Bodem ongeschikt voor corydoras


RoyK

Well-known member
Lid geworden
25 april 2017
Berichten
125
Leeftijd
48
Beste mensen,


Ik heb een vraagje betreffende een aanpassing die ik overweeg t.o.v. mijn bodem. Na een probleem met mijn corydora's ben ik erachter gekomen dat mijn bodem niet geheel geschikt is voor de Corydoras (te scherp).

Nu overweeg ik om de bodem gedeeltelijk te vervangen. Ik wil de achterkant (hoeken) verhogen d.m.v. een terras met het huidige bodemgrind. In het midden van de bak en de gehele voorkant wil ik dan een soort zand plaatsen die geschikt is voor de meeste bodemvissen (zeker voor de cory's). Ik wil wel kleine stukjes per keer doen i.v.m de voedingsbodem die eronder ligt en de nadelige effecten op de waterkwaliteit.

Nu is mijn vraag of de cory's dan zo slim zijn om dan voor het zandgedeelte te kiezen?

De verhouding wordt dan ongeveer 2/3 zand en 1/3 het huidige grind.
Dit gaat over een juwel rio 240.

Of is het gewoon onverstandig en zou ik de gehele bodem moeten vervangen?

Wat ik liever niet doe, i.v.m. de flinke klus die me dan te wachten staat en het onstabiel worden van de bak door teveel voedingsbodem effect op het water.

Ik ben benieuwd naar jullie meningen en advies,
Alvast bedankt,
 
Hele goede vraag en ik verwacht niet dat ze het oude grind gaan mijden maar dat is wat ik ervan denk. Zelf zou ik alles eruit gooien en ook de voedingsbodem. Je kunt net zo goed met klei of voedingsbollen werken.
 
  • Leuk
Waarderingen: RoyK
Ik zat in dezelfde situatie zoals u. Corydorassen waarvan de baarddraden begonnen af te slijten, en in het aquarium een binnenfilter van juwel. Ik heb de hele bodem vervangen. heb er nog geen seconde spijt van gehad. Het enige probleem kan zijn dat de bacterien in de binnenfilter geen stromend water hebben en daardoor afsterven. Dit heb ik opgelost door het filtermateriaal in een emmer water te stoppen, en om de 5 min alles wat heen en weer te schudden in het water. Geen idee of dit veel helpt, maar ik heb geen enkele dode vis gehad, of algen, of nitriet. De bodem vervangen, de bak uitkuisen en het opnieuw inrichten heeft me ongeveer 4u gekost. Ook had ik een voedingsbodem, best dat die eruit is. Voedingsbolletjes zijn veel beter.
 
Tijdens het werken even de filter via een emmer laten draaien als het anders droog komt te staan.
 
Beste reageerders,

Duidelijk dat jullie kiezen voor het vervangen van de gehele bodem.

Dit heb ik opgelost door het filtermateriaal in een emmer water te stoppen, en om de 5 min alles wat heen en weer te schudden in het water.

Wat heb je met het water in het aquarium gedaan?
 
Beste reageerders,

Duidelijk dat jullie kiezen voor het vervangen van de gehele bodem.



Wat heb je met het water in het aquarium gedaan?
In het water zitten niet veel bacterien, dus zo belangrijk is dit niet. Ik heb denk ik 3 emmers water gespaard op 180 liter bruto, dus misschien 20%
 
Allen nogmaals bedankt voor jullie reacties,

Ik zal eens gaan kijken hoe ik dit probleempje ga takelen.
Mijn eerste ingeving was geen cory's meer, Maar mijn vrouw vindt de cory's de leukste en liefste visjes dus moet ik het probleem toch gaan oplossen.

  • Als ik het goed begrijp filter laten doorwerken in een emmer, gaat wel lukken denk ik.
  • Ongeveer 25% water bewaren met de vissen natuurlijk
  • grind + voedingsbodem eruit
  • Op schonen van de bak ? hij is nu immers leeg
  • Nieuwe ondergrond erin (tips)
  • Planten plaatsen en decoratie
  • Kleibolletjes plaatsen
  • Vissen er terug in
  • Vingers kruisen of alles goed komt.
Heb ik het zo een beetje?
 
Als je het snel zegt lijkt het net niets.

Hier heb ik het voor de vakantie net gedaan. De bodem vervangen. Het is een mega klus maar wel een heel belonende klus.
Succes!
 
  • Leuk
Waarderingen: RoyK
Ik zou een bodem gebruiken zoals bv Aquasand van de Hornbach. Is prima geschikt voor Cory s. Dus water bewarenb is niet zo van belang want daar zitten erg weinig nuttige bacterien in. Je filter en de bodem bevatten veruit de meeste.
Na het weer installeren van alles wel zuinig voeren en de waarden in de gaten houden. Tijdens de werkzaamheden kunnen de vissen tijdelijk wel even in een emmer.
 
  • Leuk
Waarderingen: RoyK
Ik zou een bodem gebruiken zoals bv Aquasand van de Hornbach. Is prima geschikt voor Cory s. Dus water bewarenb is niet zo van belang want daar zitten erg weinig nuttige bacterien in. Je filter en de bodem bevatten veruit de meeste.
Na het weer installeren van alles wel zuinig voeren en de waarden in de gaten houden. Tijdens de werkzaamheden kunnen de vissen tijdelijk wel even in een emmer.
Bedoel je in een emmer die ene dag (zonder filter draaiend) of gedurende een week zodat de nieuwe zandbodem weer wat bacteriën bevat?

Ik zit namelijk met hetzelfde issue. 4 weken terug aquarium heringericht met nieuw fijn grond maar ben bang dat t toch te scherp is voor de Corrys. Sta dus t punt toch weer leeghalen en nu met zand
 
Je zou kunnen overwegen om meteen ook over te schakelen van interne naar externe filter (een heel pak makkelijker om te reinigen).
Laat de nieuwe filter dan wel minstens 3 weken indraaien alvorens de interne te verwijderen.
 

Terug
Bovenaan