Boraras brigittae en/of merah?!


Killerfish

Well-known member
Lid geworden
13 maart 2011
Berichten
9,464
Leeftijd
29
Locatie
Hellendoorn
Ik heb vanmiddag mijn schooltje vissen verkocht omdat ze me te schuw waren helaas. Nu is mijn oog gevallen op de boraras soorten. Eerder gehad en schuw zijn ze niet naar mijn idee.

Nu weet ik alleen niet goed wat ik wil en kan ik niet echt een keuze maken tussen de 2 soorten. Ik heb nu 1 visje zwemmen, naar mijn idee een merah?
20180525_235005.jpg


Nu zit ik met de twijfel om een school te nemen met de helft boraras merah en de andere helft brigittae. Of toch voor 1 van beide soorten te gaan. Daarnaast twijfel ik over het aantal. 15/15 van beide of toch 10/10. Of 20/25/30 van 1 soort?

Of zijn er andere leuke nanovissen/kleine soorten die ik wellicht over het hoofd zie? Hoor graag jullie mening hierover. 1 soort of toch 2? Welke soort(en)? Wellicht andere suggesties?

Edit; ze komen in een Dubai 80 te zwemmen, die uit mijn handtekening. Ondertussen wel met wat meer planten

Meest recente foto van de bak
20180511_201426.jpg
 
Laatst bewerkt:
Lang geleden dat je nog eens vissen hebt weg gedaan he. Benieuwd welke het nu weer gaan worden.
 
Ik weet het ook nog niet goed. Wellicht ook wel de espei/hengeli omdat deze lager in de bak zwemmen. Daar zit de boraras twijfel, heel leuk maar ook vissen die hoog in de bak zwemmen
 
ik zou een soort nemen.

Microdevario kubotai is ook heel mooi scholen is leuk en zwemt wat hoger in de bak.
 
ik zou een soort nemen.

Microdevario kubotai is ook heel mooi scholen is leuk en zwemt wat hoger in de bak.
Ik ben eigenlijk juist op zoek naar een school die niet zo hoog zwemt, ivm het evt mengen met de ringbanden die ik heb. Maar idd, dit is ook een hele leuke soort!
 
Ik ben eigenlijk juist op zoek naar een school die niet zo hoog zwemt, ivm het evt mengen met de ringbanden die ik heb. Maar idd, dit is ook een hele leuke soort!
Maar de kubotai heb je toch al gehad he als ik mij niet vergis?
 
Niet heel veel, maar allemaal met hoge prijzen. Wil er een stuk of 20 en dan wordt het al snel prijzig. En als ik nou nooit van soort zou ruilen :D
 
Niet heel veel, maar allemaal met hoge prijzen. Wil er een stuk of 20 en dan wordt het al snel prijzig. En als ik nou nooit van soort zou ruilen :D
Als ik jou was zou ik toch aan je vader of moeder vragen of ze met jou naar een andere winkel willen rijden waar ze ze wel goedkoper hebben of (je kan ze bestellen en laten verzenden).
 
Heb zo'n vermoeden dat je me jonger schat dan ik ben. Met mn 23 jaar toch al ruim 5 jaar mn rijbewijs, gelukkig zelf in staat om ergens heen te rijden. Desniettemin vind ik ze aardig duur en kunnen aardig schuw zijn. Ik zoek juist een visje die zich wat meer op de voorgrond ophoudt, niet zoals de riesei die net weg zijn. Wil sws vanmiddag even naar de lfs, eens kijken wat ze daar hebben. Als het kan wellicht even naar Enschede, maar moet er een auto beschikbaar zijn
 
Heb zo'n vermoeden dat je me jonger schat dan ik ben. Met mn 23 jaar toch al ruim 5 jaar mn rijbewijs, gelukkig zelf in staat om ergens heen te rijden. Desniettemin vind ik ze aardig duur en kunnen aardig schuw zijn. Ik zoek juist een visje die zich wat meer op de voorgrond ophoudt, niet zoals de riesei die net weg zijn. Wil sws vanmiddag even naar de lfs, eens kijken wat ze daar hebben. Als het kan wellicht even naar Enschede, maar moet er een auto beschikbaar zijn
:oops::sorry: Mike dat was nu ook niet de bedoeling , hopelijk vind je een mooie soort visjes naar je goesting.:thumbs:
 
Desniettemin vind ik ze aardig duur en kunnen aardig schuw zijn

Mee eens, helaas is hellendoorn ver weg anders had je tegen die tijd een groepje bij mij kunnen halen. ik heb deze ervaring niet al moet ik wel zeggen dat die van mij onderhand allemaal eigen kweek zijn en in een goed beplant aquarium zitten
 
Hou er rekening mee dat Boraras brigittae en merah kunnen kruisen en moeten dus liever niet samen gehouden worden.
 
