Bouw van mijn nieuwe 180x80x80 (Hoisttec)


H

Hoisttec

Guest
Dit zijn wat foto,s van de start. Frame gemaakt in onze fabriek in Zevenbergen. Daarna het frame betimmert met multiplex. Dit heeft daarna 4 jaar stil gelegen. Sinds twee maanden geleden heb ik het weer opgepakt.

40B0446C-929E-48F5-AA84-FD20A626A404.jpeg


4AD910F4-2A29-4178-AB44-8086B3C429BA.jpeg


B2B18FF0-12EF-450A-AA17-43BDB350747C.jpeg


DFFEC255-25C9-4604-9964-EC051E0A7189.jpeg


F4EDCDC5-38D9-4CAB-8732-BFEBE82FB300.jpeg


8FDA38DC-8AC7-49C0-B72E-6303448DBE1E.jpeg


EE0603A9-C376-4713-82F6-1818CD3DD857.jpeg
 
E2D83F29-9646-45AC-AC28-3865D97174F2.jpeg
A83A1F99-5841-4FB1-A8C9-47B5900FB44D.jpeg
A2AC5F1D-2DCF-4222-AADD-45BF992F4ADB.jpeg
De afgelopen weken heb ik het leiding werk er in gemaakt.
 
Mooi project. Serieuze PVC leidingen en filter komt er in te staan.
 
En een begingemaakt met de electra.

512F9254-C760-4EEA-ADF3-F9160F697644.jpeg


D32DA4CC-2609-49B9-9966-68F388C793E0.jpeg


C480135E-B0E9-4A94-AA7B-641CDC99765B.jpeg
 
Ja filter er onder. Ik heb iets ontworpen zodat ik niets hoef schoon te maken. Het is een voorfilter gemaakt van een oase 12000 filtoclear. Die kan ik spoelen door aan een handel te trekken. Door een paar kranen te draaien loos ik het zo op het riool. De grotere witte is een omgebouwd zwembad filter. Deze doet de biofiltratie. Ik kan hem spoelen door middel van een grote bruissteen van 20 centimeter in het rond onder het medium. Weer paar kranen draaien en ik loos het vuil op het riool.
 
Netjes gedaan, ook goed dat je alles hebt geaard en hebt afgezekerd.
Alleen denk ik wel dat je de CO2 reactor te klein heb gemaakt, althans als dat stukje transparant met de bruissteen bedoeld is als reactor.

Watvoor media ga je gebruiken in je zwembad filter?
 
Thx Thea.
 
Ik ga siporax gebruiken. Wat betreft de reactor. Ik wil een bak met lage verlichting en CO2 op 12. Ik gebruik automatische verversing met osmosewater gemengd met leiding water. 2 KH. 3 GH. 6.7 PH. Dus ik hoef niet zo heel veel toe te voegen. Ik kan ook niet heel veel toevoegen aangezien mijn CO2 voor mijn filter zit. Voeg ik daar te veel toe krijg ik een te lage Ph in mijn filter. Das niet goed voor de bacteriën. Is het echt te klein hang ik nog iets in mijn bak. He5 grote voordeel van daar toevoegen is dat ik het gelijk heel gied verdeeld heb door mijn bak.
 
Ik ga siporax gebruiken. Wat betreft de reactor. Ik wil een bak met lage verlichting en CO2 op 12. Ik gebruik automatische verversing met osmosewater gemengd met leiding water. 2 KH. 3 GH. 6.7 PH. Dus ik hoef niet zo heel veel toe te voegen. Ik kan ook niet heel veel toevoegen aangezien mijn CO2 voor mijn filter zit. Voeg ik daar te veel toe krijg ik een te lage Ph in mijn filter. Das niet goed voor de bacteriën. Is het echt te klein hang ik nog iets in mijn bak. He5 grote voordeel van daar toevoegen is dat ik het gelijk heel gied verdeeld heb door mijn bak.
Ahha, dan heb je idd niet veel nodig nee.
 
