Bouw van 1600 liter aquarium in Hoorn . . .


Allemachtig mooi zeg!
Wat voor hout is dat?
 
Mijn complimenten voor je aquarium en je vele goede ideeën. Ik vond dit een heel leerzaam topic om te volgen. Als ik heel eerlijk ben heb je me met je project ongemerkt een zetje in de goede richting gegeven en ben ik ook begonnen aan de bouw van een nieuwe bak. Deze wordt ook van hout en krijgt de afmeting van 200x60x70. Het meubel is nu klaar en is erg geslaagd. Nu snel aan de bak beginnen...
Bedankt voor de inspiratie:petjeaf:

Mvg Robin
 
Hay allemaal . . . da's al weer een tijdje geleden . . . tja, als er niet zo veel te melden is dan is dat er eenvoudigweg niet hé . . .

Maar, ik heb iets te melden waar ik eigenlijk niet zo héél erg blij mee was. We schrijven BEGIN februari en ik kreeg een paar
bulten op m'n linkerarm . . . vreemd. Naar de huisarts, die dacht aderontsteking. Ik kreeg antibiotica kuurtje mee, dan zou
het wel overgaan . . . nou, mooi niet. Weer naar de huisarts, tja, maar foto's nemen met mobieltje en opsturen naar dermatoloog . . .
Hand werd dik en opgezet . . .

20180220_110758.jpg



Dit schoot niet echt op naar een verbeterende situatie . . .:oops:



20180303_092944.jpg



De bulten werden grroter, en de kleur veranderde ook richting kleurenpalet . . .er kwam blauw bij. De eerste was zichtbaar op m'n duim.
De zwelling van m'n hand werd wel minder maar de bulten werden alsmaar groter. Begin maart werd ik gebeld door de dermatoloog om
een afspraak te maken om het te laten zien. Hij vroeg mij ook of ik toevallig een aquarium had . . . Waarop ik bevestigend antwoordde.
Hij zei: "ja dat vermoeden had ik al . . . " Twee weken later had de beste man tijd om de steeds erger wordende plekken te zien, en hij
beaamde zijn eerdere uitspraak. "Nu ik het van dichtbij bekijk zie ik het met de volle zekerheid, Je hebt een vorm van vistuberculose
opgelopen van je aquarium ! Ik had daar nog nooit van gehoord. Er werden een drietal biopsies ( kleine hapjes uit je huid ) genomen,
en die werden op kweek gezet om uitsluitsel te geven. " Dit ziektebeeld komt vaker voor bij aquariumhouders" aldus de dermatoloog.


20180313_134053.jpg


Ik kreeg speciale doelgerichte antibiotica voorgeschreven, die apart besteld moesten worden. Maar dan heb je ook wat. ' Monsieur le docteur ' bnam het ook wel serieus . . .


20180313_195110.jpg


Er moesten per dag een 9 pillen in, en dat voor zéker een 6 weken . . . Toch wel heftig. Maar goed, ik ben nu een 3 maanden verder, en de pillen zijn opgepeuzeld :D.
Maar ik ben er achteraf toch wel een beetje van geschrokken. In het blad 'Het Aquarium 'van de NBAT stond in het nummer van maart dit jaar een artikel over
' Mycobaterium marinum ' oftewel vistuberculose. Wel stom toevallig dat het toen nét in dat blad stond. ik heb het blad meegenomen naar de dermatoloog, en hij
bekeek het en beaamde dat ik deze aandoening had . . . Nog steeds zie je de plekken, alleen niet meer zo heftig. Ik ben over het ergste heen.

De oorzaak was, dat ik een klein wondje had vlak bij de nagelriem van m'n duim, een klein sneetje van een paar mm. Meer niet. Ik heb m'n handen afgedroogd met
een smerige / gebruikte handdoek ná het verwisselen van m'n filtertjes waarover ik jullie el eens verteld heb.

Zo zie je maar dat je het zo maar een keertje kan oplopen. Met deze linkerarm kom ik bijna nooit in het water van m'n aquarium. Dat doe ik altijd met de rechterhand.
En toch loop je het aan je linkerarm ( door een héél klein sneetje ) zomaar op . . . Dus heb je een sneetje of een klein wondje, denk om je aquariumwater !
Het gekke is óók, dat ik dus géén enkele zieke vis in m'n bak heb of in het verleden heb gehad ! Dat vind ik zelf dan wel weer erg vreemd. Al m'n vissen zijn kerngezond !

