bodemsamenstelling?


Tja...mijn insteek:


  • het oude(reeds ingedraaide) filter gebruiken, of de filtermedia naar je huidige filter verplaatsen(reeds aangegeven hierboven)
  • superveel bacteriën toevoegen aan je filter(s)
  • je kiezels verwijderen-als dat niet te veel stress geeft voor de vis-anders daar maar een 4-tal weekjes mee wachten zodat je zeker bent dat de (eventuele) nitrietpiek voorbij is, vanaf dan heb je meer zekerheid
  • je bodem, na diezelfde 4 weken, eruit en vervangen door superfijn filterzand in een superdun laagje(paar mm) of gewoon bare bottom-niks op de bodem dus
  • leuke van toch die paar mm zand is dat ze natuurlijk gedrag(grondelen) gaan vertonen
  • je planten in potjes plaatsen, je kan vast wel iets leuks vinden dat qua kleur en vorm(afgerond, niks puntigs ofzo) bij je inrichting past-ik heb zelf tijdelijk gewoon twee soeptassen in de bak gezet, men zelf ook nog naar iets passends aan het zoeken
Als je nog wat bacteriën wil-ik heb er heel véél in de vorm van gell balletjes-echt goed spul. Ik kan je altijd een zakje opsturen, je krijgt ze gratis van me, ik heb er toch voor jaaaaren liggen.

Als je je vis al zes jaar hebt, dan heb je er inderdaad iets voor over!
 
Dat bedoelde ik giebeltje, dankje dat je het wat mooier noteert. En idd, een high grade en de prijs daarvan... 😱
Prijs is relatief... Wat Nina ook schreef, Er zit een lange selectie om die kwaliteit te kunnen krijgen. Als je voor een HQ gaat is het risico van medische complicaties lager IMO. Maar het dwingt je ook echt je best te doen omdat je er ook bewust voor kiest en vaak ook meer dan 1 in huis haalt. Ziekte preventie begint dus al bij de aanschaf.
Het is dus ook een investering om problemen te voorkomen, echter geen garantie.

Mooi visje heb je!
 
Ik bedoelde juist dat een sluier die maar twee euro kost net zoveel verzorging nodig heeft en net zoveel vervuild. Maar ik snap jouw punt ook Erik, er zit zoveel werk in zo’n high grade moppie, dat kost nou eenmaal geld:)
 
Het leven van een HQ of een LFS is mij net zo veel waard hoor, maar HQ is ook een investering om afwijkingen en gezondheidsproblemen te minimaliseren. Een LFS heeft die voorselectie niet gehad en kan je zelf behoorlijk struikelen over hun mankementen of wellicht een hobby opgeven...Toch zie ik bij de LFS ook altijd wel een juweeltje rondzwemmen maar zie te veel verschillen onderling en slaat de twijfel toe of dat ook inwendig zo is dus ben daar zelf wellicht te voorzichtig in. Voorkomt wel een impulsaankoop...Maar ze zijn allemaal leuk!
 

Terug
Bovenaan