Bodemfilter in combinatie met Aquael PAT-mini filter (20L)


S

Sharkoon

Guest
superfish_aqua20_filter_idea.png



Hallo,

Zou dit kunnen werken?
Indien de afbeelding niet werkt: Een bodemfilter aansluiten op de beluchtingsaansluiting van een Aquael PAT-mini filter. De hoge stroomsnelheid van de uitlaat zou in plaats van lucht ook water moeten kunnen aanzuigen (meer zelfs dan lucht gok ik omdat water "onsamendrukbaar" is). De vraag is... hoeveel* en is het genoeg?

De doorstroomsnelheid van het bodemfilter hoeft van mij niet heel hoog. Te hoog is niet goed voor de planten zeggen ze en een lichte doorstroom is goed genoeg, denk ik!, voor de bacteriecultuur als bio-filter. Uiteraard gebruik ik redelijk grote steentjes (>2 mm) zodat water makkelijk door de bodem stroomt.

In de bak wil ik guppies houden en kweken, niet extreem, eerst maar 3 vrouwtjes, een mannetje en kijken hoe dat gaat. Misschien in de toekomst vuurgarnalen erin of erbij.

Waarom deze constructie? Ik wil graag:
*Een stil aquarium, staat op de slaapkamer en deze Aquael is stil las ik op het forum.
*Groot bio-filter voor goed water
*Een sponsfilter voor helder water dat ik kan uitknijpen om de zoveel tijd.
(*Chemisch filter, ik moet nog ergens koolstof kwijt. Ik dacht in de spons ofzo.)

*Als iemand dit zou willen testen met de Aquael PAT-mini zou dat geweldig zijn! :D Een manier om te testen: Een beluchtings-slang op de beluchtingsaansluiting doe en de andere kant in een glas water hangen. Misschien de slang vol water om het te starten. En dan meten hoe lang het duurt voordat een glas water (250ml ongeveer) leeg is.
 
Kwestie van uit proberen.
Maar, met een luchtpompje krijg je beter resultaat, is met kraantje te regelen.
Heb je die pomp ook niet nodig.
 
De hoge stroomsnelheid van de uitlaat zou in plaats van lucht ook water moeten kunnen aanzuigen (meer zelfs dan lucht gok ik omdat water "onsamendrukbaar" is).
Hier zou het wel eens mis kunnen gaan. Water is véél zwaarder dan lucht per volume. Dus ook véél zwaarder om aan te zuigen. En het moet ook nog de zwaartekracht overwinnen. Dit filtertje kennende zien wij het niet lukken.
 
Ik heb deze filter ook en heb daar ook mn twijfels bij hoor. Daarbij is de mini Pat uitstekend voor zo n bakje van 20 liter.
 
  • Leuk
Waarderingen: Majo
Bedankt voor de reacties!

Mijn ervaring met een andere bak (lang geleden) is dat de bodem bomvol poep ging zitten, dus dan leek een bodemfilter mij wel ideaal om dat voor het grootste gedeelte weg te zuigen.

Een luchtpompje maakt in mijn ervaring te veel lawaai, vandaar het voorstel voor deze constructie.

Ik denk dat ik het over een andere boeg gooi. Een zandbodem zonder bodemfilter, maar wel de mini Pat die over de bodem blaast en zo uitwerpselen op filtert. Zou dat kunnen werken? Je hebt altijd wel dode hoeken ben ik bang.

Het lijkt mij wel goed om ook chemisch te filteren (dan vooral koolstof). Hoe zou ik dat kunnen combineren met de mini Pat? Hmm... paar korrels in dat buisje (10) vastzetten? Hoeveel koolstof heb je nodig voor 20L?
 
chemische filtering is helemaal niet nodig. zeker niet met kool.
kool is alleen nodig net na medicijn gebruik.

veel poep in/op de bodem? zelf afhevelen :)
misschien dat je vorige bak ook een hele grove bodem had? hier gaat vuil erg snel tussen zitten.

het zand wat je zojuist net al voorstelde werkt prima. hier gaat vuil niet gauw tussen zitten.
 
