Bodem vervangen


Timmermans80

Well-known member
Lid geworden
29 september 2012
Berichten
362
Locatie
Rosmalen
Hallo,

Ik heb inmiddels een jaar een Rio 125 (80 cm) in gebruik. De indeling en aankleding is niet gigantisch veranderd in dat jaar, hoewel ik wel behoorlijk met planten heb gespeeld.
Ik overweeg nu de bodem te vervangen voor iets donkerders. Enerzijds omdat ik dat mooier vind, maar ik ook verwacht dat dit voor de inwoners prettiger is en de kleuren van plant en dier beter uitkomen.

Nu heb ik een bodem bestaand uit klein grind en rivierzand. Eerst was dat nog mooi gescheiden maar het liep natuurlijk onoverkomelijk in elkaar over. De keuze voor zand was bewust....ik heb corydorassen, L nummers en dwergcichlides dus de bodem mag niet scherp zijn.

Ik heb daarom twee vragen.

Allereerst:
Wat voor een soort bodem raden jullie me aan? Liefst met voorbeelden zodat ik even kan kijken.

Vraag twee:
Op welke manier kan ik de bodem het best vervangen? Afhevelen lijkt me het eenvoudigst, maar hoe breng ik de nieuwe bodem dan eenvoudig in? Ik heb namelijk geen opvang aquarium dus het liefst laat ik de vissen in de bak. De planten zullen er sowieso wel uit moeten.

Dank voor het meedenken weer!
 
zwart zand van de hornbach erg mooi en fijn voor cory's..... heb ik zelf in mijn net opgestarte expert 30 bak. Ik zou het idd afhevelen, en nieuwe bodem eerst wassen en dan met bijv. een grote mok hand erop richting bodem en eruit laten vallen zoiets?? Heb er geen ervaring mee hoor.
In je bodem zitten wel de meeste bacteri�n dus hou wel je waterwaarden in de gaten na de wissel en het filter even niet schoonmaken....
 
Waarom niet alleen de zichtkant.
Zuig de helf weg,vul het aan.
Geen risico met bacterie.
 
Bodem vervangen kan heel simpel door het alle planten er uit te halen en met een hevelslang of een plactic beker het grind weg te zuigen/scheppen. Terugplaatsen kan met een pvcbuis met een grote diameter. Pvcbuis schuin op de grond richten en grind erin.
 
Zwart zand van de hornbach is fijn, maar die zit niet in de buurt....andere alternatieven (heb niet gekeken of ik dat online kan bestellen trouwens maar dat zoek ik dan nog even uit). Alleen de zichtkant vervangen....uiteindelijk kijk je naar de totaalbak dus zou ik voor alles kiezen.
 
Volgens mij kan ik dus online niet bestellen bij de Hornbach. Zijn er mensen met ervaring met bodems van de meer bekende merken als jbl, Dennerle oid?
 
Iemand ervaring met Dennerle diamant grind? Ik heb dan alleen geen zand meer voor de Corry's.
 

Terug
Bovenaan