Bodem schoonmaken en garnalen


A

Aerialgirl

Guest
Ik ben helemaal nieuw met garnaaltjes. Mijn bak staat nu 3 weken in te draaien.

Over 2 weken heeft mijn aquariumzaak de garnalen die ik wil: De oranje rili

Ik vind het niet erg als de Betta die er ook in komt er af en toe eentje pakt, zolang hij maar niet de hele bevolking uitroeit :D

Omdat ik nieuw ben met garnalen wil ik graag het volgende weten: als je een bodemzuiger gebruikt, hoe voorkom je dan dat je je (baby) garnalen opzuigt?!! :S
 
Er zit een zwarte zandbodem in dus in ieder geval de volwassen wit/oranje garnalen zullen wel goed zichtbaar zijn..
 
Ik zou niks aan de bodem doen want de garnalen ruimen de troep wel op.
 
Dat voorkom je dan niet, beter om een dun stuk luchtslang te gebruiken.
 
Zelf doe ik nooit iets aan de bodems en de garnaaltjes ruimen de restjes wel op. Belangrijk is om ook met mate te voeren.
 
De mijne ook hoor maar het gaat soms ook wel goed. Misschien moet je de Betta eerst rustig uitleggen dat het medebewoners zijn en geen eten:juggle:
 
Zelf doe ik nooit iets aan de bodems en de garnaaltjes ruimen de restjes wel op. Belangrijk is om ook met mate te voeren.

Dit klinkt mij als muziek in de oren. Er zitten echter ook 2 neritina slakken bij straks. En een Betta. Ruimen de garnalen ook uitwerpselen op? :juggle:
 
Hah
Wil je niet ontmoedigen, maar mijn betta at zelfs volwassen garnalen op.

Haha, dat was een pittig mannetje dan.
Ik heb van meerdere mensen gehoord dat het aan het karakter van de Betta ligt hoe veel hij er achteraan gaat en er op eet.
Zoals ik al zei vind ik het niet erg als er af en toe eentje op zijn menu komt, maar ik wil wel een populatie garnalen overhouden.
Het blijft dus even afwachten!
 
Dat voorkom je dan niet, beter om een dun stuk luchtslang te gebruiken.

Dat moet wel heel dun zijn dan..
Ik ga even aankijken hoe goed zij de bodem zelf schoonmaken. Hopelijk is het dan niet nodig de bodem te zuigen..
 
Het beste wat je kan doen is een gaasvergiet kopen en als je dan je water wat je afhevelt in een emmer opvangt, zet je de gaasvergiet in d egootsteen end aar giet je de emmer in leeg, alles wat je aan bewoners heb opgezogen blijft dan in die gaasvergiet.
 
Het beste wat je kan doen is een gaasvergiet kopen en als je dan je water wat je afhevelt in een emmer opvangt, zet je de gaasvergiet in d egootsteen end aar giet je de emmer in leeg, alles wat je aan bewoners heb opgezogen blijft dan in die gaasvergiet.
Slim. Wil het liever voorkomen maar zo gaan ze tenminste zeker niet de afvoer in!
 
Ik gebruik soms daarvoor een klein zeefje want de net geboren kleintjes kunnen makkelijk door net iets grovere mazen.
 
Is en blijft een risico met een Betta iig en zou echt heel zonde zijn van de garnalen.
Welke bodem heb je en hoeveel liter is de bak?
 
Is en blijft een risico met een Betta iig en zou echt heel zonde zijn van de garnalen.
Welke bodem heb je en hoeveel liter is de bak?
Mee eens dat als hij ze echt hard gaat opjagen en de populatie uitroeien dat het zonde is.
Ik heb een 30 liter bak met zwarte zandbodem. Expres neocardina uitgezocht.

Ik had bedacht volgende week 2 neritina slakken in de bak te doen, over 2 weken draait hij 5 weken in, dan zo'n 15 garnalen erbij en na een tijdje de Betta.

Mocht hij ze echt allemaal op willen eten geef ik ze aan een vriendin die ze bij goerami's heeft en er goed voor gaat zorgen
 
Denk dat de Goerami s ze ook wel lusten hoor;)
 
Dan valt dat weer mee maar ik had ze bij de Honinggourami s in 2 jaar geleden maar daar hebben de kleintjes het niet overleefd. In principe is alles wat in de bek van de vis past een potentiele prooi.
Dus dan hangt het af van de schuilplekken die je in de bak hebt en het karakter van de vis(sen).
 
Denk dat de Goerami s ze ook wel lusten hoor;)
Ik had ook de combinatie goerami en vuurgarnalen. Heb ze er nooit actief op zien jagen. En had nog steeds over de 200 vuurgarnalen.


Maar inderdaad, combinatie vissen en garnalen blijft altijd een risico..In ieder geval kweekten die vuurgarnalej bij mij zo gigantisch hard (en het waren er al heel veel) dat het mij ook niks uitmaakte als er een werd opgegeten.
 
Ik had ook de combinatie goerami en vuurgarnalen. Heb ze er nooit actief op zien jagen. En had nog steeds over de 200 vuurgarnalen.


Maar inderdaad, combinatie vissen en garnalen blijft altijd een risico..In ieder geval kweekten die vuurgarnalej bij mij zo gigantisch hard (en het waren er al heel veel) dat het mij ook niks uitmaakte als er een werd opgegeten.

Daarom lekker snel voortplantende garnaaltjes nemen:D
 

Terug
Bovenaan