Dit wilde ik even met jullie delen.
 
of ik heb heel veel geluk of jij veel pech....
ik heb altijd wondjes aan m'n handen of armen (inherent aan me werk en ziektebeeld) en (nog) nergens last van, of mijn UVC unit is mijn redding....

wel beter dat het relatief vlot is opgelost en niet heel ingrijpend was..
 
Verder kan ik jullie vertellen dat ik binnen niet al te lange tijd ga beginnen met de bouw van een nieuwe bak, omdat ik voor deze bak
een slechte kwaliteit plaatmateriaal gebruikt heb. Stom, maar het zij zo ! Ik heb hout gebruikt van 24 mm dit, ik vermoed uit Azie.
Vermoedelijk is het hout niet echt goed droog geweest tijdens het laminatie proces tot het maken van plaatmateriaal ! Van binnenuit
rotten de delen uit elkaar. Een twee weken geleden brak m'n middenconsole / trekspant in het midden van de bak van 2.50 meter.
Ik ben echt wel blij dat ik een voorruit het van 15 mm, en niet van 12 mm !

Daarover later meer. Ik wil dan toch ook wat vissen wegdoen( geophagus winemillerii ) en daarvoor in de plaats een 12 tal
Geophagus altifrons 'tocatins' . . . Ik wil de bak gaan maken van twee op elkaar gelijmde 12 mm platen en dan weer in de epoxy.

Ik ga me binnenkort weer wat meer bezighouden met de topics van anderen, met name grote zelfbouw bakken . . . wie meld zich aan.?

Groet aan jullie allemaal !

tot de volgende keer.
 
Dank je wel Wouter, tja als de 9 bulten ( kleinere en grotere ) steeds groter worden in de loop van een 3 / 4 weken,
dan begin ik toch wel wel iets zenuwachtig te worden en ben ik wel benieuwd wat het is . . . Ja ik denk dat een goed
UV filter een uitkomst is . . . maar die heb ik óók draaien . . .
 
Wat een verhaal zeg... je moet wat over hebben voor je hobby, maar dit verwacht je ook niet...

Sterkte met het herstel en succes met de nieuwe bak!
 
Laatst bewerkt:
Looney: excuses, ik heb nooit meer gereageerd op je vraag van 19 december ! Is niet netjes van me.
Maarr na die datum ben ik ook niet meer op m'n topic geweest. wellicht heb ik nog kans om het goed
te maken . . . Het hout in de bak bedoel je ? Dat is wortelhout / stukken kienhout. Die grote kromme
langwerpige stukken noemen ze ook wel 'slagtanden' omdat ze wel lijken op slagtanden van olifanten !

Vriendelijke groet.
 
Dank je wel Markie, gaat wel lukken denk ik . . . :thumbs:
Maar goed, wat die ontstekingen betreft, ik heb gewoon een keertje pech gehad,
méér niet ! Je kan oook een keertje van je fiets vallen of iets dergelijks . . . goed
uitkijken als je wondjes hebt.
 
Alvast veel beterschap gewenst .
 
Dank je wel Stevan . . .
 
Ik vond het al wel wat vreemd . . . die Herossen zitten steeds in dezelfde hoek, blijven daar ook constant, het mannetje accepteert het vrouwtje
méér in zijn omgeving, iets wat hij de afgelopen 2 jaar niet echt heeft gedaan. En als ik daar in de linkerhoek een stukje omgevallen hout rechtop
zette, of met de stofzuiger de bodem aan het schoonmaken was, dan werd ik steevast aangevallen en gebeten . . . Toch maar eens goed kijken
op die steen . . .

P1110034.JPG


Maar ik kon niet zo veel ontdekken, dus toch maar even een zaklampje erbij gepakt . . .


P1110028.JPG


Wat wél opviel was dat meneer en mevrouw Heros wel erg dikke vriendjes / vriendinnetjes met elkaar waren . . . dat valt wel op ! Hier foto zonder flits genomen, en dan zie je ook iet zoveel . . .


