Bouw van 1600 liter aquarium in Hoorn . . .


Nou ja . . . het onderstel van 2.50 meter bij 0.90 meter was klaar, nu even verder gaan denken . . . er zou wel een flink gewicht op die plek in de kamer komen . . .:(
Met de stenen, de bak en het water ging ik toch wel richting de 2 ½ ton . . . oftewel 2500 kilo. Tja, ik moest geen gelazer hebben met vloeren van m'n eigen huis die het
onder het gewicht begeven . . . Iemand vragen . . . tja, die doen ( berekenen ) dat natuurlijk ook niet voor niks . . . en zoals gezegd, geld uitgeven is leuk, maar wel beheerst.
Dus ik dacht: 'ik neem het zekere voor het onzekere . . . ik ga uit voorzorg m'n vloer 'stutten'. Ik heb een kruip ruimte onder m'n vloer van een 40 cm, maar dan houdt het
ook wel op . . . Ik had nog een 30 stuks grindtegels van 40 bij 60 in de tuin liggen, en dacht die moeten dan maar onder de vloer onder de betonbalken. Of het echt nodig
is geweest zal ik nooit weten, ik heb dáár geen kijk op, en weet ook even niet hoe ik dat zou moeten berekenen . . . Maar ik had wél de universele wijsheid van
"baat het niet, dan schaadt het ( in dit geval ) ook niet " Volgende keer vertel ik de rest van dit treintjes project . . .:foto:
 
Dank je schot, leuk om te vertellen en te delen met anderen . . . misschien kan iemand er z'n voordeel er mee doen . . .
 
Betonnen vloeren kunnen over het algemeen wel heel veel hebben hoor, maar extra versteviging kan nooit kwaad he :)
 
man wat een project maar wel goed aangepakt
wat je opmerking betreft over glas en gewicht stenen zolang de bodemplaat goed ondersteund wordt en de bak zelf goed is opgebouwd en je de stenen niet laat vallen
kan ook glas een hoop gewicht aan
wat de kleur betreft kan ik me de reactie van je vrouw levendig voorstellen :D

compliment voor het feit dat jullie de tijd nemen om dit te doen (m'n vrouw en ik zitten een 3 dagen in een huisje
richting Arnhem met een verstandelijk beperkt iemand, dit doen we ieder jaar voor haar als vakantie)
:petjeaf:hoor
 
Gaaf project!

Ik ga dit volgen, succes nog met de bouw.
Ik doe mijn :petjeaf:
 
Wat een vakmanschap (vind ik)! Gaaf om te zien!
 
Echt een knap staaltje zo hoor! Ik wil dat ik ook later zulke dingen kan maken!
 
Richard:
Ja, dat was mijn gedachte dus ook. Ik heb al eerder verteld van een 'maatje' in de tijd dat ik m'n bak bouwde, die vertelde ook zo'n soort verhaal,
maar die had dus een bak van 4 meter waarbij het dus NIET goed ging. Halverwege het vullen van z'n bak begon de ( ik dacht betonnen, maar
weet niet zeker ! ) vloer wel heel erg te 'veren'. Als de sode . . . ( je weet wel ) een laag water eruit laten lopen, en die heeft dus onder z'n
fundering door ( ! ) 2 stalen balken aangebracht ( ik heb de foto's toentertijd gezien ). Maar dat soort van grappen wil je allemaal echt niet
meemaken ! Dit zijn dingen die horen bij de boze nachtmerrie's van een aquariaan . . .

Jaap:
leuk dat we dezelfde dingen delen voor verstandelijk beperkte medemensen . . .

Dank heren,
 
Ik zou nog wat vertellen van het 'stutten' van de betonnen vloer onder m'n huis. Nogmaals of het nodig is geweest :S wie zal het zeggen.
Tja, ik wilde dus 'het zekere voor het onzekere nemen' en gebruik gaan maken van een 20 gewassen grindtegels. Maar ja, die wegen ook nog
al wat en ze zouden dan toch een 4 á 5 meter onder de vloer moeten komen te liggen. En dan met een kruip hoogte onder de vloer van pakweg
een 45 cm en een Ekin die de 190 cm óók overstijgt, dus ik moest 's ff goed nadenken. Ik kreeg een helder idee ( daar heb ik gemiddeld een
3 keer per jaar last van :thumbs: ) en ik dacht bij mezelf: "ik moet een soort van rails gaan maken met een karretje erop" . . . zodat ik de grindtegels
naar hun plek kan rijden . . . Maar ja . . .

