bodemrot + al langere tijd algen + vissen verdwijnen.


Dirtbag

Well-known member
Lid geworden
18 januari 2009
Berichten
124
Locatie
Terwolde
Goedendag allen, ik zet deze vraag maar in dit forum deel omdat dit misschien meerdere problemen in een is.

Ik heb sinds twee jaar een Trofis colisa 800 staan, de levende have heeft hiervoor in een Jewel 125 gezeten.

Bij de overplaatsing heb ik JBL manado voor de bodem gebruikt, er zit geen voedingsbodem in.

Filtering geschied met een JBL E900. in serie geschakeld met een Hydor externe 300 watt verwarming.

Verlichting is van 17:00 tot 00:00 aan en bestaat uit twee Philips T5 lampen 840 en 865.

De levende have bestaat uit Corydoras Panda's, deze zaten ook al in de oude Jewel en gedijen goed, ze kweken zo nu en dan ook nog wel eens.

Twee chinese algeneters (die zuignappen) die ook uit de jewel komen.

Ik heb otto's er in gehad, 10 stuks, deze hebben het maar 3 maand uitgehouden, er is er nu maar een over.

Ik wil eigenlijk Boraras brigittae houden en heb deze er in gehad, echter deze houden ook geen stand :(

Voor de rest heb ik Anetoma helena's, heel veel van deze slakken, minimaal een stuk of honderd, misschien zelfs 200. Kan dit misschien ook een reden zijn dat ik zoveel problemen heb?



Het probleem is eigenlijk dat ik altijd redelijk wat alg in dit aquarium heb, ik heb een keer 5 dagen blackout gehouden, dit heeft niets geholpen tegen de algen. Ook chemische middelen dit ik met tegenzin heb gebruikt hebben niets geholpen, een nadeel is dat het aquarium tegenover een raam heb staan.

Van de week heb ik een sera testbox gekocht.
Ph 6.5/7 ; GH 7; KH 5; NH4 0.0; NH3 0.003; NO2 0.0; NO3 50 (max schaal, moet ik eigenlijk nogmaals meten met verdunt water); PO4 2 á 3; FE0.1; CU 0.0.

Zo ziet het er nu uit.

Bekijk media item 174
Wat mij op dit moment vooral zorgen baart is een lichte vlek in de bodem:

Bekijk media item 175
Dit is geen lichtval, dit is een daadwerkelijke vlek.

Op dit moment ben ik dus bang dat ik bodemrot heb.

Ik vindt deze bodem erg mooi, in een ander aquarium heb ik wildkamp filterzand zitten, dus wil ik dat niet in deze hebben.

Is het verstandig om overnieuw te beginnen, planten en vissen bewaren, kan ik de bodem schoonmaken of kan ik deze beter vervangen? Filter schoonmaken? misschien alle sponzen en keramiek vervangen door nieuwe?

Is het een idee om dan meteen een bodemverwarming te zetten? Zal dit voorkomen dat ik opnieuw problemen ga krijgen?

Hoe kan ik als de bak leeg is alle alg van de achterwand verwijderen?

Ik heb nog twee 60 liter jewels staan die als een tijdelijk onderkomen voor de levende have kunnen dienen.

Veel vragen, ik hoop dat jullie mij kunnen helpen :)

db
 
Je hebt veel vuil in de bodem tegen het raam aan en ik zou de eerste 2 cm er dan uitzuigen en vervangen of uitwassen. kun je ook het raam goed schoonmaken daar. Als er in de hele bodem rotting zit dan heb je een groter pribleem. Bij de voorruit zie je dit vaker omdat daar vaak meer licht en zonlicht opvalt wat de algen een boost geeft.
Zelf zuig ik vaak eens in de maand even de voorste 2 cm met grind weg.
 
ik ben zelf toch bang dat je meer bodemrot hebt dan alleen op deze plek.. is ook best een flinke plek.

maak je je grind wel is schoon? (met zo´n gravel cleaner bijvoorbeeld)

wat ik zou doen:

vissen eruit en in 1van de 60cm´s stoppen, filter hierop verder laten draaien.
verder niet aan het filter zitten.

planten, hout, bodem uit te bak halen en goed algvrij maken.
bodem grondig wassen.

als de achterwand los in de bak zit (niet vastgekit) deze eruit pakken en met een schuurspons oid wassen... anders gewoon in de bak zelf.

alles terug plaatsen, dagje wachten, filter terug, vissen terug.

zoveel helena´s kan trouwens ook wel wijzen op overvoedering, zou zelf gewoon een 20stuks houden en de rest weggeven.
 
