Bouw van 1600 liter aquarium in Hoorn . . .


Marcel;
Ik heb het artikel gelezen van Adriaan Briene, en het is een heel verhelderend artikel, zoals hij er zovelen heeft geschreven in z'n
veels te vroeg geëindigde leven. Maar we komen volgens mij op het punt of het een ergernis is om iedere dag te stofzuigen, en
dat is in mijn geval niet zo. Verder heb ik géén rekening te houden met eventuele planten, wat die heb ik niet in m'n bak.

Volgende keer gaan we verder met een stukje techniek . . .
 
Eh, durft er nou niemand commentaar op me te leveren . . .ik heb niet veel,verstand van waterchemie, bij de tweede zin
raak ik meestal de weg al kwijt, dus ik sta open voor advies en hulp als dat nodig mocht zijn . . . oftewel als jullie bij jezelf
denken . . . "dat gaat niet goed Ekin" :)
 
'Dat gaat super Ekin' Jaloers op de bak die er staat en ziet er allemaal erg professioneel uit hoor!
 
Dank je wel Mike, verder is er niemand meer op het forum denk ik, allemaal naar zuid Frankrijk volgens mij . . . hahaha
 
Als ik zo mijn Snapchat bekijk van vrienden weet ik dat vrijwel zeker. Spanje, Frankrijk en zelfs verder. Ach, ik blijf je wel volgen hoor vanaf Nederland :regen:
 
:c Helemaal goed Mike, rustig aan ! Gaat jouw bak ook goed ?
 
:c Helemaal goed Mike, rustig aan ! Gaat jouw bak ook goed ?
Gaat zeker goed! Nog wel wat drijfvuil wat ik niet helemaal wegkrijg, maar heb net even een kleine update geplaatst van hoe ik dit hopelijk op kan lossen. Verder geen algen oid, alle vissen zijn de verhuizing doorgekomen. Op dat beetje zweefvuil na is er geen vuiltje aan de lucht hier :D
 
volg dit zekers
alleen inmiddels zoveel tijd kwijt aan het toepassen en uitvoeren van ideeën hier opgedaan
dat er te weinig tijd overblijft on te reageren:sorry::D:D:D
 
Laatst bewerkt:
Haha, het is niet dat ik populair wil zijn, maar als er 1 iemand reageert heb ik de indruk dat weinig mensen dit lezen
en leuk vinden. En het is best wel even een klusje, foto's uitzoeken, bewerken, tekst bij zetten . . . en dat vind ik dan
niet de moeite om dat voor ( zoals ik zie en dacht ) 1 persoon te doen, vandaar . . . :D
 
Veel mensen zullen er meelezen en niet snel reageren ofzo. Ik wacht in ieder geval met smart op de volgende update, weet hoeveel werk er ik kan zitten :D
 
Precies, ik reageer niet op iedere post, maar je kunt in het overzicht zien dat de teller 'weergaves' aardig oploopt ;)
 
Tja, 'ik kan er natuurlijk weer niks aan doen' . . . maar moet jullie nog een plaatje laten zien.:engel:

Meervalletjes . . ..jpg


Nou ja zeg . . . de staart van de Blue phantom, méér staat er even niet van hem op. Maar waarom laat ik dit plaatje nou zien . . .
Het bijzondere hier is, dat de Chaetostoma changae ( L - 334 ) zó schuw is dat ik hem een paar keer per jaar een aantal
seconden zie, meer niet ! Het is een beestje dat hooguit een 7 á 8 cm lang wordt, en voorkomt aan de bovenloop van waar
de Amazone ontspringt.Dit exemplaar is een 5 cm groot.