Onder  de  grond,  augustus  2014   1.JPG


Karretje met wieltjes werden op de breedte van mijn persoonlijke "NS spoor" gemaakt. Allemaal simpel gemaakt met wat MDF planken en wat schroeven,
maar wel doeltreffend.

Onder  de  grond,  augustus  2014   2.JPG


Door het gat in de vloer bij de voordeur kon ik onder de grond komen . . .


Wordt vervolgd . . .
 
Onder  de  grond,  augustus  2014   9.JPG


Tja, en daar verderop moest het gebeuren . . . Ik wilde de 3 betonnen balken waarop het aquarium zou komen te staan, ondersteunen / 'stutten'.

Onder  de  grond,  augustus  2014   12.JPG



Onder  de  grond,  augustus  2014   15.JPG


Grindtegels werden door het huis naar de voordeur gereden . . .


Onder  de  grond,  augustus  2014   20.JPG


En in het gat bij de voordeur opgestapeld . . . Ik had er een 21 stuks nodig als ik de hoogte vanaf de grond goed had gemeten . . . 3 stapeltjes van 7 stuks.


Onder  de  grond,  augustus  2014   22.JPG


En zo kreeg de tegenhanger van de ' NS' toch een spoortje wat wel op tijd reed . . . . :D Ook foto's moesten er natuurlijk genomen worden, dus bril weer op,
en dan weer af . . . pppfff.


Onder  de  grond,  augustus  2014   29.JPG


Het ging tóch sneller als dat ik dacht. Iedere keer een 3 tegels op het karretje schuiven, en dan het karretje een 5 meter naar achteren duwen en de tegels daar
neerleggen / op schuiven. Ik had een stuk van 1 meter 'Azobé' ( hard ) hout gehaald bij de bouwmarkt, en die in 3 gelijke stukken gezaagd, en daarna op de
cirkelzaag tafel diagonaal gezaagd . . . en toen dus tegen elkaar in geslagen onder de betonnen balken. Links op de foto zie je de gele gasleiding, witte waterleiding,
en de afvoer rechtstreeks naar de riolering . . .


Onder  de  grond,  augustus  2014   30.JPG


Het uiteindelijke resultaat mocht er wat mij betreft zijn, en ik was er trots op ! Dit gaf mij toch veel meer gemoedsrust als dat ik het niet zou hebben gedaan . . .
Nogmaals misschien overbodig, maar ja, een dagje werk is het wel waard. Maar ik was dolblij dat ik klaar was met dit verhaal . . .
 
die balken zien er inderdaad van zichzelf al fors uit. Maar goed, je hebt je training weer gehad. Mooi gedaan!:thumbs:
 
Dat was een hele klus, maar erg goed voor je eigen gevoel.
 
Zo is dat heren . . . een mooie Hemelvaartsdag toegewenst
 
Ziet er zeer mooi uit
deze ga ik zeker volgen prachtig gewoon
 
Dat was een hele klus, maar erg goed voor je eigen gevoel.

Gemoedrust is onbetaalbaar.

Maar ja, het huis staat op een fundament, welke op heipalen (10-15 meter lang) staat. Het hele gewicht van het hele huis.
En dan zou een stapeltje stenen op zand dat nog moeten versterken??

Trouwens. Ik zou eerder je vloer is gaan isoleren. Zit niet eens tempex tegenaan.
 
Wederom een super gaaf vervolg. Wat ik me dan wel af vraag; waar is de groene verf voorheen voor gebruikt :D #dtv
 
Gemoedrust is onbetaalbaar.

Maar ja, het huis staat op een fundament, welke op heipalen (10-15 meter lang) staat. Het hele gewicht van het hele huis.
En dan zou een stapeltje stenen op zand dat nog moeten versterken??

Trouwens. Ik zou eerder je vloer is gaan isoleren. Zit niet eens tempex tegenaan.
Vooral dat isoleren.
Opzich is zand aardig stabiel van zichzelf zeker als het al een aantal jaren ligt.

Maar in principe is je huis alleen geheid als je NIET op zand staat, dan gaan de palen tot in de zand laag om de fundering te "stutten"
 
Reken maar dat een huis in Hoorn op palen staat; heb er ook gewoond in een splinternieuw huis, dat op 23 meter palen staat..
En dat zand in de kruipruimte, dat is later aangebracht over de klei, al leggen ze er vaak wel een laagje (slappe) beton in, inplaats van zand.
Cor
 
Vooral dat isoleren.
Opzich is zand aardig stabiel van zichzelf zeker als het al een aantal jaren ligt.

