Bodem omgooien


TomAmsAqua

Active member
Lid geworden
31 augustus 2022
Berichten
39
Leeftijd
32
Goedenavond allen,

Ik ben drie weken op vakantie geweest, waarbij iemand hielp bij het voeren maar de filters niet durfde schoon te maken.

Lang verhaal kort: De bak heb ik flink moeten schoonmaken en zijn helaas enkele visjes overleden.

Nu wil ik ook meteen de bak vernieuwen, gezien het al een puinhoop is en ik gek word van mijn bodem.
Momenteel heb ik erg licht zwart grind met een voedingsbodem, die voor ontzetten veel troep zorgt en ik eigenlijk iets anders wil nemen wat goed voor mijn Ancistrus vissen is.

Ik hoef hier geen natuurlijke donkere tinten, maar goed te onderhouden bodem (bij schoonmaken dat niet alles omhoog komt, momenteel heb ik ook gewoon moeite om de ontlasting van de vissen goed eruit te filteren omdat alles meteen mee omhoog de slang in gaat)

Hebben jullie aub een mooie oplossing voor mij? Zie onderstaande foto's van rampzalige huidige situatie. (heb stenen bij elkaar gedaan, omdat de planten weg zijn gehaald en mijn ancistrus gewoon bedekt kunnen liggen)

Hoor graag van jullie
 

Bijlagen

  • WhatsApp Image 2023-06-26 at 20.32.46.jpeg
    WhatsApp Image 2023-06-26 at 20.32.46.jpeg
    60.1 KB · Weergaven: 77
  • WhatsApp Image 2023-06-26 at 20.32.45.jpeg
    WhatsApp Image 2023-06-26 at 20.32.45.jpeg
    40.3 KB · Weergaven: 80
  • WhatsApp Image 2023-06-26 at 20.32.45 (1).jpeg
    WhatsApp Image 2023-06-26 at 20.32.45 (1).jpeg
    64.1 KB · Weergaven: 77
Waarom geen planten? Ik zou wel iets van voeding de bodem gebruiken mocht je planten willen toevoegen. Het filter niet schoonmaken is niet zn ramp. De bodem verstoren is ook niet het beste iedee. Belangrijkste is het water schoon houden voor de vissen.

Waar zit je zelf aan te denken? Ik zou zorgen voor veel verstopplekken, hout en planten. Een voedingsbodem voor de planten en ik gebruik graag filterzand als bodem.
 
Hoe groot is dit bakje? en heb je alleen een binnenfilter? Hoeveel Ancistrus heb je erin? Veel vragen, maar geeft een indicatie voor gerichte tips.
 
Voor allen:

Ik zat aan kiezels te denken, omdat ik dan gemakkelijk het vuil van de ontlasting en andere afval weg kan halen uit het aquarium zonder dat ik het er een bende van maak.

is dat een slecht idee met ancistrus?


Waarom geen planten? Ik zou wel iets van voeding de bodem gebruiken mocht je planten willen toevoegen. Het filter niet schoonmaken is niet zn ramp. De bodem verstoren is ook niet het beste iedee. Belangrijkste is het water schoon houden voor de vissen.

Waar zit je zelf aan te denken? Ik zou zorgen voor veel verstopplekken, hout en planten. Een voedingsbodem voor de planten en ik gebruik graag filterzand als bodem.

De planten waar dusdanig smerig dat ik ze verwijderd heb, zodra ik nieuwe bodem erin heb gedaan zal ik er weer planten in doen met voedingstabletten eronder (Denk veilig aan waterpest voor het begin)

De bodem is een beetje het probleem, het lukt mij niet zonder het grind te verstoren om het afval uit het aquarium te halen, het vuil blijft of gewoon liggen, of ik neem grind en al mee met opzuigen (ik gebruik een normale doorzichtige slang die ik ook voor waterverversen gebruik)

Ik zat inderdaad aan filterzand te denken, alleen hoe zorg ik ervoor dat het filterzand blijft liggen als ik de bodem schoonmaak? Ik wil inderdaad ook eventueel hout erin verwerken en iets minder stenen, ik heb bewust ook gekozen voor een decoratieve holle nepsteen zodat mijn ancistrussen erin kunnen schuilen.
Hoe groot is dit bakje? en heb je alleen een binnenfilter? Hoeveel Ancistrus heb je erin? Veel vragen, maar geeft een indicatie voor gerichte tips.
Product lengte59 cm
Product breedte32 cm
Product hoogte43 cm

er zitten 5 ancistrus nu in.... ik heb namelijk, per ongeluk, het stel de eitjes laten uitbroeden... ik hoop op korte termijn een huis te vinden voor in ieder geval 2 van de babies (zijn nu 2-3 cm) zodat er genoeg ruimte is.