We hebben het dan over de oerwouden van Peru in Zuid - Amerika en dan de rivieren de Marañon en de bovenloop van de
Huallaga . . . Geweldig wat een diertje. Als ik binnen een meter afstand kom van m'n bak, dan schiet hij al weg . . . Dat maakt
het verhaal van meervalletjes houden voor mij ook zo leuk, veel soortjes zie je lang niet elke dag, en zo blijft het spannend
wat je te zien krijgt . . . ( of niet ) :D
 
Tja, 'ik kan er natuurlijk weer niks aan doen' . . . maar moet jullie nog een plaatje laten zien.:engel:

Bekijk bijlage 48097

Nou ja zeg . . . de staart van de Blue phantom, méér staat er even niet van hem op. Maar waarom laat ik dit plaatje nou zien . . .
Het bijzondere hier is, dat de Chaetostoma changae ( L - 334 ) zó schuw is dat ik hem een paar keer per jaar een aantal
seconden zie, meer niet ! Het is een beestje dat hooguit een 7 á 8 cm lang wordt, en voorkomt aan de bovenloop van waar
de Amazone ontspringt.Dit exemplaar is een 5 cm groot.

We hebben het dan over de oerwouden van Peru in Zuid - Amerika en dan de rivieren de Marañon en de bovenloop van de
Huallaga . . . Geweldig wat een diertje. Als ik binnen een meter afstand kom van m'n bak, dan schiet hij al weg . . . Dat maakt
het verhaal van meervalletjes houden voor mij ook zo leuk, veel soortjes zie je lang niet elke dag, en zo blijft het spannend
wat je te zien krijgt . . . ( of niet ) :D

Heel herkenbaar hier met mijn l-nummers (al vallen die in het niets met wat jij hebt zwemmen :juggle: . Niet weten of ze nog leven, al ga je er natuurlijk vanuit van wel, maar des te gaver als je dan een glimt opvangt! Hele gave vis als ik de plaatjes zo mag geloven, doet iig zn naam de eer aan; de phantom
 
Heb er hier ook 1 gehad die ik eens in de 4-6maanden een keertje zag, maar 1 beweging en floep hij was weer weg. afijn het zijn nu eenmaal over het algemeen nachtbeestjes :)
 
Respect, leest als een boek, soms een lach ,soms een traan.
Ik ben net nieuw hier, alle 5 pagina's in 1 keer gelezen.heel knap gedaan.
Ik ga zelf binnenkort maar eerst eens Ann een achterwand beginnen.
Groetjes terry
 
Ik volg het ook nog steeds, heb jammer genoeg alleen niet zo heel veel tijd om Het forum te volgen
 
Dank allemaal, ik doe m'n best . . .
Ja dat is wel gaaf Richard, als je hem / haar ziet dan denk je bij jezelf, wow, ze leeft nog ! En dat is toch wel weer apart . . .
 
Tja, het is alweer een maand geleden dat ik de laatste bouwfoto's gepost heb geloof ik, nodig tijd om weer wat te gaan doen . . .
 
Toen ik net begon met m'n bak had ik besloten, op aanraden van een aquarium maatje die hetzelfde systeem gebruikte voor zijn 4.10 meter bak,
om m'n bak te verwarmen door middel van een boiler van 180 liter en een warmtewisselaar. Het is niet veel anders dan een circulatie systeem
met een verwarmingselement ( warmtewisselaar ) ertussen . . . Dit werd door m'n maatje geïnstalleerd en in het begin draaide het redelijk goed,
maar al snel kwamen er storingen in de 'regelkast' van de boiler waardoor de waakvlam niet meer aanging et cetera . . . Ik had de boiler
tweedehands gekocht en achteraf bezien bleek het niet zo'n goede boiler te zijn. Voor de indruk hiervan even een paar fotootjes . . .
P1040568.JPG



P1040507.JPG




P1040566.JPG


Het systeem heeft niet lang gedraaid, en de boiler kon naar grof vuil gezien de reparatiekosten behoorlijk hoog konden oplopen.
Dus dit systeem was wat mij betreft geen succes. Dus toen 'voorlopig' maar verwarmen met een 300 watt verwarming . . . en dat
gaat tot dusver uitstekend. Jammer van al het werk en de moeite die we hebben moeten doen om dit systeem aan te leggen, maar
zo gaan dingen wel eens in het leven. Nu zit ik er over te denken om over te gaan naar het systeem van verwarmen via een
thermostaatkraan . . . maar voorlopig doe ik het nog op deze manier met een verwarming tussen de watertoevoer van één van
m'n pompen . . .

Dit even ik het kort het verhaal van de boiler waar ook na een aantal maanden weer een einde kwam.


Volgende keer de bouw van het biologisch filter . . .
 

Terug
Bovenaan