Liefst van die papieren schilderstape. Die haal je ook makkelijk weg.

Mooi project!
 
Wat bedoel je Bertus?

Ik denk dat hij bedoeld dat je achterwand best een grote open vlakte is. Je hebt die strip bovenin gemonteerd, maar dan nog is het totaal oppervlakte van de achterwand best groot.
Ik weet niet of dit kan of niet. Gezien er ook nog een dikke laag overheen komt is het geheel best sterk, maar ik kan me inderdaad ook wel voorstellen dat die achterwand in het midden bol zou kunnen gaan staan.

Een verticaal spalkje zou ik wel overwegen. Liever 2.
 
Inderdaad. heb ze ook wel gezien met 4x 7 cm erachter, om wijken tegen te gaan.
Op 1 m metr bakken heb je het ook lichtjes.
 
Oh op die manier. Zowel de voor als de achterwand gaan niet bol staan. Ik heb geen verticale spalkjes gemaakt. Ik kan er nu ook niet meer bij. Een bak met bijna een kuub water schuif je niet zo even opzij:D
Blijkbaar kan de huidige constructie dus wel wat hebben. De trekstrippen aan de bovenkant staan ook nauwelijks onder spanning.
 
Eigenlijk is alles nu wel zo´n beetje klaar. Op de lichtkap na dan. Dit wordt / is wel een apart verhaal. Mijn bedoeling was om de lichtkappen van conventionele bakken als Juwel en bijv Ferplast na te maken. In eerste instantie wilde ik gewoon met t5 verlichting gaan werken. Op onderstaande foto is een beetje te zien wat mijn bedoeling was. De middelste 2 stroken moesten net als bij bijv Juwel de lichtbakken worden.

20180224_110852.jpg


Vooraf was voor mij duidelijk dat als de bak eenmaal gevuld was, het weer een Zuid-Amerika bak zou gaan worden. Dit vind ik persoonlijk nu eenmaal het mooist! Ik heb al 2 Z-A bakken en deze wilde ik gaan samenvoegen in de nieuwe 2 meterbak. Bijkomend voordeel is dat een Z-A aquarium over het algemeen niet veel verlichting behoefd. Ik wilde de bak gaan verlichten middels 4 tl5 lapen van 39W.

Na wat info hier op het forum gevraagd te hebben, kreeg ik toch eigenlijk het advies om het anders te doen. 4 x 39W t5 lampen werd door een aantal forumleden te weinig bevonden. Zodoende kwam ik op het idee om helemaal over te gaan stappen op led verlichting. Het leek me gaaf om zelf het een en ander samen te stellen en zo een lichtbak te maken. Met wat hulp heb ik bij Aliexpres de meeste benodigdheden besteld en nadat het allemaal geleverd was kon ik gaan knutselen. Ik had op een andere site een heel gaaf en simpel idee gezien om de leds te gaan koelen. Na vele uren te hebben gesoldeerd, kwam ik op dit resultaat.

20180623_204225.jpg
20180623_204244.jpg


2 Aparte lichtbakken met elk 10x 10W witte leds, 5x3W royal blue leds, 5x3W deep red leds en 5x3W uv leds. Ik heb helemaal geen verstand van electro en was zodoende apetrots over wat ik had gemaakt. Ik wilde het geheel aansturen middels een aangepaste Tc420.

20180622_114446.jpg


Ook dat leek gelukt. Het wachten was nu nog even op de Meanwell ldd drivers die ik uiteindelijk in Duitsland besteld heb.
Nadat alles compleet was ben ik het systeem helemaal in elkaar gaan zetten en aansluiten. Alles heb ik aangesloten volgens het volgende schema.

TC420-High-Power-LED-Circuit (1).png


Nu hoefde ik alleen nog de stekker in het stopcontact te doen. Je raadt het al.... Het werkt niet:stom:.
Ik heb geen idee waar de fout zit. Het lampje op de 48v voeding gaat niet branden wat er dus op lijkt dat de nieuwe voeding kapot is. Na contact te hebben gehad met de leverancier, heb ik onder garantie een nieuwe gekregen. Deze zit echter nog nieuw in de doos aangezien ik er voorlopig even geen vertrouwen in heb dat dit goed gaat komen. Op zich was dit alles ondanks het grotendeels bij Ali vandaan kwam best een dure grap maar soms moet je gewoon je verlies nemen... Ik heb het allemaal niet weggegooid dus wie weet krijg ik op een koude winterdag wel weer zin om hiermee verder te gaan!