Ik bouw de bak om hun heen, dus genoeg ruimte voor 3 ancistrus qua schuilplekjes

Ik heb ook een buitenfilter die ik in de dode hoek van het aquarium deed, alleen lekte deze opeens voor mijn vakantie en had ik geen tijd voor vervanging te regelen.
Idee: Voedingsbodem eruit en zandbodem erin. Voeding van aquariumbemesting.nl gebruiken. Kan je planten zetten met kleibolletjes, ben je van troep af die mee omhoog komt.

Zandbodem, bedoel je dan hetzelfde als Don1262?
 
Zand heb je in verschillende vormen. Ik benoem filterzand omdat deze hele ronde korrels heeft wat beter zuurstofrijk water in je bodem laat stromen.

Je wilt namelijk een schone bodem, de bacteriën die daar in zitten hebben zuurstof nodig om al het vuil af te breken.

Maar het vuil komt ergens vandaan.
Misschien geef je te veel voedsel, dode planten kunnen veel organisch materiaal in je aquarium achter laten. Maar de verzwakte planten hebben ook een oorzaak die je in de toekomst zal moeten voorkomen.

Draait je filter goed? In principe zou je met een redelijk stromend filter al het vuil moeten kunnen opvangen. Ik zou zelfs misschien een klein filtertje er bij zetten en die op de bodem richten zodat je een goedde stroming over je bodem heen hebt.

Verder zou ik 100% van het water wisselen want het ziet er wel naar uit dat dat geen kwaad kan. Al het vuil op de bodem is heel erg belastend.

Het filter moet goed doorlopen, deze kan je in een emmer water van het aquaruim uitknijpen, maar onder de kraan kan ook geen kwaad. We leven tenslotte niet in amerika met hun chloor in het water.

Het is vooral zaak dat het water helemaal schoon is, de bodem met rust gelaten word, de filter goed doorloopt maar niet grondig word schoon gemaakt. Het glas van het aquarium laat je het liefst ook helemaal met rust. Alleen dan kan je het een beetje stabiel houden.
En ook echt niet te veel voeren. Daar komt het vuil vandaan. Die poepfabrieken kunnen wel met een beetje minder.

Ook is het nodig wat vaker water te wisselen omdat je geen planten hebt

Het is heel normaal dat er wat vuil op de bodem kan liggen, daar heb je je gezonde bodem voor nodig, en hoe vaker je dat verstoord hoe slechter het zn werk doet.
 
Goedenavond allen,

Ik ben drie weken op vakantie geweest, waarbij iemand hielp bij het voeren maar de filters niet durfde schoon te maken.

Lang verhaal kort: De bak heb ik flink moeten schoonmaken en zijn helaas enkele visjes overleden.

Nu wil ik ook meteen de bak vernieuwen, gezien het al een puinhoop is en ik gek word van mijn bodem.
Momenteel heb ik erg licht zwart grind met een voedingsbodem, die voor ontzetten veel troep zorgt en ik eigenlijk iets anders wil nemen wat goed voor mijn Ancistrus vissen is.

Ik hoef hier geen natuurlijke donkere tinten, maar goed te onderhouden bodem (bij schoonmaken dat niet alles omhoog komt, momenteel heb ik ook gewoon moeite om de ontlasting van de vissen goed eruit te filteren omdat alles meteen mee omhoog de slang in gaat)

Hebben jullie aub een mooie oplossing voor mij? Zie onderstaande foto's van rampzalige huidige situatie. (heb stenen bij elkaar gedaan, omdat de planten weg zijn gehaald en mijn ancistrus gewoon bedekt kunnen liggen)

Hoor graag van jullie
Forumlid @Fozzy had recent een tip.
Ik geloof van aquariumbemesting.nl bij losse poeders bestellen leem en kleibolletjesmix en dit een dun laagje als eerste in je aquarium gevolgd door de afdeklaag.
 
Forumlid @Fozzy had recent een tip.
Ik geloof van aquariumbemesting.nl bij losse poeders bestellen leem en kleibolletjesmix en dit een dun laagje als eerste in je aquarium gevolgd door de afdeklaag.
losse poeders, leem en kleibolletes mix? Daar moete nda nplanten boven komen neem ik aan. en dan filterzand eroverheen?

Ik heb ook het gevoel dat de voedingsbodem gewoon merendeel nu boven het grind is en alles viezig maakrt.
 
