Blijven de Japonica’s zich schuilhouden..?


Judith1311

Member
Lid geworden
1 september 2022
Berichten
6
Maar liefst 20 Japonica’s XL zitten er sinds vorige week in mijn 330L aquarium (10 vorige week gehaald, 10 extra sinds vrijdag), maar ik heb nog nauwelijks een glimp van ze opgevangen. Vlak na het loslaten even, en na een paar dagen een paar velletjes, maar dat was het. Nu zijn ze niet gewend aan vissen en zitten er vijf volwassen maanvissen in, plus wat tetra’s, corydorasjes, otocinclus, zalmkarbonkels en een paar zebraslakken. En ze hebben veel schuilplekken. Nu heb ik ze in eerste instantie gekocht als extra opruimploeg maar het is natuurlijk ook leuk om ze aan de gang te zien. De bak draait (pas) sinds eind augustus. Moet ik gewoon meer geduld hebben of blijven ze zich verschuilen?
Ik ben benieuwd naar jullie reacties!
 

Bijlagen

  • 8253CAD4-789E-4BEE-86D2-836C7E36CED5.jpeg
    8253CAD4-789E-4BEE-86D2-836C7E36CED5.jpeg
    135.1 KB · Weergaven: 62
Bij mij waren ze vanaf minuut 1 overal te zien. Kon ze elk moment waarnemen, ook toen er nog maar 8 in zaten. Ik denk dat het door je manen komt.
 
Mmm, okee, ik Had mij het geld dus beter kunnen besparen… Jammer. Ruimen ze dan wel nog mee op?
 
Mmm, okee, ik Had mij het geld dus beter kunnen besparen… Jammer. Ruimen ze dan wel nog mee op?
Ook al zijn er vissen. Japonica garnalen zijn ook meester in zich verstoppen en ook in opruimen van algen. En al zie je ze niet ze kunnen wel degelijk tussen de planten zitten. Kleine tip..niet te veel garnalen. Anders kan dat ook meespelen dat je ze meer moet bijvoeren.
 
Mmm, okee, ik Had mij het geld dus beter kunnen besparen… Jammer. Ruimen ze dan wel nog mee op?
Nee joh, lekker voor je bak gaan zitten en zoeken, soms zie je ze niet maar zitten ze pal voor je neus. En als je ze dan ziet is het puur genieten:) Maak er een sport van om ze te vinden zou ik zeggen.:)
 
Goed om te weten dat ze blijven opruimen ook al zie je ze niet 🙂 Ik weet wel dat er meerdere mensen zijn die ze met maanvissen houden; ze zijn veel te groot om opgegeten te worden door de manen. Daar moeten ze dan nog wel zelf achter komen 😉
 
Dan hoop ik dat ze er straks zelf achter komen dat ze te groot zijn om als prooi voor de manen te dienen. Ze hebben in ieder geval vannacht wel hun best gedaan: de twee wolken slakkeneitjes die er sinds gisteren lagen, zijn schoon opgegeten 😁
 
Ik denk ook dat het door je manen komt en ik vermoed ook dat de grootte van je bak een rol speelt. Hoe meer andere garnalen de japonica’s tegen zullen komen hoe veiliger ze zich zullen voelen. Ik heb sinds een week japonica’s bij mijn Chinese Danio’s en mijn garnaaltjes zitten (neocaridina’s). In de hele bak zitten de garnalen her en der verspreid en de japonica’s hebben zich vanaf het begin vermengd met de groep. Ze scharrelen er vrolijk op los. Als jouw japonica’s erachter komen dat ze niets te vrezen hebben van de manen groeit hun zelfvertrouwen vanzelf en zullen ze denk ik wel vaker tevoorschijn komen.
 
Ik heb dan geen maanvissen maar sumatraantjes vooral. Maar desondanks zijn ze een meester in verstoppen. Opzich is dat juist goed want daarmee zijn ze automatisch het beste beschermd!

Ik voerde ze extra groente naast de spirulina tablet.
 
Japonica's, zo is mijn ervaring houden niet zo van fel licht. Eigenlijk geld dit wel voor alle dieren in een aquarium. In mijn plantenbak konden ze zich uitstekend verschuilen. 's Avonds bij meer gedempt licht zag je ze achter elkaar aan jagen. Wat altijd weer een leuk gezicht was. Japonica's eten algen maar zorgen er niet voor, mocht je een alg probleem hebben, voor een oplossing. Het is goed om je dat te realiseren. Maar uiteraard is er altijd een mogelijkheid om alg problemen op een andere manier te verhelpen.
 
Dat felle licht kan wel kloppen inderdaad, ik hoop dat de kikkerbeet aanslaat, dat zal al wel schelen. En goed te weten dat ik niet de enige ben waar ze kampioen zijn in verstoppertje spelen.
 

Terug
Bovenaan