Ik heb jullie al verteld dat de bak draait dus moet hij ook verlicht zijn. Van een collega heb ik een soort led armaturen gekregen. Ik heb geen idee welk merk het is maar het zijn 4 balkjes met fel witte ledstrips en 2 met rgb. De armaturen zijn van aluminium en zijn een soort volgegoten met siliconen lijkt het wel. De balkjes zijn 90cm lang en er zitten 69 smd 5050 leds in. Het geeft wel erg koud licht...
Deze had ik al best lang in huis. Voorlopig draait de bak alleen op de 4 witte ledbalkjes en dat blijkt tot nu verrassend veel licht te geven. Omdat er toch ook wel wat plantjes in de bak zitten, heb ik ervoor gekozen om alsnog mijn eerste idee uit te gaan werken en toch lichtbakken te maken die 4 t5 lampen hebben. Hier ben ik nu nog mee bezig en heb zojuist de 2e laag epoxy erop gedaan.

20180908_151544.jpg
20180908_151626.jpg


Deze heb ik getest en werken prima:thumbs:. Tezamen met de ledbalkjes moet dit voldoende zijn om de bak te verlichten. De ledverlichting wordt straks aangestuurd door een nieuwe Tc420.

Tot zo ver even mijn verlichting perikelen. Het belangrijkste is dat het allemaal goed gaat komen!

20180622_120139.jpg
 
Had je de voeding aangesloten op een geaard stopcontact?
Bepaalde types starten niet als ze geen rand aarde hebben, dan is er dus niks mis met de voeding hij werkt dan gewoon naar behoren.

Maar wel mooi om te zien dat jij die stap heb durven nemen ondanks een “gebrek” aan voorkennis of ervaring
 
Je kunt natuurlijk ook gaan testen volgens de "uitsluitmethode". Bijvoorbeeld, sluit de leds eens aan rechtstreeks op de voeding, dus zonder de TC420. Werken ze? Dan weet je te bedenken waar je probleem zit. Werken ze niet? Maak de keten weer korter of sluit iets anders uit. Je gebruikt 36 Volt om op 12 Volt te komen? Er zijn ook handige opto-couplers die werken in een ingangsspanning van 230 Volt AC en 12 Volt DC uit. @tuinkabouter kan er nog veel beter iets over zeggen, denk ik.
 
De TC-420 hoeft niet opengehaald te worden om een PWM signaal naar buiten te krijgen (mits je het geen probleem vindt dat de 0-100% regeling geïnverteerd wordt naar 100-0%). Hoe? De gebruikte (CH1 t/m CH5) uitgangen elk via een eigen 2,2kOhm weerstandje (uitgaande van 12V voeding naar de TC-420) verbinden met V+. Daarna CH1..CH5 ook aansluiten op de betreffende PWM ingangen (dus CH1 gaat naar PWM ingang van voeding 1 en via een 2k2 weerstandje naar de V+ aansluiting van de TC-420 (enz)). Enige nadeel is, vanwege de omkering, dat 0% van de TC-420 overeenkomt met 100% van je verlichting (en andersom) maar dat went snel genoeg bij het programmeren.
 
Had je de voeding aangesloten op een geaard stopcontact?
Bepaalde types starten niet als ze geen rand aarde hebben, dan is er dus niks mis met de voeding hij werkt dan gewoon naar behoren.

Maar wel mooi om te zien dat jij die stap heb durven nemen ondanks een “gebrek” aan voorkennis of ervaring

Thanks man:thumbs:

Geloof me maar dat ik alles heb geprobeerd om de voeding aan de praat te krijgen. Aangesloten op een geaard stopcontact idd met uiteraard de bijbehorende stekker. Ik kreeg van de Chinese leverancier enorm goede feedback en tips om de voeding correct aan te sluiten. Via foto´s en info van mijn kant kreeg ik van hun de bevestiging dat ik de boel toch echt goed had aangesloten. Ik kreeg ook zonder problemen een nieuwe voeding en mocht de oude houden. Aan de buitenkant van de voeding was geen zekering zichtbaar dus heb ik de voeding opengemaakt. Daar bleek dat de zekering nog gewoon heel was. Voor de rest zag ik ook geen sporen van andere beschadigingen of zo. Toch kwam er geen enkele uitgaande spanning uit de voeding (gemeten). Ik begreep er helemaal niets meer van!
 