Ja, de poeders kun je over de bodem strooien en daarover grind, filterzand of welke bodem je ook wil.
en later als de bak draait kun je van die kleibollenmix ook bolletjes draaien om bij de planten te duwen in de Bodem.
 
losse poeders, leem en kleibolletes mix? Daar moete nda nplanten boven komen neem ik aan. en dan filterzand eroverheen?

Ik heb ook het gevoel dat de voedingsbodem gewoon merendeel nu boven het grind is en alles viezig maakrt.
Grind is zwaarder dan de voedingsbodem dus als je dat niet goed ingesloten houd komt het inderdaad wat omhoog. Hoe beter de voeding ingesloten is hoe beter de waterkolom ook schoon blijft. Het doel is om te zorgen dat de wortels het opnemen en het niet te veel in het water komt.

Tegelijkertijd wil je niet dat het helemaal dichtslipt. Dan komen er namelijk anearobische bacteriën die ook nuttig zijn alleen niet zo effectief werken als de bacteriën die zuurstof uit het water halen (aerobische bacteriën)

Je kan de voedingsbodem ook in filterzakken stoppen daar groeien de wortels doorheen en de voeding blijft mooi in de zak. Daar overheen kan je weer grind of zand doen.
 
Waarom geen planten? Ik zou wel iets van voeding de bodem gebruiken mocht je planten willen toevoegen. Het filter niet schoonmaken is niet zn ramp. De bodem verstoren is ook niet het beste iedee. Belangrijkste is het water schoon houden voor de vissen.

Waar zit je zelf aan te denken? Ik zou zorgen voor veel verstopplekken, hout en planten. Een voedingsbodem voor de planten en ik gebruik graag filterzand als bodem.
Ik zou zeker géén voedingsbodem doen. Deze werkt ong een half jaar en daarna verliest hij zijn waarde totaal. Vervolgens gaat dit rotten en zodra de bodem weer eens een beetje wordt verstoord (plant verplaatsen bijv.) krijg je allerlei afvalstoffen zoals nitriet in ongewenste concentraties in je water. Bovendien doen de meeste (niet al te moeilijke) planten het prima met vloeibare meststoffen in het water alleen, desnoods duw je zo af en toe een kleiblokje in de grond als bodem bemesting.

Verder helpen bijvoorbeeld corydoras of garnalen ook heeeeel goed om je bodem schoon te houden! Ik heb een legertje vuurgarnalen en japonica’s in mijn bak en ik hoef mijn bodem eigenlijk nooit te “stofzuigen”

Gr. Sam
 
Ik zou zeker géén voedingsbodem doen. Deze werkt ong een half jaar en daarna verliest hij zijn waarde totaal. Vervolgens gaat dit rotten en zodra de bodem weer eens een beetje wordt verstoord (plant verplaatsen bijv.) krijg je allerlei afvalstoffen zoals nitriet in ongewenste concentraties in je water. Bovendien doen de meeste (niet al te moeilijke) planten het prima met vloeibare meststoffen in het water alleen, desnoods duw je zo af en toe een kleiblokje in de grond als bodem bemesting.

Verder helpen bijvoorbeeld corydoras of garnalen ook heeeeel goed om je bodem schoon te houden! Ik heb een legertje vuurgarnalen en japonica’s in mijn bak en ik hoef mijn bodem eigenlijk nooit te “stofzuigen”

Gr. Sam
Zorgt het rottingsproces niet voor nieuwe voedingstoffen in de bodem?
Ik wil mb toekomstige bak via de walstad methode opstarten. Dikke laag potgrond/vijvergrond. Maarja als ik dan elk half jaar nieuwe bodem kan leggen. Maargoed het eerste half jaar is alles flink voorzien daarna kan ik altijd kijken wat ik er nog tussen stop natuurlijk 😄 maar misschien moet ik wel na denken over de dikte van de laag en dat bescheiden houden... Het zal een weg vol lessen worden dat zeker.😁
 
Oke eigenlijk mijn laatste vragen dan met context: Ik ga de bak volledig opnieuw herstarten, waarbij ik ZAND zonder VOEDINGSBODEM ga doen (ik ga tabletten gebruiken)

Vragen :

Welk zand zal ik nemen? Ik vind het niet erg om meer te betalen voor aquariumzand als dat het schoonmaken iets makkelijker maakt

Hoe zou ik mijn vissen bewaren? Ik heb 5 Ancistrus (2 volwassen en 3 babies) en nog twee tetra's

Hoelang moet ik het zand (in het geval dat ik aquarium zand neem) moeten spoelen?
 
welke kleur wil je? zwart? roodbruin? bv?

