Bodemverwarming en blauwalg


T

Tetra1970

Guest
Helpt een bodemverwarming ook bij blauwalg (vanwege de betere circulatie in de bodem)? Ik zag op marktplaats eentje staan, een ouder type van Dennerle, de Duomat 1200:
http://link.marktplaats.nl/m833596566

Is het raadzaam om een bodemverwarming 2e hands te kopen, of is nieuw beter? En is zo'n regelcomputertje echt noodzakelijk? Die dingen zijn best duur!
 
Beste,

Het is niet de reden dat er blauwalg in je bak zit. ook is de stroming die je krijgt met een bodemverwarming erg klein.

Wat is de oorzaak van de blauwalg in het aquarium?

Blauwalg kan verschillende oorzaken hebben:

Te weinig nitraat in het aquarium;
Een kleine ammoniumpiek, bijvoorbeeld door het omwoelen van het substraat, kan deze alg veroorzaken;
Een hoge �organische belasting�, dit wil zeggen teveel afval en rotte producten in het water. Dat kan door bijvoorbeeld vuile filters, een vuile bodem, dode bladeren en onvoldoende watercirculatie;
Weinig watercirculatie ter hoogte van het substraat.

Link=> blauwalg

Jb Malawi
 
Hey Tetra1970

Nee, niet kopen, gaat niets helpen. Je spaart je geld beter voor goede aquariumbemesting & een CO2-systeem in plaats.
Daar gaan je planten veel meer aan hebben :)

Controleer of je bak nog goed gefilterd wordt, dat er niet teveel vuil rondzweeft en dat je niet t�veel voedert. Zorg voor voldoende watercirculatie en voeg nitraat & fosfaat toe om je planten helpen groeien (als je veel planten hebt???).

En als dat niet lukt: een black-out proberen. Hoe je dat doet staat in mijn artikel hierboven.

Groeten
Gilles
 
Hallo Gilles,

Bedankt voor de reactie. Ik denk dat ik een blackout ga proberen, als laatste redmiddel. De blauwalg groeit echt overal... Als ik het heb verwijderd zit het er de volgende dag alweer... Ik word er gek van!

Groeten,
Carlo
 
Hallo Jb Malawi,

Bedankt voor de reactie. Ik denk dat het inderdaad te maken heeft met het omwoelen van de bodem, want daarna groeit het heel snel terug... Maar er zit iets anders ook niet goed denk ik. Maar wat...
Ik ga toch t.z.t. de blackout-methode proberen. De vissen zet ik over in een andere bak, want die wil ik niet in het donker zetten. En dan maar hopen dat het goed komt!

Groeten,
Carlo
 

Terug
Bovenaan