Geen gravel cleaner aanwezig, ik hebh et wel eens afgezogen maar dan komt er best wat bodem mee.
Achterwand is vastgekit en zal een schuurspons niet overleven, vaatwasborstel wel.

Overmaat aan helena's kan inderdaad door overvoedering komen, doordat ik continue krimpende bevolking heb gaat dat misschien nog wel eens fout. Ik zat aan 0 tot 5 helena's te denken.
Wat er met de rest gebeurd, waarschijnlijk GFT bak (als iemand ze wil hebben zijn ze welkom om ze te halen)

Is het een idee om dan met de grote schoonmaak meteen een bodemverwarming te plaatsen tegen toekomstige problemen?

db
 
geen idee of bodemverwarming daarvoor helpt.

gravel cleaner kan wat dat betreft handig zijn.
je kan het ook gewoon met alleen een slang doen, alle grind die je dan opzuigt was je uit en gooi je weer terug in de bak.
dit doe je dan elke maand op een ander gedeelte van de bak bijvoorbeeld.

bodem lijkt mij ook gigantisch dik aan de achterkant? mag allemaal wel ietsje lager.
 
denk toch dat het puur door de licht inval komt zie je wel meer dit.
oplossing zou zijn grind weg halen van de rand rand schoonmaken en dan weer aan vullen met grind.
grindrand afplakken met zwarte tape zo dat er geen direct zon/licht meer op het grind maar kan komen.
mocht je willen weten of je bodem daad werkelijk verder is aangetast simpel op verschillende plaatsen even wat grind opzuigen
heeft dit de normale kleur en geur niet aan de hand.
is het verkleurd of zie je bellen omhoog komen of stinkt het naar rotte eieren foute boel

groet

jaap
 
Ik zie het langs de hele voorruit dus die hele lijn zou ik eruit zuigen en dan kijken of het elders ook in de bodem niet goed eruit ziet. Zoals ik al zei komt het nogal snel door licht bij de voorruit. Jaap merkt dat ook al op;)
 
Daarnet maar even een bodemafzuiging gemaakt van een fanta fles en wat slang en de bodem maar eens afgeslobberd. Eerst het hout en de stenen er uitgehaald, die blijven er nog maar even uit.

In den positieve, de oto's waarvan ik dacht dat er maar eentje over was gebleven heb ik er opeens nog eens 4 meer gezien :)

Er kwam veel stofachtig materiaal mee.

De (not so) LFS is morgen niet open dus zal morgen niet wat kunnen doen in de trend van grote veranderingen.

db
 
Zou er toch een laag uithalen, tot 3 cm. Het vuil wat er tussen gaat zitten kan verstikken, wat zwart water tot gevolg geeft.
En heb je dat,is er ook kans op methaan. omdat onder de 3 cm geen zuurstof meer is.
 
TS: een paar tips om je bak weer op en top te krijgen. Zorg dat je vissen en planten NIET meer in je bak zitten. en dan:

De hele bodem eruit en spoelen onder HEET water ( zo heet mogelijk) en dan minstens een uur zo heet mogelijk laten staan. (NIET kokend water gebruiken!)
Idem voor de andere decoratie, zoals grote stenen, hout, maar ook slangen van de filter en/of luchtpompje.
Hetzelfde geldt ook voor alle filtermedia, normaal niet zo goed, maar je moet nu van een heleboel foute kiemen af en die zitten OOK in je filter, helaas.
Zet dan je bak, met de achterwand vol met handwarm water en los daarin 1 liter DUNNE BLEEK ( 3%) per 50 liter water in op, of op de hele inhoud 1 kilo soda. Echt helemaal VOL totdat hij overloopt.
Laat de bak en de rest gewoon 24 -48 uur staan. Maakt intussen de lichtkap en lampen schoon met scchoonmaakazij
Spoel nu alles heel goed af met koud water, de bak zelf minstens 30 minuten onder een lopend kraan spoelen ( douche of bad)
Maak daarna alles droog en zet indien mogelijk de bak zelf LEEG in de zon of op de verwarming, zo vervliegt eventueel chloor voor minimaal 24 uur.
Ruim ALLE Helena's op en schaf ( later) torenslakjes aan, deze woelen de bodem constant dooreen, maar met Helena's blijven er geen over.