Maar in principe is je huis alleen geheid als je NIET op zand staat, dan gaan de palen tot in de zand laag om de fundering te "stutten"

Maar niet dat dunne laagje zand in de kruipruimte!

Hier geen palen. Huis staat direct op het zand.

Wel jammer hoor. Ben zeeland gewend. Palen van 20 meter is geen uitzondering.
Maar het was een stuk rustiger in huis in zeeland. Trillingen en geluid wordt beter gedempt met palen, dan direct op zand.
 
Maar niet dat dunne laagje zand in de kruipruimte!

Hier geen palen. Huis staat direct op het zand.

Wel jammer hoor. Ben zeeland gewend. Palen van 20 meter is geen uitzondering.
Maar het was een stuk rustiger in huis in zeeland. Trillingen en geluid wordt beter gedempt met palen, dan direct op zand.
ja ja wacht maar tot ze eens gaan heien voor een brug met palen op de zelfde zandlaag je weet niet wat je mee maakt :juggle::oops:
1 tip haal alle glazen ui je kast of doe de deurtjes vast :engel::br::D
 
Hele leuke topic! Volgens mij denkt u graag 'out of the box'!
 
Tja, het gaat vandaag wel een beetje off topic , en daar ben ik zelf mede schuldig aan, dus nu maar weer on-topic?
Cor
 
  • Leuk
Waarderingen: Rubz
Haha, dank heren voor jullie wijsheden . . . .

P1030243.JPG


Het plaatmateriaal werd ingekocht, en ik was blij met platen van 25 mm dik, en dit voor een lage prijs. Of ik er nu nóg zo blij mee ben is een ander verhaal wat later
wel weer aan bod komt . . . Er zat wel behoorlijk wat 'kep' in zoals men dit noemt ( open ruimtes tussen de lagen hout in ). Hieronder een fotootje van 'kep'. Vaak
zie je dit niet zozeer aan de buitenkant, maar wel als je platen gaat doorzagen . . .


P1030894.JPG



P1030262.JPG


Bodem zijwanden en en smalle voorkanten werden pas gezaagd, voorgeboord, verzonken en de grote pot met polyurethaan lijm stond al te wachten . . .

P1030284.JPG



P1030286.JPG


Alle 'kopeinden' werden ingesmeerd met polyurethaan lijm, dit voelde voor mij dan weer beter dan het niet te doen. Als het uitgehard was haalde ik het restant
weg met een scherpe beitel en een schuurmachientje . . .


P1030288.JPG


De voorkant werd uitgezaagd . . . Wel is het goed als je geen grote werkplaats tot je beschikking hebt om dit soort dingen te doen als het weer het toelaat . . .
Maar dat spreekt voor zich.


P1030266.JPG


De achterkant van de bak werd eerst in elkaar gezet, ik wilde die ook gaan isoleren met tempex platen, welliswaar niet zo dik, 1 cm was genoeg voor mij.


P1030300.JPG


Even een paar 'hulphoeken' in elkaar geflanst met behulp van een paar scharnieren zodat het verhaal wél richting de 90 graden staat . . . Insmeren met lijm, en
dan maar gaan schroeven. Ik meen dat ik de onderlinge afstand tussen de schroeven een 10 cm was, en ik heb gewone schroeven van de bouwmarkt gebruikt
van een 5 X 70. Dus een 5 mm dit en een 70 mm lang. Er zij er flink wat ingeschroefd, dat weet ik nog wel.


Nou, nog eentje voor deze sessie van vandaag . . .


P1030301.JPG


Ik schroefde de opstaande wanden óp de bodemplaat. Dit leek mij voor mij de beste constructie. Ik heb dit in die tijd uitvoerig opgezocht en bekeken en beoordeeld,
en zo was het.

Tja, die groene kleur, eigenlijk weet ik ff niet meer waar ik die voor had willen gebruiken, kan me ff niet iets voor de geest halen . . . :D
Maar het wint geen schoonheidsprijs, dat moet ik ook eerlijk toegeven . . . hehehe.


Als het zover is dan ga ik jullie ook iets van de techniek en de bouw van het biologisch filter laten zien, hier alvast even een voorproefje . . .


