Bouw van 1600 liter aquarium in Hoorn . . .


E

Ekin

Guest
Nou, daar gingen we dan . . . een 3 jaar geleden, in de loop van 2013, kwam het idee op om weer een aquarium te nemen . . . Vroeger ooit een 2 meter bak gehad, dus bloed kruipt waar het niet gaan kan. Ik stak hier en daar m'n licht op en kwam al snel tot de conclusie, dat een 'volglas bak' kopen van ongeveer 2 meter tóch wel een prijzig verhaal voor mij werd. En dan bedoel ik inclusief ( eventueel ) biologisch filter met 'nood - overloop', en een pijlglas en vóór - filtering met gafzakken. In de bak een grote inwendige overloop met drie afvoerpijpen, en in de bak ook een aantal gaten ( 11 stuks ) in de bodem, dit voor aan- en afvoer van allerlei zaken. Ik wilde namelijk ook water verversen en stofzuigen en daarbij direct lozen op het riool, wat nu overigens nog dagelijks gebeurt. Ik ben wel iemand die het dan ook vrij uitgebreid wil maken wat mij dan weer de meeste mogelijkheden bied.

Een voorbeeldje: als ik water uit de bak laat lopen om water te verversen, dan wil ik dat ook zó regelen dat ik dat op verschillende plaatsen wil kunnen doen. Niet op één punt, maar op 2 of 3 punten.

Verder wilde ik langs m'n hele bak kunnen lopen, en dan op een hoogte van rond de 60 cm. Ik had bij m'n maatje gezien ( 4 meter bak ) als hij bijvoorbeeld iets wilde uitvangen . . . ' 300 keer de trap op en af ' en dan nog niet de vis hebben die je wilde hebben . . . drama's vond ik dat ! Ik dacht toen: " dat moet anders kunnen ". Een 'weg-neem-baar' plateau waar je gewoon op kan lopen, geweldig makkelijk.

Dus 'kopen' van een bak was voor mijn portemonnee op dat moment niet te doen. Ik ben wegens een zwaar ongeluk in het verleden helemaal afgekeurd, dus moet ook een beetje op de kleintjes ( centjes ) letten. Maar ik was een 2 jaar daarvoor ook gestopt met roken en had al het rokersgeld opgespaard, dus had inmiddels wel een aardig potje. Maar ik had ook een aantal wensen wat betreft doorvoeren, kranen en verwarmen van de bak via een warmtewisselaar en een grote boiler. Ik had in der tijd zoiets gezien bij een maatje met een 4 meter bak, en dat was een geweldig mooi iets.

In dat jaar ben ik ook begonnen om zo veel mogelijk op internet te lezen over het zelf bouwen van een aquarium. Ik heb veel gehad aan de verslagen van 'Aislinn' die verschillende bakken heeft gebouwd. Geweldig om allemaal te lezen en alle foto's van hem te zien. Ik ben er nooit achter gekomen waar die jongen woonde, kon geen contact met hem krijgen, maar een echte D.I.Y - er. Maar ook veel gelezen van de veels te vroeg overleden Adriaan Brienne, een geweldige man met een enorme kennis op aquaristisch gebied.

Toen in 2014 toch maar langzaam aan begonnen met alvast verzamelen van 'ingrediënten' zoals 2 JBL filter pompen, type 1901. Die kon ik redelijk goedkoop nieuw kopen. De winkelier wilde ervan af, omdat hij er geen klanten voor had, en ze dus niet verkocht . . . aldus de winkelier. Ook wilde ik graag LED verlichting, dit om de stroomkosten uiteindelijk te drukken. Ik wilde in eerste instantie géén biologisch filter . . . dit omdat de bak in de woonkamer staat, en mijn vrouw een gehoor heeft, waarbij ze iedere spin die in de tuin een nummertje maakt, zéker hoort . . . Dus het moet wel redelijk stil worden, anders wordt het hinderlijk. ik had al veel gelezen over Durso . . . slobberende en gorgelende geluiden . . . mensen die de wanhoop nabij waren wegens hun overloop . . .

Nu zou ik graag alvast wat fotootjes willen plaatsen . . . . maar tja . . . geen idee hoe dat nou werkt op dit forum, op m'n vorige foto ging dat vrij gemakkelijk, door middel van afbeelding toevoegen . . .

Wie kan me even op weg helpen . . .
 