Okay, wist ik niet. Dan ga ik idd voor slechts 1 van beide soorten!
 
Okay, wist ik niet. Dan ga ik idd voor slechts 1 van beide soorten!
Reuze benieuwd welke van de 2 het gaan worden.
Heb je een lichte voorkeur voor 1 van beide ?
 
Reuze benieuwd welke van de 2 het gaan worden.
Heb je een lichte voorkeur voor 1 van beide ?
Geen van beide, zojuist een schooltje van 20 rasbora hengeli opgehaald bij @Ruben01
Zitten net in de bak maar moest snel weg. Vnv foto's als ik weer thuis ben
 
Geen van beide, zojuist een schooltje van 20 rasbora hengeli opgehaald bij @Ruben01
Zitten net in de bak maar moest snel weg. Vnv foto's als ik weer thuis ben
Dan heb je Ruben zijn mooie vijver ook gezien zeker.
 
Dan heb je Ruben zijn mooie vijver ook gezien zeker.
Bedankt!:daisy:

Nee, hij is niet hier geweest hoor, maar heeft deze bij veldhuis gekocht, waar ik vandaag moest werken;)
 
Ohh mag ik dan Brigittae promoten. Ik ben zelf enorm fan van dat visje. Als je ze uit goede oorsprong hebt dan worden ze echt zo prachtig diep rood en is de rand tussen de kleuren enorm scherp.

Ik zou in ieder geval niet 2 roodachtige kleuren bij elkaar zetten. Ik vind 1 groepje met daarnaast een eyecatcher koppel vaak ook mooier ogen dan 2 groepjes. Je bak leent zich daar ook wel voor kwa inrichting.

Galaxy,
Hoe zit dat tegenwoordig met de kweek? Ik heb die dingen heeel lang geleden gehad maar ben haast het hele land afgereden om fatsoenlijke te vinden. 9 van de 10 was zwaar ondervoed en mega slecht op kleur. Ik heb ooit wel bij Pentazona een prachtig groepjes gekocht. De eigenaar gaf ook al aan dat hij vaak slechte exemplaren tegenkwam.

Het groepje van hem overleefde ook compleet en het rood in de vin liep mooi door tot op het lichaam. Het zwart in het lichaam was ook mooi diep afgestoken tegen het goud.
Ik vind ze werkelijk prachtig als ze goed op kleur zijn. Als ze echter vaag zijn zoals ik heel veel van deze soort zie.. is het weinig mooi.

Zo, dat was ook 100% van mijn kennis over zoet vissen :D, Ik hield enkel deze familie en dan vooral deze 2 soorten..

( Ik wilde een foto zoeken van een perfecte Brigittae, maar is zo even niet te vinden. Alle google foto's doen hem geen eer aan. Er zitten 2 mooie bij, maar ook die zijn zeker weten geen "SS" grade.. )
 
Laatst bewerkt:
Hoe zit dat tegenwoordig met de kweek

Exemplaren in de winkel zijn naar mijn mening nog niet heel erg sterk, de nakweek daarin tegen doet het prima en in een goed aquarium zijn ze super makkelijk en niet schuw.
De kleuren zijn inderdaad geweldig als ze het naar hun zin hebben.
 
Exemplaren in de winkel zijn naar mijn mening nog niet heel erg sterk, de nakweek daarin tegen doet het prima en in een goed aquarium zijn ze super makkelijk en niet schuw.
De kleuren zijn inderdaad geweldig als ze het naar hun zin hebben.

Ja ze pakken vaak wel wat kleur diepte op als het rustig is in de bak en ze een jaartje zitten. Ik vond alleen de tekening in de vinnen bij een Galaxy lastig mooi te vinden. Veel hadden grote stukken doorzichtige vin of heel weinig zwart. Ook het rood in de staartvin was meestal niet echt een duidelijk rode band van voor tot achter.

