bodem afzuiging of toch maar niet


C

cinastro

Guest
goeiendag,

Ik ben bezig met aquarium van start op te bouwen. alles moet nog besteld worden, zoals bak en bioloog. kan dus nog alle kanten mee uit in verband met gaten laten boren en dergelijke.

bak komt wordt 200 x 70 x 70 met overflow. omdat ik pauwoog cichlide ga zetten, en die redelijk wat afvalstoffen maken.

was ik aan het kijken om eventueel bodemafzuiging te voorzien.
heeft dat nut? welke systeem is dan het best afzuiging onder de bodem of boven de bodem?

gaan de afvalstoffen effectief wel door de bodemlaag heen?
 
Dat ligt eraan waar de bodem uit gaat bestaan.

Doorgaans heeft de bodem zijn eigen biocultuur en wil je die niet teveel verstoren. Dus niet in woelen en niet uitzuigen of permanent filteren.

Daarnaast kun je van een bodem ook 1 heel groot filter maken. Echter zul je dan wel een aparte bodem moeten nemen. Welke dus goed in staat is om water door te laten stromen. Je gaat dan eerder aan een poreus gesteente denken.
Maar veel van onze vissen vinden gesteente als bodem niet prettig.

Om te zorgen dat bodemvuil niet te overheersend wordt zul je een goede filter moeten hebben. Een juiste doorstroming. En een goed ververs beleid.
Als je ervoor kunt zorgen dat de organische belasting in het water laag blijft, zal er ook geen bodemvuil ontstaan. Het composteerd (mineraliseerd) volledig.

Een filter is doorgaans ook bedoeld om het water te zuiveren. Dus om een biologisch correct water te behouden voor de vissen.

Vaak wordt ten onrechte gedacht dat een filter een grote stofzuiger is, waar alles door opgezogen moet worden.
Dat is niet geheel correct. De belasting van het filter wordt te groot. En het vuil mag dan wel uit het zicht zijn. Het zit nog steeds in de water kringloop. En moet volldig afgebroken worden in de filter. Hierdoor gaat de water kwaliteit achteruit. De organische belasting wordt te groot en het bodemvuil gaat zich nog meer ophopen en het filter verstoppen.

Door de stroming zo te maken, dat bodemvuil zich ophoopt in bepaalde hoeken. Doorgaans ergens onder de aanzuig van de filter. Dan kan dit met waterverversen afgeheveld worden. En zo uit de waterkringloop verwijderd worden.

Maar in een goed aquarium zal er nagenoeg geen bodemvuil ophopen op plaatsen.
 
Ik heb het niet en heb niet het idee dat ik wat mis
 
dus gewoon als ik waterververs wat afhevelen.
hoe minder gaten hoe beter natuurlijk in de tank. dan moet ik enkel gat hebben voor da afvoer van het water voor het verversen, volgens mij
 
In je overloop kan je ook een T stuk zetten met 2 kranen.
1 voor je filter en 1 voor verversen
 
azo iets bedoel je dan? maar dan in de overflow bal een kraan
heb afbeelding van hier op het forum gevonden, weet niet van wie juist.

IMG_6017.JPG
 
Dat is de durso van @Canon als ik me niet vergis
Wel een hele mooie manier om je overloop in te richten, ook met het schot ervoor waar de bodem afzuiging in zit verwerkt
Maar ik bedoel meer zo
3F3A49AD-0E58-42CC-9D65-CC6B6FAFAA8C.jpeg

Rechts gaat bij mij naar het riool en links naar het filter
 
Ik denk dak snap. Bij mij zou de bioloog fliter rechtstreek onder de overflow staan. En ik kan rechts weg naar de riool.


Om den duur zie je tijdens het zoeken het bos niemeer door de bomen. Dus dacht ik vraag het. Da zal het beste zijn.
 

Terug
Bovenaan