Boliviaanse ram/ mikrogeophagus altispinosus


Flighty

Well-known member
Lid geworden
31 oktober 2018
Berichten
293
Leeftijd
37
Ik ben in een bezit van een trigon 190 oppervlakte komt overeen met een meter bak

Ik heb gisteren dacht ik een koppeltje gehaald maar dit is niet het geval
Na een dag observeren wil ik 1 van deze ruilen maar ik weet niet zo goed welke
Keuze 1 dominant en heeft mooier kleur
Keuze 2 is groter, probeert het conflict te vermijden blijft wel steeds terug komen tot dat keuze 1 hem weer heeft afgesnauwd drupt keuze 2 weer eventjes af
Help welke moet ik ruilen

Overige bestand
20 neons tetra
4 helna slakken
En 2 otocinclus vit
 
Lastig om dat voor jouw te bepalen vanaf hier en ik zou op mn gevoel afgaan. Misschien dat je een foto kan posten om de keuze voor leden makkelijker te maken;)
 
Helaas ben ik nu nog aan het werk en niet thuis om een mooie foto te maken

Is het misschien ook een oplossing om 3 vrouwtjes er bij te zetten?
 
2 vissen van dezelfde soort is niet per definitie een koppel, en al helemaal niet binnen een dag
 
2 vissen van dezelfde soort is niet per definitie een koppel, en al helemaal niet binnen een dag
Dat begrijp ik maar als ze keuze 1 keuze 2 ziet in een open stuk raast hij er op af om hem te verjagen met wat bijten in de zijde van keuze 2 als hij weer in zijn eigen hoekje zwemt gaat keuze1 ook weer terug en met een vrouwtje zou hij haar langer achtervolgen lijkt mij en niet af haakt als keuze 2 afdruipt
 
het vreemde is dat je de illusie hebt, dat wanneer je 2 vissen bij elkaar stopt ze precies doen wat jij zou willen en dat ook verwacht.
 
Dus jij vind dat bijten een illusie is dat vind ik merkwaardig .wat ik dus wil is gewoonweg het beste voor de vissen en daar hoort mijn illusie van bijten niet bij
 
dan lees je niet goed, ik schrijf dat jij de illusie hebt dat iets meteen maar goed hoort te gaan, ik bedoel, je stopt 2 dieren bij elkaar in een vreemde ruimte en die behoren direct de ruimte te verdelen. In de dieren wereld werkt dat niet zo, er word voor gevochten voor territoria. En als ze elkaar niet uit de weg kunnen gaan is ofwel je bak te klein ofwel in helemaal goed in gericht.
 
dat je het beste voor je dieren wilt geloof ik wel, maar soms moet je het even de tijd geven.
 
Heb je nu 2 mannen of 1 man en 1 vrouw?
 
Zo gauw mij vrouw of ik thuis ben komen er foto's

Het gaat hier om een hoek aquarium trigon 190 deze heeft een grondoppervlakte van die overeen komt met een meter bak dus deze lijkt mij niet te klein aan de inrichting zou het nog kunnen liggen maar ze botsen alleen in het open stukje waar dat blauw grind ligt zie mijn profielfoto
 
20181124_134416.jpg
20181124_135002.jpg
20181124_134416.jpg
20181124_135002.jpg
20181124_135002.jpg
20181124_134139.jpg
20181124_134644.jpg


20181124_134644.jpg


20181124_135010.jpg
 
Zou de jullie mij kunnen adviseren over het geslacht van deze twee ik heb zelf het idee dat het 2 mannetjes zijn ivm het gedrag naar elkaar toe zie boven staan de foto's
 
Moeilijk te zeggen, vaak bij deze soort maar deze 2 zijn ook nog eens vrij jong.
Ik meen bij de grootste van de 2 een wat puntige uitloop van de rugvin en staart te zien, wat op een man zou wijzen.
Bij de andere zie ik dàt niet, maar wel zijn de voorste (zwarte) rugvinstralen wat verlengd, wat ook op een man wijst.
Maar de kenmerken zijn nog verre van duidelijk.

Het onderlinge gedrag wijst nog nergens op, behalve dan dat het 2 soortgenoten zijn die allebei een territorium willen veroveren.
Dat verandert alleen als het inderdaad een man en een vrouw blijken te zijn èn ze in baltsstemming raken.
Ik zie trouwens bij geen van beide beschadigde vinnen of iets dergelijks, dus het "bijten" zal waarschijnlijk eerder dreigen zijn. Dat kan er overigens best wel heftig aan toe gaan, dus ik begrijp je zorgen wel. Maar zolang ze elkaar niet beschadigen denk ik dat je ze het best de tijd kunt geven om het onder elkaar te regelen.
Bedenk wel dat je hebt gekozen voor weliswaar relatief lieve cichliden, maar toch nog steeds èchte cichliden. Het pittige gedrag dat je beschrijft hoort daarbij, dus probeer je niet al e druk te maken en ervan te genieten!

Zorg wel dat er in alle uithoeken van de bak schuilplekken zijn, zodat ze af en toe aan elkaars aandacht kunnen ontsnappen.
En ik zie hierboven nog niet hoe groot je bak is, maar zolang het nog niet om 2 partners gaat heeft elk van beide wel pakweg 50 centimeter territorium nodig.
 
Het gaat om een trigon 190 dat is een hoek aquarium met een grondoppervlak dat overeenkomt met een standaard meter bak

Gelukkig is het wel wat rustiger na dat ik hem toch heb geruild maar de 2 die je omschreef dat is echt een bullebak maar deze nieuwe weet zich aardig te redden
 
Het beste is bij dit soort om een grote maat te kopen. En al bij de handelaar te bekijken welke 2 elkaar wel zien zitten.

Vaak kun je op deze manier, wel een geschikt koppel bemachtigen.
 
Dus alle 2 terug brengen en dan 2 nieuwe uitzoeken?
 
Het geslachtsonderscheid is bij de altispinosus niet altijd makkelijk te zien als ze jong zijn. Als ze jong zijn, zou ik daarom een groepje kiezen, daaruit ontstaat vaak wel een koppel. Meestal gaat het wel goed in een groepje en kan je de andere vissen er bij laten (mits het kan qua bestand en ruimte) of je houdt alleen het koppeltje en doet de andere weer weg (bv.verkopen of zo).

Vrouwen en mannen vechten onderling soms ook. Ik geloof dat ik ergens een keer heb gelezen dat ze dit (bek vechten) ook doen als een soort krachtmeting; het testen van de partner (of de partner sterk genoeg is).
 

Terug
Bovenaan