Je kunt natuurlijk ook gaan testen volgens de "uitsluitmethode". Bijvoorbeeld, sluit de leds eens aan rechtstreeks op de voeding, dus zonder de TC420. Werken ze? Dan weet je te bedenken waar je probleem zit. Werken ze niet? Maak de keten weer korter of sluit iets anders uit. Je gebruikt 36 Volt om op 12 Volt te komen? Er zijn ook handige opto-couplers die werken in een ingangsspanning van 230 Volt AC en 12 Volt DC uit. @tuinkabouter kan er nog veel beter iets over zeggen, denk ik.

Bedankt voor je tips Ben. Ik wilde gebruik maken van een 48V 480W voeding om alle leds aan te sluiten. Dit in icm de tc420, en Meanwell Ldd drivers. Alle info die ik heb om dit aan te sluiten heb ik van tc420.net.
Zo kwam ik ook bij de 48V voeding. Op deze manier kon ik meerdere powerleds aansluiten per kanaal.
 
De TC-420 hoeft niet opengehaald te worden om een PWM signaal naar buiten te krijgen (mits je het geen probleem vindt dat de 0-100% regeling geïnverteerd wordt naar 100-0%). Hoe? De gebruikte (CH1 t/m CH5) uitgangen elk via een eigen 2,2kOhm weerstandje (uitgaande van 12V voeding naar de TC-420) verbinden met V+. Daarna CH1..CH5 ook aansluiten op de betreffende PWM ingangen (dus CH1 gaat naar PWM ingang van voeding 1 en via een 2k2 weerstandje naar de V+ aansluiting van de TC-420 (enz)). Enige nadeel is, vanwege de omkering, dat 0% van de TC-420 overeenkomt met 100% van je verlichting (en andersom) maar dat went snel genoeg bij het programmeren.

Dit klinkt erg interessant Andre:!. Heb je hier misschien een foto en/of schema van die je met me wilt delen?
 
Oké...volgende update!
Alle techniek had ik aangesloten, elektra aangelegd en de opvoerpomp middels een stuk vijverslang verbonden met het leidingwerk. De overloop kammen had ik vast gekit en ik had van plexiglas een mooie functionele afdekking gemaakt voor het bioloog. Dit laatste om condenswater weer op te vangen in het bioloog zodat het niet onnodig vochtig wordt in het meubel.

Eigenlijk was alles nu eindelijk klaar om het aquarium te vullen.
Eerst heb ik de bak en het bioloog nog even voorzichtig schoongemaakt met wat lauwwarm water en een zachte spons. Na een laatste check op eventuele imperfecties in de epoxy, had ik de bak goedgekeurd om hem te gaan vullen. Vooraleerst ben ik begonnen om de 5 zakken (125kg) filterzand te verdelen over de bodem en toen kwam het toch eigenlijk best wel spannende moment....de tuinslang ging er in!
Ik heb de bak eerst halfvol laten lopen zodat ik wat makkelijker de inmiddels aangeschafte planten wat makkelijker kon plaatsen in de bodem. Omdat ik 5 jonge Geophagus Pindare´s heb, heb ik de planten (enkel Echinodoras soorten) met hun wortels door stukken stekkenroosters vastgezet in de bodem. De Geophagussen staan erom bekend dat ze nogal erg de bodem omwoelen dus vandaar deze oplossing.
Bij de lfs had ik 2 mooie forse reeds ingewaterde stukken kienhout gekocht en met deze stukken als uitgaanspunt ben ik gaan scapen. Dit blijf ik toch altijd het allerleukste vinden om te doen in onze hobby:thumbs:.
De kraan werd weer opengezet en vervolgens heb ik het systeem helemaal afgevuld. Ik heb het niet exact bijgehouden maar volgens mij heeft het zo´n 2 1/2 uur geduurd alvorens alles gevuld was. Tijdens het vullen heb ik de bak natuurlijk veelvuldig nagelopen op lekkages maar alles leek waterdicht tot mijn grote vreugde.