20141016_144924.jpg
 
Sorry jongens en dames ( ? ) :sorry:

Hahaha, ik had het knopje gevonden . . .ben ook zo geweldig goed met dit soort dingen . . . . :help:
Boven staande alvast even een impressie van hoe ik m'n plateau heb gemaakt. Ik heb voor het onderstel ook voor hout gekozen zoals jullie zien,
dit vanwege het simpele feit dat ik daar het best mee uit de voeten kan. Lassen heb ik nog nooit gedaan, en láten doen, is ook weer iets wat '
m'n eer te na komt' ( vind het ook veels te leuk om dingen zelf van hout te maken ). Maar goed ik kan nu dus gewoon ( of ongewoon . . . kán ook )
langs m'n bak lopen en heb dan tussen m'n hoofd en het plafond nog een 5 cm over. Ik kan nu overal in m'n bak komen, zonder (touw)ladder, trap,
krukjes, ligbedden, stretchers en dergelijke. De 5 plateautjes zijn binnen een minuut te plaatsen, en weer in het naast liggende schuur(tje) op te
bergen. Later komt dit plateautje nog wel vaker voorbij . . .

wordt vervolgd . . .
 
Okee, maar als je een bak wilt gaan maken, dan ben je alvast ook natuurlijk aan het fantaseren wat voor bak het moet gaan worden . . .Nou, een zeebak was niet aan de
orde, want daar had / heb ik helemaal geen verstand van ( nu ietsie méér ), M'n aquarium maatje in een plaatsje richting Den Helder heeft 4 zelfbouw aquariums, waarvan
2 'Malawi - bakken', wel erg mooi, maar ook erg druk die Mbuna's . . . Dus dat werd hem ook niet ! Ik heb dan tóch het meeste 'klick' met Zuid - Amerika, hoewel
Midden - Amerika eerst ook nog wel in de top 3 stond . . . Maar goed, je moet een keuze maken en ik koos voor Zuid - Amerika. Ik heb ook wel een 'tick' met ( kleinere )
meervallen, moet ik jullie eerlijk bekennen. En dan meervallen tot maximaal een 15 á 20 cm . . . ( die grens begint inmiddels al aardig op te trekken naar de 25 cm :D )
Daarover later wel méér . . . Zoals gezegd ben ik wel gek op doorvoeren in de bodem :petjeaf: En ik wilde een bak met veel stenen en hout. "Lekker veel schuilplaatsen
voor m'n meervallen" . . . tenminste dat dacht ik toen nog. Ook een Geophagus soort en Acarichthys heckelli en Mesonauta Guyana moesten daar een plaatsje tussen
krijgen. Hoewel ik Astronotus ocellatus ook erg gaaf vond . . . Maar ja, dan kan je kleinere soortjes weer niet houden . . .:6 getver . . . altijd maar keuzes maken.

De LED lampen en 2 pompen had ik inmiddels gekocht en qua houtplaten maat was het ook duidelijk . . . 2.44 bij 1.22. Nou, overlegd met m'n vrouw, en dus maar besloten
om de bak dan 2.45 meter lang te maken en een 90 cm diep. De hoogte heb ik opgemeten naar de lengte van m'n armen . . . ik kon / kan met een waterhoogte van 75 cm
nog nét redelijk bij de bodem komen als ik op m'n plateau sta. Dus 75 cm werd de waterhoogte. Daar bovenop nog een zelfgemaakte lichtkap in 2 delen.

De rest volgt later eerwaarde 'aquariovielen' . . .

Groet;

Erik
 
Ik ga dit op de voet volgen! Mooi hoor zulke grote projecten.
Daarbij vergeleken heb ik het zeer bescheiden gehouden.
 
Dat plateau is vooral erg makkelijk.. ik moet ook maar eens zoiets gaan maken..
 
Indrukwekkend geheel moet ik zeggen.
 
Het verhaal van 'baas boven baas' zal altijd blijven Marcel . . .
 
Klinkt al als een heel groot project. Heel benieuwd idd wat dit gaat worden :D
 
Wauw! Wat een gaaf project!
 
Ik post omdat ik dit ga volgen!

Leuk verhaal, interessante opening van een leuk project!:thumbs:
 
mooi project en hoe herkenbaar dat gedoe met zon trapje :D
is omdat ik anders de keuken niet meer in kan maar anders:D
ben benieuwd naar het vervolg
 
Leuk hoor! Erg leuk om het allemaal zelf te maken, kan je straks trots op terug kijken :) Ik ben benieuwd naar het uiteindelijke resultaat.
 