Dit is wel echt techniek 2.0
Wel heel gaaf als het allemaal goed werkt!
 
ziet er lijk uit maar je bent met al die filter nog steets gewoon poep aan het oplossen in water???? zwaren overkill zeg ik snap echt niet wat reden achter dit soort filters is je zou tog gewoon een plante filter willen zodat je minder water changes hebt en algen etc?
 
ziet er lijk uit maar je bent met al die filter nog steets gewoon poep aan het oplossen in water???? zwaren overkill zeg ik snap echt niet wat reden achter dit soort filters is je zou tog gewoon een plante filter willen zodat je minder water changes hebt en algen etc?
Hangt van je filtermateriaal af en je visvoer of je full-cycle kan halen en zo sturen op PPS-pro.
Plantenfilter is aardig achterhaalt als je kijkt naar de huidige aquarium verlichting en CO2 installaties waarmee je met een paar planten in je aquarium al je afvalstoffen te “verwerken”
 
Hangt van je filtermateriaal af en je visvoer of je full-cycle kan halen en zo sturen op PPS-pro.
Plantenfilter is aardig achterhaalt als je kijkt naar de huidige aquarium verlichting en CO2 installaties waarmee je met een paar planten in je aquarium al je afvalstoffen te “verwerken”
ja hebt gewoon grow lichts hea van 100 wat etc je zou geen planten filter onder een aqrium licht kunnen draaien lijkt me logies
 
ja hebt gewoon grow lichts hea van 100 wat etc je zou geen planten filter onder een aqrium licht kunnen draaien lijkt me logies
Denk dat jij mij niet helemaal begrijpt Maargoed ik ga het hierbij laten, geen zin in oeverloze discussies.

Met een goed gebouwd filter en goede voeding kan je relatief probleem vrij “low nutriënt” draaien.
 
De techniek ziet er al erg goed uit.
Die DJ switches zijn zijn erg handig, ik gebruik er ook een en het is super makkelijk!

Ik ga volgen!
 
Denk dat jij mij niet helemaal begrijpt Maargoed ik ga het hierbij laten, geen zin in oeverloze discussies.

Met een goed gebouwd filter en goede voeding kan je relatief probleem vrij “low nutriënt” draaien.
heb inderdaad verkeerd gelezen maar wat is het punt dan van al deze buiten boord filters etc als je de fulcycle in je bak al kan halen . plus planten filter groeie plante boven water met al die zuurstof etc kunnen ze veel sneller groeie dan in water dus veel meer nutriens op nemen.
 
Wat een indrukwekkend project.

Toen ik het pvc zag, moest ik gelijk aan een zwembad denken.

Ben benieuwd of het in de praktijk echt zo gaat werken als beschreven.
 
Ik hou jullie op de hoogte. De grote van de filters is omdat ik de mogelijkheid open wil laten om discus vissen te gaan houden in combinatie met veel planten. Eigenlijk heb je met discus vissen een sump nodig. Maar een sump en planten betekent heel veel CO2 toevoegen. En geluid overlast. En heel veel watten spoelen om je waardes enigszins binnen de perken te houden en natuurlijk heel veel water verversen. ik heb dus een systeem ontworpen dat grote belasting aankan en makkelijk schoon
gemaakt kan worden. En geheel gesloten dus minimaal CO2 verlies. De grote leidingen zijn gemaakt zodat ik minimaal verlies heb van pomp capaciteit. Ik heb zo 9000 liter verzet met 75 watt. Voor dit grote water verzet van 9000 liter heb ik ook potten nodig waar die hoeveelheid doorheen kan. Ik ga met dit systeem dus geen poep oplossen maar de poep heel simpel en vlot op het riool lozen. En veel water verplaatsen zodat het vuil niet kan zinken. Ik heb drie terugvoer leiding die ieder 3000 liter terug voeren naar de filter potten. Dat betekent een gespreide aanvoer en afvoer van het water. Wat ook weer een goede CO2 verspreiding betekend. Dus niet te snel oordelen hier is echt wel over nagedacht.
 