TECHNIEK  1.jpg


Verdere uitleg volgt te zijner tijd . . .



P1060686.JPG


Dan vertel ik het verhaal van de bouw van dit biologisch filter met pijlglas, filteren over gafzakken :thumbs: en de extra zelfbedachte zuurstofvoorziening in het laatste
vak van het biologisch filter. Een voorziening, die iedereen heel simpel kan maken, en wat niet veel kost, maar wél veel zuurstof in je water oplevert voor je vissen . . .


Wordt vervolgd . . .
 
Oh ja, dit wilde ik ook alvast nog even delen met jullie, ik filter namelijk uitgebreider dan menig een . . .

P1090611.JPG


Wat je in de witte bak ziet is vuil wat ik dagelijks ( ! ) met de 3 schuimfiltertjes uit het water haal . . . Iedere morgen ( ongeveer 355 dagen per jaar ) haal ik de 3
zelfgemaakte 'schuim hoesjes' van de aanzuigkorfjes die naar de pompen in m'n aquarium gaan. Dit vuil wat je dus hierboven ziet gaat niet dagelijks m'n filters in,
maar dit gooi ik buiten in de hemelwater afvoer. Maar ik heb dan ook 'kraakhelder' water in m'n bak, ondanks een aardige bezetting . . .

Even ter verduidelijking: dit vuil is dus niet afkomstig uit de 2 gafzakken die je hier rechts op de foto ziet. Deze gafzakken had ik kort voor de foto net uitgespoeld en
deze gafzakken zitten in het eerste vak van m'n biologisch filter. Deze gafzakken spoel ik namelijk óók dagelijks uit.

Hierover allemaal later meer,

Dit is bedoeld om kennis over te brengen naar anderen die er hun voordeel mee zouden kunnen doen. Maar dat is ieders eigen invulling, ik deel het alleen maar . . .
 
vind je dat niet veel werk om elke dag met je handen en armen het aquarium in te moeten om dat spul er weer uit en in te doen? goed je filter zelf behoeft minder onderhoud op deze manier maartoch.
 
vind je dat niet veel werk om elke dag met je handen en armen het aquarium in te moeten om dat spul er weer uit en in te doen? goed je filter zelf behoeft minder onderhoud op deze manier maartoch.

Dit zat ik mijzelf ook net te bedenken. Ik ben toch van mening dat je zo min mogelijk in het aquarium zelf moet zijn.
Dat geeft rust bij de vissen.

Maar goed, een beetje filter moet dit toch wel kunnen verwerken?
 
ik had ook gafzakken die ik dagelijks moest wisselen...
helderheid van me bak was onnavolgbaar.. alleen uit praktische beweging toch maar gekozen voor een "klassieke" buisjes-matten-watten opstelling zodat ik de bak wat langer alleen kan laten.

zo ieder zijn voorkeuren qua technieken ;)
 
Wat zal jij een eer van je werk hebben!

Mooi verslag, en veel passie voor de hobby.
Het maakt uiteindelijk niet uit hoe je het doet. Zolang je er voldoening uit haalt.

Chapeau!
 
Serieuze constructie als je het mij vraagt en wat een monster gewicht Ekin daar is echt wel serieus over nagedacht en dat je een versterking hebt aangebracht in je kruipkelder is beter voorkomen dan genezen wat een ware katastrofe zou zijn.
Ik blijf je topic verder opvolgen.
Mvg,
Johnny.
 
RichD1011:
Nee hoor, ik vind het niet zoveel werk, ik stofzuig m'n bak ook iedere dag wat misschien een 7 á 8 min. duurt. Daar wennen dde vissen ook aan, die zwemmen rustig om m'n handen heen en
ondervinden daar m.i geen hinder van. En, ik ververs dus logischerwijs iedere dag een laag water. Ik heb wel aardig wat soortjes meervallen zwemmen, en die eisen nou eenmaal erg schoon
water ( nou ja, sommigen zie je nooit zwemmen :) ). De 3 voorfilltetjes van schuim s'morgens even vervangen duurt nog géén 20 seconden . . . dus dat valt wel mee. En ik ga van het
standpunt uit dat hoe schoner m'n water, des te beter het is voor het leven in en onder ( biologisch filter ) m'n bak.

Dank jullie wel heren . . . zo zie je maar, ieder beleeft de hobby op zijn / haar manier :petjeaf:
 
20140921_125723.jpg


En zo verscheen er al snel een complete bak die met schroeven en lijm in elkaar werd gezet . . .