Ik dacht dat filteren over kool goed is voor heel veel dingen en ook het verwijderen van de gele kleur van het water.

Dit vond ik bijvoorbeeld over kool van een Aquael product:

kool.png


Ik heb nu eerst maar Easy-Life vloeibaar filtermedium gekocht om het water mooi te houden.
 
Zijn allemaal stoffen die normaal gesproken niet in het drinkwater zitten natuurlijk en daarom alleen te gebruiken na een medicijnkuur zoals eerder aangegeven.
Vuil van de bodem kan je afhevelen tijdens de wekelijkse waterwissel en is er niks aan de hand.
 
Hier zou het wel eens mis kunnen gaan. Water is véél zwaarder dan lucht per volume. Dus ook véél zwaarder om aan te zuigen. En het moet ook nog de zwaartekracht overwinnen. Dit filtertje kennende zien wij het niet lukken.
Bedankt voor de reacties!

Mijn ervaring met een andere bak (lang geleden) is dat de bodem bomvol poep ging zitten, dus dan leek een bodemfilter mij wel ideaal om dat voor het grootste gedeelte weg te zuigen.

Een luchtpompje maakt in mijn ervaring te veel lawaai, vandaar het voorstel voor deze constructie.

Ik denk dat ik het over een andere boeg gooi. Een zandbodem zonder bodemfilter, maar wel de mini Pat die over de bodem blaast en zo uitwerpselen op filtert. Zou dat kunnen werken? Je hebt altijd wel dode hoeken ben ik bang.

Het lijkt mij wel goed om ook chemisch te filteren (dan vooral koolstof). Hoe zou ik dat kunnen combineren met de mini Pat? Hmm... paar korrels in dat buisje (10) vastzetten? Hoeveel koolstof heb je nodig voor 20L?


Dat filter, met de staande buizen op lucht , zal prima werken,hoor.

IK heb zelf ook bodem afzuiging, waar het water in een bioloogje gaat, zij 2 bakken, die er kraakhelder bij staan. en gewoon op lucht.
Het gaat niet hard. maar dat hoeft ook niet.

Zand slaat ook dicht. net als grint. Filterzand ook, ondanks ddat ze zeggen dat het niet waar is. Stof zakt overal in.
 
Ik dacht dat filteren over kool goed is voor heel veel dingen en ook het verwijderen van de gele kleur van het water.

Dit vond ik bijvoorbeeld over kool van een Aquael product:

Bekijk bijlage 8535

Ik heb nu eerst maar Easy-Life vloeibaar filtermedium gekocht om het water mooi te houden.
Actieve kool is inderdaad goed voor wanneer je medicijnen gebruikt hebt of voor de gele kleur, maar zeker niet om permanent in de filter te houden.
Actieve kool geeft na verloop van tijd zijn opgenomen stoffen ook terug af, wat zorgt dat alles wat hij gefilterd heeft er terug uitkomt.
Hierdoor actieve kool niet langer dan enkele weken gebruiken.

Ik weet niet hoe je door filtermedium wilt zorgen dat je water mooi wordt, filtermedium helpt de bacterien in de filter zodat ze nitriet,nitraat en amonium omzetten. Niet bepaald zweefvuil of dergelijke.
 
Bij het opstarten krijg je bacterie. Alleen , dat zijn snelle jongen.
De nitrificerende zijn trage bacterie, dus die geef je een boost , met Easy-Life vloeibaar filtermedium.
Dat zijn de nitri bactrie.
Dan open ze weer gelijk op.
 
