Blue turquoise red snakeskin zwemt slecht en eet bijna niet.


P

Pieter@dejonge

Guest
Hallo,

Van mijn 7 blue turquoise red snakeskin discusvissen is er 1 die niet goed eet en met zijn kop omlaag zwemt. De waterwaardes zijn:
Ph = 7,6
Temp = 39 graden Celsius
No2 = 0
No3 = 0,4
NH 3/4
Ik heb foto's gemaakt van de vis maar het lukt me nog steeds niet om ze hier te plaatsen...
In deze link (het laatste bericht van het topic) staan foto's van de zieke discus:
http://bidsprinkhanen.be/viewtopic.php? ... 497#p39497
Ik hoop dat iemand me kan helpen. Als deze vis overlijd dan verkoop ik de andere gezonde discusvissen. Dan ben ik er misschien gewoon nog niet klaar voor...

Groetjes,

Pieter
 
Iedereen die hier wil reageren moet eerst maar even in zijn vorige topics kijken.
 
Op de foto,zie je een vis met groeiachterstand. Mager en zwak,ik denk dat je de juiste conclusie al hebt getrokken.
Met de geposte waterwaarden kan niemand iets,mocht dat iets uitmaken.Ik denk het niet.
Hoeveel water ververs je,en wat voer je en hoevaak???
 
De temperatuur moet 29 graden zijn.

Ik ververs woensdag en zaterdag 30% van het water.
 
Met alle respect Pieter,je ververst nog steeds te weinig.
Met dit soort gevolgen,als je niet meer kunt verversen wil ik je aanraden om andere vissen te gaan houden.
Je hebt zelf ook wel door,dat je steeds problemen blijft houden.
 
Dat snap ik niet hoor. Dit is al het derde (of vierde?) topic over problemen met deze vissen. Voorheen is al verschillende keren aangegeven dat je echt meer moet verversen, anders komt het niet goed. Waarom doe je dat dan niet?
 
Ik hoorde van de man waarvan ik deze kocht dat hij 2 keer per jaar ververste. Ik zal de andere gezonde vissen verkopen. Dan hebben jullie je zin...
 
Pieter@dejonge zei:
Ik hoorde van de man waarvan ik deze kocht dat hij 2 keer per jaar ververste. Ik zal de andere gezonde vissen verkopen. Dan hebben jullie je zin...

Is toch niet nodig zo,n opmerking. Je hebt toch zelf ook wel door dat jouw manier van discusvissen houden, niet de juiste is?
 
Goed plan, verkopen van de vissen. Als je de oplossing van je aanhoudende problemen niet wilt horen dan kun je beter kiezen voor een rubber badeend als huisdier.
 
Ow ze staan al op marktplaats zie ik. 50 euro per stuk, en nergens iets over de zieke vis. Toch wel belangrijk dat je een nieuwe eigenaar op de hoogte stelt van problemen in de bak, en zeker als je er een klein vermogen voor vraagt.
 
( en als het interne filter op de foto je enige filtering is op de bak, dan begrijp ik heel goed dat je vissen ziek zijn en niet in orde zijn)
 
Pieter,wat doe je toch. Volwassen discus,16 a 18cm?. De helft zijn ze net,daar krijg je alleen maar ellende mee.
Gewoon eerlijk zijn,mensen komen mss wel van ver om te kijken.
 
Toen ik ze kocht laatst werd er vertel dat ze ruim 20 cm waren. Ik zie ze elke dag in het echt en ben er zeker van dat ze minstens 16 cm zijn. Ik verkoop ze alle 5 voor �250,-. Dat is 50 euro per vis. De 2 zwakste verkoop ik niet, dan is dat toch goed?
 
Ze zijn geen 16 cm. Echt niet. En persoonlijk zou ik geen vis verkopen op het moment dat er zieke vissen in de bak zitten. Je zadelt een ander op met jouw ellende.

En dan komen mensen inderdaad kijken, en komen tot de ontdekking dat de dieren niet in orde zijn. Of erger nog, ze zien niet dat er iets loos is. Ik vind dat niet kunnen, sorry. Nog los van het dierenleed.
 
Ah ja dus ik moet ze niet houden maar verkopen kan ook niet. Hier kan ik toch niets mee...
 
Er is je niet 1, niet 10 maar wel 100 keer vertelt dat je grotere waterwissels moet toepassen, en al helemaal wanneer je een miniscuul filtertje als dat juwelfilter hebt draaien met 7 discussen in je bak.

Je moet je vissen opknappen door eerst goed te gaan verversen. Pas als je je vissen op orde hebt moet je ze verkopen.
 
Hoe is de ontlasting van de zieke vis, hoe zien zijn oogjes er uit, hoe lang heeft het dier al niet gegeten, hoe is zijn kleur, heeft hij vlekken, of een grauwe waas over zijn flanken?
 