Dank dames en heren;

Dan komen er in die fase van de bouw ook allerlei wilde ideeën in de catacomben van het grijze epische centrum van mij naar boven,maar dit zal voor velen
van jullie herkenbaar zijn. Bijvoorbeeld een achterwand zelf gaan maken van Elastopur. Wel leuk, maar dit idee werd door mij in de prullenbak gegooid toen
mijn maatje de verhelderende opmerking plaatste van : 'Waarom maak je niet gewoon een natuurlijke achtergrond van stenen en hout . . ." Er zijn enkele
dingen in de wereld die niet zo moeilijk zijn, dit was er één van. Ik vond het een geweldig idee. We gingen samen me auto en aanhangwagen naar een groot
Hoogwouds tuincentrum in Noord - Holland en haalden een 460 kilo aan 'Duitse Grauwacke', een geweldiig mooie bonte roodachtige steen uit . . .
juist, Germania ! En dat voor een € 135,00. Dat kon ik niet laten. Ik heb toen de gekochte Elastopur verkocht aan een mede aquariaan.

P1040175.JPG


P1040183.JPG
 
Het uiteindelijke resultaat van het schoonspuiten mmet de hogedruk . . . ruim een 450 kilo aan stenen . . .
P1040186.JPG
 
Het heeft voordelen dat je een houten bak hebt. Met een dergelijk gewicht aan stenen is glasbreuk bij verkeerd gebruik niet ondenkbaar.

Ik neem aan dat dit tafeltje inmiddels door zijn poten is gezakt :).
En waar een hogedruk spuit al niet goed voor is. Ben benieuwd naar het eindresultaat.
 
Hele gave stenen idd. Kan niet wachten op een vervolg!
 
Ik volg! Een houten bak staat ook op mijn planning, al ben ik inmiddels al bijna een jaar aan het nadenken, tekenen en plannen ;)
 
En dat moest allemaal in het bakje van Erik . . . en of dat later ook gebeurde . . . , dat lees je later wel weer.

wordt vervolgd . . . ( prettig weekend )
 
Dank dames en heren

Ja het is i.d.d. een stevig tafeltje, en hij voldoet nog steeds goed ! Geen probleem. En ik vind dit ook weer één van de grote voordelen van een houten bak,
je kan alles zelf maken en veranderen. Ik zou geen 460 kg aan stenen in een glazen bak durven laten zakken . . . Volgens mij zou ik dan niet meer slapen.
Ook doorvoeren plaatsen, op de plek waar je ze hebben wilt, is geen enkel probleem. Ik heb alle doorvoeren met een 'gatenzaag' geboord, en vervolgens
met een zogenaamde 'witlofdoorvoer' in orde gemaakt. Wél heb ik allemaal Hoge druk PVC gebruikt, dit is perfect te doen met die doorvoeren. Maar daarover weer een
andere keer.

Eind van de week ga ik verder met het zagen en bouwen van de bak . . . eerder heb ik ff geen tijd, m'n vrouw en ik zitten een 3 dagen in een huisje
richting Arnhem met een verstandelijk beperkt iemand, dit doen we ieder jaar voor haar als vakantie. Donderdag zal ik weer proberen te posten . . .

Wordt vervolgd . . .
 
WOW! Wat een project! Dit ga ik zeker volgen, ik ben heel benieuwd naar het eindresultaat :thumbs:
 
Wow!! Ik volg graag de vorderingen! :thumbs:
 
He he . . . daar is t'ie weer, sorry dat het wat langer duurde, maar ja . . . dit, dat enz . . .
 
Zoals gezegd, ik wilde het aquarium van hout gaan maken en het onderstel dus ook. Ik kwam bij een hout groothandel terecht die ook plaatmateriaal
kon leveren van een 25 mm dik. Daar had ik natuurlijk wel oren naar, want voor een grote bak met een berekende inhoudt van richting de 1600 - 1700
liter inhoudt. Ik wilde de binnenkant bekleden met een aantal lagen epoxy. Ik was wel bekend met die wereld want ik had vroeger een aantal jaren in
de jachtbouw gewerkt met deze materialen, maar ook met aramide, koolstof en kevlar. Dus dat is voor mij geen vreemde wereld wat dát betreft.

Onderstel  augustus - september  2014   1.JPG


Er werd voor een € 100,00 balkjes gekocht, en daar begon ik met bouwen . . .
 