Bedankt voor de reacties. Ik heb uiteindelijk gekozen voor (fijn)zand, dat vond ik mooier dan grote steentjes.
De witte/beige kleur van de bodem schijnt de kleur van vuurgarnalen niet te bevorderen, maar ik vind zwarte steentjes er nep uit zien. Alsof ze geverfd zijn. ;)
Ik heb misschien een denkfout gemaakt, er stond dat na het toevoegen van Easy-Life Filter Medium het water kristalhelder wordt na enige uren, maar daar bedoelen ze waarschijnlijk mee dat de troebel die ontstaat door het middel zelf dan verdwijnt?

Tekst op flesje:
easy-life_filter_medium.jpg


Tekst op website zegt veel meer: http://www.onlineaquariumspullen.nl/nl/easy-life-vloeibaar-filtermedium.html

Citaat van website (bijna te mooi om allemaal waar te zijn, maar wel weer dat het water helder wordt):
Easy-Life vloeibaar filtermedium
Easy-Life Vloeibaar Filtermedium is het meest veelzijdige waterbehandelingsproduct op de markt. Het kan gebruikt worden om water kristalhelder te maken. Het wordt toegepast als waterbereider, onderhoudsproduct, stimulator (o.a. van plantengroei) en profylaxe (voorkoming van infecties). Verder is het een effectieve oplosser voor een breed scala aan problemen in zoet- en zeewater. Het is bovendien 100% natuurlijk en zeer veilig in gebruik.

Alle werkingen op een rij:

Effect op vissen

  • De stress bij vissen wordt verkleind
  • Verhoogt de weerstand bij garnalen en vissen
  • Betere kleuring van de dieren
  • Bevordert de kweek
  • Voorkomt bacteriële infecties
  • geneest bakteriële aandoeningen zoals verkleefde vinnen en ontstekingen
  • na een medicijnbehandeling herstellen de dieren veel sneller
Effect op waterkwaliteit - biofilters - bacteriën

  • Water wordt kristalhelder
  • Zware metalen worden verwijderd (bijv. koper, cadmium, nikkel)
  • Schadelijke bacteriën worden verwijderd
  • Derwijdert chemicaliën en medicijnresten
  • De waterkwaliteit wordt verbeterd en gestabiliseerd
  • Vieze geurtjes worden verwijderd
  • Voorkomt algproblemen
  • Voegt kontinu kleine hoeveelheden zuurstof toe aan het water
  • Nuttige bakteriën vermeerderen zich veel sneller
  • Biofilters werken effektiever en gaan langer mee
  • Aquaria starten veel sneller op
Effect op aquariumplanten

  • essentiële mineralen en sporenelementen worden toegevoegd sterke groeiverbetering


De bak was in het begin aardig troebel door het zand. Desondanks ik het zand wel 15x uitgespoeld heb. Dit weekend heeft de bak een beetje gele kleur gekregen door het (cholla) hout denk ik.
Wat kan ik daar nu het beste aan doen om het weg te halen?
Gewoon met wekelijkse waterverversing er langzaam uithalen?
Of toch kort (nachtje?) over kool filteren?

Hieronder een foto van de bak na drie dagen draaien (gele kleur zie je niet doordat de camera alles witter maakt, zand is ook niet zo wit als op foto).

20L_sharkoon_dag_003.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Seachem Purigen haalt onder andere kleurstoffen uit je water.
Misschien is dat een optie? Kan ook in het filter blijven itt actieve kool.
Ik weet nu wel niet in hoeverre je dit in de aquael kwijt kunt. Zelf nooit aquael gehad maar als ik het zo zie lijkt er niet veel plaats voor filtermedia?
De Purigen bolletjes zijn zodanig mini dat je volgens mijn genoodzaakt bent ze te gebruiken in speciaal daarvoor bestemde zakjes van seachem...In jouw bakje zou je maar een zeer kleine hoeveelheid nodig hebben dus de zakjes zijn misschien te groot dan...
Het zorgt daarentegen wel effectief voor zeer helder water...
 