Het werd tijd om de opvoerpomp aan te zetten om te zien hoe de overloop zijn werk ging doen. Dit werd jammer genoeg een grote teleurstelling. Blijkbaar kon het ontwerp van de durso de afvoer van het water niet goed aan want hij kwam geheel onder water te staan en liep het grootste deel via de noodoverloop. Dit vereiste dus een noodzakelijke aanpassing en had daar het volgende op bedacht. Mijn eerste gedachte was dat het gat in het pijpje bovenop de dubbele sifon van de durso te klein/nauw was zodat hij onvoldoende lucht aan kon zuigen. Zodoende heb ik het pijpje eruit gehaald en vervangen door een pijpje met een wat grotere diameter. Ook dit ging niet werken...sterker nog, buiten het toenemende lawaai veranderde er helemaal niets. Het moest dus anders. Bij de de bouwmarkt had ik nieuwe pvc gehaald en ben weer gaan knutselen om een ander soort durso te maken. Dit soort had ik al vaker gemaakt en was eigenlijk ook veel simpeler. Het mooie van de witlof doorvoeren in de overloop was natuurlijk dat ik alles redelijk makkelijk aan kon passen. Opvoerpomp uit, de overloop leeg zuigen en ik kon de overloop buizen eenvoudig verwijderen om ze aan te passen...ideaal! Om het mezelf later eventueel nog makkelijker te maken heb ik net boven de witlof doorvoeren schuifmoffen geplaatst. Zo kon ik alles nog makkelijker veranderen als ik dat wilde.

Hier de oude variant van de durso. Dit ontwerp kwam van mede forumlid Erkin. Helaas had dit ontwerp teveel moeite om de waterflow te bolwerken in mijn bak.
20180910_221742.jpg


En hier de nieuwe durso. Hier had ik er meteen 2 van gemaakt zodat de noodoverloop ook een durso werd. Het eindkapje bovenop zit los met vaseline zodat ik de lucht toevoer kan afstellen door de eindkap iets te verdraaien.
20180910_221919.jpg
20180910_221946.jpg


En een foto waar de schuifmof goed te zien is.

20180910_221828.jpg


Eenmaal op zijn plek in de overloop bleek dit veel beter te werken! Het systeem heeft ruim een week op deze manier gewerkt totdat....ik gek werd van het geluid van watergekletter. In het begin dacht ik dat het een kwestie van afstellen was maar niets bleek minder waar. Wat ik ook probeerde, ik kreeg het systeem niet stil. Ik denk dat het komt omdat de afvoerbuizen niet loodrecht naar beneden het bioloog in komen maar via een aantal 45graden bochten. Het moest dus weer anders want hier werd ik echt gek van. Het leek wel alsof ik een waterval in mijn huiskamer had:stom::stom::stom:.
Na wat research en vragen her en der kwam ik op het volgende idee. De gewone durso ging er helemaal uit. In plaats daarvan heb ik in een heel kort stukje 40mm buis inkepingen gezaagd en bovenop voorzien van een eindkap. Dit stukje buis zit vlak boven de witlof doorvoer. Vervolgens heb de hele overloop volgestort met bioballen en bovenop net onder de overloop kammen een stuk grof filtermat. Zoals op onderstaande foto is te zien, heb ik de nood durso gewoon laten zitten. Tevens heb ik in de filtermat een stukje 20mm pvc pijp gemaakt zodat bij eventuele verstopping/verzadiging van de filtermat, het water er toch doorheen kan.