Opnieuw inrichten:

1) gebruik een bodemverwarming met gering vermogen, deze zal altijd blijven branden en zo een convectiestroom op gang houden waardoor er water uit de bodem opstijgt en er vers, zuurstofrijk water in de bodem dringt.
2) gebruik niet meer dan 3 cm bodem bedekking, zet later planten vast met keramische ringen en wat vislijn, stop die onder de bodembedekking.
3) plaats nu de overige decoratie en slangen.
4) vul je filter met (van inlaat naar uitlaat) grove mat, syporax, Purigen,+zakje, fijne watten.
5) vul de bak met vers water, maar voeg zowel plantenmest als een waterbereider toe, in de helft van de voorgeschreven hoeveelheid.
6) zijn je lampen ouder dan 2 jaar, koop nieuwe en gebruik reflectoren.
7) gebruik niets meer van je oude planten, maar regel nieuwe van lfs OF medeaquarioten.
8) Gebruik bactopur of een gelijkwaardig bacteriepreparaat om de nitrietpiek te omzeilen.
9) verlicht je bak zo dat alle verlichting aan is gedurende 10 uur per dag, aaneengesloten.
10) voeg elke dag vleibare mest toe, in de helft van de voorgeschreven hoeveelheid.
11) meet na 2 weken de waterwaardes en als je geen nitriet waarneemt,( door bactopur voorkomen dan kun je de vissen weer in de bak zetten.

Is een hele handleiding geworden, maar wel eentje die bewezen werkt. Succes ermee.
 
Zo, dat is een stevige handleiding :)

Heeft het dan nut om water te gebruiken uit de trofis 1500 die ik ook heb staan? Of is dit af te raden? Ik probeer eigenlijk twee verschillende aquaria te hebben. Hoewel het allebeide gezelschapsaquaria zijn.

Alvast bedankt :)

db
 
Als je de mogenlijkheid hebt water te pakken van een goed draaiend ander aquarium kan dat helpen het gaat echter vooral om de baccies in je filter die je geelimineerd hebt. Wat filtermateriaal uit een goed lopende bak is dan een betere optie of beide in jou geval.
 
Als je de mogenlijkheid hebt water te pakken van een goed draaiend ander aquarium kan dat helpen het gaat echter vooral om de baccies in je filter die je geelimineerd hebt. Wat filtermateriaal uit een goed lopende bak is dan een betere optie of beide in jou geval.

:thumbs:
In het water zitten inderdaad erg weinig nuttige bacterien.
 
Hmm. ik kan kijken of ik de witte keramieken bolletjes van de 1500 halveer en in de 800 doe en dan beiden aanvul met nieuwe.

db
 
Misschien kun je een vieze spons uit de oude even licht uitknijpen in de nieuwe bak. Althans als de waarden een beetje overeenkomen.
 
in een reactie op het door BigSmoke voorgestelde maatregelen en in het licht van de veronderstelde blauwbacterie probleem
en gezien het probleem om vast te stellen welke soort blauwbacterie het hier handelt het volgende
Blauwalgen leven niet alleen in zoet en zout water maar ook in de grond, op rotsen, takken en boomstammen. In de tropen leven ze als epifyten op bladeren van planten. Sommige soorten kunnen zeer hoge temperaturen, tot zelfs 75-85 °C, verdragen en leven in heetwaterbronnen.
dus in hoeverre dit gaat helpen is een vraag
let wel ik zeg niet dat het voor andere soorten alg niet werkt en als je zoveel problemen hebt met je bak is het zeker een aanrader
alleen is het de vraag of het bij het door de ts aangekaarte probleem ook de oplossing is

groet
jaap
 
De kans dat de Cyano´s in aquaria dezelfde zijn als de extremofielen in heet waterbronnen is vermoed ik niet zo groot.
 
Wel, alles in huis gehaald minus de benodigde plantjes, dat zal nog wel een paar dagen duren voordat die er weer in kunnen. Nu dus iets doen wat ik altijd heb begrepen wat een grote "NIET DOEN" is bij aquaria. Schoonmaken met chloorhoudend spul.

Bekijk media item 184
Niet helemaal merkvast gebleven met de suggesties mbt filtermateriaal. Er voor gekozen om de kant en klare pads van JBL weer te gebruiken en de Purigen in een van de mandjes te doen in de uitsparing in de spons.