Chollawood verkleurt hier het water niet. Leuk dat je ook in Grunn woont;)
 
Chollawood verkleurt hier het water niet. Leuk dat je ook in Grunn woont;)
Jazeker, Groningen is erg leuk, ik woon in de stad.

Hmm, ik heb wel voor het weekend paar druppels (oude) Easy-Life Profito toegevoegd.
Dat spul is oranje en misschien geeft het zand, het hout en de steen in het begin een beetje af en (hopelijk) later niet meer.
Ik heb het hout niet behandeld zoals koken, gewoon in stukjes gezaagd en erin gedaan.
Ik zal komende tijd kijken wat de verkleuring doet, misschien valt het mee.

Ik ben eigenlijk wel tevreden met hoe de bak er nu uitziet en dan moet de boel nog groeien ook nog. :)
Heb nog wel getwijfeld tussen guppy's en vuurgarnalen, maar ik ga nu toch echt voor vuurgarnalen.

De Aquael PAT mini maakt helaas wel iets meer geluid dan ik zou willen, klinkt als ratelen, ik ga nog even navragen of dat zo hoort.
 
Ik realiseer me net dat het verkleuren van het water nog wel eens erger kan worden in de toekomst, haha.
Ik heb namelijk ook Catappa bladeren gekocht voor de garnalen en die verkleuren het water, volgens het internet.
Misschien moet dit in een apart topic, maar zijn er ook bladeren die de waterkwaliteit verbeteren (en lekker voor de garnalen zijn) zonder het water te verkleuren? :p
Of is waterkwaliteit verbeteren via 'natuurlijke' manier gelijk aan gekleurd water?
 
elk blad zal het water iets bruinen, hoe erg dat is ligt aan de hoeveelheid blad en hoeveelheid water.

zelf heb ik een keer een cattapa blad in een liter maatbeker gestoken, water werd vrij bruin.

zo´n zelfde blad in mijn 20liter bakje haalt weinig uit. (kwa kleuring dan)
 
Korte vraag over de Pat mini aquael. Hoe stil zijn deze eigenlijk? Ik had de pomp al omgeruild, maar deze is even luid.

Ik kan de pomp best goed horen als ik naast de bak sta. Verder hoor ik de pomp eigenlijk niet omdat ander geluid het overheerst (van de straat, koelkast, cv etc.).

Misschien ben ik ook wel te veel eisend...
 
Ik heb er 2 draaien maar moet echt mijn oor bij de bak houden om het geluid te kunnen horen.
En heb nog echt een goed gehoor,half jaar geleden getest! ;)
 
dacht dat die heel stil moest zijn.

krijg er morgen zelf 1 binnen dus ben benieuwd.
 
Ik heb er nu 4 draaien en ik hoor ze geen van allen.
Ze zijn echt muisstil!

Edit: een muis piept harder :D
 
Bedankt voor de snelle reacties.

Dus als je de bak met pomp op je slaapkamer naast je kussen zet en het is verder buiten en binnen helemaal stil dan hoor je de pomp nog niet?

Het probleem is dat het allemaal een beetje subjectief is... is het aanwezig zoemen van mijn pomp normaal of niet...


Oke ik denk dat ik het probleem weet. Ik heb mijn pomp met de zuignappen vast tegen het glas, als ik dat niet doe (met de hand vasthoud) is ie echt heel stil ja. Gebruiken jullie misschien dat 'hang-systeem'?
 
nou heb m binnen, met de zuignappen aan het glas gezet en ik hoor eigenlijk niks.
 
Bedankt voor de reactie. Dan lijkt het er toch op dat de pomp stiller hoort te zijn.

Ik had de mijne gekocht (en omgeruild) bij onlineaquariumspullen.nl, waar had jij de pomp gekocht? Misschien heeft deze aanbieder tijdelijk een slechte batch.
 
Gekocht bij onlineaquariumspullen :)
 

Terug
Bovenaan