Ik had vernomen dat lichte kleuren mooier is voor de kleuren van de vissen, op die manier zie ik de viezigheid denk ik ook beter, dus lichte natuurlijk kleur het liefst
 
Ik had vernomen dat lichte kleuren mooier is voor de kleuren van de vissen, op die manier zie ik de viezigheid denk ik ook beter, dus lichte natuurlijk kleur het liefst
Donkere kleuren komen de kleuren van de vissen mooier uit. Lichte kleuren hebben planten meer baat bij.
Zand is een mineraal, dat kan allerlij mineralen zijn. In amerika is zand bijvoorbeeld heel anders dan in nederland omdat onze grond een andere samenstelling heeft.

Het grootste verschil bij zand is de korrelgrootte, de vorm van de korrel en de kleur.
Je hebt zand zoals speelzand, alleen dat slipt heel snel dicht en bevat scherpe stukje schelp.
Aquariumzand zal iets meer afgerond zijn en is er ook voor bedoelt.
Filterzand stop je eigenlijk in het filter van een zwembad, dit is speciaal ontworpen om zo goed mogelijk door te stromen zodat het water gezuiverd raakt. Om die rede kies ik ook zelf dit zand.

Maar met ander zand is ook niets mis. Met rondere korrels verdwijnt het vuil sneller in de bodem. Dat vind ik zelf prettig. Maar als je van plan bent zelf de bodem schoon te houden is het wel makkelijk als het een beetje boven op blijft liggen natuurlijk
 
Laatst bewerkt:
Doe maar rivierzand dat is er in de meeste winkels dan oogt het natuurlijk er kan niet zoveel rommel inzinken en evt planten wortelen daar uitstekend in ook bij slechts een dunne laag.
Bij een nieuwe opzet laat ik het er ongewassen in het is niet giftig en dan laat ik de bak 3 a 4 keren doorstromen tot helder en erna wordt het door filteren wel weer schoner.
 
Heb ik 25 kg nodig voor
Donkere kleuren komen de kleuren van de vissen mooier uit. Lichte kleuren hebben planten meer baat bij.
Zand is een mineraal, dat kan allerlij mineralen zijn. In amerika is zand bijvoorbeeld heel anders dan in nederland omdat onze grond een andere samenstelling heeft.

Het grootste verschil bij zand is de korrelgrootte, de vorm van de korrel en de kleur.
Je hebt zand zoals speelzand, alleen dat slipt heel snel dicht en bevat scherpe stukje schelp.
Aquariumzand zal iets meer afgerond zijn en is er ook voor bedoelt.
Filterzand stop je eigenlijk in het filter van een zwembad, dit is speciaal ontworpen om zo goed mogelijk door te stromen zodat het water gezuiverd raakt. Om die rede kies ik ook zelf dit zand.

Maar met ander zand is ook niets mis. Met rondere korrels verdwijnt het vuil sneller in de bodem. Dat vind ik zelf prettig. Maar als je van plan bent zelf de bodem schoon te houden is het wel makkelijk als het een beetje boven op blijft liggen natuurlijk
Maar hoe zou ik anders de bodem schoonhouden als ik het niet op de bovenkant houd?
Hoe lukt het jou om de bak helder en schoon te houden zonder dat je de bodem schoonmaakt? Mij lijkt het juist dus foute boel als het vuild in de bodem verdwijnt, want dan stapelt het op? Erg benieuwd!
 
Heb ik 25 kg nodig voor

Maar hoe zou ik anders de bodem schoonhouden als ik het niet op de bovenkant houd?
Hoe lukt het jou om de bak helder en schoon te houden zonder dat je de bodem schoonmaakt? Mij lijkt het juist dus foute boel als het vuild in de bodem verdwijnt, want dan stapelt het op? Erg benieuwd!
Mijn corydoras graven de bovenste milimeters los van de bodem dat komt allemaal terrecht in het filter. Ook heb ik torenslakjes de zichzelf ingraven. Dit houd de bodem luchtig. Wat daar onder zit kan je het beste met rust laten. Zo laat ik de natuur alles zelf doen eigenlijk. Ik heb op mn 60l aquarium 2 filterpompjes met een simpel sponsje zitten.

Mn water is helder mn bodem ook wel schoon eigenlijk. Heb nog nooit mn bodem schoon gemaakt en met planten verstoor ik ook zo weinig mogelijk de bodem. Het enige wat ik doe is waterwisselen en zo nu en dan de filterdrap uit het sponsje halen, waarbij ik het sponsje nog wel viezig laat, het is zodat hij weer door loopt.