Zo keek ik bij de Brigittae altijd als eerste naar dat hele kleine zwarte streepje wat aan het einde van de staart zit. Net voor de vin dus. Als dat geen duidelijk afgetekend streepje of puntje was.. dan zag je vaak daarna ook slechte tekening en kleuring in de vinnen.
Ze kunnen echt mooi zijn, maar beide soorten waren indertijd lastig te vinden op goed niveau.
 
Jammer want daar had ik nu echt wel graag een foto van gezien als ze op volle kleur zijn.
 
we nemen een klein beetje het topic over maar aangezien killerfish de keuze al heeft gemaakt denk ik niet dat het heel erg is.
Voor de zekerheid we hebben het nu over de boraras brigittae
Boraras-brigittae.jpg

de boraras merah
boraras-merah.jpg

En de rasbora galaxy toch?
Danio-margaritatus-768x574.jpg


Ik vond alleen de tekening in de vinnen bij een Galaxy lastig mooi te vinden. Veel hadden grote stukken doorzichtige vin of heel weinig zwart. Ook het rood in de staartvin was meestal niet echt een duidelijk rode band van voor tot achter.

Als we het over dezelfde vis hebben dan denk ik dat je een groepje vrouwtjes hebt gehad bovenstaande foto is van een mannetje

Jammer want daar had ik nu echt wel graag een foto van gezien als ze op volle kleur zijn.
Als je een foto van een galaxy bedoeld dan zal ik eens kijken of het me lukt om die mooi op de foto te krijgen
 
Ja die eerste is zeker mooi (Brigittae). Ik denk dat je ze veel beter niet kunt selecteren als ze nog zo jong zijn. Ik vond zelf deze van alle google plaatjes mooi

Die heeft een wat duidelijkere kleur in de staartvin en de donkere streep aan de zijkant is scherper afgetekend tegen het rood.
Kleuren beoordelen is lastig, want ik rommel zelf ook nog wel eens aan foto's. Ik vind alleen in mijn foto het stipje bij de staart niet zo mooi, en eigenlijk had er meer zwart in de staartvin gemoeten.
Het zwart bij het poepertje is ook wat duidelijker.


boraras-brigittae.jpg


Dit is ook wel een mooie: Het is wat licht in de staartvin maar verder echt heel mooit zwart erin. Zeker de zwarte lijn en het stipje aan het einde.
Rasbora-brigittae.jpg



De Merah vind ik ... Mehhh .. niet echt top. Ik vind ze in scapes vaak mooier ogen omdat het een wat zachter visje is en dus wat rustiger en natuurlijk overkomt, maar een Brigittae knalt er meer uit.
 
Oh nee hoor, geen probleem! Vind het zelf wel interessant om te lezen, lekker doorgaan wat mij betreft!
 
Die Rasbora Galaxy wil ik me toch ook aanschaffen als ik terug een bak heb hoor want die zijn zo kleurrijk.
 
Mee eens ik vind de Brigittae mooier dan de merah maar dit is natuurlijk een kwestie van smaak.
ik heb toen een tijd lopen twijfelen om de Brigittae te kopen alleen in de winkel waren ze dan toch niet zo mooi op kleur.
Op de foto's vind ik ze bijvoorbeeld super mooi maar is dat dan door foto bewerking zoals je al aangeeft of door een goede stam
 
Die Rasbora Galaxy wil ik me toch ook aanschaffen als ik terug een bak heb hoor want die zijn zo kleurrijk.

Ik heb even snel wat foto's gemaakt dus verwacht niet de meest mooie foto's. maar bij mij zien ze er nu zo uit
IMG_20180527_102632_035.jpg
IMG_20180527_115649.jpg
IMG_20180527_115709.jpg
IMG_20180527_102655_BURST010 (2).jpg
 
Mee eens ik vind de Brigittae mooier dan de merah maar dit is natuurlijk een kwestie van smaak.
ik heb toen een tijd lopen twijfelen om de Brigittae te kopen alleen in de winkel waren ze dan toch niet zo mooi op kleur.
Op de foto's vind ik ze bijvoorbeeld super mooi maar is dat dan door foto bewerking zoals je al aangeeft of door een goede stam
Hier destijds ook wel knalrode in de bak gehad hoor

Ik heb even snel wat foto's gemaakt dus verwacht niet de meest mooie foto's. maar bij mij zien ze er nu zo uit
Bekijk bijlage 251496 Bekijk bijlage 251495 Bekijk bijlage 251494 Bekijk bijlage 251493
Ik kan de foto's niet zien
 

Terug
Bovenaan