Bouw van 1600 liter aquarium in Hoorn . . .


Niet alleen de inheemse bevolking heeft eronder te lijden, de verwachting is dat door die dam de vissen niet meer kunnen migreren en de bodem dichtslibt waardoor de vissen niet meer aan hun eten kunnen komen en er dus duizenden soorten uitsterven
 
Dank je wel kilerfish, we doen ons best . . .

Je hebt helemaal gelijk Nocolientje, het is en blijft een drama wat daar gebeurd . . . Maar zo zijn er meerdere plekken op aarde waar men helaas het geld en de macht boven het verstand laat groeien . . .
 
Vandaag ondanks het warme weer, maar even nieuwe filtertjes geknipt voor de aanvoer van m'n
twee 1900 JBL pompen en de pomp van m'n UV lamp. Scheelt veel smerigheid in m'n pompen . . .
Iedere dag vervang ik even deze filtertjes, duurt nog geen minuut.

P1120463.JPG


Ook het eerste vak van m'n biologisch filter maar weer even schoongemaakt.
 
P1120473.JPG


Het resultaat van 2 dagen de vóórfiltertjes in m'n bak laten zitten. Ik wilde eens kijken hoe sneel de filtertjes vuil worden, en dat worden ze dus !
Hier zijn de filtertjes, die er naast liggen, uitgespoeld. Anders was deze smurrie in m'n twee pompen terecht gekomen . . .
 
Mocht je bij het schoonmaken van een potfiltertje ( deze 300 liter eheim van mij stuurt de UV lamp aan ) een asje
kwijtraken, dan kan je meestal het asje niet meer vinden, en een reserve is ( net al bij mij ) meestal niet voorradig.
Een spijkertje die je op lengte afknipt doet wonderen ! Het komt niet met water in contact, dus géén probleem . . .


P1120492.JPG




P1120494.JPG
 
Gelukkig ben niet de enigste die onderdelen van de pomp kwijt raakt :sorry::D
Mooi oplossing zo:thumbs:
 
Beste aquarianen,

Als er een tip of trucje in me opkomt, dan wil ik dat graag met jullie delen, niet omdat ik alles zo goed weet, maar omdat we van elkaar kunnen leren . . .
ik leer nog steeds, elke dag opnieuw, ondanks dat ik al 60 jaar oud ben. Maar met elkaar weten we gewoon veel méér . . .

TIP : als je van plan bent een biologisch filter te gaan maken, maak dan altijd een overloop op je biologisch filter ! Een paar cm. onder
de rand van je laatste filter compartiment . . . Zeker de wat grotere bakken verversen het water via een aangesloten
waterleiding onder hun bak, en logischerwijs een waterafvoer onder hun bak het riool in. Het is handig en scheelt veel werk. Super !

Maar . . . stel nou dat je géén afvoer / overloop gemaakt hebt op je bioloog ( rechtstreeks het riool in ), en je vul-kraan onder je bak gaat spontaan
lekken / sluit niet goed meer af. Dan heb je echt een probleem, want die lekkende kraan gooit je bak wel vol hoor . . . en je biologisch
filter zal gaan overlopen met alle gevolgen van dien ! Dus zet met een half uurtje werk de boel op veilig, je weet nooit.


P1060641.JPG



P1060643.JPG



P1060644.JPG




P1060862.JPG


Hier kun je de overloop duidelijk zien, en ik maak dankbaar gebruik van hem . . . regelmatig, want ik heb dus óók een lekkende kraan ! :oops:


P1040291.JPG


De 32 mm pijp die je ziet vanuit het midden schuin omhoog naar links, is de afvoer / overloop vanaf m'n laatste vak biologisch filter . . . Dit was nog in het begin, later zag het er zó uit . . .


P1040346.JPG



Groetjes, Erik
 
Dank je wel Wouter, is óók weer een goeie . . . Dáár had ik nou weer niet aan gedacht :petjeaf:
 
Wow, dat is al weer een tijd geleden . . . Ik moet jullie helaas vertellen dat ik gestopt ben met de aquarium hobby. Ik kreeg in oktober last van lekkage in m'n 1600 liter bak, en er lag per dag een halve liter water in de kamer vóór de bak. Dit kwam tussen de voorruit en de bak vandaan. Repareren was géén optie, er moest iets op heel kort termijn gebeuren. Er moest óf een nieuwe bak komen, of ik moest de bak weg gaan doen. Wat is wijsheid . . . na lang beraad met mezelf en moeder de vrouw hebben we toch besloten om de bak weg te doen. Er zaten ook een paar financiële veranderingen aan te komen, waardoor we op kort termijn óók minder inkomen zouden krijgen. Even snel een nieuwe bak bouwen was geen optie, ik heb daar de ruimte en de centen niet voor omdat ik geen grote schuur o.i.d heb. Een glazen bak van een 2 ½ meter bestellen is ook een dure aangelegenheid, dus dit alles bij elkaar genomen deed me besluiten om te stoppen. Met veel pijn in m'n hart, maar zo gaan dingen wel eens in het leven . . .

Ik heb alles weggedaan, alléén heb ik nog een stapel aquarium hout waaronder een aantal slagtanden . . . alles is in één keer te koop voor € 200,00 ! LET OP, niet in gedeeltes te koop !

Het ga jullie allemaal goed dames en heren mede aquariofielen, het is niet anders . . .


20190403_120603.jpg
20190329_145256.jpg
20190329_145319.jpg
20190403_120545.jpg
 
Ik woon in Hoorn in Noord Holland, ben alle dagen thuis, en als je belangstelling hebt voor het hout, dan lees ik het wel ! Over de prijs valt niet te onderhandelen en is dus een vaste prijs.
 
Ah, heel erg jammer! Maar begrijpelijke keus. Hoop dat je snel iemand weet te vinden voor het hout!
 
jeetje.. ik snap je beslissing. Had hetzelfde met mijn zeebak.. alleen zeewater vond mijn houten vloer niet leuk dus dat had nog wel een (mega) staartje..

succes en wie weet zien we je ooit weer eens terug ;-)
 
Wat jammer:'( zeg maar wat niet gaat gaat niet
Zal wel een gemis zijn voor jullie zo zonder levend schilderij in huis
Maar wie weet wat de toekomst brengt want 1 keer besmet met het aqua virus afijn je weet wat ik zeggen wil veel sterkte
 
Door de omstandigheden begrijpelijk, maar jammer! Mogelijk gaat het toch weer lekker kriebelen en wie weet ga je toch weer eens wat doen, als is het wat kleiner...... We kijken er stiekem al naar uit!

Alleszins al het goede
 
Wat jammer joh! Wie weet gaat het ooit nog kriebelen en komt er een kleiner aquarium, zou zonde zijn als je helemaal stopt. Maar waar bemoei ik me mee, haha! Ik hoop dat je je hout nog kan verkopen, voor mij is het teveel in ieder geval!
 
Jammer van het lek.
Wie weet misschien nog een nano bakje op de koffietafel?

Hout is ook voor mij teveel helaas..
 
Dank jullie wel voor jullie meelevende berichtjes, het ga jullie goed. Ik hoop dat jullie lang mogen genieten van jullie bakken en vissen !
 
Zonde van de bak inderdaad! Dat is voor mij de reden dat ik niet voor knutsel projecten ben op de lange duur heb ik er al zoveel voorbij zien komen met allerlei problemen dat ik lekker een bak laat bouwen.

Het hout vind ik opzich wel leuk maar ik ga daar echt geen € 200 voor betalen
 

Terug
Bovenaan