In plaats van de oude Manado schoon te maken heb ik nieuwe gehaald. In de veronderstelling dat ik de vorige keer een 25 liter zak had gehaald en wat over heb gehouden nu dus een 10 liter zak gehaald. blijkt de oude zak met nog 1/3 overschot ook een 10 liter zak te zijn geweest. DUM DUM. :)

TL buizen zijn een jaar oud, echter ik heb dezelfde nieuw klaar liggen dus die gaan er in.

Ook het oude hout en stenen komen er niet meer in.

Iemand nog suggesties om het filter van binnen helemaal schoon te krijgen? Inlaat op uitlaat vastknopen met chloorwater er in en maar laten draaien?

db
 
Bekijk media item 185
Druk in de week, met twee liter op net geen 200 liter water (halve dosering, te weinig flessen gehaald) binnen 20 uur al een verandering van de achterwand van heb ik je daar toch even :)

Ik heb nog drie flessen gehaald en zit te twijfelen of ik er nog twee ga toevoegen. Misschien waren het thermofielen maar geen chloorofielen :)

db
 
TS: een paar tips om je bak weer op en top te krijgen. Zorg dat je vissen en planten NIET meer in je bak zitten. en dan:

De hele bodem eruit en spoelen onder HEET water ( zo heet mogelijk) en dan minstens een uur zo heet mogelijk laten staan. (NIET kokend water gebruiken!)
Idem voor de andere decoratie, zoals grote stenen, hout, maar ook slangen van de filter en/of luchtpompje.
Hetzelfde geldt ook voor alle filtermedia, normaal niet zo goed, maar je moet nu van een heleboel foute kiemen af en die zitten OOK in je filter, helaas.
Zet dan je bak, met de achterwand vol met handwarm water en los daarin 1 liter DUNNE BLEEK ( 3%) per 50 liter water in op, of op de hele inhoud 1 kilo soda. Echt helemaal VOL totdat hij overloopt.
Laat de bak en de rest gewoon 24 -48 uur staan. Maakt intussen de lichtkap en lampen schoon met scchoonmaakazij
Spoel nu alles heel goed af met koud water, de bak zelf minstens 30 minuten onder een lopend kraan spoelen ( douche of bad)
Maak daarna alles droog en zet indien mogelijk de bak zelf LEEG in de zon of op de verwarming, zo vervliegt eventueel chloor voor minimaal 24 uur.
Ruim ALLE Helena's op en schaf ( later) torenslakjes aan, deze woelen de bodem constant dooreen, maar met Helena's blijven er geen over.

Opnieuw inrichten:

1) gebruik een bodemverwarming met gering vermogen, deze zal altijd blijven branden en zo een convectiestroom op gang houden waardoor er water uit de bodem opstijgt en er vers, zuurstofrijk water in de bodem dringt.
2) gebruik niet meer dan 3 cm bodem bedekking, zet later planten vast met keramische ringen en wat vislijn, stop die onder de bodembedekking.
3) plaats nu de overige decoratie en slangen.
4) vul je filter met (van inlaat naar uitlaat) grove mat, syporax, Purigen,+zakje, fijne watten.
5) vul de bak met vers water, maar voeg zowel plantenmest als een waterbereider toe, in de helft van de voorgeschreven hoeveelheid.
6) zijn je lampen ouder dan 2 jaar, koop nieuwe en gebruik reflectoren.
7) gebruik niets meer van je oude planten, maar regel nieuwe van lfs OF medeaquarioten.
8) Gebruik bactopur of een gelijkwaardig bacteriepreparaat om de nitrietpiek te omzeilen.
9) verlicht je bak zo dat alle verlichting aan is gedurende 10 uur per dag, aaneengesloten.
10) voeg elke dag vleibare mest toe, in de helft van de voorgeschreven hoeveelheid.
11) meet na 2 weken de waterwaardes en als je geen nitriet waarneemt,( door bactopur voorkomen dan kun je de vissen weer in de bak zetten.

Is een hele handleiding geworden, maar wel eentje die bewezen werkt. Succes ermee.
Hoe vermijd je nu een nitrietpiek met baktopur? ik heb altijd begrepen dat baktopur de bacterien doodt en je dus opnieuw een ammonium en nitrietpiek te wacht staat!! Naar mijn ervaring heb je meer aan denitrol van JBL om die pieken te vermijden.
 
