Bodembewoners

A

Aquaboy

Guest
Ik zoek een leuke bodembewoner(s) voor mijn aquarium.
De Rhinogobius duospilus lijkt mij wel mooi.
Gaat deze samen met vijfstreepbarbelen en diamantgoerami's?

En eet deze algen?
Ik vind weinig terug over deze vis op het internet dus ik hoor graag ervaringen!
 
Wat voor aquarium heb je, en wat voor bodem en beplanting?

Volgens mij eet die gobie niet echt alg, als je een gondel zoekt die dat wel doet, Google eens op stiphodon, die worden vaak als algetende grondels verkocht.
 
Echt algen eten ze niet maar wel wat natuurlijk. Zelf heb ik de C. Panda als bodembewoner en die zijn ook erg leuk.

Kijk anders eens in het album van Seabait.
 
Die C. Panda's lijken mij ook heel leuk maar ik heb een bodem van grind is dat een groot probleem?
Ik zie dat ze ook vaak op grind gehouden worden dus daarom de vraag.
 
En qua beplanting heb ik 2 java varens, javamos en van de rest ken ik de naam niet kijk een bij mijn foto album dan kun je het zien
 
De stiphodon is ook best schattig maar er liggen wel geen stenen in mijn aquarium is dat noodzakelijk voor hun?
Mijn aquarium is 200L
 
Als het grind maar niet scherp is want dat is voor bodembewoners niet fijn natuurlijk.
De Rhinogobius eten geen algen,Stiphodons wel wat maar moet je niet van verwachten dat het opvalt,zijn verder ook vissen die je het beste in een bak met veel stenen en heel veel stroming kan houden.
 
Bedankt voor de info!
Jammer genoeg houden goerami's niet echt van stroming...
 
Ken jij anders nog leuke bodembewoners?
 
Grind is eigenlijk ongeschikt is voor alle bodembewoners in mijn ogen. Ik zou overwegen je bodem te vervangen voor filterzand en een 10-15 corydoras te nemen.
 
Die ik echt leuk vind zijn er ook die stroming en stenen nodig hebben maar Corydoras zijn ook heel leuk en wel een optie voor je bak als je grind niet scherp is tenminste.
 
Het is niet zo scherp je moet wel heel hard duwen om je te snijden.
 
Maar hoe maak je stroming?
 
Stromingspompen, zo'n bak heet een hillstream. Google maar eens.
 
Wauwww echt wel cool!
 
Ik zie toch vaak mensen die corydas houden op grind en iemand op het forum had daar betere ervaringen mee dan met zand:)
Dus vind het vervangen wel drastisch dus ik ga het eerst proberen en als het echt niet gaat dan vervang ik de bodem.
 
Dat mensen ze erop houden en ze in leven blijven betekent nog niet dat het ook in het belang is van dieren. Als ik het natuurlijke gedrag van Cory's bekijk is het dan ze 2cm head first de bodem in duiken, onmogelijk met grind. Het zal best gaan maar of je het moet willen..
 
Mijn vader ziet het gewoon niet echt zitten om een andere bodem erin te doen als het met de andere in principe ook kan...
 
Grind is niet de meest goede oplossing maar zoals John al aangeeft kan het wel als het maar niet scherp is.
 
Ok!
Maar ik twijfel tussen cydoras of otocinclussen wat denken jullie dat het beste is?
 
Voorlopig zou ik iig nog geen Otocinclus nemen want dat zijn niet de makkelijkste visjes voor een bak die nog niet zo lang staat namelijk.
 
Dus de cory dan!
Welke Cory soort raad je dan aan?
 
Valt te zien hoe warm je water is, sommige soorten hebben het liefst wat koeler terwijl anderen best wel heet kunnen :p.
 
Rond de 26 graden is mijn aquarium.
 
Rond de 26 graden is mijn aquarium.
das pittig warm :eek: is dit door de hitte of staat je thermometer echt op 26? met de gourami's en vijfstreepbarbelen zou ik dus sowieso al niet voor panda's gaan want ze gaan hun kapotzweten. De Sterbai kan best warm dacht ik...
 
Voorlopig zou ik iig nog geen Otocinclus nemen want dat zijn niet de makkelijkste visjes voor een bak die nog niet zo lang staat namelijk.

Daarbij heb je vaak veel uitval heb ik begrepen.
 
Dat heb ik ook gehoord ja.
En door de warmte is de temperatuur iets boven de 26 graden.
Maar dat is geen probleem want het is ook bedoeld om rond de 26 graden te draaien.
 
Is een bodembewoner een must do voor een aquarium?
De Crossocheilus Siamensis komt uit het zelfde werelddeel als de gourami's en de vijfstreepbarbelen.
En is een perfecte algeneter die erg sterk lijkt op de siamese algeneter.
Ze worden best groot dus daarom dacht ik aan een schooltje van 3 à 5 stuks.
5 is volgens mij echt wel het maximum.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Nog geen ervaringen mee maar denk niet dat deze echt bodem-bodem zijn zoals cory's (correct me if im wrong). Corys scholen graag samen en zwemmen gezellig overal naar toe, ik denk dat de siamese algeneter meer door het aquarium heen zwemt en niet echt bij soortgenoten hangt??
 
Dat vind ik het leuke aan die algeneter dat ze niet de heletijd op de bodem hangen en dat ze best actief zijn plus het feit dat ze koning der algeneters zijn!
 
Ja dat klopt zeker en vast , het is een algeneter dat wel effectief algen eet :p
 
:p
Mijn aquarium is groot genoeg naar wat ik gelezen heb:c.
Dit is dan mijn visbestand: 10-15 vijfstreepbarbelen, koppeltje diamant goerami's en 2-5 Crossocheilus Siamensis of Epalzeorhynchus siamensis.
Is dat te veel voor een 200 l aquarium of zal dat lukken?
 
Je hebt dan een bovenzwemmer, schooltje middenin en wat vanonder, zeker niet te veel dus maar de Siamese algeneters worden wel snel 15-20 cm hoor dus een bak van 1.2meter mag wel, hoe groot is je bak in afmetingen?
 
Dat is natuurlijk een site die vissen verkoopt, ze willen ook zoveel mogelijk verkopen :p. Dat ze maar 12 cm worden is ook niet waar, dus ik zou echt wel voor 1.2meter gaan. Een meter is opzich wel goed maar ze groeien natuurlijk :p
 
Terug
Bovenaan