20180911_115929.jpg


Door de kraan voorzichtig zover te knijpen dat het water net de noodoverloop bereikt, heb ik zo een fluisterstil overloop systeem gemaakt. De hoeveel water wat door de noodoverloop gaat is echt te verwaarlozen. Eigenlijk werkt het nu als een soort voorfilter! Het enige geluid wat ik nu nog hoor is het zachtjes zoemen van de opvoerpomp. Dit is absoluut niet storend!
Tot nu toe bevalt het zeer goed:thumbs:

Vervolgens kwam ik bij de volgende uitdaging. Zoals eerder vermeld wilde ik van het 2e vak in het bioloog een bewegend bed filter maken met K1 kaldness. Door de stroming in het bioloog en met hulp van een goede luchtpomp moest de K1 in beweging blijven. Dit werkte echter zó goed dat die troep zich verspreidde door heel het bioloog. Uiteindelijk heb ik de K1 verwijderd en het 2e vak tot aan de rand gevuld met bioballen. Dit bevalt tot nu toe echt veel beter. Misschien dat ik in de loop der tijd wat anders verzin voor de K1.

Hieronder is nog een foto te zien van de afdekplaten die ik gemaakt heb op het bioloog.
20180910_224017.jpg
.

Eindelijk ging alles naar mijn zin! Ik heb de bak een goede 4 weken zonder problemen laten indraaien. Vervolgens heb ik het bestand en inrichting uit mijn 80cm Z-A overgezet in de 2 meter bak.
Na 1 1/2 week was het de beurt aan mijn 120cm Z-A bak wat betekende dat er een eind kwam aan dit project:'(

20180811_230229.jpg
20180820_212813.jpg


Tadaaaa!!!

Inmiddels is het bestand uit beide bakken al wat aangevuld. Ik zal spoedig een topic in het foto album aanmaken!

Bedankt voor jullie aandacht en reacties. Hopelijk heb ik andere mensen ook van inspiratie voorzien om een eigen project te beginnen:daisy:
 
Dit klinkt erg interessant Andre:!. Heb je hier misschien een foto en/of schema van die je met me wilt delen?
Zie "schema" voor een opzet die gebruik maakt van 2 PWM gestuurde signalen (gebruikmakend van een schema dat hier wel vaker gebruikt wordt (...)). Aanpassingen zitten in het rode vlakje (stelt dus helemaal niets voor). Controleer wel even of de voeding in kwestie overweg kan met een 12V PWM signaal.

TC420-High-Power-LED-Circuit.png
 
Zie "schema" voor een opzet die gebruik maakt van 2 PWM gestuurde signalen (gebruikmakend van een schema dat hier wel vaker gebruikt wordt (...)). Aanpassingen zitten in het rode vlakje (stelt dus helemaal niets voor). Controleer wel even of de voeding in kwestie overweg kan met een 12V PWM signaal.

Bekijk bijlage 257837

Dankjewel man! Het ziet er idd vrij simpel uit. Heb jij het zo ook werkend gekregen?
 
Nope. Maar aangezien het vrij simpele elektronica is verwacht ik geen probleem tenzij, zoals reeds gezegd, de 12V zwaai groter is dan de stroombron aankan op z'n PWM ingang. Dus even opzoeken (of in het topic precies aangeven welke stroombron(nen) je gebruikt).
 
Ik heb toch nog eventjes wat nieuws te melden over mijn bak. Zoals hierboven al te lezen was, ben ik bezig geweest met het maken van nieuwe lichtkappen voor T5 verlichting. Dit project heb nu ook afgerond!
De de voorste kleppen heb ik middels rvs pianoscharnieren bevestigd aan de de lichtunits. Eindelijk is de bak netjes afgesloten.

20180912_184618.jpg

20180912_184648.jpg


Wat nu nog rest is een slim lichtplan te bedenken. De led verlichting heb ik gewoon laten zitten zodat ik het kan combineren met de t5. Dwz van de 8 uur bijvoorbeeld 4 uur led en 4 uur t5. Op deze manier kan ik ook een zons opkomst en ondergang creëren. Dit komt allemaal later.

Hier nog even een totaaltje van de bak met alleen t5 verlichting (4x 39w philips 840). Persoonlijk vind ik het erg geslaagd. De kleuren van de vissen komen mooier uit en hopelijk gaan de planten ook wat beter groeien. Tevens vind ik de kleur van de lampen erg mooi:cool:. De foto geeft een wat vertekent beeld. Het is net alsof de bodem zelf licht geeft...

20180912_184509.jpg


Mvg Robin
 

Terug
Bovenaan