botia sidthimunki kweek of ziek?


M

Micr0

Guest
gisteren was ik de ruit van mijn aquarium aan het schoonmaken en toen zag ik aan het water oppervlakte allemaal belletjes zitten. dacht eerst eitjes maar later bedacht ik me dat het ook een begin van schuimnest kan zijn(geen idee welke vis) maar de meeste belletjes zijn nu weg en er zijn er nog een handjevol van over.

nu kreeg ik van mijn vrouw de onderstaande foto's doorgestuurd. nu weet ik niet of ik me zorgen moet maken of dat het juist een goed teken is. het is maar bij 1 van de 3 botia's die ik heb. en ze flik flooien met elkaar

IMG-20170320-WA0005.jpg
IMG-20170320-WA0006.jpg
IMG-20170320-WA0007.jpg


ik kwam 2 dingen tegen op internet.

het kan zijn dat er een zeldzame kweek is want dan worden ze ook bleek
of
skinny decease wat bij meer botia's voor komt.
 
Ik lees net dat ze tijdens de balts ook bleek worden dus zou dan passen bij het flikflooien wat je aangeeft.
Jammer dat er geen zand in je bak zit want dat is echt ideaal voor deze vissen.

Weet je de waterwaarden?
 
nee laatste keer in de winkel gaven ze aan dat er weinig nitraat in zat. sta nu op het punt om easy carbo en een druppel test aan te schaffen.
easy carbo omdat mij dit werd aangeraden omdat ik momenteel bruin alg en baard alg heb. en geen co2 gebruikt.(of je moet mij als beginner iets anders aanraden?)
en de druppel test omdat ik niet elke keer naar de winkel wil gaan om mijn water te laten testen.
 
Zelf een testkoffertje aanschaffen is wel slim idd maar zelf ben ik niet zo van de vloeibare plantenvoedingsmiddeltjes,zeker niet om daar als beginner gelijk mee aan de slag te gaan.
Er zijn genoeg planten die het goed kunnen doen zonder al die poespas.
Meestal gaat bruinalg ook vanzelf weer weg.
 
Ik ben eigenlijk zelf ook niet echt van de middeltjes. Bij aankoop heb ik spul gekocht voor leidingwater. Maar ik las dat dit ook niet nodig was.

Op mijn "cryptocoryne nevelli" zit baard alg
En daarom gaven ze aan dat ik easy carbo moest gebruiken.
 
Ze schijnen een hol te graven onder een steen of stuk kienhout en daar zetten ze eitjes in af.

Maar in jou bak met een bodem van vermalen glas zullen ze dat niet doen.
 
Dat bleek worden zou ik mij geen zorgen om maken, heb ik ook wel eens. Trekt wel weer bij :)
 
Het flikflooien dat je beschrijft is waarschijnlijk een "schijngevecht" om onderling de rangorde te bepalen. De "verliezer" kleurt dan tijdelijk bleker. Wat ik zo gezien heb gebeuren spontane kweken in particuliere bakken alleen in hele grote groepen (>30 dieren) die op perfecte omstandigheden zitten.
De zogenaamde "Skinny disease" is een parasitaire worm infectie waarbij de vissen vermageren hoewel ze nog wel eten. Uiteindelijk zijn ze vel over been en worden dan ook bleek. Lastig te behandelen, maar het kan wel mits je er tijdig bij bent. Ik heb het er mee te maken gehad met mijn laatste bak, vissen kwamen ziek van de LFS. Dat wist ik bij aankoop al en hebt ze in quarantaine behandeld met een bepaald type ontwormingsmedicijnen voor honden. (Maar dan in een heeeeeel lage dosering, Google voor exacte recept)
 
Het flikflooien dat je beschrijft is waarschijnlijk een "schijngevecht" om onderling de rangorde te bepalen. De "verliezer" kleurt dan tijdelijk bleker. Wat ik zo gezien heb gebeuren spontane kweken in particuliere bakken alleen in hele grote groepen (>30 dieren) die op perfecte omstandigheden zitten.
De zogenaamde "Skinny disease" is een parasitaire worm infectie waarbij de vissen vermageren hoewel ze nog wel eten. Uiteindelijk zijn ze vel over been en worden dan ook bleek. Lastig te behandelen, maar het kan wel mits je er tijdig bij bent. Ik heb het er mee te maken gehad met mijn laatste bak, vissen kwamen ziek van de LFS. Dat wist ik bij aankoop al en hebt ze in quarantaine behandeld met een bepaald type ontwormingsmedicijnen voor honden. (Maar dan in een heeeeeel lage dosering, Google voor exacte recept)
Ik heb een verslag gelezen van iemand uit begin jaren 70, en die had in de gezeldschapsbak geregeld jongen en hij had er maar 2.
 
@Botia Dat verslag ken ik niet. Heb je misschien een linkje? Of stond het in een oud NBAT nummer ofzo? Zou het nl. graag lezen.
 
Gisteren waren ze ook weer druk bezig met stoeien
IMG_20170329_213846.jpg
IMG_20170329_213841.jpg

En alle 2 werden ze iets wit en de ander had daar geen last van. en nu zijn ze allemaal weer goed van kleur
 

Terug
Bovenaan