P1110029.JPG


Toch maar even goed gekeken, en ja hoor . . . een aardige verzameling eitjes was het resultaat. Ik had al eerder eitjes gehad, maar dan praat je over een 10 / 15 op de voorruit of de zijruit . . .
Wittige eitjes waar verder niets mee werd gedaan. Deze eitjes ziten er dus al een aantal dagen, wel een mooi gezicht. Beiden verdedigen / bewaken de eitjes en bewaaieren ze fanatiek . . .

Ik hou jullie op de hoogte . . .


P1110030.JPG


Voor het eerst sinds ik ze heb, nu zo'n 2 jaar, een poging tot kindervreugd . . .
 
Ja hoor, Rotkeil . . . mannetje een 20 cm, vrouwtje een 17 cm, en niet de aardigste dame en heer van de bak . . . . :) Heftige dieren.
 
Altijd een leuk tafereel om te zien zo’n nestje
 
Ja dat klopt, is ook een mooi gezicht. Maar ik denk dat er nu nog een 20 eitjes over zijn . . . . 'al doende leert men' zou ik zeggen.
 
Super om te zien! En wat een kleuren in de vissen :smitten:
 
Mooi spul.
 
Dank heren, maar er is niets meer van over . . . alleen nog wat witte eitjes, de rest is verorberd neem ik aan . . .
Volgende keer gaat het misschien wél lukken . . . :thumbs:
 
Nou, dan gaan we maar voor de tweede poging . . .


P1110653.JPG


Wie weet hebben ze nu méér succes, maar ik verwacht er niet veel van hoor . . . ( kan het ook niet tegenvallen :thumbs: )



P1110655.JPG
 
Die bulten zagen er heftig uit Ekin:eek: ikzelf neem het ook nooit zo nou met eventuele wondjes op de wonden/armen als ik met het aquarium bezig ga.(werk in de metaal) Maar ga dat vanaf nu zeker wel doen. Succes met je nieuwe bak alvast. :)
 
Dank je wel Roy, ook is het wel belangrijk dat je bijvoorbeeld handdoeken waar je je handen aan afveegt, iedere week
in de was doet. Ik deed dat ook niet zo frequent, één keer per maand was ook goed dacht ik . . . Was tóch niet zo
verstandig van me . . .
 
en ook dit legsel was na 2 dagen weg . . . maar de aanhouder wint, en alle begin is moeilijk zullen we maar zeggen :thumbs:
 
Ik kan nu natuurlijk wel weer opnieuw vertellen dat de Herossen voor de derde keer eitjes hebben afgezet,
maar ja, dat blijft een beetje zo hé . . . eerst maar 's zien of ze het een beetje begrepen hebben . . .
 
Nou, het wonder is geschied . . . ik heb een 100 tal jongen van de Geophagus winemilleri, bovendien een nieuw nest eitjes van de Mesonauta guyanae . . .






P1120417.JPG




P1120421.JPG



Sorry voor deze niet erg scherpe foto. maar de dame in kwestie zit achter in de bak, tegen het wateroppervlak aan op bijna een meter van mij vandaan.

Binnenkort volgen andere foto's . . .


Ik heb wel een aantal dingen verandert in mijn gedrag met m'n bak, ik stofzuig bijna nooit meer, voorheen was dat elke dag. maar ik ververs wél elke dag een

100 liter water. Verder ben ik overgegaan op andere verlichting, ik kon de 3 jaar oude JMB verlichting wegdoen, hoe en wat laat ik verder maar in het midden.

Ik ben overgegaan op HVP, en dat bevalt goed. De lampen instellen ging redelijk goed, maar had wel hulp van iemand die dáár weer meer verstand van heeft . . .

En dan hebben we het nog niet over de Herossen die al 5 keer eitjes hebben afgezet op dezelfde steen . . wordt nog druk in 't bakje . . .
 
Prachtige foto's :thumbs:

Verder ben ik overgegaan op andere verlichting, ik kon de 3 jaar oude JMB verlichting wegdoen, hoe en wat laat ik verder maar in het midden.

toch ben ik hier benieuwd naar :)
 
leuk dat je eitjes een keertje zijn uitgekomen ;)
helpt het toch om wat minder vaak schoon te maken
 
Ik wil niet te veel kwijt over de vorige lampen die ik had, dat verhaal is geweest . . .

