Bodemrot?


Haasie

Active member
Lid geworden
18 november 2020
Berichten
36
Leeftijd
50
Ik heb sinds kort een soort van zwarte laag in de bodem op een plek in het aquarium. ik heb het flink omgewoeld en er kwamen belletjes omhoog. Het stonk naar een muffe putlucht. niet naar rotte eieren. Tijdens het omwoelen heb ik de hevel er boven gebruiken en zo de helft van het water vervangen. Moet ik nog iets anders doen?

De planten deden het eerst heel goed maar sinds de zomer heel veel baard alg gehad en planten die het niet goed deden. De waterwaardes (NO2 en NO3) zijn goed. Ik voeg ook CO2 toe en gebruik Easylife Profito plantenvoeding. De plek waar de zwarte laag zit is ook waar ik het voer doe. Ik denk dat ik te veel voer en dat dit dan tussen het zand gaat zitten.

Mijn plan is nu wat minder voeren. Schoteltje in het aquarium en daar het voer op doen?

Dit is het aquarium:
 
Bodemrot heeft meerdere oorzaken
1. Verdichten van de bodem waardoor de waterdoorloop stopt en er geen zuurstof meer aanwezig is
2. Klei of slib laag die water doorlaat stopt
3. Te hoog bodem pakket (die richeltjes voor terasjes zijn berucht)
4. Zware/grote voorwerpen op het zand, ook dan kan de bodem stikken

Oplossingen
Bodemverwarming
Regelmatig spoelen (veel troep)
Minder bodem aanbrengen
Grote ornamenten e.d in het zand op de glasbodem zetten

Zorg voor een bodem met een open structuur, combinatie van zand van bv. 0,2 tot 1,2 heeft erg de neiging om te verdichten, dwz dat de kleinste korrels de ruimte tussen de grotere korrels inneemt, het zelfde kan bij klei en veelvuldig gebruik van kleitabletten gebeuren, al is het afsluitende laagje maar een halve milimeter dik, dicht is dicht
Een goede bodem heeft ongeveer de zelfde korrel diameter, en dus een grote waterdoorlaat, een bodemverwarming kan dit nog stimuleren want warmer water gaat omhoog koeler water zakt, die op en neer gaande stroming zorgt voor een gezonde (lees rijk aan bacteriën) zelfreinigende bodem
Een bodemverwarming is niet bedoeld als bakverwarming, het gaat hierbij enkel om de circulatie in de bodem
 
Laatst bewerkt:
Gewoon filterzand gebruiken en regelmatig de bodem met je hand doorwoelen probleem opgelost.
 
Wat puntslakjes kan ook helpen om de bodem luchtig te houden.
 
Ik kreeg er een punthoofd van.
 
Had je al, nu werd het meer zichtbaar
 

Terug
Bovenaan