Zie op de plaatjes het idee om snel en makkelijk je mechanische media te spoelen.

F0742FBD-D4E3-47B1-BF93-4861EA0D085D.gif


C5B11EC6-F64D-4854-A65F-181862205DAC.jpeg
 
Paar keer aan de handel trekken en spoelen.

91DE0523-642F-4735-9C88-277B5C6450E5.jpeg


CE5C4DBB-C6C3-4F04-B6C1-DC78C4060988.jpeg
 
Ik moet wel zeggen dat sinds ik diepvriesvoer geef ik bijna geen sediment meer heb in mijn filter.
Wat dus als resultaat heeft dat de PO4 is gedaald en de NO3 redelijk stabiel blijft.
Scheelt ook weer in het schoonmaken ;)

Maar ik twijfel niet aan jouw filter opbouw, heb het wel vaker voorbij zien komen zo’n opstelling.
Weet alleen niet of je CO2 wel goed op gaat lossen zoals jij het heb gebouwd, maar tijd zal het uitwijzen ;)
 
Klopt dat is iets wat de praktijk moet bewijzen. Maar ik kan de doorstroming zo regelen dat de bellen in de buis blijven en dus geheel oplossen (denk ik)
 
Netjes :thumbs::petjeaf:ben benieuwd naar het bak gebeuren
 
Ik ben erg benieuwd naar het vervolg. Het is erg leuk om zulke projecten te volgen.
 
Ik zal wat detail foto,s maken van het apparaat, kan je zien hoe ik heb bedacht. Te moeilijk om uit te leggen zonder plaatjes.

Ik heb je bouw project doorgelezen tuinkabouter. Das ook een hele mooie. Ik wil wat langer zonder grote vis. Jij starte vrij vroeg al met veel vis. Pas na 6 tot 8 maanden wil ik starten met een paar grote. Dat gevecht met die algen zie ik echt tegen op. Maar waarschijnlijk ontkom ik er ook niet aan. Iedereen bedankt die het gaat volgen. Ik ga eerst nog op vakantie naar Indonesië daarna de bak pas bestellen. Wordt denk ik begin mei dat hij komt. Ga in Indonesië proberen wat crypto.,s te vinden. En dan kijken of ik die mee kan nemen.
 
Ik zal wat detail foto,s maken van het apparaat, kan je zien hoe ik heb bedacht. Te moeilijk om uit te leggen zonder plaatjes.

Ik heb je bouw project doorgelezen tuinkabouter. Das ook een hele mooie. Ik wil wat langer zonder grote vis. Jij starte vrij vroeg al met veel vis. Pas na 6 tot 8 maanden wil ik starten met een paar grote. Dat gevecht met die algen zie ik echt tegen op. Maar waarschijnlijk ontkom ik er ook niet aan. Iedereen bedankt die het gaat volgen. Ik ga eerst nog op vakantie naar Indonesië daarna de bak pas bestellen. Wordt denk ik begin mei dat hij komt. Ga in Indonesië proberen wat crypto.,s te vinden. En dan kijken of ik die mee kan nemen.
Klopt, was een beetje een samenloop van omstandigheden.
Maar vooral door veel licht in de bak van de zon had ik moeilijk grip op de algen, uiteindelijk heeft een verduistergordijn in de keuken wonderen verricht waardoor het in de zomer goed te managen is en het huis ook iets koeler blijft
 
Mooie techniek!
Toch wel een inspiratie voor mijn volgende project.
Die CO2 installatie werkt normaal zeer goed, en kan veel aan, toch als het water naar beneden stroomt en de stroomsnelheid erdoor regelbaar is.
Heb zelf een zeer gelijkaardig systeem, en werkt al 3 jaar perfect op een +- even grote bak met veel planten.

Hoe staat het hier ondertussen mee? Nog nieuwe vorderingen?
 

Terug
Bovenaan