Bactopur is medicatie tegen bacterien dus dat zou ik zeker niet gebruiken bij de opstart:)

http://www.beest.nl/nl/aquarium/med...pur-50-ml---sera-aquarium-medicijn/g77/p3872/

In veel producten die je koopt voor de opstart zitten enkel of veel afbraakbacterien dus die voorkomen niet altijd een nitrietpiek. Er zijn wel enkele goede preparaten waaronder de Velda producten zoals ik mij herinner. Zelf verkruimel ik gewoon wat voer en laat de natuur zn werk verder doen gedurende zo n 4 weken.
 
denk dat BigSmoke hier een type fout gemaakt heeft
als je al wat wil toevoegen is dit een betere sera toxivec
 
Sera Toxivec? Ook dat is toch geen bacterie preparaat?

Sera toxivec met de innovatieve QuickClean-formule verwijdert gevaarljike, voor vissen en filterbacteriën bedreigende schadelijke stoffen onmiddellijk uit het aquariumwater. Het parallele effect tegen verschillende belastingen maakt het daarbij bijzonder waardevol. De snelle werking van sera toxivec verwijdert ammonium en nitriet binnen de kortste tijd. Daardoor verhinderd het de omzetting in nitraat en bestrijd meteen de algengroei. Ook wordt het agressieve chloor uit het leidingwater verwijdert. Evenzo werkt het tegen resten van ingezette desinfecteer- en geneesmiddelen. Maar sera toxivec kan nog meer: Het bindt betrouwbaar giftige zware metalen zoals koper, zink, lood en zelfs kwikzilver. Zo kunnen deze schadelijke stoffen voor de vissen en evenzo voor de nuttige bacteriën in het biofilter geen gevaar meer vormen. Het aantal keren dat er water ververst moet worden wordt daardoor gereduceerd. Als nodig, dat wil zeggen bij bijzonder hoge belastingswaarden, is het mogelijk sera toxivec zonder problemen hoger te doseren. Ook een tweede toediening van sera toxivec na een a twee uur is mogelijk.

Ik heb trouwens Sera Nitrivec gehaald.



Het vloeibare filtermedium van buitengewone klasse




    • Breekt voederresten, ammonium en nitriet biologisch af
    • Biedt de nuttige reinigingsbacteriën een vestigingsgebied
    • Creëert een biologisch actieve leefruimte
In het aquariumwater ontstaan door uitscheidings- en afbraakprocessen voortdurend de gevaarlijke stoffen ammonium en nitriet.
sera bio nitrivec, een biotechnologisch product van sera, bevat miljoenen reinigingsbacteriën, met behulp waarvan een stabiel biologisch evenwicht snel en betrouwbaar tot stand komt en waardoor de geproduceerde giftige stoffen continu afgebroken worden.
Het bovendien erin aanwezige minerale vulkanische gesteente verwijdert schadelijke stoffen, bindt vertroebelingen op een effectieve manier en biedt de reinigingsbacteriën een geschikt vestigingsgebied. Voor gezond, helder en biologisch actief water.
Maakt in combinatie met sera aquatan een visbestand al na 24 uur mogelijk!

Als waterbereider heb ik Tetra aquasafe klaar staan.

Vandaag het chloor water uit het aquarium gelaten, grondig uitgespoten en omdat ik niet achter de achterwand kan spuiten de bak weer volgezet met schoon water en een uurtje de slang er langzaam in hebben laten lopen. Verdunning verkrijgen. Straks nog even het water er weer uit laten en dan de bak op de kop op de tuintafel laten uitlekken en dampen.

Zo'n Trofis bak is trouwens zwaar genoeg om in je uppie op te tillen, ook al is het slechts een 80 cm.

db
 
Ik heb zeer bewust BACTOPUR geschreven, ik wil namelijk OOK van eventuele kiemen af, die geheid gaan groeien als de bak weer ingericht wordt, De baccies zijn al dood door de behandeling, maar de kiemen niet. Die sterven af NADAT ze weer gaan groeien, dan zorgt BACTOPUR voor de dood van deze jonge kiemen.
Kijk en in dat licht bezien heb je dan een werkelijk grote schoonmaak gehouden....! De bactopur wordt door de kool in de filter in een paar dagen weer afgebroken en dan kunnen de baccies in je filter gaan groeien en zo de nitrietpiek tegengaan. Als je echter filtermedia uit je oude bakken gebruikt, dan doodt je idd de baccies die op en in deze media leven en werkt het dus averechts! Zoals jullie kunnen lezen, schrijf ik duidelijk voor wat er in het filter gebruikt moet worden. Ik ga niet een paginalange lijst opstellen van wat je allemaal NIET moet gebruiken.