P1030783.JPG


Dit soort van fotootjes zijn natuurlijk overbekend van mensen met een wat grotere bak . . .


P1030791.JPG


Ik had voor mezelf besloten om de hoeken ook te verstevigen, dit d.m.v. diagonaal gezaagde deeltjes . . . en deze ook weer te verlijmen en te schroeven.


P1030796.JPG


Ook de bovenkant werd er alvast opgeschroefd, het werd op deze manier een erg 'stijve' bak . . .


P1030801.JPG


De plek waar de overloop moest komen werd ontworpen ( nou ja . . . ontworpen :) ) en ook moest ik gaan bedenken ( als ik later misschien dan tóch ooit
een biologisch filter zou willen . . . ) hoeveel pijpen ik in de overloop wilde hebben. Nou, in ieder geval twee pijpen van 40 mm die onder de bak wilde gaan
koppelen tot één pijp van 40 mm. In de linker hoek van de overloop ( als je recht vóór de bak staat ) wilde ik een extra nood-overloop hebben voor het geval
er iets overstroomt te denken aan het verhaal dat ik al een aantal keren van anderen had gehoord, " je bak vullen en dan onderhand in slaap vallen "
op de bank :stom: . . . of optie 2 is ook een leuke: "even een telefoontje krijgen en er dan na een paar minuten achter komen dat de vloer nat wordt om je bak "

Kortom, we kunnen allerlei variaties de revue laten passeren, maar iedereen weet wel wat er bedoeld wordt lijkt me. Ik heb het ook tot nu toe al 2 keer gehad dat de
LED verlichting in het water hing, en dat de nood-overloop in de overloop van de bak prima z'n werk deed ! Maar waarbij ik dus ook telefoon had gekregen toen
ik de kraan van de waterleiding volop open had staan . . . Maar bij mij was er verder niks aan de hand, hoofdkraan onder de bak even oven en na een ½ minuut
was het waterpeil weer normaal.


P1030804.JPG


De schuine kant werd er netjes afgezaagd zodat dit stuk verticaal tegen de achterwand zou komen . . .


P1030812.JPG


Op de bodem zie je de afgetekende gaten voor de 3 doorvoeren in de overloop . . . Rechts en in het midden de afvoeren naar het eerste vak van het
biologisch filter, en de linker doorvoer zou dan rechtstreeks d.m.v. een zwanenhalsje op het riool zou worden aangesloten.


P1030813.JPG


Nog even de afgetekende gaten, die worden niet zo groot geboord als dat staat vermeld, maar dit is wel de ruimte die je ongeveer nodig hebt om de
doorvoeren ( witlof doorvoeren ) goed vast te kunnen draaien met tangen of een zelfgemaakte tang van PVC om de moer vast te draaien . . .
Hieronder even een fotootje van een zelfgemaakte stukje gereedschap om een moer vast te draaien. Je verhit het PVC met een schildersföhn,
en schuift het over de moer en laat de PVC pijp snel afkoelen. Als het PVC is afgekoeld, dan heb je een 'sleutel' die perfect over de moer past
en waarbij je ( vooral onder een bak waar al veel leidingen lopen ) een nieuwe doorvoer vast kan maken. Maar je moet daarvoor natuurlijk wel
even met z'n tweeën zijn, want ook mijn handen zijn niet zo lang . . .

P1060953.JPG


Zelfgemaakte sleutel . . .


P1030870.JPG


En zo kreeg de bak toch ook alvast een overloop in de rechterhoek . . . Heerlijk, de vrijheid ervaren van het zelf bepalen hoe of wat je het wilt gaan maken.


Wordt vervolgd . . .
 
Inmiddels had ik dat 2e heldere moment van dat jaar ( waarover ik jullie vertelde . . . ) en bedacht me s'nachts in bed dat ik niet met een trap als een 'vliegende Hollander'
langs die bak wilde 'sjezen' als ik een vis wilde / moest uitvangen. En dat dan, met de tong op m'n 'kniesen', in één van de hoeken die lachende vis mij aan zou staan aan
te kijken . . . Nee, dat ging 'm ook niet worden ! Dus ik bedacht het verhaal met die "opzet - loop - plankjes". Eigenlijk vrij simpel om te maken en snel weer weg te bergen . . .