Ja dat is hartstikke leuk, maar de eitjes van de Mesonauta's zijn al weer helemaal wit . . . dus daar verwacht ik ( voor nu ) niet zo veel van.
Ik denk dat je gelijk hebt wat betreft het schoonmaken Wouter, al kan ik het nog even niet verklaren . . . Ook heb ik een 6 weken geleden
m'n verwarming uit gedaan omdat ik in de bak temperaturen van 29 graden zag staan. Ik ververs zoals gezegd iedere dag een 100 liter
water, maar kom met het watertemperatuur niet onder de 27 graden . . . Voor mij een leuke bijkomstigheid dat de verwarming voorlopig
uit kan . . . Blijkbaar geven de lampen behoorlijk veel warmte af, en door de waterverplaatsing aan de oppervlakte in m'n bak ( uitstromers
staan op het wateroppervlak ) neemt het water de temperatuur die de lampen afgeven, snel op . . .
 
Het aantal jongen van de Geo's wordt gestaag minder, maar dat was te verwachten. Het is qua vissen best wel een drukke bak, in de zin van het aantal mogelijke belagers.
Ook een 18 soorten kleinere meervalletjes zijn nou niet de aangewezen dieren om zoveel mogelijk jonkies in leven te laten . . . dus hierbij nog een paar plaatjes. Helaas is
de kwaliteit van het vrouwtje van de Mesonauta niet best, maar die 90 cm water tussen camera en haar eitjes doet daar geen goed aan . . .


P1120417.JPG




P1120433.JPG



P1120434.JPG


En nog even het bijna 20 cm grote mannetje van de Mesonauta guyanae in volle glorie . . .
 
En we maken ons weer op voor het volgende nestje met eitjes van de Heros . . .
Er is niets meer over van de jongen van de Geophagus, maar dat was te verwachten.
Hier nog even een plaatje van vanavond van de afzetplaats van de Herossen . . .
P1120453.JPG
 
Als je een grotere slagingskans wilt kan je proberen meer te voeren.
En klein voer bijvoeren, de grote vissen laten dat toch links liggen omdat het te klein is
 
Dank je wel Wouter, wellicht gaan we dat proberen . . .
 
Nog even een plaatje van de Geophagus ouders, maar nu in een ontspannender houding . . . :D


P1120455.JPG



Onder het mannetje met de verdikte hersenhoeveelheid . . . :thumbs:
Daarboven het vrouwtje die uit een heel ander nest komt en ik een anderhalf jaar geleden gekocht heb bij Aqua-ferrytale in Almere . . .
Daar weer boven de beide Mesonauta's met links het vrouwtje en recht het mannetje, die ook weer te herkennen is aan de bult op z'n voorhoofd.
 
En nog een ander die vanavond voor eventjes z'n gezicht liet zien . . . De Barryancistrus xanthellus oftewel de L - 085,
één van de soorten meervalletjes die ook wel beschreven worden met de meest verleidelijke namen als 'Golden nugget' !
Dit soortje komt ( zoals we mogen aannemen ) veel vóór in de bijna 2000 km lange Rio Xingu, een zijrivier van de Amazone . . .
De rivier waar zoveel over te doen is de laatste jaren in verband met de bouw van de enorme stuwdam ( waterkracchtceentrale )
de Belo Monte. Hierdoor raken enorme uitgestrekte gebieden ontheemd voor de lokale bevolking. Sinds 2012 zijn in dit gebied
van de Xingu al meer dan 150 milieuactivisten op koelbloedige wijze vermoord . . . mensen die het opnamen voor de lokale
indianenstammen in dat gebied. Tot zover even deze achtergrond info . . .

Er zijn meerdere van dit soort 'golden nuggets' die m.i veelal dezelfde soort zijn, maar een ander verspreidingsgebied hebben.
Een ander bekend voorbeeld van de vele op elkaar lijkende soorten is het geslacht Peckoltia. In het handboek 'L- Welse' van
André Werner, Walter Lechner en Dr. Jürgen Smith worden bijvoorbeeld tientallen soorten peckoltia's beschreven als zijnde
' nieuwe soorten ' . Ik heb sterke twijfels over dit gegeven, maar goed.


P1120339.JPG
 

Terug
Bovenaan