Maar iedereen is vrij om daar vanaf te wijken, maar de resultaten zullen dan ook anders zijn, dan door mij omschreven.
 
  • Leuk
Waarderingen: Rubz
Ik heb zeer bewust BACTOPUR geschreven, ik wil namelijk OOK van eventuele kiemen af, die geheid gaan groeien als de bak weer ingericht wordt, De baccies zijn al dood door de behandeling, maar de kiemen niet. Die sterven af NADAT ze weer gaan groeien, dan zorgt BACTOPUR voor de dood van deze jonge kiemen.
Kijk en in dat licht bezien heb je dan een werkelijk grote schoonmaak gehouden....! De bactopur wordt door de kool in de filter in een paar dagen weer afgebroken en dan kunnen de baccies in je filter gaan groeien en zo de nitrietpiek tegengaan. Als je echter filtermedia uit je oude bakken gebruikt, dan doodt je idd de baccies die op en in deze media leven en werkt het dus averechts! Zoals jullie kunnen lezen, schrijf ik duidelijk voor wat er in het filter gebruikt moet worden. Ik ga niet een paginalange lijst opstellen van wat je allemaal NIET moet gebruiken.

Maar iedereen is vrij om daar vanaf te wijken, maar de resultaten zullen dan ook anders zijn, dan door mij omschreven.

Je stappenplan wordt zeer zeker bijzonder op prijs gesteld :)
Ik persoonlijk ben een klein beetje op het verkeerde been gezet door de volgende regel:
8) Gebruik bactopur of een gelijkwaardig bacteriepreparaat om de nitrietpiek te omzeilen.

Ik ken bactopur niet, door de zinsopbouw lijkt het alsof het een bacterie preparaat is, dus iets wat de goede beestjes bevat die hierdoor het filter sneller in een goed werkend biologische machine maken :)

Vraag ik mij natuurlijk af, als ik baktopur gebruik en vervolgens een bacteriestarter, maakt de bactopur ook niet meteen korte metten met de bacteriestarter?

Of moet ik dan de bak een paar dagen met bodem en planten en baktopur laten draaien en dan pas een bacteriestarter toevoegen?

/edit, begrijp ik het goed en is Baktopur tegen een assortiment visziekten en niet tegen de groei van de algen? Als dat zo is kan ik dus inderdaad een bacteriestarter en baktopur tegelijkertijd gebruiken toch?

Bij voorbaat dank.

db
 
Hmmm. als je zegt dat het bacteriën uit de goede bak uit het filter ook afmaakt hebben bacteriën uit een potje ook geen kans. Duh.

:oops:

db
 
Ik zou wel even nagaan of het uberhaupt wijs is om deze bodem te gaan wassen. Het lijkt op soil en dat is niet echt aan te raden. Je verliest en voedingstoffen en er is kans dat je een lekkere drek bende in je teiltje hebt. Ik had de rotte plek gewoon elke week wat afgezogen. Er zit enorm veel rotzooi in de bodem.
 
IK zou in een bak Nooit soil nemen.
WEl in een garnalenbakje.
Maar niet in een 80 cm.

En waar, Dirtbag , haal jij chloor vandaan, in je water? Wordt in Nederland niet meer toegepast.
Plus, zou het zo zijn, verdampt het wel.
 
Ik zou wel even nagaan of het uberhaupt wijs is om deze bodem te gaan wassen. Het lijkt op soil en dat is niet echt aan te raden. Je verliest en voedingstoffen en er is kans dat je een lekkere drek bende in je teiltje hebt. Ik had de rotte plek gewoon elke week wat afgezogen. Er zit enorm veel rotzooi in de bodem.

Deze bodem moet zeer zeker goed gewassen worden, het is een zeer lichte bodem waar behoorlijk veel stof in zit, het is geen zand bodem maar heeft een korrelgrootte van rond de 1 mm.
JBL manado .

En waar, Dirtbag , haal jij chloor vandaan, in je water?

Vorderman.

db
 

Terug
Bovenaan