Boliviaanse Ram van kleur verandert: dominantie of broedkleuren?


EdwinsVissen

Member
Lid geworden
23 juni 2023
Berichten
19
Leeftijd
28
Hallo,

Ik heb sinds 2 maanden 2 Boliviaanse Rammetjes in mijn aquarium. Ik heb ze als koppel in de winkel gekocht. Ze waren met zijn 2e een kokosnoot aan het verdedigen en alle andere Rammetjes werden naar de andere helft van het aquarium gejaagd.

Eenmaal bij mij thuis hebben waren ze een lange tijd opzoek naar een broedplek. Het mannetje was aan het rondzwemmen, en het vrouwtje ‘moest’ in de hoek blijven. Als ze eruit durfde te komen kwam het mannetje vrijwel meteen terug om haar weer naar die hoek te jagen. Soms liet het vrouwtje merken dat ze daar niet van gediend was en beet ze van zich af (letterlijk). Ook bij het voeren vlogen ze elkaar geregeld aan.

Nu dus 2 maanden later zijn ze nog steeds geregeld aan het vechten en dacht ik dat het broeden er niet meer van zou komen. Dus heb ik afgelopen vrijdag de vissen eraan toegevoegd die ik er eigenlijk al vanaf het begin in wilde zetten, maar ik wilde eerst dit koppel een kans geven om te paren. Een Electric Blue Acara, een Apistogramma en een Sleutelgatcichlide (de bak is 240 liter mochten jullie het willen weten). Geen koppels deze keer.

En het resultaat was precies wat ik gehoopt had. Elke keer als de rammetjes elkaar in de haren vlogen kwam de Blauwe Acara langs en dan doken ze allebei weg. Dit was de eerste paar dagen tenminste zo.

Gister avond viel het me al op dat het vrouwtje de bijna 2 keer zo grote Acara aanvloog toen die te dicht bij haar hoekje kwam. En toen ik vanochtend keek had ze ineens een vele donkere kleur dan ze normaal heeft. Het lijkt wel een beetje een Dambordcichlide patroon (zie foto).
26EED3EB-2888-4302-AE7D-C52139113A86.jpeg
EB448B7D-460D-4C76-A428-E0D4252FB78B.jpeg
E1E383EC-0434-4F45-858C-88B47D4475E1.jpeg

Mijn vraag na dit lange verhaal is: zijn dit dan toch broedkleuren? Of is dit een uiting van Dominantie?

Ik moet er ook bij zeggen dat ik lang getwijfeld heb of het wel een vrouwtje is. Aangezien ze toch altijd een donkerzwarte kuif heeft gehad, die in het begin zelfs donkerder was dan die van het mannetje. Maar je ziet toch wel tussen de buik en anale vin iets wat een eileider moet voorstellen. Ook heeft het mannetje duidelijk een langere ‘slierterige’ rug en staatvin.

Alle bevindingen worden gewaardeerd!
 
Ik durf je vraag niet te beantwoorden maar je verhaal wekte wel 2 vragen in me op, namelijk wat is de maat van je aquarium los van het aantal liters, en wat is de reden dat je de ene soort wel in koppel, en de andere soort niet in koppel plaatst?
 
Ik durf je vraag niet te beantwoorden maar je verhaal wekte wel 2 vragen in me op, namelijk wat is de maat van je aquarium los van het aantal liters, en wat is de reden dat je de ene soort wel in koppel, en de andere soort niet in koppel plaatst?
De bak heeft een breedte van 121cm.

Verder is de reden dat ik de andere soorten niet in koppels heb toegevoegd omdat ik wat meer diversiteit wilde, maar er zou voor al die koppels te weinig ruimte zijn en ik wilde niet dat een ander koppel de plaats van de rammetjes zouden innemen.

Was dit een goede keus? Misschien niet, maar ik wilde het in ieder geval proberen. Je moet iets als je van cichlides houdt maar je hebt niet oneindig veel bakken.
 
Kun je ook een foto maken van de andere vis? Dit lijkt inderdaad een man in broedkleur
 

Kun je ook een foto maken van de andere vis? Dit lijkt inderdaad een man in broedkleur
Ik ben nu niet thuis om een duidelijke foto te maken, maar ik heb hier een foto van een aantal dagen terug. Links is het mannetje, en rechts is het vrouwtje (die van de 3 andere fotos).
 

Bijlagen

  • 24BA2DE5-3CEC-4234-B592-4ABA1DCBA3F1.jpeg
    24BA2DE5-3CEC-4234-B592-4ABA1DCBA3F1.jpeg
    949.1 KB · Weergaven: 61
Oké ik heb hier een wat duidelijkere foto van het mannetje;
FDC0FCCA-FEEB-4891-A033-D407E27B43D6.jpeg

Zoals je ziet zijn de rug en staartvin een stuk langer.
 
Even goed in de gaten houden. De eerste die je stuurde twijfel ik een beetje. Afhankelijk van de leeftijd kan het soms moeilijk te zeggen zijn. Heb vaker meegemaakt dat je in eerste instantie een bepaald geslacht inschat, maar dat later toch anders blijkt.

De eerste foto's met de zwarte strepen kunnen of stress of broedkleur betekenen (ook een vorm van stress)
Als het laatste het geval is, zou je met een paar dagen/week eieren kunnen verwachten.
 
Het zijn vooral de mannetjes die elkaar in de bek bijten als twee zoenvissen.

Ik heb er zes.
 

Terug
Bovenaan