Bodem vervangen


Thijs35

Well-known member
Lid geworden
19 januari 2021
Berichten
768
Leeftijd
38
Goeie avond ik hat een bodem probleem met me voedings bodem die dicht geslipt was en maar van blauw alg last bleef houden heb nu alle planten er uit ge trokken en 85 % van de bodem is er ook al uit de vissen ziten er nog in heb meteen me filter verschoont en 80% water ververst wat raden jullie voor bodem aan ? Aan gezien ik corydoras vissen wil hebben soi lijkt me niet handig in een draaiend aqarium met vissen en ik wil zekker geen voedings bodem meer heb ik van geleerd groetjes thijs
 
Oke.ik.wil wel weer een beplante bak hebben als ik het zand er in doe dan wel even de vissen uit de bak denk ik en nu voorde rest even nix meer doen aan de bak en klopt het van die voedings bodems dat het gaat roken en blauw alg veroorzaakt?
 
Oke daar zijn geen verschillende van kwa scherpte en noem maar op die vout wil ik ook niet meer maken en daar kunnen gewoon planten in groeien neem ik aan ik heb me co2 nog en klei bolletjes en vloeibaare plante voeding
 
Oke en met welke kleur zand komen je vissen het mooist uit?
 
Hoi @Thijs35 - Thijs.

Ik weet eigenlijk niet goed wat ik van je topic moet denken..

Je hebt het filter verschoont. Heb je het filter te sterk verschoont dan ben je veel bacteriën kwijt. Met een nieuwe bodem loop je ook weer het risico van een nitriet en ammoniak piek.

Persoonlijk vraag ik me af of het niet slim zou zijn als je een paar speciekuipen hebt (wit voor de vissen) van de bouwmarkt. Op die manier kun je de planten en vissen apart zetten en het filter draaiend houden.

Vervolgens kun je in alle rust aan de slag met je aquarium. En het vervolgens inrichten en de tijd geven met het filter. Bij de vissen zou ik zolang een binnenfilter gebruiken in de speciekuip.
 
Ik heb het filter in het aqarium water in een emmer schoon gemaakt en de witte fijn filter vervangen dus niet te schoon gemaakt maar zo dat hij snel de waas uit het aqarium filtertert en niet dicht slipt ik ga morge kuipen hallen zo dat ik het water op kan vangen zaterdag en de vissen in de kuip kan doen en naar de herinrichting het water weer terug kan dan doen
 
Je bodem is er dus uit en je filter schoongemaakt. Al met al veel bacterien kwijt. De nieuwe bodem kun je er wel indoen terwijl de vissen in je bak zitten denk ik. Je hebt een flinke verversing gedaan lees ik.
Ik zou zelf dus gewoon de nieuwe bodem erin doen en dan de planten en dan erg zuinig voeren de komende tijd en monitoren. Je kan de vissen in een kuip doen maar daar draait ook geen filter dus dat biedt weinig soelaas dan denk ik.
Ik heb ook weleens de bodem vervangen met vissen erin en daarna goed monitoren en zuinig voeren.
 
Oke top ik laat jet nu tot zaterdag rusten
 
Ben benieuwd hoe lang het duurt voor hij weer schoon getroken iskwa water
 
Hij is wel wal wat helderder dan gister avond
 

Bijlagen

  • 20230905_132207.jpg
    20230905_132207.jpg
    4 MB · Weergaven: 35

Terug
Bovenaan