Bodem voor walstad-methode


tiggelman

Member
Lid geworden
27 februari 2024
Berichten
5
Leeftijd
22
Beste forumleden,

Voor mijn walstad-aquarium heb ik potgrond nodig onder mijn normale grindlaag. Ik heb toevallig al 2 zakken grond liggen in de tuin, ongeopend. Het betreft een zak biologische moestuingrond en een zak biologische aanplantgrond. Ik vroeg mij af of ik 1 van die zakken kan gebruiken, of dat er iets mis mee is? Als ik ze niet kan gebruiken, wat moet ik anders gebruiken?

Gr. Tiggelman


WhatsApp Image 2024-02-28 at 17.40.35.jpeg
WhatsApp Image 2024-02-28 at 17.40.34.jpeg
 
Potgrond raad men af lees ik in onderstaand topic maar wellicht heb je iets aan dit topic:

 
Ik had dit nog in de map 'wallstad' staan. Weet niet meer waar ik het vandaan heb, maar wellicht heb je er wat aan:

voor een 35 literbakje
5 kilo filterzand
2 liter tuinaarde zonder extra toevoegingen
kwart lyet lateriet
20 gram JBL ferropol (=) poeder
100 gram beenmeel
1 potje mini omoscote NPK-40-20-20 c.a 5 zijn voldoende voor 6 maanden

alles mengen in een emmer, water toevoegen en een stevige massa van kneden. Afdekken met fijn grind van 8cm dikte
 
Ik had dit nog in de map 'wallstad' staan. Weet niet meer waar ik het vandaan heb, maar wellicht heb je er wat aan:

voor een 35 literbakje
5 kilo filterzand
2 liter tuinaarde zonder extra toevoegingen
kwart lyet lateriet
20 gram JBL ferropol (=) poeder
100 gram beenmeel
1 potje mini omoscote NPK-40-20-20 c.a 5 zijn voldoende voor 6 maanden

alles mengen in een emmer, water toevoegen en een stevige massa van kneden. Afdekken met fijn grind van 8cm dikte
Weet je wat, ik probeer het wel als het financieel een beetje behapbaar is!
 
Ik had dit nog in de map 'wallstad' staan. Weet niet meer waar ik het vandaan heb, maar wellicht heb je er wat aan:

voor een 35 literbakje
5 kilo filterzand
2 liter tuinaarde zonder extra toevoegingen
kwart lyet lateriet
20 gram JBL ferropol (=) poeder
100 gram beenmeel
1 potje mini omoscote NPK-40-20-20 c.a 5 zijn voldoende voor 6 maanden

alles mengen in een emmer, water toevoegen en een stevige massa van kneden. Afdekken met fijn grind van 8cm dikte
Hoi Cornelius,

Wat is eigenlijk de functie van het filterzand denk je?

En die tuinaarde, koop je dat of kan je het ook uit de tuin scheppen?

Ik heb ook even naar de JBL ferropol gekeken, maar klopt het dat dit niet in poedervorm bestaat maar slechts vloeibaar?

Gr. Tiggelman
 
Hoi Cornelius,

Wat is eigenlijk de functie van het filterzand denk je?

En die tuinaarde, koop je dat of kan je het ook uit de tuin scheppen?

Ik heb ook even naar de JBL ferropol gekeken, maar klopt het dat dit niet in poedervorm bestaat maar slechts vloeibaar?

Gr. Tiggelman
In de link die John hierboven heeft geplaatst word alles uitgelegd
 
Ik had dit nog in de map 'wallstad' staan. Weet niet meer waar ik het vandaan heb, maar wellicht heb je er wat aan:

voor een 35 literbakje
5 kilo filterzand
2 liter tuinaarde zonder extra toevoegingen
kwart lyet lateriet
20 gram JBL ferropol (=) poeder
100 gram beenmeel
1 potje mini omoscote NPK-40-20-20 c.a 5 zijn voldoende voor 6 maanden

alles mengen in een emmer, water toevoegen en een stevige massa van kneden. Afdekken met fijn grind van 8cm dikte
In de link van John noemt edje op 31 jan 2021 ongeveer hetzelfde recept.
 
Hoi Cornelius,

Wat is eigenlijk de functie van het filterzand denk je?

En die tuinaarde, koop je dat of kan je het ook uit de tuin scheppen?

Ik heb ook even naar de JBL ferropol gekeken, maar klopt het dat dit niet in poedervorm bestaat maar slechts vloeibaar?

Gr. Tiggelman
Potgrond gaat drijven, het filterzand is het gewicht dat dit tegenhoud. Zelf heb ik planten gekweekt op potgrond. De Walstad methode is iets wat vroeger ook wel opgang vond. Je moet echter wel uitkijken met potgrond. In een aantal soorten zit bemesting of andere toevoegingen die kunnen leiden tot een hoog ammoniak gehalte. Eigenlijk moet je "echte" en dus vooral zuivere compost hebben. Heel weinig verlichting en nauwelijks tot geen waterverversingen. Het is zoals wij onze eerste bakken, eigenlijk toen noodgedwongen, hielden. Wil je echt Walstad dan ga je eigenlijk nog verder door een nóg lagere lichtsterkte, invallend (zon-)licht bijvoorbeeld.
 
  • Leuk
Waarderingen: Miro
Hier lees je in het kort Walstads eigen aanpak met Miracle Grow Organic Choice Potting Soil: https://dianawalstad.com/wp-content/uploads/2023/05/shrimprcs2023.pdf

Deze mix heeft een heel erg lage hoeveelheid NPK, 0.10, 0.05 en 0.05 % respectievelijk. In de meeste NL'se potgronden zitten ze allemaal ruim boven de 10%.
Als je Walstad wilt nabootsen zul je dus idd zelf iets moeten maken.

Wat het meest in de buurt komt qua kant-en-klare grond is denk ik vijveraarde.
 

Terug
Bovenaan