Bloedvlektetra's verkleuren


E

een beginner

Guest
Hey,

Sinds een paar weken heb ik een schooltje bloedvlektetras in mijn bak zitten. Nu zijn sinds een week 2 van de 10 tetras een stuk donkerder en mooier in kleur geworden dan de rest. Eens in de zoveel tijd worden de 2 bloedvlektetra's nog donkerder en lijken ze wat rond elkaar te dansen.

Ook zijn van deze 2 de rugvinnen vele malen groter dan die van de rest van de groep.

Hebben meer mensen dit gedrag gezien? En zijn dit nu de mannetjes in de school of hoe moet ik het zien?

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen!

gr Maarten
 
Dat zijn mannen die de rangorde bepalen beter haal je er nog enkele mannen bij (maar jou bak is al wat klein voor deze vis vind ik). Dan zal de dominanste niet al zijn agressie op de andere man richten.

Man
110.jpg


Vrouw
ERYTHROSTIGMA.jpg


Eigenlijk zou je het geslachtsverschil moeten weten voor je ze aanschaft.

veel planten, drijfplanten en wat donkere hoekjes vinden ze erg fijn.
 
Het verkleuren is normaal.
Als ik wat stress in de bak veroorzaak door bijv een waterwissel zijn ze alle heel licht ,maar aan het einde van de dag zijn ze weer donker.

Hoe groot is je bak?
Ze worden behoorlijk groot voor een tetra wij hebben er 35 van 6 tot 8 cm
 
Zijn bak is.

Inhoud: 180 liter
Afmetingen aquarium:
Lengte: 92 cm
Breedte: 41 cm
Hoogte: 55 cm

Dus het is een beetje discutabel of deze vis geschikt is voor de bak.
 
Botia zei:
Zijn bak is.

Inhoud: 180 liter
Afmetingen aquarium:
Lengte: 92 cm
Breedte: 41 cm
Hoogte: 55 cm

Dus het is een beetje discutabel of deze vis geschikt is voor de bak.

Dit is idd onze bak ;).

Waarom is het discutabel? Volgens verschillende onafhankelijke verkopers en websites zou dit toch moeten gaan!?
 
Botia zei:
Dat zijn mannen die de rangorde bepalen beter haal je er nog enkele mannen bij (maar jou bak is al wat klein voor deze vis vind ik). Dan zal de dominanste niet al zijn agressie op de andere man richten.

....
Eigenlijk zou je het geslachtsverschil moeten weten voor je ze aanschaft.

veel planten, drijfplanten en wat donkere hoekjes vinden ze erg fijn.

In de bak zitten vrij veel planten. Aan de rechterkant zit zelfs een dicht bos.

Verder zijn ze zeker niet agressief tegen elkaar!

Ik wist dat er bij de aanschaf mannetjes en vrouwtjes bij zaten. Echter kon ik nergens het verschil vinden op internet. (Maar nu ik wat beter ga zoeken kom ik de verschillen direct tegen :S ).

Toch bedankt voor de antwoorden..
 
Ze worden best groot en fors. gelukkig heb je een vrij hoge bak en niet zo erg veel vissen dus dat scheelt (maar het is naar mijn mening op het randje). Wel wensen deze vissen veel rand en drijfplanten. Deze laatste zijn zeker belangrijk voor je Goeramie's die ook eigenlijk liever wat koeler (22 graden willen zitten).

Veel websites schrijven 10x de lengte van de vis is de minimale bakmaat maar ze denken niet aan het gedrag van het beestje. Ook schrijven veel schrijvers elkaar gewoon na.
 
Botia zei:
Ze worden best groot en fors. gelukkig heb je een vrij hoge bak en niet zo erg veel vissen dus dat scheelt (maar het is naar mijn mening op het randje). Wel wensen deze vissen meer rand en drijfplanten.

Veelwebsites schrijven 10x de lengte van de vis is de minimale bakmaat maar ze denken niet aan het gedrag van het beestje. Ook schrijven veel schrijvers elkaar gewoon na.

Wat voor rand en drijfplanten zou jij adviseren?

Voor rand planten heb ik aan de rechter kant een groot stuk staan:
* hygrophilia polysperma �Sunset�
* Vallisneria australis �Curly�

De rechterkant is al erg dicht en vol gegroeid!


Aan de linkerkant komt een bos Alternanthera reineckii �Rot� te staan. Echter deze groeit niet zo snel :(
 
bv Salvinia natans wat je binnenkort weer massaal in de tuincentra's kan kopen als plantje voor drijfschalen. Ze hebben zeer korte wortels wat een voordeel is. Wel houden ze licht tegen wat logisch is. Ze vermeerderen zich zeer snel maar het overschot is makkelijk te verwijderen. Ik heb deze plantjes al 25 jaar naar volle tevredenheid in mijn bakken.

Wat betreft dat "vechten" het kan erger worden als je mannen beiden erg sterk zijn.
 
Maar misschien een stomme vraag, wat is het voordeel of waarom willen die vissen die drijfplanten hebben?
 
Vissen leven van nature of in zwaar begroeide wateren of in troebel water. Ze hebben dus nooit de felle zon vol opzich schijnen wat met je met een lamp wel in ene bak zonder drijfplanten welhebt. In bakken zonder drijfplanten zijn vissen ook vaak bleker van kleur door stress omdat ze geen dekking hebben.

Goeramie's leven van nature zelfs tussen de drijfplanten en maken daar ook schuimnesten in.
 
Dan ga ik hier van de week eens even naar kijken om ook die plantjes te halen!

Dank voor alle tips!
 

Terug
Bovenaan