Als ik zou willen zou ik nog een fijner filtersponsje kunnen gebruiken of filterwatten gebruiken om het nog helderder te krijgen. En watervlooien kunnen ook helpen bij het bestrijden van sommige alg.

Maargoed het water is niet kraakhelder en heeft ook kleur. Dat vind ik wel mooi en oogt natuurlijk in mijn ogen 😄
 
Hoe lukt het jou om de bak helder en schoon te houden zonder dat je de bodem schoonmaakt? Mij lijkt het juist dus foute boel als het vuild in de bodem verdwijnt, want dan stapelt het op? Erg benieuwd!
In een goed ingedraaide bak zorgen de bacterien in de bodem dat al het vuil wordt verwerkt en omgezet.
 
In een goed ingedraaide bak zorgen de bacterien in de bodem dat al het vuil wordt verwerkt en omgezet.

Super! En wat zou jij aanraden voor 60L bak als luchtpomp in mijn dode hoek? Mocht je daar iets over weten ^^ (gok van wel haha)
 
Mijn corydoras graven de bovenste milimeters los van de bodem dat komt allemaal terrecht in het filter. Ook heb ik torenslakjes de zichzelf ingraven. Dit houd de bodem luchtig. Wat daar onder zit kan je het beste met rust laten. Zo laat ik de natuur alles zelf doen eigenlijk. Ik heb op mn 60l aquarium 2 filterpompjes met een simpel sponsje zitten.

Mn water is helder mn bodem ook wel schoon eigenlijk. Heb nog nooit mn bodem schoon gemaakt en met planten verstoor ik ook zo weinig mogelijk de bodem. Het enige wat ik doe is waterwisselen en zo nu en dan de filterdrap uit het sponsje halen, waarbij ik het sponsje nog wel viezig laat, het is zodat hij weer door loopt.

Als ik zou willen zou ik nog een fijner filtersponsje kunnen gebruiken of filterwatten gebruiken om het nog helderder te krijgen. En watervlooien kunnen ook helpen bij het bestrijden van sommige alg.

Maargoed het water is niet kraakhelder en heeft ook kleur. Dat vind ik wel mooi en oogt natuurlijk in mijn ogen 😄
Aan een bodem kom je eigenlijk niet aan ...
 
Tenzei deze steeds bevuild raakt en dicht slipt 😄 al helpt niet te veel voeren en dode plantmateriaal verwijderen heel erg mee
Mijn ancistrus poepen wel behoorlijk veel moet ik zeggen! Dat moet ik volgens mij periodiek wel goed weghalen. Voordeel aan lichte tint zand is dat het duidelijk zichtbaar is en makkelijk weg te halen.

Ik ga denk ik voor aquariumzand en gooi er geen voedingsbodem in, onder de planten doe ik een voedingstablet eronder en hou ik die gewoon in de gaten?
 
Mijn ancistrus poepen wel behoorlijk veel moet ik zeggen! Dat moet ik volgens mij periodiek wel goed weghalen. Voordeel aan lichte tint zand is dat het duidelijk zichtbaar is en makkelijk weg te halen.

Ik ga denk ik voor aquariumzand en gooi er geen voedingsbodem in, onder de planten doe ik een voedingstablet eronder en hou ik die gewoon in de gaten?
Klinkt goed!

Als de poep allemaal blijft liggen is het niet handig inderdaad dan kan je het wel eens schoon maken. Maar dat drijft gelukkig een beetje oppervlakkig op de bodem daar hoef je ook niet echt de bodem voor te verstoren denk ik 😄

Wat je wel kan doen is kijken naar hoeveel je geeft en of dat iets minder kan. Ik moet mezelf ook echt afremmen met voedsel geven maar dat roep ik al bijna een jaar tegen mezelf...
 
Klinkt goed!

Als de poep allemaal blijft liggen is het niet handig inderdaad dan kan je het wel eens schoon maken. Maar dat drijft gelukkig een beetje oppervlakkig op de bodem daar hoef je ook niet echt de bodem voor te verstoren denk ik 😄

Wat je wel kan doen is kijken naar hoeveel je geeft en of dat iets minder kan. Ik moet mezelf ook echt afremmen met voedsel geven maar dat roep ik al bijna een jaar tegen mezelf...
Goede stroming door je bak , en bij het onderhoud eens goed "fladderen" met je handen tussen de planten zou voldoende moeten zijn .
 

Terug
Bovenaan