P1030849.JPG


Een plankje met 2 poten, en een stukje rondhout ( bezemsteel die je over hebt, maar wél een stevige graag ! ) en nog een paar 'kleding-stang-steuntjes' voor
in je kledingkast ( wéét ff niet hoe die dingen anders benoemd worden :oops: )


P1030851.JPG


Ik boorde twee gaatjes in die steuntjes . . .


P1030855.JPG


en schroefde ze, met een zelfgemaakt tijdelijk malletje, precies op maat vast . . .


P1030884.JPG


Ook de zijkant van de bak bij de overloop wilde ik goed kunnen bereiken . . . en daarvoor maakte ik deze steun met inklapbare poten d.m.v. scharniertjes.


P1030898.JPG


En om even een indruk te geven, zo kan ik dus in een handomdraai ( in 1 ½ minuut ) langs m'n bak lopen zonder
"met het zweet op m'n rug" met een trap te hoeven zeulen . . .



P1030886.JPG


Oh ja, nog even een plaatje van de bovenrand zoals ik het gedaan heb. Ik heb 2 stroken op elkaar gelijmd en geschroefd met daartussen 2 stabilisators,
maar die waren géén lang leven beschoren, en zijn al snel weer verdwenen. Ik wilde geen bak met 3 grote vakken. Ik wilde graag 2 vakken ( eigenlijk helemaal
géén vakken, maar ja . . . dat durfde ik nou net weer niet . . . ) , maar zeker géén 3 vakken zoals hier ! Rechts op de voorgrond zie je het vak van de overloop
Van het stuk boven de overloop wilde ik de rand 'wegneembaar' maken, zodat ik er ten alle tijden god bij kan als er iets met m'n overloop zou zijn . . .

Dat is ook weer een noodzaak, want als je na verloop van tijd ( half jaartje ) eens de moeite neemt om op de bodem van je overloop te kijken en te ruiken . . . .
Ppppffff . . . dat stinkt echt als een bunzing ! De bacteriën die daar op dat stukje bodem huizen . . . iedere paar maanden haal ik de afvoer pijpen uit de overloop
en maak / spoel de overloop helemaal schoon met een aantal emmers water. En dat is weer een hele verbetering kan ik je zeggen !.

Het water dat in je overloop komt is namelijk vuil water, het drab zinkt dan gewoonlijk naar de bodem en blijft daar liggen rotten . . .
tenzij je natuurlijk een 12.000 liter pomp in het laatste vak van je biologisch filter hebt staan . . . :koffie:



Volgende keer gaan we verder met de bovenrand en de lichtkap . . .
 
Dat schiet al aardig op!

:petjeaf:Hoor

Ben heel benieuwd hoet het gaat worden.

Weet je al wat voor visjes erin komen? (Als je dit al eerder hebt gezegt, sorry, maar dan heb ik het over het hoofd gezien:))



VORq1bMVCROu5cPzk42CRTfbR9HB7pQB.jpeg


Dit soort van fotootjes zijn natuurlijk overbekend van mensen met een wat grotere bak . . .
Dit is echt iets voor in het smoelenboek!:D
 
Bak staat al 3 jaar xD
Maar visbestand is geheim :p
 
Ruben:
Nee volgens mij heb je dat nog niet gevraagd ;)

Tuinkabouter: Eh . . . 'strikt geheim' wel te verstaan, is echt iets voor 'insiders' :) !

Hoewel, volgens mij heb ik er al eens iets verteld over m'n huidige visbestand, nou daar gaan we dan . . .



Cichliden:

7 volwassen Geophagus winemillerii's - hoewel volwassen, er zijn twee miskleunen bij, die de 8 cm halen, maar meer echt niet !
de 5 andere dieren zijn richting de 20 / 22 cm . . . ( maar ik sta er niet met een rolmaat bij . . . )
1 volwassen koppel Heros Efasciatus 'Rotkeil) - rond de 18 / 20 cm.

1 volwassen koppel Mesonauta Guyanae - ook rond de 18 cm


Scholenvis:

ongeveer 20 Hyphessobrycon bentosi 'white fin' - ik begon er met een 28 stuks, en deze school heeft redelijk stand gehouden in de afgelopen 1 ½ jaar.
Maar er moeten wel weer een aantal uit wegens ouderdom, ze groeien krom en hun zwemblaas
werkt dan niet goed meer, waardoor ze verticaal gaan zwemmen . . .

ongeveer 10 Mounkhausia olgolepis / sanctaefilomenae oftewel de 'roodoog zalm' - van de 24 die ik 8 maanden geleden kocht, heb ik er nu nog een 10 stuks over. De rest is verdwenen . . .