Op zich mooi werk om te doen, en het schoot lekker op . . .




Onderstel  augustus - september  2014   12.JPG


Dit werden de zogenaamde liggers, de balkjes die op de vloer kwamen als dragers . . . netjes uitgefreesd
zodat de staanders ( verticale hout ) er bovenop kon.

Onderstel  augustus - september  2014   17.JPG


Je kijkt hier naar de onderkant van het onderstel . . .van deze kant schroefde ik de liggers vast.

Onderstel  augustus - september  2014   27.JPG


De Verticale schoren ( schuine hout ) werden verder vastgeschroefd, en volgens mij kon en een olifant over heen lopen . . .
 
Strak werk! Je hebt er zo te zien ook het goeie materieel voor!
 
Onderstel  augustus - september  2014   32.JPG


Ook de horizontale schoren werden niet vergeten . . .


Onderstel  augustus - september  2014   34.JPG


En dit was dan het uiteindelijke resultaat, de interessantste foto's passeren de revue, zodat jullie een idee krijgen . . .
Nogmaals dit is niet zoals het moet ( ! ) maar zoals ik het gedaan heb. Meer niet, "er zijn méér wegen die naar Rome leiden "

Onderstel  augustus - september  2014   40.JPG


Wat ik wél belangrijk vond, en dat wil ik graag met jullie delen, is het feit dat je ( mijns inziens ) het ' kopeind ' van het onderstel ( hier links op de foto voor degene
die niet bekend zijn met dit soort termen ) zo groot mogelijk moet maken, want . . . je kan er dan een biologisch filter in schuiven ! Dit heb ik een half jaar later dus
ook gedaan, maar daarover later méé.
 
Ik was te snel met reageren :oops: Ziet er idd goed stevig uit
 
Onderstel  augustus - september  2014   44.JPG


Hier even een foto vanaf de ' kopkant ' van het onderstel, nu nog even een vloertje erin maken, en dan krijgt het al weer wat méér body . . .
Je ziet dat ik genoeg ruimte heb over gelaten om een filter ( biologisch ) in te schuiven . . .


Onderstel  augustus - september  2014   47.JPG


De vloerplaat ( die in het onderstel zou komen ) werd netjes uitgemeten en pas gemaakt met decoupeerzaag. ' Moeder de vrouw ' is met dit soort van zaagwerk
in de kamer natuurlijk niet thuis . . . maar dat snappen jullie natuurlijk óók wel . . . :D


Onderstel  augustus - september  2014   53.JPG


Ook het schuurapparaat kwam tevoorschijn . . .


Onderstel  augustus - september  2014   59.JPG


Het zo begon het toch al wat op een écht onderstel te lijken . . .

Onderstel  augustus - september  2014   63.JPG


Tja, en nu komt het . . . . Ja ik weet het, over smaak valt te twisten, maar deze pot had ik nog aangebroken staan:oops: dus ja . . . wat doe je dan !
Hahaha, gewoon gebruiken dus ! Tja mijn meisie die later thuis kwam had ook wel wat moeite betreft de kleur, maar ja . . .

Onderstel  augustus - september  2014   72.JPG


En zo is het gekomen dat ik op een gegeven moment een groen onderstel had . . . maar wel eentje die beresterk is en die op z'n taak berekend is !


wordt vervolgd . . .
 
Onderstel  augustus - september  2014   77.JPG


Ik had nog wat stroken MDF over ( geperste plaatmateriaal voor gebruik in huis ) en die moeten het geheel ook weer een beetje sterker / vlakker maken.
Misschien wel gek eigenlijk, maar m'n bak zo op het houdt zetten voelde toch niet helemaal goed voor me, hoewel het in principe niks uitmaakt. zoals al eerder
gezegd, met hout kan je zoveel uithalen. Gaten zagen voor de doorvoeren die ik erin wilde hebben . . . .


Onderstel  augustus - september  2014   82.JPG


Hier rechtsboven werd de uitsparing voor de overloop in de bak ( ook die kan je in hout lekker zelf bedenken hoe groot je hem wilt hebben ) . . .


Onderstel  augustus - september  2014   88.JPG


En aan de linkerkant kwamen ook nog doorvoeren voor lozing op het riool en input van nieuw water direct uit de kraan onder de bak.
 
Mooi groen is niet lelijk! Haha

Ontzettend leuk dat je het zo met ons deelt, echt genieten vind ik zelf
 

Terug
Bovenaan