De ontlasting is zwart/donkergroen. Zijn ogen zijn in verhouding kleiner dan die van de andere vissen. Zijn kleur is iets donkerder dan normaal, donkerblauw. Hij eet niet sinds dat we terug zijn van vakantie, dus nu 5/6 dagen. Verder heeft hij geen kenmerken van ziektes ofzo voor zover ik kan zien.
 
Wie heeft de dieren in de vakantie verzorgt? Wat je zou kunnen doen is het dier in een quarantainebak zetten en de temperatuur even flink te verhogen naar een graad of 33,34, de hogere temperatuur zou er voor kunnen zorgen dat het dier weer gaat eten. Dit moet je echter niet doen als er wellicht sprake is van een bacteri�le infectie, sommige bacterie�n houden juist van een hogere temperatuur.

Hoe vaak krijgen ze op een dag te eten en wat voer je ze? Trekt hij zich ook terug uit de groep als er eten gegeven wordt, of zwemt hij wel mee? Toont hij helemaal geen interesse in het voer, of spuugt hij het direct weer uit?
 
In de vakantie heeft er een voederautomaat opgestaan met granulaat (dit eten ze prima). Ik voer ze 3 keer per dag mosselvlees. Hij zondert zich niet af van de groep maar eet vrijwel niets (heel soms een stukje). Hij heeft het voor zover ik weet nog nooit uitgespuugd.
 
Is dat het enige dat ze krijgen? granulaat en mosselvlees?

Haal eens hele mosselen, artemia ( diepvries of levend) , krill, zwarte muggenlarven,witte en rode muggenlarven ( dit zijn meer snacks, voedingswaarde is niet heel hoog maar de variatie is voor discussen wel belangrijk) en varieer wat meer. Mijn vissen krijgen ook runderhart te eten, niet iedereen is daar een voorstander van maar mijn vissen zijn er dol op en gedijen er goed op.
 
Pieter@dejonge zei:
Ik hoorde van de man waarvan ik deze kocht dat hij 2 keer per jaar ververste. Ik zal de andere gezonde vissen verkopen. Dan hebben jullie je zin...
Ik zou eigenlijk veel liever zien dat de vissen het na een slechte start nu een stuk beter doen. Als je het advies destijds had opgevolgd zou dat waarschijnlijk ook het geval zijn. Ik snap het nut er niet van om hulp te vragen en vervolgens niets met die hulp te doen. Jij hebt daar niets aan, de vissen hebben daar niets aan en het is frustrerend voor degenen die je proberen te helpen.
 
Pieter, er bestaat een speciaal discus forum ... Discus Club Holland.
Leg je probleem daar eens voor, daar zitten de echte experts.






















... ze lusten je daar rauw (gne gne gne )
 
Bedankt voor de tip, maar ik heb besloten om in de komende jaren ervaring op te gaan doen en voorlopig mijn vissen te verkopen. De vissen krijgen ook bevroren artemia, de runderhart vinden ze niets...
 
Mondeo zei:
Pieter,wat doe je toch. Volwassen discus,16 a 18cm?. De helft zijn ze net,daar krijg je alleen maar ellende mee.
Gewoon eerlijk zijn,mensen komen mss wel van ver om te kijken.

inderdaad als je even naar de foto kijkt op marktplaats

standaard juwel aquarium is 50 cm

jou vissen zijn 15 cm groot minimaal
jou vis kan ik vier keer in jou aquarium plaatse
(jou vis zwemt voor aan ik plaats hem 4 keer op de achterwand)
dan zou jou standaard juwel aquarium 60 cm hoog zijn

ik heb er nog geen rekening mee gehouden
dat je vissen voor aan zwemmen en dat mijn vergelijking in
perspectief is

en op andere foto,s die ik gezien heb schat ik ze 6 tot 8 cm
 
Pieter@dejonge zei:
Hier kan ik toch niets mee...
Met de tip om een verversingsschema waar je U tegen zegt aan te gaan houden wel ;)

~ Ivo
 
Even een update: de vijf die het goed deden heb ik een tijd geleden om marktplaats gezet. Nu zie ik ineens een koppel waarvan de vrouw eieren aan het leggen is... Iemand tips? Wat moet ik nu doen?
 
Niks doen. Als het goed is komen die eitjes niet uit. Mochten ze wel uitkomen, dan hebben je vissen extra levend voer. Je bak moet wel heel erg tip top in orde zijn wil je zomaar zonder moeite een nestje groottrekken in je showbak. Hoe gaat het met je zieke vis?
 
Prima, die is er weer helemaal boven op aan het komen (voor zover ik kan zien).
 

Terug
Bovenaan