Een 9 maanden geleden kocht ik een school van 50 kardinaal tetra's, dit in de hoop dat die het zouden overleven, maar eigenlijk wist ik héél ver in m'n achterhoofd het antwoord al . . .
Na een 3 weken had ik er nog een 12 over, en na nog eens 4 weken was dat gereduceerd tot 2 stuks . . . Tja, ik weet het, beetje dure voeding voor de andere zwemmende vrienden !
Welk van m'n vrienden er voor verantwoordelijk waren heb ik nooit van ze gehoord . . . Maar ik vermoed op de eerste plaats de Herossen, maar ook de vlagcichliden ( Mesonauta's )
moet je in deze beschuldigingen niet uitvlakken . . . die heb ik ook al eens met een volwassen 'Otocinclus' van 4 cm in z'n bek zien zwemmen . . . dus tja.
Maar dit was ook natuurlijk niet zo slim van mij en eigenlijk 'de kat op het spek binden'. . . Maar ja, ik vind een school van een 50 tot 100 'kardinalen' in je bak ook een supergaaf gezicht . . . !
Maar we moeten keuzes maken in onze hobby, we kunnen nu eenmaal niet alle vissen die we mooi vinden bij elkaar houden op zo'n ( in verhouding ) kleine oppervlak als onze bak.

Meervallen:

1 Ancistrus sp. - L 309 - 8 cm

1 Hypancistrus sp. - L 340 - 10 cm

1 Hypancistrus sp. - L 201 - 8 cm

2 Panaqolus sp. - L 397 - 10 cm

2 Panaqolus albivermis - L 204 - 13 cm

2 Rhineloricaria lanceolata 'red' - 7 cm

3 Loricaria simillima - 15 cm ( deze meervallen hebben een 'sliert' aan hun staart, die kan wel een 15 cm lang worden, dit naar gelang de watersamenstelling.
'Men' zegt: 'des te langer de 'sliert', des te gezonder en schoner het water is . . . ' Ik weet niet of het zo is, de slierten van de
vissen die ik heb halen de 12 / 14 cm. Dus met 'sliert' gaan deze 2 dieren richting de 25 / 30 cm )

3 Bunocephalus coracoideus - 10 cm ( behoren tot de groep van zogenaamde 'Braadpanmeervallen'. )

7 Brochis splendens - 5 cm

3 Otocinclus . . . vitatus / affinis - 4 cm ( de andere 12 zijn in 1 ½ jaar verdwenen, maar heb wél jongen gehad )

3 Farlowella acus - 20 / 22 cm ( 'sliert ook niet meegerekend )

2 Peckoltia sp. - L 205 12 cm

1 Hemiancistrus subviridus ( Green phantom ) - L 200 10 cm

1 Hemiancistrus sp. ( Blue phantom ) - L 128 8 cm

2 Chaetostoma changae - L 334 6 cm

2 Agamyxis pectinifrons - 8 cm

2 Sturisomathichthys sp. - 10 / 12 cm ( 'sliert ook niet meegerekend )

2 Baryancistrus xanthellus ( Golden nugget ) - L 018 /. . 6 cm

Van sommige meervallen weet ik de aantallen niet zeker, simpelweg omdat ze soms maanden niet zichtbaar zijn
en ik niet 20 uur per dag voor de ruit zit . . . laatst zag ik bijvoorbeeld na een paar maanden weer eens een
Chaetostoma tegen de zijruit . . . een diertje van een 6 cm. Verder heb ik aardig wat slagtanden en hout in de bak
met daarnaast nog wel een aantal stenen, maar ¾ van de stenen die je op het tafeltje zag liggen op één van de
eerdere foto's liggen nu in de tuin 'mooi te zijn'. Maar daarover later wel méér . . .


Een jaar geleden ook nog een 5 Acarichthys heckelii's gehad van een 10 / 12 cm, maar die zijn allemaal naar de
vissenhemel gegaan wegens gatenziekte . . .


Dit was even 'tussendoor' betreft m'n vissenbestaand, volgende keer ga ik verder met m'n topic,
Ik wens iedereen alvast een heel mooi en gezond pinkster weekend en geniet van het leven . . .

groet;

Erik
 

Terug
Bovenaan